Gå til innhold

"Stikk kjepper i hjulet for vennskapet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2013/05/25/tema/klikk/skolebarn/helse/27358425/

Jeg blir rett og slett oppgitt av hvordan verden utvikler seg. I denne artikkelen mener en barnepsykolog at man bør stikke kjepper i hjulet for vennskapet om barnet ditt er sammen med et barn som: snakker stygt, kommer fra et hjem uten grenser, går i hullete klær, og som du tror vokser opp i et uheldig miljø.

Det er jo ikke så altfor lenge siden det var snakk i mediene om barn som har lidd i dårlige hjem, og om alle menneskene rundt de barna som valgte å ikke gjøre noe selv om de så at de ikke hadde det så bra. Jeg vil ikke ha det slik at vi skal kun fokusere på oss selv, og ignorere at våre medmennesker har det vondt, derfor synes jeg det er veldig uheldig med slike artikler.

Hva synes resten av folket?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der syntes jeg var virkelig tragisk og motbydelig lesning, og en oppskrift på hvordan man skaper barn som sliter sosialt. I bursdager skal alle inviteres, mens resten av året er det helt greit at foreldre bevisst - og med hjelp av barnehagepersonalet, intet mindre - skal motarbeide at barna leker sammen?

Det som beskrives som "pøbelunger" i artikkelen er jo gjerne barns som ikke har det så greit hjemme og som kan trenge at andre voksne bryr seg litt ekstra, ikke at de andre barne oppfordres til ikke å være sammen med dem.

At folk som kaller seg eksperter (en barnepsykolog!) får seg til å si sånne ting, synges jeg egentlig er ganske sjokkerende.

• Liker 5
Skrevet

Det der syntes jeg var virkelig tragisk og motbydelig lesning, og en oppskrift på hvordan man skaper barn som sliter sosialt. I bursdager skal alle inviteres, mens resten av året er det helt greit at foreldre bevisst - og med hjelp av barnehagepersonalet, intet mindre - skal motarbeide at barna leker sammen?

Det som beskrives som "pøbelunger" i artikkelen er jo gjerne barns som ikke har det så greit hjemme og som kan trenge at andre voksne bryr seg litt ekstra, ikke at de andre barne oppfordres til ikke å være sammen med dem.

At folk som kaller seg eksperter (en barnepsykolog!) får seg til å si sånne ting, synges jeg egentlig er ganske sjokkerende.

Jeg måtte le da jeg leste at psykologen mente at man kunne dra med barnehagen inn i dette. Skulle likt å ha vært flue på veggen når ei mor forteller barnehagepersonalet at de må skille barnet deres fra et annet barn pga dårlig innflytelse. Jeg tviler på at de fleste barnehager går med på å fryse ut enkeltbarn fra gruppen på denne måten, det er jo rett og slett mobbing. Rart at de ikke ser det selv.

• Liker 8
Skrevet

Litt morsomt hvordan du kan fortelle oss andre hvilke familieforhold "pøbelunger" kommer fra, for så å rette pekefingere mot de som kaller seg eksperter.

Er det det som kalles "å se tornen i sin brør øye, men ikke bjelken i ens eget"?

Meg bekjent er de liten sammenheng med hvilke familieforhold det du kaller pøbelunger kommer fra.

Skrevet

Jammen bra jeg fikk lest den artikkelen, så slipper jeg at barnet mitt leker med noen som har hullete klær! :ironi:

Merkelig at beskrivelsen av "pøbelunger" passer så godt med beskrivelsen av barn man bør melde bekymringsmelding om til barnevernet... Men det står ikke nevnt i artikkelen!

• Liker 7
Gjest Oblivion
Skrevet

trist lesing, oppfordring til mobbing og "klasseskiller"...i tillegg kan det jo gjøres obs på at artikkelen skrevet av Barn&Foreldre for Klikk.no, Kvinneguidens "mor". :lete:

• Liker 5
Skrevet

Herregud, det er det verste jeg har lest.

Ja, la oss dytte disse barna lenger ut i kulden, istedet for å ta dem inn i varmen og rapportere til foreldrene til de rette instanser. :ironi:

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Merkelig nok leste jeg hele artikkelen i ren nysgjerrighet og kom til helt andre konklusjoner enn dere.

Men deres verden er det da greit at deres barns eneste venn er han pjokken som er helt uten grensesetting og det er bare kos at barnet ditt drar på overnatting der far banker mor og barnet kun får mat det selv klarer å finne?

Når barnet kommer på skolen er det fortsatt flott at dets nærmeste venn er han som driver pøbelstreker og er den største mobberen i klassen, samt forstyrrer all undervisning? Og ditt barn er så inkluderende men blir ikke påvirket negativt i det hele tatt av å ha denne som nærmeste kompis, faktisk eneste kompis, for de andre barna løper motsatt vei?

Eller kan det være noe i at foreldre bør følge med hvem barnet omgås og sørge for en noe videre konfliktfylte enn bare et uheldig valgt vanskelig barn?

Skrevet

Litt morsomt hvordan du kan fortelle oss andre hvilke familieforhold "pøbelunger" kommer fra, for så å rette pekefingere mot de som kaller seg eksperter.

Er det det som kalles "å se tornen i sin brør øye, men ikke bjelken i ens eget"?

Meg bekjent er de liten sammenheng med hvilke familieforhold det du kaller pøbelunger kommer fra.

Det er artikkelen som bruker beskrivelser som Han går alltid i hullete klær, har ingen "innetid" eller grenser., [...]som vokser opp i et uheldig miljø osv - nesten alt de peker på av "problemer" er knyttet til forhold i hjemmet heller enn den enkelte ungens oppførsel.

Unger som oppfører seg dårlig finnes i alle typer hjem og samfunnslag, men det er ikke de barna artikkelen gir inntrykk av å være opptatt av.

• Liker 6
Skrevet

Merkelig nok leste jeg hele artikkelen i ren nysgjerrighet og kom til helt andre konklusjoner enn dere.

Men deres verden er det da greit at deres barns eneste venn er han pjokken som er helt uten grensesetting og det er bare kos at barnet ditt drar på overnatting der far banker mor og barnet kun får mat det selv klarer å finne?

Når barnet kommer på skolen er det fortsatt flott at dets nærmeste venn er han som driver pøbelstreker og er den største mobberen i klassen, samt forstyrrer all undervisning? Og ditt barn er så inkluderende men blir ikke påvirket negativt i det hele tatt av å ha denne som nærmeste kompis, faktisk eneste kompis, for de andre barna løper motsatt vei?

Eller kan det være noe i at foreldre bør følge med hvem barnet omgås og sørge for en noe videre konfliktfylte enn bare et uheldig valgt vanskelig barn?

Det andre avsnittet ditt er jo så satt på spissen at man kan nesten ikke ta det seriøst engang.

Selvfølgelig er det ingen som mener at dette skal være "eneste venn", og nei, man sender selvfølgelig ikke barnet på overnatting "der far banker mor og barnet kun får mat det selv klarer å finne"!

Men det man heller IKKE gjør er å fryse ut det stakkars barnet, og lukke øyne og øre for omsorgssvikten som tydelig finner sted!!!

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Det andre avsnittet ditt er jo så satt på spissen at man kan nesten ikke ta det seriøst engang.

Selvfølgelig er det ingen som mener at dette skal være "eneste venn", og nei, man sender selvfølgelig ikke barnet på overnatting "der far banker mor og barnet kun får mat det selv klarer å finne"!

Men det man heller IKKE gjør er å fryse ut det stakkars barnet, og lukke øyne og øre for omsorgssvikten som tydelig finner sted!!!

Men der er heller ikke det som står i artikkelen. Det står at som foreldre bør man følge med om barna tilbringer mye tid sammen med en venn som ikke er en heldig innflytelse for barnet. Det står ingenting om utfrysing.

Skrevet

Men der er heller ikke det som står i artikkelen. Det står at som foreldre bør man følge med om barna tilbringer mye tid sammen med en venn som ikke er en heldig innflytelse for barnet. Det står ingenting om utfrysing.

Hvis alle skal følge disse rådene så vil det til slutt føre til utfrysing av enkeltbarn. De oppfordrer å kontakte bla.a. barnehagen for at de skal skille barna, og hvis man nok foreldre kommer med dette ønsket så vil det til slutt ende med at det barnet som vokser opp i et uheldig miljø blir utfryst.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis alle skal følge disse rådene så vil det til slutt føre til utfrysing av enkeltbarn. De oppfordrer å kontakte bla.a. barnehagen for at de skal skille barna, og hvis man nok foreldre kommer med dette ønsket så vil det til slutt ende med at det barnet som vokser opp i et uheldig miljø blir utfryst.

De oppfordrer barnehagen til å sørge for at barnet leker med FLERE.enn dette ene barnet. En viss forskjell på det og utfrysing, er det ikke?

Skrevet

"Spør de om å få med akkurat dette barnet hjem kan du si at det ikke passer."

"Er du redd et barn har uheldig påvirkning på barnet ditt kan du ta en prat med personalet i barnehagen og be de om å splitte barna i blant."

"Her vil jeg også prøve å stikke kjepper i hjula for vennskapet, og samtidig stimulere vennskap med barn du tenker har en positiv innvirkning på barnet ditt."

"du kan være selektiv i hvem du lar få bli med på hyttetur en helg."

"Be læreren om å ikke alltid plassere de to sammen."

Hvordan er dette ikke å fryse ut?

