AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Del Skrevet 25. mai 2013 Planlegger å rydde skikkelig i et forsømt blomsterbed i hagen. Skal spa opp, legge duk, flytte noen stauder, kjøpe noen nye + plante/så noen sommerblomster. Det er et stort bed og jeg kommer ikke til å klare å fylle det i år. Funderer på om jeg skal legge bark eller kakaostrø på jorda som ikke er dekket med blomster? Ser at mange fraråder det fordi barken stjeler noe fra jorden som blomstene trenger...? Eller noe sånt? Men ser samtidig på planteprogram at de bruker det masse. Hva er deres erfaring? Anonym poster: 7b79c0f83f261ae8d894656edbef2b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 25. mai 2013 #2 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Bark ser jo flott ut, men det forsinker våren 1-2 uker fordi telen tiner seinere og gir dårligere jordtemperatur. I tillegg stjeler den nitrogen fra jorda under nedbryting. Har ikke erfaring med kakaostrø, men har derimot erfaring med at grus oppå aviser eller lignende som jorddekke er bra, da det lagrer solvarmen og om det er stauder eller busker det er snakk om fremmer timing av tele. Edit: en ting jeg også har prøvd i blomsteranlegg er å legge svartplast, stikke hull for å plante i og strø jord oppå så vi slipper å se plasten - funker fint! Lurer på om jeg skal gjøre dette når jeg en gang går i gang med å lage et stort bed med både buskvekst, stauder og plass til å plante sommerblomster. Endret 25. mai 2013 av absinthia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ushine Skrevet 29. mai 2013 #3 Del Skrevet 29. mai 2013 Det er vel som folk sier her, at barken ser flott ut.. Med en gang,også blir den.. i mine øyne ganske stygg! men tipset til absinthia hørtes utrolig lurt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vårsøg Skrevet 29. mai 2013 #4 Del Skrevet 29. mai 2013 Ville heller lagt tykke lag med våte aviser rundt plantene, og så et tynt lag jord oppå avisene. Avisene råtner og blir til jord om noen år, mer miljøvennlig med slik resirkulering. Ellers kan du melde deg inn i et hagelag, eller gå på plantesalg som arrangeres i regi av hagelag. Der får du ofte kjøpt planter til en billig penge. Noen planter vokser fort og kan deles ofte, så slike kan brukes som "fyll" i bedet fram til du finner eller får råd til å kjøpe de plantene du vil ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. mai 2013 #5 Del Skrevet 30. mai 2013 Unngå for all del kakaobark/kakaostrø hvis du har hund og/eller katt evt. andre dyr i hagen du gjerne vil beholde, f.eks. pinnsvin. Barken inneholder teobromid som er svært giftig for våre firebente venner og de synes i tillegg den smaker godt, så det er, bokstavelig talt, en livsfarlig kombinasjon. Bark er fint bare en kort stund. Etter et par år blir den bare en halvråtten, slimete masse som i tillegg har gjort jorden sur og vanskelig å få mange planter til å trives i for lang tid fremover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Del Skrevet 31. mai 2013 Vi hadde nettopp bark i bedet, for å holde ugress ute. Det luktet helt grusomt av den barken. Nå, to uker senere, ser vi nesten ikke barken for alt ugresset som har grodd gjennom. Ikke mer bark på oss. Anonym poster: ef4ad282b1baeee8c354117ddc17dec2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå