Gå til innhold

Hvilket sokkegarn er din favoritt?

Badeand

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått øynene opp for å strikke sokker, og nå er jeg på jakt etter litt forskjellige garnsorter å prøve ut. Jeg liker ikke raggegarn, men ellers er jeg åpen for det meste.

Det paret jeg strikker nå er i Silja strømpegarn fra Gjestal, og det liker jeg egentlig ganske godt. Synes imidlertid det er altfor tynt for å strikke på pinne 3,5, slik det står på lappen, så jeg har brukt 3 (men kunne godt også brukt 2,5) :

Hvilket sokkegarn er din favoritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt som kan strikkes på pinner 2,5, egentlig. Gjerne spraglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter hvilke sokker som skal strikkes, og hvem som er mottakeren. Jeg liker ikke så godt å gå med vanlige sokker hjemme, liker bedre ankelsokker som jeg strikker selv, og da bruker jeg for det meste Fabel fra Drops fordi det er slitesterkt og holder godt i vask. Bruker også endel Hjerte fra Hillesvåg, Karisma fra Drops og Alpakka Strømpegarn fra Sandnes. Det er ikke de mest slitesterke sokkegarnene, men de er gode og myke, og brukes ikke inni sko som gnager og sliter på garnet.

Strikker jeg til f.eks barn som skal ha slitesterke sokker eller voksne som bruker dem i f.eks støvler og tursko, blir det også en del Fabel, men ellers tykkere varianter som Robust Raggegarn fra Sandnes (syns det er litt mykere enn andre raggegarn), Fjord Sokkegarn fra Hillesvåg eller 3 tråds strikkegarn fra Rauma. Har også forsøkt meg på effektgarnet fra Kauni fordi mange skryter av det, men jeg syns det ble for stivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter hvilke sokker som skal strikkes, og hvem som er mottakeren. Jeg liker ikke så godt å gå med vanlige sokker hjemme, liker bedre ankelsokker som jeg strikker selv, og da bruker jeg for det meste Fabel fra Drops fordi det er slitesterkt og holder godt i vask. Bruker også endel Hjerte fra Hillesvåg, Karisma fra Drops og Alpakka Strømpegarn fra Sandnes. Det er ikke de mest slitesterke sokkegarnene, men de er gode og myke, og brukes ikke inni sko som gnager og sliter på garnet.

Strikker jeg til f.eks barn som skal ha slitesterke sokker eller voksne som bruker dem i f.eks støvler og tursko, blir det også en del Fabel, men ellers tykkere varianter som Robust Raggegarn fra Sandnes (syns det er litt mykere enn andre raggegarn), Fjord Sokkegarn fra Hillesvåg eller 3 tråds strikkegarn fra Rauma. Har også forsøkt meg på effektgarnet fra Kauni fordi mange skryter av det, men jeg syns det ble for stivt.

Alpakka strømpegarnet har jeg kjent på, og det virker som et veldig deilig sokkegarn. Man kan jo godt ha litt sånn garn på sokkene når man ikke går med dem i sko :) Alpakka- og merinosokker i sofakroken må jo være fint! :)

Et annet garn jeg liker kjempegodt er Sterk fra Du store alpakka. Det er en blanding av alpakka, merino og nylonforsterkning. Det anbefales! Jeg har til og med brukt det i mariusgenser, og det ble kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min absolutte favoritt er Sterk fra Du Store Alpakka

Ellers liker jeg også godt Perfect Superwash fra Sandnesgarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker Fabelgarn til sokker. Passer fint til pinnt 2,5 som er min favorittykkelse. :)

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Fabelgarn til sokker. Passer fint til pinnt 2,5 som er min favorittykkelse. :)

:heks:

Ja det er vel noe av det som gjør at man har forskjellige garnfavoritter. Jeg kan nemlig ikke fordra å strikke med pinne 2,5. :vetikke: Min favorittstørrelse er 3,5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvinspiken: vil bare tipse om at Fabel, som mange her virker veldig fornøyd med, også kommer i en tykkere utgave som heter Big Fabel og er beregnet for tykkere pinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvinspiken: vil bare tipse om at Fabel, som mange her virker veldig fornøyd med, også kommer i en tykkere utgave som heter Big Fabel og er beregnet for tykkere pinner :)

Og både Fabel og Big Fabel er på 35 % avslag ut mai hos alle Drops-forhandlere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
AnonymBruker
Grønt blad skrev (25 minutter siden):

Er det noen som har prøvd Vandre fra Rauma? Liker at det er brukt lange hår fra spælsau for å gjøre det sterkere, men lurer på hvordan det er å strikke med, og hvordan resultatet blir. 

https://www.raumagarn.no/produkt/garn/vams-pt3-2

Det finnes et eget hobbyforum her inne…

Anonymkode: 134be...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 22.21):

Det finnes et eget hobbyforum her inne…

Anonymkode: 134be...7e6

Tråden er flyttet til Hobby og fritid.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...