Gå til innhold

Syvåring som stjeler!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemamma til en fantastisk gutt på syv år. Men den siste tiden har vi hatt litt problemer. Han har begynt å stjele og lyve! Vi har opptil flere ganger oppdaget at han har puttet våre ting i lomma og tatt med til mor, og omvendt. Istad tømte jeg tilfeldigvis bukselommen hans når jeg skulle vaske klær og fant diamantringen til min svigermor! Han har da vært i smykkeskrinet hennes og hentet den. Da jeg tok det opp med ham prøvde han først å si at det var en ring han hadde fått av mammaen sin. Når jeg sa at jeg visste at dette ikke stemte så hadde han visstnok funnet den på gata. Mye om og men, og tilslutt kommer det frem at han hadde tatt den fordi den var så pen! Og dette er ikke første gang! Han har tatt alt fra godteri og leker, til smykker, nøkler (tok med seg mine bilnøkler), penger (2000kr) og div andre ting han synes er pent og vil ha. Han lyver glatt om at han har fått/funnet/ kjøpt osv.

Største problemet er at nå har det også vært hos andre og i butikker. Vi var på besøk hos min far og da hadde han tatt med seg et par mansjettknapper i gull. Han stjeler også leker hvis vi er på besøk hos andre barn, og vi må sjekke lommene hans før vi går ut av butikken!

Hva kan dette komme av? Og hva skal vi gjøre for å få løst dette? Det er jo ikke greit å gjøre sånt! Vi har en god dialog med mor og stefar ang dette, men de er like rådville som oss.

Anonym poster: d201996c604fe3edadcb553e398f7050

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ham med til politiet og be de ta en prat med ham på alvor, liksom. Tenker det kurerer ham.

Anonym poster: efaa5a6d2ef000e48b7204c195eb5120

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger kan det ligge litt dypere enn at han bare stjeler. Det kan være noe han sliter med som gjør at han gjør det. Har dere lagt merke til om det kan være noe som tyder på at han sliter med noe? Barn kan være eksperter på å skjule sånt. Er ikke sikkert det er derfor han stjeler, men kan være noe å ha i bakhodet.

Skrevet

Vi har noe av de samme utfordringene hos oss med 7-åringen. Det kommer og går, og det er lange perioder mellom hver gang det er noe slikt. Men de periodene det faktisk pågår så har vi lagt merke til at det er et ønske om oppmerksomhet. Hvis vi har vært travle og ikke har hatt like god tid som ellers, hvis lillesøster har krevd ekstra mye oppmerksomhet, eller hvis det har vært mye nytt eller "feil" personer på skolen (Vikarer, utplasseringselever, avvik fra dagsstruktur osv).

Snakk med gutten og hør om han føler at han trenger å snakke mer med noen eller om det er noe han ønsker av dere. Snakk også med guttens mor og si hvordan det er. Snakk med både han og moren om hvordan han har det både hos dere og hos henne.

Det er stritt og slitsomt når slike ting pågår, men det blir bedre!

Lykke til :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...