Gå til innhold

Hvordan er kaniner som kjæledyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det flommer over av folk som vil gi bort kaninen sin på finn.no. De må jo være ganske slitsomme dyr om ingen vil ha dem?

Anonym poster: 6c393fd150b7a0504307dda6e806b53b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Det største problemet er at folk kjøper dem til barna sine, barna går leie etter en stund og foreldrene vil ikke ha dem. Det er bruk og kast-mentalitet.

Kaniner er vel også et av de kjæledyrene som lider mest. De er sosiale dyr og skal aldri holdes alene. De er ikke leketøy for små barn og det å stadig bli løftet på er stressende for dem. Dessuten trenger de mye bevegelse og skal ikke holdes i små bur. De trenger mye bevegelse, mange utvikler skelettproblemer pga for lite bevegelse. I tillegg fores de feil, 90% av foret skal bestå av høy, ikke frukt, pellets og gulrøtter. Feilforing fører ofte til tannproblemer og fortstoppelse, som igjen kan ende i en smertefull død.

AnonymBruker
Skrevet

Klart barna går lei, kaniner er virkelig et av de kjedeligste kjæledyrene som finnes. Delt førsteplass med hamster, marsvin og fisk.

Anonym poster: 7281be61846705465a718132b0544b96

• Liker 2
Skrevet

Kjedelig.... Hadde kanin da jeg var yngre, og det var stas i to uker, så gikk det over. De er ikke særlig kosne, vil helst være for seg selv, og søker ikke nærhet. Frytktelig underholdende med en kanin som stakk under sofaen ved hver anledning...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nok fordi folk kjøper de til barna sine, også går de lei, også har ikke voksne foreldre noe glede eller nytte av kanin, så de legger de ut på finn.no.

Utrolig trist, for kaniner er virkelig et fint kjæledyr for voksne mennesker. Mange som har hund og katt kunne likegreit hatt kanin, spesielt de som ikke har mulighet til å gå mye turer så er kaniner fine venner som alternativ til hund. De er sosiale og lekne og morsomme. De er ikke som hunder og katter og folk som forventer at de oppfører seg slik vil nok bli skuffet, men de har masse personlighet.

Folk som sier kaniner er kjedelig har nok i hovedsak vært borti slike vankjøttete, ensomme, stakkars kaniner som sitter i et lite bur hele dagen og dør sakte av kjedsomhet selv. Jeg jobber på dyreklinikk og det er så mye dårlig elendig kaninhold der ute.

Anonym poster: 0cb79f30dd7f3b5f084f06df88db9f36

Gjest Morteno
Skrevet

Hadde kanin da jeg var ung. Ganske greit egentlig. De er søte og full av pels.. Endte med at jeg ble ekstremt allergisk og trynet hovnet opp som bare det.

Har ikke vært i nærheten av en kanin siden den gang.

AnonymBruker
Skrevet

Klart barna går lei, kaniner er virkelig et av de kjedeligste kjæledyrene som finnes. Delt førsteplass med hamster, marsvin og fisk.

Anonym poster: 7281be61846705465a718132b0544b96

Marsvin er da sosiale dyr, og de uttrykker mye glede med lydene sine. Men utfra youtube videoer osv så kan jeg virkelig ikke skjønne hvorfor folk kjøper kaniner. De har jo ansikt som ikke forteller deg hva de føler, de virker utrolig kjedelige, og de er destruktive (ødelegger møbler osv)

Anonym poster: 6c393fd150b7a0504307dda6e806b53b

Skrevet

Jeg har tidligere hatt mange kaniner både vanlige, løvehoder og dvergveddere.

Som alle andre dyr så trenger de daglig tilsyn, rene bur og nok mat. Mange lar dyrene sitte i burene sine. Jeg synes man skal lage til innhengning slik at kaninen hver dag kan få hoppe rundt slik som den er skapt til.

Dette kan man gjøre i hagen eller om man har stor veranda. Da kan man også lage til litt rør til å krype gjennom og noen trestokker til å hoppe over og liknende.

Kaniner kan bli veldig tamme slik at du kan klappe dem men de er også sterke og kan sparke ganske hardt om de ikke blir håndtert riktig.

Selv om de er søte se på så er de vel egentlig ikke så ok for mindre barn å passe på da de nok ikke er så veldig kosete av seg. Da er marsvin mye bedre.

Nå produserer jo kaninen mye unger så det er vel kanskje noe av grunnne til at det er mange som vil gi bort kaniner. Ellers så kan det vel være at noen har funnet ut at det er mere arbeid og kostet mer penger enn de trodde eller det kan være barn som ville ha kanin og så har de gått lei og foreldrene ikke ønsker å stelle dyret .

Eller det kan være at det nærmer seg sommerferien nå. Man blir bundet når man har dyr og kan jo ikke bare dra avsted på ferie uten at noen passer dyret for dem

Om de er slitsommer å ha? Vel for noen kan de være det. Ikke alle som skaffer seg et dyr er klar over hvor mye tid og penger kjæledyret vil ta og da finner de vel ut etterhvert at dette ikke var noe for dem.

Skrevet

Om noen er interessert i å se glade kaniner med liv som faktisk er egnet for dem så anbefaler jeg dere å sjekke ut gruppen ''Den store kaninboka'' på facebook. :)

En kanin som sitter i et lite bur 24/7 reagerer ganske likt som en hund som sitter i et lite bur 24/7, de blir apatiske og dermed ''kjedelige''. Lykkelige kaniner er ofte både kontaktsøkende, kosete og lekne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man skal uttale seg om det er kjedelig før man har hatt kanin ;)

Jeg har to kaniner. De har masse personlighet og er langt fra kjedelige. Kan jo kanskje gi et lite innblikk i noen av de jeg har vært borti.

Hun ene er en liten kløne som elsker å utforske, spise og tigge oppmerksomhet. Hun er nysgjerrig og følger med på alt vi gjør. Hun vil helst drikke av glassene som vi har og spise av maten vår og sniker seg til alt mulig hvis man ikke følger med. En gang jeg var sykemeldt og ødelagt hånda måtte jeg løpe hele huset rundt etter henne for hun hadde stjålet brødskiva mi og bar den stolt i munnen mens hun sprang. Forferdelig dårlig oppdratt type, men hun fikk meg ihvertfall til å smile. Hun liker å sitte i vinduskarmen å se ut. Hun liker også bedre å bli bært rundt ute enn å gå selv og krafser deg på leggen til du plukker henne opp. Hun slurper noe helt forferdelig når hun får smoothie.

Den andre er mer sjenert, men har utrolig glimt i øyet. Han er ikke så utforskende, men elsker å løpe villmann, spesielt ute, og tar gledeshopp her og der. Han er veldig sosial med andre kaniner og skal hele tiden vaske de. Han elsker å hoppe inn i skuffer og finne gjemmesteder der han ordner og styrer. Litt husmortype, altså. Han er ikke så matglad som den andre og er mye høfligere og ingen tyv, men elsker jordbær. Jeg hadde en annen kanin før som han var veldig knyttet til, og ble veldig lei seg når den andre døde. Heldigvis kviknet han til igjen når jeg fikk ny.

Den jeg hadde før det var også veldig utforskende. Han løp i hvertfall villmann og brukte hele stua, plutselig hoppet han fra en sofa til en annen, og bommet han så prøvde han bare igjen. Vi snakker skikkelig kamikazekanin, jeg hadde hjertet i halsen hver gang, men han storkoste seg ihvertfall. Når han var ferdigløpt slang han seg ned på sofaen så lang han var og holdt meg med selskap. Jeg lærte ham å komme når jeg ropte, da kom han i full fart. Både han og han over hadde rutine i hele fjor sommer på at de ble sluppet ut av inneburet og løp opp kapp ut på terrasen om morgenen, og motsatt om kvelden - like glade hver gang. Han elsket merkelig nok å kjøre bil, ville ut å se ut vinduet. Han brakk beinet under lek og døde under operasjonen, utrolig trist, men han hadde det nok veldig kjekt rett før det skjedde og følte jeg fikk sagt hadet skikkelig.

Tidligere hadde jeg en familie på far, mor og datter. Kaninfaren var en eldre kar, bare god og snill, og glad i unger. Han gikk på tur i sele og lot seg kose med på alle mulige måter. Han hoppet hinder på kommando og fant jeg generelt i alt mulig. Kaninmor var en halvvill sak som styrte og ordna hele tiden, og ommøblerte i kaninhuset Hun likte ikke å bli holdt eller gå i sele, men var utrolig kjærlig mot kaninfar og datter. Hun hoppet selv inn og ut av natt og dagburet, heller det enn å bli bært. Hun rømte ofte på dagen for å utforske, men kom alltid tilbake til kvelden. Kanindatter var bare skjønn og snill, hun hoppet mye ute i hagen for seg selv og fulgte etter mor så lenge hun levde. Hun var lett å håndtere, men hoppet fint inn og ut av seg selv og hadde rutine på dagen sin. Jeg også en liten fin menneskekjær gutt som var med overalt og likte å plukke opp ting og kaste de fra seg igjen, kortspill var ekstra gøy. Desverre ble denne stjålet før vi ble godt kjent.

Når jeg var barn hadde jeg et par kaniner som også hadde masse personlighet. Hun ene løp villmann i hagen også la hun seg til rette i en busk. Hun gikk aldri langt vekk, men var for rask til å løpe i sele med oss på slep, hun ville løpe på egenhånd. Hun kunne allikvel bli med på tur i sele og var ikke noe problem å løfte, bære eller håndtere på noe måte, hun var bare snill. Den andre, hannen, var noe for seg selv. Han kom alltid når du ropte, som en hund, og løp etter oss og satt seg på fanget. Han var rolig og snill og helt reser på å hoppe hinder. Han var ganske utforskende og gikk rundt i hele nabolaget. Han fant seg en venn i et av nabohusene som han ble helt forelska i. Han gnagde seg gjennom buret for å dra på besøk - når vi sikra buret så fant de andre kaninen ut en måte å komme seg ut på og plutselig satt han hos oss. De var skikkelig bestevenner og slappet av og lekte sammen.

Ble langt, og sikkert ikke så interessert, men ville bare gi et lite innblikk i noen kaniners personlighet. Jeg jobber altså på dyreklinikk og møter flere gode kanineiere som har masse fine historier om sine kaniner, de er ganske fine dyr!

Når det gjelder hvordan de er å holde så er stikkordene masse høy, masse bevegelse, selskap av andre kaniner og god hygiene. De skal ha det rent og fint og ha god plass og kaninvenner. De bør få aktiviteter å holde på med, ting å hoppe opp og ned av og et utsiktspost så de kan ha oversikt. De må sjekkes jevnlig over for å oppdage skader eller sykdommer og man må oppsøke veterinær hvis noe er unormalt. Egentlig ikke så vanskelig, men de blir desverre fort glemt bort av unge eiere...

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kjedelig.... Hadde kanin da jeg var yngre, og det var stas i to uker, så gikk det over. De er ikke særlig kosne, vil helst være for seg selv, og søker ikke nærhet. Frytktelig underholdende med en kanin som stakk under sofaen ved hver anledning...

Stakkars kanin :( Den hadde uflaks med sine eiere gitt.

Faerunpedia vet hva hun snakker om her. Kaniner er morsomme og veldig fine kjæledyr om man vet hva man får i hus og tilrettelegger for et godt kaninhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo legge til at kaniner selvfølgelig skal kastreres. Dette for å hindre unger og samtidig sikre at de får dekket sitt sosiale behov. Dessuten kan det hjelpe til å gjøre de mer rolige og renslige, og for hunner så fjerner man risiko for kreft og betennelse i livmoren. Tar man til seg kanin bør man ihvertfall kastrere de.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars kanin :( Den hadde uflaks med sine eiere gitt.

Faerunpedia vet hva hun snakker om her. Kaniner er morsomme og veldig fine kjæledyr om man vet hva man får i hus og tilrettelegger for et godt kaninhold.

Tja, det kan jo ha noe med at kaninen satt stille hele tida og ikke ga femåringen den underholdningen den ønsket :) Fikk den av mamma, så det var hun som tok vare på den hele tiden mens han levde. Var jo veldig glad i han, men han var overhode ikke kontaktsøkende, mer redd. Han hadde det flott hos oss, det kan ingen nekte på. Han var bare sjenert og redd, og endte opp som mammas kjæledyr :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til dere som har kaniner (evt. marsvin, hamster, mus, rotte) Bruker dere bleie på dem eller noe? Det høres ut som et teit spørsmål, men jeg mener det seriøst.

Jeg har hatt marsvin og hamster og de tissa og bæsja overalt hvor de var. Så måtte ha de på håndle hver gang de var ute av buret.

