Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha styrt en time ved puppen, grått, fektet med armene og nesten slåss med puppen ga jeg nå min lille datter på to uker mme. Hun tok litt tak, slapp, skrek, tok tak igjen, slapp og til slutt nektet å ta tak igjen. Det var tydelig at det var det som skulle til, hun tok flaska med en gang og drakk 30 ml før hun sovnet. Min trøtte hjerne kom ikke på før etterpå at jeg kanskje burde ha prøvd å pumpe meg å gi det på flaska først?

Jeg har hatt rikelig med melk til nå, selv om den befinner seg stort sett kun i den ene puppen, så hva kan være grunnen til at hun plutselig ikke ble mett? Jeg har lurt litt på om det kan være en brystbetennelse på gang pga smerter i begynnelsen av ammingen og smerter som minner om brystspreng innimellom, kan det være årsaken?

Var det egentlig dumt gjort av meg å gi mme nå?

Anonym poster: c947a2d4418efc9c4d4bfe94ea70bdc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle gjøre noe at du gav mme. Babyen min kom for tidlig og hadde derfor ikke sterke nok kjevemuskler til å suge av brystet. Jeg pumpa alt jeg klarte, men hun fikk mme i tillegg. Hun fikk kun på flaske de første 4-5 ukene, både mme og pumpa morsmelk. Da jeg skulle begynne å amme henne igjen, var dette veldig vanskelig fordi hun hadde fått flaske så lenge. Jeg var bør ved å gi opp helt til jeg fikk et råd som jeg skulle ønske jeg kunne fått før: babyen måtte ikke være skrubbsulten når jeg la henne til!? Jeg hadde jo tenkt at bare hun var sulten nok, ville hun måtte ta brystet,men det viste seg altså at når jeg ga mme elle pumpa melk på flaske først, hadde hun tålmodighet til å ta brystet etterpå.

Det er ikke farlig å gi litt mme, det får babyer på sykehuset også. Du er flink og prøver å amme- fortsett med det. Hun har nok kanskje økedøgn og trenger mer melk nå. Prøv å amme så mye som mulig og som du orker, men gi mme om du må det. Det viktigste er tross alt at barnet får nok mat.

• Liker 2
Skrevet

Enig med Lærerinna :)

Men kan du gi med kopp i stede? Da slipper dere eventuell sugefporvirring. Min fikk litt mme på sykehuset men aldri fra flaske. Etter vi kom hjem trengte vi det ikke mer, derfor fortsatte vi ikke. De brukte sånne medisinbegere.

AnonymBruker
Skrevet

Bare flott at du ga næringsrik MME slik MME er! Barnet får god og sunn mat og dere blir begge fornøyd:-)

Anonym poster: ba42c222c0536e34a6760197c5ade3fc

• Liker 1
Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg gav MME tidlig jeg og i tillegg til utpumpa melk (trivdes ikke med å amme) for bebis virka så enormt sulten. Da ble han mye mer tilfreds og sov lenger. Han lå også å fekta og styra veldig og virka veldig sulten!

Skrevet

Det eneste som er dumt er om du har en brystbetennelse på gang, for da trenger brystet mest mulig tømming. Men det får du kanskje til om hun suger mer etter at hun har fått flaske, eller ved å håndmelke?

Aldri dumt å gjøre det som skal til for at babyen blir fornøyd og sovner. :)

• Liker 1
Skrevet

Må si meg enig med stinelin her.

Mme er ikke farlig, som enkelte her inne "skal ha det til". Mme er et flott alternativ!

Som stinelin sier, det eneste er at du burde få tømt brystet helt, og det er babyen best på. Og om hun har økedøgn er det viktig å få stimulert brystet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pumpet litt i dag, både for å evt øke produksjonen om jeg faktisk hadde for lite i natt og for å tømme brystene helt i tilfelle betennelse. Nå har jeg litt å gi om vi skulle få samme problemet i natt også. Men syns ikke jeg har hatt så veldig mye melk i dag, har tidligere hatt brystspreng om morgenene, men i dag har brystet vært mer eller mindre mykt hele dagen...

Det er som dere sier, det viktigste er jo at hun får i seg nok mat, men hadde håpt å kunne amme lenger denne gangen enn med førstemann, da måtte jeg gi meg da hun var 3 måneder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har pumpet litt i dag, både for å evt øke produksjonen om jeg faktisk hadde for lite i natt og for å tømme brystene helt i tilfelle betennelse. Nå har jeg litt å gi om vi skulle få samme problemet i natt også. Men syns ikke jeg har hatt så veldig mye melk i dag, har tidligere hatt brystspreng om morgenene, men i dag har brystet vært mer eller mindre mykt hele dagen...

Det er som dere sier, det viktigste er jo at hun får i seg nok mat, men hadde håpt å kunne amme lenger denne gangen enn med førstemann, da måtte jeg gi meg da hun var 3 måneder.

At du gir MME innimellom har ingenting å si for hvor lenge du kan amme. Jeg ga MME flere ganger i begynnelsen før vi fikk taket på ammingen, og jeg ammet lenge.

Skrevet

MME er absolutt ikke farlig å gi til nyfødte. Vi ga litt helt fra starten fordi jeg ikke hadde nok melk (han ble ALDRI mett) og også senere når det passet seg sånn. Han ble aldri sugeforvirret heller :) Ikke ha dårlig samvittighet for dette, du!

Gjest Modig mor
Skrevet

Etter å ha styrt en time ved puppen, grått, fektet med armene og nesten slåss med puppen ga jeg nå min lille datter på to uker mme. Hun tok litt tak, slapp, skrek, tok tak igjen, slapp og til slutt nektet å ta tak igjen. Det var tydelig at det var det som skulle til, hun tok flaska med en gang og drakk 30 ml før hun sovnet. Min trøtte hjerne kom ikke på før etterpå at jeg kanskje burde ha prøvd å pumpe meg å gi det på flaska først?

Jeg har hatt rikelig med melk til nå, selv om den befinner seg stort sett kun i den ene puppen, så hva kan være grunnen til at hun plutselig ikke ble mett? Jeg har lurt litt på om det kan være en brystbetennelse på gang pga smerter i begynnelsen av ammingen og smerter som minner om brystspreng innimellom, kan det være årsaken?

Var det egentlig dumt gjort av meg å gi mme nå?

Ikke det du spør om, men slik du beskriver datteren din, høres det veldig ut som om hun var overtrøtt. Altså at det ikke var et ammeproblem, men et soveproblem.

I hvert fall har alle mine fire oppført seg akkurat sånn når de har vært overtrøtte: kavet, tatt sugetak, sluppet igjen, bitt meg ... (og utstøtt frustrerte "aaah"-lyder)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det du spør om, men slik du beskriver datteren din, høres det veldig ut som om hun var overtrøtt. Altså at det ikke var et ammeproblem, men et soveproblem.

I hvert fall har alle mine fire oppført seg akkurat sånn når de har vært overtrøtte: kavet, tatt sugetak, sluppet igjen, bitt meg ... (og utstøtt frustrerte "aaah"-lyder)

Lykke til!

Men hun slukte jo melka hun fikk i flaska? Men hun var tydelig frustrert ved puppen ja. Er det av og til, men da hjelper det som oftest å bytte pupp.

Skrevet

Flaska er jo enklere dvs melka kommer fort, så det høres ikke så usannsynlig ut.

Skrevet

Flaska er jo enklere dvs melka kommer fort, så det høres ikke så usannsynlig ut.

Det kommer vel strengt tatt an på hvordan utdrivningsrefleksen til mor er? Det er ikke gitt at melken kommer fortere fra flaska, for de smokkene som brukes til nyfødte er rimelig trege å få noe ut av. Faktisk så kan det være motsatt tilfelle også, nemlig at refleksen hos mor er såpass sterk at barnet sliter med å svelge unna.

Uansett så gjør man aldri noe galt ved å gi mat til et sultent barn, TS! Du gjorde det du mente var riktig, og du har ingen grunn til å betvile denne avgjørelsen. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at det var ikke nyfødtsmokk på flaska da, så det kan jo være en grunn. Er storesøster sin gamle nemlig, har ikke handlet inn flaske og slikt til minsten. Men skal ut og kjøpe i morgen. Men jeg har ikke hatt noen problemer med utdrivningsrefleksen uansett, det har tvert imot blitt ganske så vått om hun ikke tar tak med en gang og jeg ikke passer på.

Skrevet

Om brystet er mykt eller hardt, har ikke noe å si for hvor mye melk du har. Etterhvert vil du ha melk uten at brystet er hardt.

Jeg gir jenta mi flaske ca annenhver dag for at hun ikke skal glemme teknikken (har venninner som har hatt det problemet når de endelig skal ut og la noen andre mate barnet) Gir da mme fordi jeg ikke orker å pumpe lenger ( gjorde de første fem ukene, og har fått det helt i halsen)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel strengt tatt an på hvordan utdrivningsrefleksen til mor er? Det er ikke gitt at melken kommer fortere fra flaska, for de smokkene som brukes til nyfødte er rimelig trege å få noe ut av. Faktisk så kan det være motsatt tilfelle også, nemlig at refleksen hos mor er såpass sterk at barnet sliter med å svelge unna.

Uansett så gjør man aldri noe galt ved å gi mat til et sultent barn, TS! Du gjorde det du mente var riktig, og du har ingen grunn til å betvile denne avgjørelsen. :)

Det krever fortsatt mer for et barn å suge av et bryst enn av en flaske uansett hvor mye som kommer..

Anonym poster: bb125be5cfaa573deb5e6e6c4186c38b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...