Burde det ikke heller stå at hullete klær og mangel på innetider ikke er barnets feil, og at det er ditt ansvar som medmenneske å rapportere om omsorgssvikt? At man ikke skal dømme barnet basert på foreldrenes udugelighet -særlig når det gjelder barn helt ned i femårsalderen?

• Liker 7
Gjest Gjest
Skrevet

Det er nok på tide å bruke tid på å lytte til såkalte fagfolk.

Skrevet

"Er du redd et barn har uheldig påvirkning på barnet ditt kan du ta en prat med personalet i barnehagen og be de om å splitte barna i blant."

"Her vil jeg også prøve å stikke kjepper i hjula for vennskapet, og samtidig stimulere vennskap med barn du tenker har en positiv innvirkning på barnet ditt."

Mine uthevelser.

Psykologen snakker om i blant og ikke alltid. Slik jeg forstår uttrykkene vil det si noen ganger.

Skrevet (endret)

Mine uthevelser.

Psykologen snakker om i blant og ikke alltid. Slik jeg forstår uttrykkene vil det si noen ganger.

Åja, så det er greit å fryse ut i blant, men ikke alltid?

Hva med mobbing? Er det også greit, så lenge det bare er i blant?

Tro meg, begge barna hadde merket forskjellsbehandlingen av vennskapet - med alle de negative konsekvenser det medfører.

Men jeg forstår at noen foreldre bare ser det positive for deres egen pode. Skrekk og gru om deres femåring skulle få for god kontakt med noen med hullete klær liksom... :ironi:

Endret av Chloe-
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Burde det ikke heller stå at hullete klær og mangel på innetider ikke er barnets feil, og at det er ditt ansvar som medmenneske å rapportere om omsorgssvikt? At man ikke skal dømme barnet basert på foreldrenes udugelighet -særlig når det gjelder barn helt ned i femårsalderen?

Det står da vitterlig at man skal skille dem "i blant"?

Det er vel også nevnt i artikkelen at foreldrene skal skille mellom sine egne fordommer og hva som faktisk er reelle problemer - blant annet se forbi skittent tøy?

Og når det gjelder hyttetur - det er da ikke den hullete buksen som begrenser hytteturen men at barnet mangler grenser og ikke kan oppføre seg.

Jeg er selvsagt i mot fordomsfull behandling av barn og utfrysing av barn grunnet deres hullete påkledning. Samtidig vil jeg påpeke at jeg ikke kan se at et barn som burde være tatt hånd om sv barnevernet er den beste påvirkningen for mitt barn dersom dette er den eneste mitt barn leker med. Dersom barnet har flere venner som det bytter på å leke med eller det "vanskelige" barnet er i en gruppe som leker sammen er det større sannsynlighet for positiv påvirkning motsatt vei.

Jeg synes også det er uheldig at barn bygger så sterke allianser i barnehagealder at det blir snakk om utfrysing når man fra tid til annen splitter "radarparet" slik at de leker med andre barn. Da bidrar jo radarparet allerede tol utfrysing overfor de andre barna som ikke får være med i radarparet.

Og nei jeg gjentar: jeg er ikke for utfrysing av barn. Jeg er derimot veldig i mot at et barn skal få ensidig påvirkning ved å KUN henge med et bestemt barn. Det er det jeg oppfatter at artikkelen handler om.

Skrevet

Åja, så det er greit å fryse ut i blant, men ikke alltid?

Hva med mobbing? Er det også greit, så lenge det bare er i blant?

Tro meg, begge barna hadde merket forskjellsbehandlingen av vennskapet - med alle de negative konsekvenser det medfører.

Men jeg forstår at noen foreldre bare ser det positive for deres egen pode. Skrekk og gru om deres femåring skulle få for god kontakt med noen med hullete klær liksom... :ironi:

Nei, jeg ser ikke på det som mitt barns ansvar å sosialisere et annet barn - det er det foreldre og evnetuelle barnehagepersonal som har ansvar for, og da tar jeg det som en selvfølge at det stimuleres til at dette andre barnet blir sosialisert med andre barn også og dermed ikke blir utfryst/alene.

Skrevet

Og nei jeg gjentar: jeg er ikke for utfrysing av barn. Jeg er derimot veldig i mot at et barn skal få ensidig påvirkning ved å KUN henge med et bestemt barn. Det er det jeg oppfatter at artikkelen handler om.

Enig. Jeg så det samme i artikkelen som du gjør og er helt enig i at man innemellom skal få "stikke kjepper i hjulene" på vennskap.

Det er ganger der vennskap faktisk ikke er vennskap, men at den ene parten dominerer den andre. Da må man som forelder være obs og ta grep.

Jeg har grepet inn i mine barns relasjoner ved f.eks å dyrke forholdet til de barna han leker best med og å "ha planer" om det dominerende barnet vil komme på besøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...