Det var jo ei over her som var skikkelig kaninfrelst, og lot dem gå i både sofa, vinduskarm og skuffer. Virkr som hun hadde de ute av buret hele dagen. Det er jo hyggelig det og sikkert moro for kaninene. Men jeg ser for meg tiss og avføring over hele leiligheten. Tilogmed i sofa og skuffer...

Anonym poster: ad018d9882108353280d2712be21730b

• Liker 1
Skrevet

Kaniner kan dotrenes på samme måte som katter. :) Det kan de andre dyrene du nevner også, men det er litt mer varierende resultat der... Alle hamsterene mine har vært dotrente, men rottene skjønte ikke noe som helst av det selv om jeg kjenner flere som har klart å få helt renslige rotter.

AnonymBruker
Skrevet

Det er folk som kjøper kaniner til ungene sine. Så blir ungene lei, og foreldrene var i utgangspunktet ikke interesserte i kanin, så de gir den bort på finn.no til den første som vil ha.

Sånn er det, det er hovedgrunnen til at kaniner ligger ute på finn.no. Uansvarlige foreldre som kjøper kaniner til barna sine fordi de er "så søte".

Ellers kan de være fine kjæledyr for spesielt interesserte. Jeg har 3 kaniner, og jeg er spesielt interessert. Jo, katter er morsommere og hunder er kulere, har hatt både og.

Men jeg liker å plukke grønt til kaninene, se at de har det bra osv. De er fine å se på. De er ikke kosete eller kjæledyr sånn sett, mer som høner bortsett fra at de ikke legger egg ;)

Anonym poster: f24f81a60c6f0e241da85936f6874d59

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg liker å plukke grønt til kaninene, se at de har det bra osv. De er fine å se på. De er ikke kosete eller kjæledyr sånn sett, mer som høner bortsett fra at de ikke legger egg ;)

Må bare rette på meg selv litt, noen kaniner er selvsagt kosete.. Men jeg har hatt 6 stk, 1 av dem var kosete. Og det var en ukastrert hannkanin. Resten var kjerringer og 1 gutt. ;) Mine nåværende er kastrerte alle i hop og ingen liker særlig kontakt. Men koselig fordetom.

AnonymBruker
Skrevet

Elsker mine 2 pelsdotter som har fri tilgang til ca 90% av huset. Begge er kastrerte og dotrente. Selvfølgelig kan det skje uhell, men de er det langt imellom.

Angrer ikke på at de flyttet inn til oss og kattene for 6 år siden.

Anonym poster: facd5dd4456e61919d6e74b97535356a

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Tja, det kan jo ha noe med at kaninen satt stille hele tida og ikke ga femåringen den underholdningen den ønsket :) Fikk den av mamma, så det var hun som tok vare på den hele tiden mens han levde. Var jo veldig glad i han, men han var overhode ikke kontaktsøkende, mer redd. Han hadde det flott hos oss, det kan ingen nekte på. Han var bare sjenert og redd, og endte opp som mammas kjæledyr :)

Dere skulle jo så klart bruke tid på den for å få den tam og trygg på dere. Så at den var sky, var jo helt og holdent deres feil. Det tar tid og det er jobb med dyr. Dyr er ikke en underholdningskilde som skal glede dere når det ikke er noe annet spennende som skjer.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har et spørsmål til dere som har kaniner (evt. marsvin, hamster, mus, rotte) Bruker dere bleie på dem eller noe? Det høres ut som et teit spørsmål, men jeg mener det seriøst.

Jeg har hatt marsvin og hamster og de tissa og bæsja overalt hvor de var. Så måtte ha de på håndle hver gang de var ute av buret.

Det var jo ei over her som var skikkelig kaninfrelst, og lot dem gå i både sofa, vinduskarm og skuffer. Virkr som hun hadde de ute av buret hele dagen. Det er jo hyggelig det og sikkert moro for kaninene. Men jeg ser for meg tiss og avføring over hele leiligheten. Tilogmed i sofa og skuffer...

Anonym poster: ad018d9882108353280d2712be21730b

Trenger ikke å dotrene egang, så lenge de har et godt alternativ. Har hatt kanin her og han hadde egen do i buret. Buret hadde ikke dør, så kaninen gikk rundt som han selv ville. Buret ble delt i to, med høy i den ene enden og do i den andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...