AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 Vi skal kjøpe oss valp og lurer på hva vi absolutt MÅ ha i hus når den kommer? Bur til bilen, innebur, bånd og sele. En leke eller to. Mat og drikkeskål. Hva mer? Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d
Gjest Inggolf Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 (endret) det er en fordel å ha noe til å fylle matskåla med i hvertfall ....mat altså! Anbefaler å kjøpe fôr hos veterinæren eller i en dyrbutikk! Ikke noe sånt pedigree! det kommer jo ann på hvordan hund dere får, men kanskje stelleutstyr? børste, shampoo osv? tåklipper... neglklipper! seng....(personlig så er jeg sterkt imot innebur!!) Endret 26. mai 2013 av NozMonster
Portvinpiken Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 det er en fordel å ha noe til å fylle matskåla med i hvertfall ....mat altså! Anbefaler å kjøpe fôr hos veterinæren eller i en dyrbutikk! Ikke noe sånt pedigree! det kommer jo ann på hvordan hund dere får, men kanskje stelleutstyr? børste, shampoo osv? tåklipper... seng....(personlig så er jeg sterkt imot innebur!!) Håper virkelige ikke du klipper tærne da...
joso Skrevet 26. mai 2013 #4 Skrevet 26. mai 2013 seng....(personlig så er jeg sterkt imot innebur!!) Kan du begrunne hvorfor du er sterkt i mot bur?
Gjest Inggolf Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Håper virkelige ikke du klipper tærne da... hahahaa.... neeei... jeg kan ikke si at jeg pleier å klippe tærne til voffsen min så ofte det gikk visst litt fort i svingene gitt.. Kan du begrunne hvorfor du er sterkt i mot bur? Jeg bare synes det er veldig unaturlig at en hund skal ligge i et bur rett og slett. En hund skal være fri! Bevege seg fritt i heimen, titte ut av vinduet, rulle seg på gulvet, leke rundt med leke sine osv...... ikke sitte i et bur time etter time! Jeg har lært at hunder liker å ha oversikt og det får de ikke ved å være i bur! Hunden vil komme til å kjede seg noe inni hampen tenker jeg.. Det kommer litt ann på rasen, men mange raser har mye energi, og ved å sitte i bur så blir energien såpass samle opp at hun kan bli stresset og oppkavet når du slipper den ut. Alle vil jo ikke reagere sånn, men jeg ville heller ikke tatt sjangsen. edit: Jeg vet foresten ikke om TS tenker å bruke buret kun på natten eller når hunden er alene hjemme også, Men jeg ser uansett ingen grunn til å stenge hunden inne på natten heller. Endret 26. mai 2013 av NozMonster
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #6 Skrevet 26. mai 2013 Ts her. Takk for svar. Jeg syns det er realt med bur inne for å kunne stenge hunden inne når vi har besøk av folk som er redd for hund for eksempel. Dette skal være "friplassen" til hunden. Og døren skal som hovedregel stå åpen. Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d
Portvinpiken Skrevet 26. mai 2013 #7 Skrevet 26. mai 2013 Ts her. Takk for svar. Jeg syns det er realt med bur inne for å kunne stenge hunden inne når vi har besøk av folk som er redd for hund for eksempel. Dette skal være "friplassen" til hunden. Og døren skal som hovedregel stå åpen. Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d Vel, det er ikke så veldig "realt" for hunden... Helt sant. Det er helt fint mulig å ikke bruke bur. Jeg foreslår grønne grinder på Plantasjen slik at valpen kan være på et rom og se dere når dere har besøk av folk som er redd hunder. Bur er IKKE nødvendig, men ønsker man et bur istedenfor hundeseng så kan man selvfølgelig ha det. Men døren bør tas ut så det ikke blir noen misforståelser. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #8 Skrevet 26. mai 2013 Men hva er forskjellen på grinder fra Plantasjen og et bur? Gitter er det vel uansett? Er ikke tak på grinda, men det er jo bruken av det som blir avgjørende for hundens trivsel. Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d 1
Portvinpiken Skrevet 26. mai 2013 #9 Skrevet 26. mai 2013 Men hva er forskjellen på grinder fra Plantasjen og et bur? Gitter er det vel uansett? Er ikke tak på grinda, men det er jo bruken av det som blir avgjørende for hundens trivsel. Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d Slik jeg forstod det er målet å hindre at gjestene kommer i nærheten av valpen. Da behøver ikke valpen settes i bur, men kan settes i en annen del av huset. F.eks. kjøkkenet eller stuen alt ettersom hvor besøket befinner seg. Det sier seg selv at det er mer behagelig å være på et rom/del av huset enn å være i et bur.
Enilorac Skrevet 27. mai 2013 #10 Skrevet 27. mai 2013 Børste, absorberende håndkle (microfiber tror jeg det er) til å tørke hunden med, fungerer supert på våt hund. du burde ha flere jeg har 3 håndkler hehe. Noen gode pinner med smak eller noe godt den bruker lang tid på, det er hvertfall veldig deilig når valpen ligger lenge å slapper av foran tven. De har endel greier på plantasjen. Også kanskje en langline? Altså et langt tynt bånd på (mitt er på 15 meter) brukte det på å lære innkalling. Grind til trapper? Sånn barnegrind. Det har vi trengt veldig hvertfall! Hvis du kjøper flere kilo med mat er det greit med en boks som du heller endel opp i så du kan ha noen få kilo på kjøkkenet uten hele den store sekken. Det var noe jeg kom på hvertfall Lykke til og kos deg!
Gjest Inggolf Skrevet 27. mai 2013 #11 Skrevet 27. mai 2013 (endret) Vel, det er ikke så veldig "realt" for hunden... Helt sant. Det er helt fint mulig å ikke bruke bur. Jeg foreslår grønne grinder på Plantasjen slik at valpen kan være på et rom og se dere når dere har besøk av folk som er redd hunder. Bur er IKKE nødvendig, men ønsker man et bur istedenfor hundeseng så kan man selvfølgelig ha det. Men døren bør tas ut så det ikke blir noen misforståelser. Enig! Jeg synes bare at bur virker som en enkel unnasluntrende løsning i stedenfor å oppdra valpen til å oppføre seg hjemme på en skikkelig måte. Endret 27. mai 2013 av NozMonster
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 Innebur kan være greit å ha sånn at hunden får en plass som er bare dens som den kan føle seg trygg i og roe seg ned i. Innebur er ikke greit hvis hunden skal bo i det helt til eier har lyst til å kose og leke. Ellers av ting som kan være lurt er noen skikkelig gode godbiter når dere skal jobbe med dotrening. Det kan også være lurt å få tak i ett par bøker om det å få valp i hus og litt lydighetstrening. Lydighetstrening er en fin måte å knytte bånd til hunden og hunden har godt av å få den mestringsfølelsen. Men det er ikke så mye som er nødvendig med en gang valpen kommer i hus, ofte kjøper man for mye som hunden ikke har bruk for, så det er greit å ta det litt etter hvert. Anonym poster: 3f1aa5643149dda9a7739b7cb1145a41
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #13 Skrevet 28. mai 2013 Uendelige liter med Get off og tørkepapir! Tålmodighet.. Tyggebein. Anonym poster: 090b155ebe2b44b16fbf90e2b2377ba7
Gjest Morteno Skrevet 28. mai 2013 #14 Skrevet 28. mai 2013 hahahaa.... neeei... jeg kan ikke si at jeg pleier å klippe tærne til voffsen min så ofte det gikk visst litt fort i svingene gitt.. Jeg bare synes det er veldig unaturlig at en hund skal ligge i et bur rett og slett. En hund skal være fri! Bevege seg fritt i heimen, titte ut av vinduet, rulle seg på gulvet, leke rundt med leke sine osv...... ikke sitte i et bur time etter time! Jeg har lært at hunder liker å ha oversikt og det får de ikke ved å være i bur! Hunden vil komme til å kjede seg noe inni hampen tenker jeg.. Det kommer litt ann på rasen, men mange raser har mye energi, og ved å sitte i bur så blir energien såpass samle opp at hun kan bli stresset og oppkavet når du slipper den ut. Alle vil jo ikke reagere sånn, men jeg ville heller ikke tatt sjangsen. edit: Jeg vet foresten ikke om TS tenker å bruke buret kun på natten eller når hunden er alene hjemme også, Men jeg ser uansett ingen grunn til å stenge hunden inne på natten heller. Hunden vår er kun i bur nå vi sover. Det hender vi har han i sengen også (Vi har en liten leilighet så det er sovesofa i stua), men vi prøver å unngå det da jeg er allergisk mot hunder. Merker at han liker mye bedre å ligge med oss selvfølgelig, men det gjør allergien veeeldig plagsomt
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #15 Skrevet 28. mai 2013 Herregud, hvor mange burdebatt-tråder er laget her inne? Bare å innse det, dette er noe man aldri blir enige om. En gruppe for, og en gruppe mot bur. Bare å bli enige om åm være uenige. Så lenge det ikke er forbud mot bruk av bur til hund i Norge, så vil det eksistere. Ekspertene er jo også uenige. Flere eksperter mener bur er helt ok hvis man bruker det fornuftig. Og det er faktisk ikke noe forskjell på å stenge en hund inne i et bur i bilen når man kjører i 10 timer, enn at den ligger der i 8 timer gjennom natta. Anonym poster: 5b0c3a940918a982f247169801624f6d
Gjest Rosetorne Skrevet 28. mai 2013 #16 Skrevet 28. mai 2013 (endret) En hundeseng/eske/kurv med tepper. Valper liker å ligge trangt. Bæsjeposer Trappegrind (for barn) Godbiter Mat Plaster (til eier når de begynner med valpebiting med de sylskarpe valpetennene) Nål og tråd (hull i bukser og sokker pga valpebiting) Endret 28. mai 2013 av Rosetorne
Pearl2.0 Skrevet 28. mai 2013 #17 Skrevet 28. mai 2013 Vi skal kjøpe oss valp og lurer på hva vi absolutt MÅ ha i hus når den kommer? Bur til bilen, innebur, bånd og sele. En leke eller to. Mat og drikkeskål. Hva mer? Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d Ååå, heldige Det blir fint med valp! Angående det enkelte sier om bur, det kommer til å bli deres beste investering. Det er ikke noe problem for hunden å ha et bur å ligge i, det blir ofte som en slags hule og som du selv sier: Fristed. Av erfaring velger hunder å gå dit selv når de vil hvile og ha pause fra masete mennesker Pluss at vår første raserte to kjøkken inntil vi fikk rådet om å skaffe bur hvor den kunne være når den var alene hjemme. Det ble dyrt.
Gjest Lolita8 Skrevet 28. mai 2013 #18 Skrevet 28. mai 2013 Ordentlig fòr, forsikring, hundeseng(dette trenger du egentlig ikke, men kan være fint å ha. Min bruker sine skjeldent), matskåler, bæsjeposer, sele, halsbånd, bånd, tyggebein, en Kong(Disse er geniale uansett, men husk å kjøpe rett strl. osv til hunden) og hundegodt Kompostgrinder er også fint, om du har plasser du vil lære hunden at den ikke skal gå(dog er det lurt å la valpen utforske hele huset den første uka for å bli trygg, for så å gradvis lære den at f.eks kjøkkenet er nei) :-) Bilbur er nok også lurt ja!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #19 Skrevet 28. mai 2013 Ts her. Takk for svar. Jeg syns det er realt med bur inne for å kunne stenge hunden inne når vi har besøk av folk som er redd for hund for eksempel. Dette skal være "friplassen" til hunden. Og døren skal som hovedregel stå åpen. Anonym poster: 296263e2c4a3140fc3098ebdc5f6be4d Vi har også et bur der døra alltid er åpen, unntatt akkurat i det det kommer gjester som er redd for hund. Da er den der de første ti minuttene til den har roet seg. Hunden har kunnet trekke seg tilbake og bruker buret som en slags kurv. Hadde aldri kunnet sperre den inne når den er alene eller om natten. Kunne egentlig klart oss uten bur, men veldig kjekt når det kommer gjester, som sagt. Men så har vi en stor stue, da Anonym poster: ba0e1e548e7283d68efc89efe9feb0e0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #20 Skrevet 28. mai 2013 Et par gode bøker dere kan bruke både som leksikon når dere får problemer, og som dere kan lære av før valpen kommer. F.eks. "100% positiv hverdagslydighet" og "De dempende signaler". Fins mye bra på youtube også. Bare for all del hold dere unna cesar millian. Anonym poster: 14281e05627a7ebeeeb5130cef84c025
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå