Gjest eplemost Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 Som sikkert mange andre her inne, har vi mer enn ofte familiebursdager/middager. Med påfølgende kake, kaffe, godis osv. Vel, jeg er veldig opptatt av trening og å spise sunt. Jeg jobber målrettet for å få resultater, og er ikke intressert i å spise kaker og annen dritt. Har ikke noe form for spiseforstyrrelser, og om det er noe som virkelig frister, så spiser jeg gjerne... Men jeg har aldri vært noe særlig glad i søtsaker (blir fort kvalm av bare et par biter kake). Familien min synes dette er horribelt. Det er ikke en familiemiddag uten at jeg får kommentarer på akkurat dette. Jeg spør om de kan servere litt frukt og bær ved siden av, men det er helt uaktuelt. Jeg får kommentarer på at jeg spiser alt for sunt, trener for mye, er sykelig opptatt av kosthold, ikke kan "kose meg", at jeg er SYKELIG TYNN (165 cm og 60 kg...) osv. Flere som er i samme situasjon? Hva kan jeg gjøre? (Og nei, jeg kommer ikke til å sitte å trøkke i meg kake for at andre skal være fornøyde. Det blir rett og slett for dumt. Vil også tilføye at jeg spiser som en hest til middager osv, men jeg orker faen meg ikke den tørre sjokoladekaka - og mormor det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg! haha)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Har du prøvd å ta med noe sunt selv, feks en fruktsalat eller liknende? Anonym poster: 8a09c62eda3926e1b9280448ca4e5334 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 Lag noe sunt selv og ta med server til alle. Om dere er mange kan man ikke ta hensyn til kun en person hele tiden Anonym poster: dc34a5e8cfc3b2de33478f7a04bdecf3 2
Sommee Skrevet 26. mai 2013 #4 Skrevet 26. mai 2013 Ta de det gjelder til side før neste selskap og fortell dem det du skriver her, easy:)
Mafalda Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 Easy??! Da har du ikke møtt min bestemor! Jeg skjønner deg veldig godt, TS, og har brukt de siste 15 årene på å prøve og forklare den eldre garde at det kanskje ikke er nødvendig både med dessert OG kake OG småkaker og kaffe etter det igjen. Men jeg tror det sitter så i ryggmargen til en del eldre mennesker at det "hører med", for det blir ikke hørt. Har likevel vunnet en viss seier, siden det nå er mulig å takke nei til porsjon nummer tre uten å få sleng et litt snurt "Ja, da var det vel ikke godt!" slengt etter seg... Min løsning har vært å ta høyde for matmengden som kommer. Dvs at jeg dropper lunsj før jeg skal på middag, og forsyner meg med små porsjoner. Da kan jeg takke ja en ekstra gang uten å bli sprengt, og familiens eldre garde slipper å bli fornærmet. Vinn-vinn. 8
Sommee Skrevet 26. mai 2013 #6 Skrevet 26. mai 2013 Easy??! Da har du ikke møtt min bestemor! Jeg hadde det akkurat sånn med bestemoren min også, og nå har faktisk mamma begynt å "herme".. En kommentar jeg har brukt noen ganger er, "mamma, er jeg mett nå, eller skal jeg ha mer"? 14
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2013 #7 Skrevet 26. mai 2013 akkurat det samme til meg!!!!! jeg trener og spiser ekstremt sunt. å med en gang jeg vil ha vann istede for brus, så bli det sånn ''åja, hun er så sunn hun da liksom'' eller ''hvorfor spurte jeg, når vi alle vet at hun aldri drikker brus likevel'' kjæresten min forstår meg, og han hjelper meg hele tiden, gud takk til ham! tenker litt på den fruktsalat greia, et bra forslag, men er bare litt kleint å ta me seg når man er bedt selv... er ikke det viktigste å kose seg sammen????
Gjest eplemost_TS Skrevet 26. mai 2013 #8 Skrevet 26. mai 2013 akkurat det samme til meg!!!!! jeg trener og spiser ekstremt sunt. å med en gang jeg vil ha vann istede for brus, så bli det sånn ''åja, hun er så sunn hun da liksom'' eller ''hvorfor spurte jeg, når vi alle vet at hun aldri drikker brus likevel'' kjæresten min forstår meg, og han hjelper meg hele tiden, gud takk til ham! tenker litt på den fruktsalat greia, et bra forslag, men er bare litt kleint å ta me seg når man er bedt selv... er ikke det viktigste å kose seg sammen???? Haha! Ja, samme runden hver gang! "Skal du ha brus?" "Nei, takk, tar vann jeg..." "Hva??? MEN DET ER JO BURSDAG!!!" "Ja, men jeg liker ikke brus noe særlig... og je ghar ikke gjort det de 15 siste årene heller..."
Gjest eplemost_TS Skrevet 26. mai 2013 #9 Skrevet 26. mai 2013 Jeg hadde det akkurat sånn med bestemoren min også, og nå har faktisk mamma begynt å "herme".. En kommentar jeg har brukt noen ganger er, "mamma, er jeg mett nå, eller skal jeg ha mer"? HAHAHA! DEN VAR MORSOM! Kanskje jeg skaø begynne å si det? Vittig :laugh:
Gjest eplemost_TS Skrevet 26. mai 2013 #10 Skrevet 26. mai 2013 Easy??! Da har du ikke møtt min bestemor! Jeg skjønner deg veldig godt, TS, og har brukt de siste 15 årene på å prøve og forklare den eldre garde at det kanskje ikke er nødvendig både med dessert OG kake OG småkaker og kaffe etter det igjen. Men jeg tror det sitter så i ryggmargen til en del eldre mennesker at det "hører med", for det blir ikke hørt. Har likevel vunnet en viss seier, siden det nå er mulig å takke nei til porsjon nummer tre uten å få sleng et litt snurt "Ja, da var det vel ikke godt!" slengt etter seg... Min løsning har vært å ta høyde for matmengden som kommer. Dvs at jeg dropper lunsj før jeg skal på middag, og forsyner meg med små porsjoner. Da kan jeg takke ja en ekstra gang uten å bli sprengt, og familiens eldre garde slipper å bli fornærmet. Vinn-vinn. Smart av deg å spise mindre osv, og godt du har funnet noe som fungerer. For min del skulle je gbare så gjerne ønske at de så gleden av et stunt kosthold, og at det ikke gjør noe å servere litt frukt og bær ved siden av f.eks... De fleste i familien min er dessuten overvektige, så antar at de blir provosert og tar det personlig når JEG som er normalvektig setter grenser. Jeg sitter også med STORE øyne når min fetter på 4 år, får sitt 5 kakestykke trøkka ned i gapet... Ikke bra.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #11 Skrevet 26. mai 2013 Utifra innleggene til TS fremstår hun verken moden eller sympatisk. Om noe av holdningene hun bidrar med i denne tråden også kommer frem i familieselskapene skjønner jeg at familien reagerer, og kanskje dermed maser ekstra mye. Utsagn som "kaker og annen dritt", at familien er overvektige og dermed provoseres av henne og måten fetteren omtales på vitner ikke om en voksen person med et sunt forhold til mat. Anonym poster: d58f386ab5a299fe0f4546828a4e8d3e 7
Gjest Faerunpedia Skrevet 26. mai 2013 #12 Skrevet 26. mai 2013 Utifra innleggene til TS fremstår hun verken moden eller sympatisk. Om noe av holdningene hun bidrar med i denne tråden også kommer frem i familieselskapene skjønner jeg at familien reagerer, og kanskje dermed maser ekstra mye. Utsagn som "kaker og annen dritt", at familien er overvektige og dermed provoseres av henne og måten fetteren omtales på vitner ikke om en voksen person med et sunt forhold til mat. Anonym poster: d58f386ab5a299fe0f4546828a4e8d3e Er det en usunn innstilling til mat at man ikke ønsker å spise kaker i ett sett? Det viktigste er å spise normal mat, kroppen trenger ikke kaker og godteri.
