Gå til innhold

På nrk.no ligger det en klassiker akkurat nå - anbefales!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

"Riket" - en gammel Lars von Trier-serie av det litt grøssende slaget... Fire episoder. Se dem!

http://tv.nrk.no/serie/riket/koif93006109/sesong-1/episode-1

En seers omtale:

"Riket" er en sjelden (og) vellykket blanding av grøsser, komedie og såpeopera, og den har også litt dokumentarpreg fordi mesteparten er filmet med håndholdt kamera (en typisk dansk teknikk - vil vel noen si).

Strengt talt er dette ingen film, men en TV-serie som ble så populær at regissør Lars von Trier fant ut at han ville føre den opp på kinolerretet - fremdeles inndelt i fire episoder (4 x 70 minutter). Da "Riket" gikk som TV-serie i NRK var jeg for liten, mente min mor. Jeg fikk dermed ikke se den før den ble vist i Studentersamfundet i Trondheim i 1998. Og den opplevelsen kommer jeg sent til å glemme:

Å se "Riket" var som å sitte på en berg- og dalbane. I det ene øyeblikket reagerte jeg med angst og frykt, mens i det neste lo jeg frydefullt. Slik går filmen (unnskyld, TV-serien) - fram og tilbake fra grøss til fryd. Og når 4 timer og 40 min. var passert var jeg utmattet - ikke av filmens lengde, men av ren lykke! Akkurat som et barn etter en tur med berg- og dalbanen!"

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale en gammel norsk klassiker, "Aldri noe annet enn bråk". Ligger også på NRKs sider.

http://tv.nrk.no/program/koif46002108/aldri-annet-enn-braak

Veldig fin serie, gammel norsk arbeiderklasse-dialekt som dessverre er så godt som dødd ut. Jeg ønsker jeg hadde klart å prate slik de gjør. Jeg vet de fleste sikkert synes det er harry, men jeg synes det er sjarmerende på en egen måte. :)

Men uansett, filmen er veldig fin og anbefales av hele mitt hjerte! :)

Anonym poster: fdb94027deed8b42c8855ab07c15cc7a

Skrevet

"Riket" - en gammel Lars von Trier-serie av det litt grøssende slaget... Fire episoder. Se dem!

http://tv.nrk.no/serie/riket/koif93006109/sesong-1/episode-1

En seers omtale:

"Riket" er en sjelden (og) vellykket blanding av grøsser, komedie og såpeopera, og den har også litt dokumentarpreg fordi mesteparten er filmet med håndholdt kamera (en typisk dansk teknikk - vil vel noen si).

Strengt talt er dette ingen film, men en TV-serie som ble så populær at regissør Lars von Trier fant ut at han ville føre den opp på kinolerretet - fremdeles inndelt i fire episoder (4 x 70 minutter). Da "Riket" gikk som TV-serie i NRK var jeg for liten, mente min mor. Jeg fikk dermed ikke se den før den ble vist i Studentersamfundet i Trondheim i 1998. Og den opplevelsen kommer jeg sent til å glemme:

Å se "Riket" var som å sitte på en berg- og dalbane. I det ene øyeblikket reagerte jeg med angst og frykt, mens i det neste lo jeg frydefullt. Slik går filmen (unnskyld, TV-serien) - fram og tilbake fra grøss til fryd. Og når 4 timer og 40 min. var passert var jeg utmattet - ikke av filmens lengde, men av ren lykke! Akkurat som et barn etter en tur med berg- og dalbanen!"

takk for tipset

• Liker 1
Skrevet

Takk for tipset, den er nå lagret på watchlisten min på IMDb :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...