Gå til innhold

Tatt i fotoboks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjørte nettopp forbi en fotoboks der fartsgrensa er 70 km/t. Speedometeret mitt viste 72-74 km/t (digitalt speedometer), og med justering for 10% feilvisning så betyr det at virkelig fart var under 70 km/t. I tillegg skal vel fotoboksene tillate 3 km/t over grensa som en sikkerhetsmargin?

Likevel virket det som om fotoboksen tok bilde av meg, i alle fall så jeg noe som lignet en blitz. Det KAN jo ha vært sola som spilte meg et puss, men jeg har aldri opplevd lignende før og jeg er alltid oppmerksom på fotoboksene.

Hva bør jeg gjøre nå? Vente og se om det kommer bot i posten og ta det derfra, eller ta kontakt med noen allerede nå? Jeg har jo uansett ingen bevis for at jeg snakker sant, så det ender vel med at jeg må betale en eventuell bot likevel?

Anonym poster: 960b31fb1f5d5d6ab37710f550ef3f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten blinker det gult eller så blir hele bilen lyst opp av blitz når du kjører for fort. Det røde blinket er normalt.

Anonym poster: 07f0c3118f59640bc248ffe731933a6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett røde blink i de fotoboksene som er rundt her jeg bor, med unntak av der det er gjennomsnittsmåling og det var det ikke der jeg tror jeg ble knipset i dag. Det lyset jeg så var hvitt, men det er ikke godt å si hvor sterkt det var fordi sola skinner.

TS

Skrevet

Jeg hadde ikke lagt noe i det og hadde ikke tatt kontakt.

Tviler sterkt på at du vil få en bot i postkassen.

AnonymBruker
Skrevet

Når vi ble tatt bilde av i fotoboksen så blinket det veldig sterkt rødt. Var ikke tvil at vi ble tatt bilde av for å si det sånn.

Anonym poster: 990105322951a09b4a9dd6fc90fd2ea4

Skrevet

Og her kommer svaret:

Blir du "tatt" i fotoboks så kommer det et kraftig rødt lys som du garantert legger merke til.

Samtidig har jeg lagt merke til at det er en mindre blitz som dukker opp av og til, tror dette har å gjøre med at fotoboksen tar kontrollfoto eller kalibreringsfoto eller lignende.

Skrevet

Hvis du hadde blitt tatt i fotoboksen så hadde du ikke tvilt i det hele tatt, blitsen er såpass sterk at du garantert ser at du blir tatt sol eller ikke sol

AnonymBruker
Skrevet

Takk folkens! Føler meg litt letta nå. :)

Satser på at det var solrefleks (veldig kraftig i så fall) eller en sånn testblitz. Jeg føler meg i hvert fall trygg på at jeg ikke kjørte for fort, og har notert tid og sted og hva jeg opplevde sånn at jeg har det i tilfelle det skulle dukke opp en bot.

TS

Skrevet

Som lidenskapelig fotobokshater skal jeg komme og ødelegge godfølelsen litt her; Enkelte av de nye fotoboksene har ikke blits i det hele tatt, selv på natta. Null, nada. Men en liten rød/grønn blink er vanlig i fotobokser nå om dagen da de tar "kontrollbilder" eller hva de nå velger å kalle det^^

På de gamle fotoboksene med blits er det bare en regel jeg har lært meg; Er du i tvil, så ble du IKKE tatt. Den blitsen klarer du ikke overse om du vil det engang. Har en morsom historie om det der, men skal spare dere for den i dag tror jeg:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som lidenskapelig fotobokshater skal jeg komme og ødelegge godfølelsen litt her; Enkelte av de nye fotoboksene har ikke blits i det hele tatt, selv på natta. Null, nada. Men en liten rød/grønn blink er vanlig i fotobokser nå om dagen da de tar "kontrollbilder" eller hva de nå velger å kalle det^^

På de gamle fotoboksene med blits er det bare en regel jeg har lært meg; Er du i tvil, så ble du IKKE tatt. Den blitsen klarer du ikke overse om du vil det engang. Har en morsom historie om det der, men skal spare dere for den i dag tror jeg:)

Jeg tror jeg er trygg likevel. Fotoboksen det er snakk om her er nemlig en sånn gammel sak som har stått der i årevis. :) Men takk for info.

TS

PS: Ble veldig nysgjerrig på den der morsomme historien din. :fnise:

Skrevet

Jaok, siden du spør så pent:D

For et års tid siden var jeg på vei til et skolearrangement et stykke unna og vi fylte bilene våre med folk og dro av sted. Jeg kjørte vel som nummer 2 tror jeg, men bare bil nr 2 og 3 kjørte innenfor en rekkevidde hvor vi kunne se hverandre siden den gamle bestemoren som kjørte bil nr 1 faktisk var litt av en råkjører.

Vi skulle forbi en barneskole, og i 40 sonen var det tilfeldigvis en slik gammel fotoboks og jeg kjører som alltid litt under fartsgrensa forbi sånne. Så kom vi frem og en av gutta i bil nummer 1 var så flau over at bestemora hadde blitt tatt i fotoboks, noe vi andre synes var litt morro. Så kommer det plutselig fra en av jentene i bilen bak at, "jamen tabudrue, du ble jo også tatt i fotoboksen, så hva ler du av"?

Du kan tro jeg lurte lenge og vel, og gikk halve dagen og følte meg skikkelig ukomfortabel mtp at folka i bilen bak sa den hadde blinka på meg også. Så dro vi hjem, og jeg hadde i grunn slått meg til ro med at,jaja, da får jeg vel en bot da, selv om jeg hadde kjørt under fartsgrensa jeg trodde hadde vært 40 som egentlig var 30 viste det seg.

På veien hjem kjørte vi på en strekning med to fotobokser å passere, og like før vi kommer til den første så kommer det blålys bak og politibilen suser forbi i høy fart og utløser begge fotoboksene, og i det øyeblikket visste jeg at jeg ikke hadde blitt tatt. Ble ennå bedre når politibil nummer to og tre også utløste begge;P For å si det sånn, jeg hadde sett den blitsen på den første fotoboksen hadde jeg utløst den, for det var litt på ettermiddagen når vi dro hjem og sola lyste rett på boksen og jeg så den jævla blitsen like klart som hvis det hadde vært bekmørkt;P

Okay, den var kanskje ikke så morsom da, men jeg synes den var det etter hele dagen med endeløs selvpining ift til om jeg var blitt tatt eller ikke:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...