Gjest eplemost_TS Skrevet 26. mai 2013 #13 Skrevet 26. mai 2013 Utifra innleggene til TS fremstår hun verken moden eller sympatisk. Om noe av holdningene hun bidrar med i denne tråden også kommer frem i familieselskapene skjønner jeg at familien reagerer, og kanskje dermed maser ekstra mye. Utsagn som "kaker og annen dritt", at familien er overvektige og dermed provoseres av henne og måten fetteren omtales på vitner ikke om en voksen person med et sunt forhold til mat. Anonym poster: d58f386ab5a299fe0f4546828a4e8d3e Tullebukk. Hvorfor er det usympatisk å si "kaker og annet dritt?" Jeg setter stor pris på en god middag, og jeg lar de spise så mye kake de bare orker. Skulle bare ønske de ikke blandet seg inn i hva jeg putter inn i MIN EGEN MUNN! Jeg tror de reagerer så sterkt fordi de er overvektige selv. Min mor, som også er normalvektig, ville jo aldri påpekt noe slikt. Har man et godt forhold til egen kropp, så tror jeg heller ikke man blander seg inn i andres spisevaner.
Anglofil Skrevet 26. mai 2013 #14 Skrevet 26. mai 2013 Jeg synes det er uhøflig av dem å kommentere, men samtidig synes jeg du ikke kan kreve at du skal bli servert frukt og bær og at de skal tilrettelegge for deg. Da får ta med noe selv. Mvh Yvonne 5
Gjest eplemost_TS Skrevet 26. mai 2013 #15 Skrevet 26. mai 2013 Jeg synes det er uhøflig av dem å kommentere, men samtidig synes jeg du ikke kan kreve at du skal bli servert frukt og bær og at de skal tilrettelegge for deg. Da får ta med noe selv. Mvh Yvonne Enig i det. Jeg hadde satt pris på det, men forventer det ikke. Jeg vil bare slippe unna det jævla maset HVER gang (vi snakker nesten 1 gang i uka her...)
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. mai 2013 #16 Skrevet 26. mai 2013 Jeg synes det er uhøflig av dem å kommentere, men samtidig synes jeg du ikke kan kreve at du skal bli servert frukt og bær og at de skal tilrettelegge for deg. Da får ta med noe selv. Mvh Yvonne Hun spurte, krevde ikke. Det er forskjell på det.
Anglofil Skrevet 26. mai 2013 #17 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Hun spurte, krevde ikke. Det er forskjell på det. Nei, jeg har ikke skrevet noe annet heller. Mvh Yvonne Endret 26. mai 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #18 Skrevet 26. mai 2013 Det er faktisk sett på som uhøflig å ikke spise det som blir servert og du høres ikke akkurat ut som noen hyggelig gjest å ha. Med mindre du har allergi eller noe, synes jeg ikke at du har noen god unnskyldning for å være kresen og kreve sunnere mat. Spis litt av alt og vis at du setter pris på maten. Det går fint an å spise forrett, hovedrett med fete sauser, dessert, kake og småkaker med vin og brus til og holde seg sunn og slank så lenge du holder deg til små porsjoner. Tror det vil være et mye bedre forbilde for familien din - hvis du spiser den maten de liker og viser at du likevel holder deg slank. Det er tross alt det du spiser resten av uka som teller, ikke hva du spiser sammen med familien på søndager. Anonym poster: 2f91ac977313a593d5a741fd33a48e8b 3
aquiz Skrevet 26. mai 2013 #19 Skrevet 26. mai 2013 smak på maten da vel......! Du blir ikke satt 3 år tilbake ved å spise hva andre spiser i et selskap. 1
Krysanti Skrevet 26. mai 2013 #20 Skrevet 26. mai 2013 Jeg føler med deg TS, opplever det stadig vekk selv (men også fra venninner!). Det er akkurat som det føles litt tabu å ikke ville spise mye godteri og kaker, at det automatisk betyr at man har et usunt forhold til mat, og det er jo helt idiotisk i et land hvor stadig flere blir sykelig overvektige og kostholdet generelt sett inneholder altfor mye sukker, blant annet. Jeg er kjempeglad i kaker og godteri, og koser meg gjerne med det, men jobber mye med meg selv for å begrense mengdene. Jeg MÅ det, for ellers kunne jeg spist hver dag. Skulle ønske det var aksept for at det å kose seg ikke automatisk må bety godteri, brus og kaker. Jeg har begynt å ta med frukt selv jeg. "Jeg tok med litt melon og jordbær til kaffen jeg!" - og det får jeg god respons på. Det trenger jo ikke være gulrotsticks eller tørre appelsiner heller! (Og til slutt - hva SØREN er det som gjør at alle alltid føler de har rett til å kommentere hva en spiser eller ikke? NGGH!). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå