AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 Hei! Fint med tips fra noen som har kunnskaper om dette. Jeg er førstegangskjøper. Lurer på å finne en grei liten 2-roms i Oslo for å leie ut. Men jeg blir gal av de forskjellige rådene som står på nett. Skal kontakte utleiemegleren for å høre, men inntil da så hadde det vært fint med noen tips, kanskje har noen av dere erfaringer der ute? Dette er situasjonen: Pga at jeg i 2012 har en høy inntekt å vise til tenker jeg at det er lurt å kjøpe nå for å investere, i Oslo vil det jo trolig være en innvestering på sikt uansett. Problemet: Jeg flytter muligens til utlandet til høsten og vil ikke ha inntekt til å betjene noen øvrige utgifter, det vil si at jeg er avhengig av at leieinntektene mine vil dekke alle fellesutgifter og avdrag på lån fra banken. Er dette realistisk? Jeg forventer ikke å gå i pluss, men 0 hadde vært fint. Grunnen til at jeg vurderer dette nå er at jeg vil gå kraftig ned i inntekt de kommende årene og ikke minst at boligen trolig vil få en verdistigning. Tenker altså å smi mens jernet er varmt. Noen som kan svare? Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
Pengebingen Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Det høres veldig risikabelt ut mtp at du sier du gjør det avhengig av leieinntekt. Har du ingen andre penger? har du mye EK? Må du låne eller har du cash stående? Hvis du gjennomfører vil jeg i alle fall råde deg til å ha en ganske stor buffer i tillegg, som dekker noen måneder uten leietaker dersom det skulle inntreffe av en eller annen grunn. Samt til å dekke utgifter til leiligheten du som utleier er ansvarlig for. Jeg tror utleie kan være en god investering, men så vidt jeg har lest er de som lykkes med det de som allerede har litt penger og som tåler risikoen som er involvert. Her finner du vel mer fra folk som holder på med dette, eller vurderer det (hvis ikke du allerde har lest den): http://www.pengevett.com/bolig-annen-eiendom/2407-store-utleietraden.html
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 Jeg tror jeg ville unngått å kjøpe dersom jeg skulle utenlands (hvor lenge blir du borte?). Ingen vet hva som kommer til å skje med boligprisene, vil de stige i det uendelige, vil bobla sprekke (er det en boble i det hele?), vil prisene flates ut, osv osv. D Anonym poster: 0dfa50d2739c4eebaafedb91c9041cc0 6
Tjukk Norris Skrevet 26. mai 2013 #4 Skrevet 26. mai 2013 http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/05/20/utskjelte-omrader-gir-best-avkastning-pa-utleieboliger
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 Det høres veldig risikabelt ut mtp at du sier du gjør det avhengig av leieinntekt. Har du ingen andre penger? har du mye EK? Må du låne eller har du cash stående? Hvis du gjennomfører vil jeg i alle fall råde deg til å ha en ganske stor buffer i tillegg, som dekker noen måneder uten leietaker dersom det skulle inntreffe av en eller annen grunn. Samt til å dekke utgifter til leiligheten du som utleier er ansvarlig for. Jeg tror utleie kan være en god investering, men så vidt jeg har lest er de som lykkes med det de som allerede har litt penger og som tåler risikoen som er involvert. Her finner du vel mer fra folk som holder på med dette, eller vurderer det (hvis ikke du allerde har lest den): http://www.pengevett...leietraden.html Har desverre ikke egenkapital av nevneverdig verdi.. Jeg har foreldre som kausjonist. Det er mulig det blir for stor risiko ved dette ja, samtidig har jeg venner som bor utenlands som kjøpte leil. uten egenkapital (husbanken stod for øvrig innskudd) og som går i 0 hver måned. Jeg gjennomfører ikke dersom dette medfører en stor risiko for meg. Ulempen er bare at når jeg kommer tilbake etter 2 år så vil jeg ikke ha noe inntekt å vise til (student) ergo vil sjansen for å få lån være betraktelig lavere. Hadde håpet en leilighet kunne være en sikring og investering for meg. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #6 Skrevet 26. mai 2013 Jeg tror jeg ville unngått å kjøpe dersom jeg skulle utenlands (hvor lenge blir du borte?). Ingen vet hva som kommer til å skje med boligprisene, vil de stige i det uendelige, vil bobla sprekke (er det en boble i det hele?), vil prisene flates ut, osv osv. D Anonym poster: 0dfa50d2739c4eebaafedb91c9041cc0 Blir borte i 2 år.. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #7 Skrevet 26. mai 2013 Har desverre ikke egenkapital av nevneverdig verdi.. Jeg har foreldre som kausjonist. Det er mulig det blir for stor risiko ved dette ja, samtidig har jeg venner som bor utenlands som kjøpte leil. uten egenkapital (husbanken stod for øvrig innskudd) og som går i 0 hver måned. Jeg gjennomfører ikke dersom dette medfører en stor risiko for meg. Ulempen er bare at når jeg kommer tilbake etter 2 år så vil jeg ikke ha noe inntekt å vise til (student) ergo vil sjansen for å få lån være betraktelig lavere. Hadde håpet en leilighet kunne være en sikring og investering for meg. Jeg tenkte å benytte f.eks. utleiemegleren slik at jeg uansett vil få husleien inn på konto til avtalt dato hver måned og har noen som rydder opp for meg hvis noe skjulle skje. Men.. Innser jo også at de skal ha sin betaling de også, så spørs om man ikke går i minus uansett? Takk for svar. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3 Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
juliane Skrevet 26. mai 2013 #8 Skrevet 26. mai 2013 Og hvordan har du tenkt å betjene lånet når du kommer tilbake og skal leve som student? 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #9 Skrevet 26. mai 2013 Og hvordan har du tenkt å betjene lånet når du kommer tilbake og skal leve som student? Det er de to årene jeg bor utenlands at jeg skal være student.. Når jeg er tilbake har jeg en solid utdannelse med gode lønnsutsikter så det er ikke problemet. Spørsmålet er om jeg kan ta sjansen på å leie ut i 2 år mens jeg bor i utlandet (som student) uten å gå med tap, NETTOPP så jeg skal ha en sikring når jeg kommer hjem ferdig utdannet. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
Smascha Skrevet 26. mai 2013 #10 Skrevet 26. mai 2013 Høyres ut som ein dårlig plan. Hovudsakleg pga 2 ting: 1) Du må betale 28% skatt på leigeinntektene. 2) Det er risky å leige ut dersom det skulle hende noko med bustaden og du er i utlandet. Dersom du bruker Utleigemeglaren så kan de ta seg av alt det praktiske. Men då er det slik at dei skal både ha eit stort etableringsgebyr & prosenter av leigeinntektene kvar månad. Grundig info om alternativ finn du på heimesidene deira. Alt i alt så er det mange ting du bør sjekke før du eventuelt velg å gjere det på denne måten. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #11 Skrevet 26. mai 2013 Høyres ut som ein dårlig plan. Hovudsakleg pga 2 ting: 1) Du må betale 28% skatt på leigeinntektene. 2) Det er risky å leige ut dersom det skulle hende noko med bustaden og du er i utlandet. Dersom du bruker Utleigemeglaren så kan de ta seg av alt det praktiske. Men då er det slik at dei skal både ha eit stort etableringsgebyr & prosenter av leigeinntektene kvar månad. Grundig info om alternativ finn du på heimesidene deira. Alt i alt så er det mange ting du bør sjekke før du eventuelt velg å gjere det på denne måten. Ja, er klar over 28% skatt av leieinntektene, dog skal jeg jo også ha fradrag for gjeld og når jeg står med 0 i forumue samt endel gjeld, vil ikke dette da kunne jevne seg noe ut? Jeg er jo ikke helt idiot så hvis jeg nå finner ut at dette er en plan med dårlig prognose, så gjennomfører jeg jo som sagt ikke. Men det er klart det hadde vært greit å ha en slags havn å komme hjem til. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #12 Skrevet 26. mai 2013 Hva gjør du om du en periode blir uten leietakere? Anonym poster: 0332d33012bbe5af049f8143dbbc3e28
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #13 Skrevet 26. mai 2013 Hva gjør du om du en periode blir uten leietakere? Anonym poster: 0332d33012bbe5af049f8143dbbc3e28 Jeg har jo tenkt til å være taktisk med hvor og hvilken leilighet jeg kjøper. Dette er jo ikke en eller annen bod i ytre enebakk jeg skal kjøpe, men en attraktiv, dog nøktern leilighet i en sentral del av Oslo. Skulle det likevel oppstå en slik situasjon så vil nok mine foreldre være behjelpelige med et nød-lån. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #14 Skrevet 26. mai 2013 Jeg har jo tenkt til å være taktisk med hvor og hvilken leilighet jeg kjøper. Dette er jo ikke en eller annen bod i ytre enebakk jeg skal kjøpe, men en attraktiv, dog nøktern leilighet i en sentral del av Oslo. Skulle det likevel oppstå en slik situasjon så vil nok mine foreldre være behjelpelige med et nød-lån. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3 Uansett hvor leiligheten er, kan det fint skje at du er uten leietakere en periode. Dette kan også skje på beste vest, vet du Anonym poster: 0332d33012bbe5af049f8143dbbc3e28
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #15 Skrevet 26. mai 2013 Jeg har jo tenkt til å være taktisk med hvor og hvilken leilighet jeg kjøper. Dette er jo ikke en eller annen bod i ytre enebakk jeg skal kjøpe, men en attraktiv, dog nøktern leilighet i en sentral del av Oslo. Skulle det likevel oppstå en slik situasjon så vil nok mine foreldre være behjelpelige med et nød-lån. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3 Jo, det er ingen tvil om at du kommer til å få leid ut " en attraktiv, dog nøktern leilighet i en sentral del av Oslo". Nettopp fordi det er nettopp dette folk vil ha må du regne med 2- 2, 5 mill. Og utfra det du skriver så har du lite egenkapital. First thing's first: har du snakka med banken ang lån? Anonym poster: cf60a6cefe32ee4168eba18df0cf85a7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #16 Skrevet 26. mai 2013 Jo, det er ingen tvil om at du kommer til å få leid ut " en attraktiv, dog nøktern leilighet i en sentral del av Oslo". Nettopp fordi det er nettopp dette folk vil ha må du regne med 2- 2, 5 mill. Og utfra det du skriver så har du lite egenkapital. First thing's first: har du snakka med banken ang lån? Anonym poster: cf60a6cefe32ee4168eba18df0cf85a7 Nei, men skal sjekke ut hvor mye jeg kan få først. Har inntekt på 600 000 samt kausjonist, vet at jeg da får innvilget 100% av kjøpesummen. Men igjen, dette skal evalueres før noe som helst skritt blir tatt. Jeg vil ikke risikere å havne i en økonomisk krise, jeg vil investere. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #17 Skrevet 26. mai 2013 Uansett hvor leiligheten er, kan det fint skje at du er uten leietakere en periode. Dette kan også skje på beste vest, vet du Anonym poster: 0332d33012bbe5af049f8143dbbc3e28 Da skal leiligheten ha smegma til vegger og gjødsel til tak. Jeg har selv leid ut min leilighet i sentrum vest i Oslo en periode. Standarden var den gang litt under middels (slitte gulv etc.), men det var likevel over 25 stykker som ville leie og flere som ville gi meg mer enn jeg ba om i måneden i dersom de fikk leie. Det er klart man skal forberede seg på det verste, men på de rette stedene er det helt ekstremt. Det betyr for ordens skyld ikke at TS nødvendigvis bør kjøpe og leie ut. Jeg kan for lite om dette til å uttale meg bastant om akkurat dét. Anonym poster: 912b0da17ec4350e2d81936a047e52bb 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #18 Skrevet 26. mai 2013 Nei, men skal sjekke ut hvor mye jeg kan få først. Har inntekt på 600 000 samt kausjonist, vet at jeg da får innvilget 100% av kjøpesummen. Men igjen, dette skal evalueres før noe som helst skritt blir tatt. Jeg vil ikke risikere å havne i en økonomisk krise, jeg vil investere. Anonym poster: 059d11e80555c6f87ec5821a19e2cab3 Ja, bare tenkte at det kunne være greit å ta en prat med banken om dette. De kan reglene og kan hjelpe deg til å sette opp regnestykke og kanskje komme med gode tips. Anonym poster: cf60a6cefe32ee4168eba18df0cf85a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #19 Skrevet 26. mai 2013 Da skal leiligheten ha smegma til vegger og gjødsel til tak. Jeg har selv leid ut min leilighet i sentrum vest i Oslo en periode. Standarden var den gang litt under middels (slitte gulv etc.), men det var likevel over 25 stykker som ville leie og flere som ville gi meg mer enn jeg ba om i måneden i dersom de fikk leie. Det er klart man skal forberede seg på det verste, men på de rette stedene er det helt ekstremt. Det betyr for ordens skyld ikke at TS nødvendigvis bør kjøpe og leie ut. Jeg kan for lite om dette til å uttale meg bastant om akkurat dét. Anonym poster: 912b0da17ec4350e2d81936a047e52bb Problemet er ikke at man ikke har leietagere, men at man ikke blir kvitt leietagere som ikke betaler leie og som er vanskelig å få ut av utleieboligen. Om disse har skadet objektet vil fort depositumet ikke dekke både skader og utestående leie, samt at det tar måneder å frigitt boligen. Anonym poster: 6497eef5da7a4a2b942bf339f2f3b2c1 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #20 Skrevet 26. mai 2013 Det er litt lurt, men også risikabelt. Jeg leide selv ut i Oslo i flere år, og det endte med at jeg gikk i minus. Les det med liten skrift hos Utleiemegleren, for du er ikke garantert en dritt hvis du får problemer med leietakere, tross blodprisen du betaler dem hver måned, bortsett fra at de hjelper deg å kaste dem ut. Det kan likevel gå flere måneder uten leieinntekter, og du risikerer også leietakere som ødelegger slik at det koster deg en masse i tid og penger, og du må kanskje reise masse fram og tilbake. Jeg ville i tilfelle forsøkt å finne gode leietakere med gode referanser selv, for Utleiemegleren suger. Anonym poster: 033162a50eae6139fc893f6b70824f17 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå