AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 Hei! Situasjonen er slik: Vi er et par på 25 år, skal neste måned flytte inn i felles leilighet. I utgangspunktet har vi lagt opp til 50% eierandel hver, siden han fremdeles studerer mens jeg er nyutdannet og tjener greit (580.000 i årsinntekt). Jeg trodde i utgangspunktet at en 50/50-prosent deling var greit, men flere bekjente har påpekt at jeg burde kreve høyere eierandel av boligen siden jeg betaler mer ned på lånet. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har bruk for det når samboer og jeg ønsker separate lån og jeg uansett betaler mindre i renter enn jeg ville gjort med høyere rente. Det gir meg anledning til å betale mer ned på lånet. Er det noen gode grunner til at jeg bør kreve større eierandel i boligen? Vi skal skrive samboerkontrakt, og etter å ha lastet ned en mal på nettet tror vi det meste er klart nok. Er det noe spesielt vi bør være oppmerksomme på? Er det nødvendig å sende kontrakten til gjennomlesning hos advokat? Vi vurderer også å skrive gjensidig testament. Vi har ikke barn sammen, så er dette smart i så ung alder? Anonym poster: f5ea2217ca0e1d414bcb4ca09d4267c5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Stiller du med mer egenkapital enn han siden du vurderer om du må ha høyere eierandel? Hvis ikke, er det slik jeg ser det, ikke riktig at du eier mer enn han. Dere har vært deres lån, om du betaler mer vil jo det bare si at ved et eventuelt salg vil du ha mindre gjeld. Dermed sitter du igjen med mer penger enn han etter at gjelden er betalt. Anonym poster: cd4bc6d838710560e74b69ffc218997f
Titti72 Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Hvis dere tar opp 2 lån, altså hvert deres, OG tinglyser boligen med andel 50/50 så trenger dere ikke samboerkontrakt på annet en møbler, bil osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå