Gjest Little princess Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Ja, som tittelen sier, er der noen som har erfaring med å studere med småbarn hjemme? Det ser ut til at jeg skal begynne å studere i august og mini begynner ikke i barnehage før høsten 2014. Så jeg lurer på om det er noen som har prøvd seg på dette og vil komme med noen råd?
Leanne Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Jeg har prøvd, og det gikk veldig bra.. heldigvis var det et "enkelt" barn som sov et par timer i vogna si på dagtid. Leste også etter at barnet var i seng på kvelden og en del søndager ble tilbragt i lesesalen med oppgaver mens pappa passet barn.. Alt går hvis man bare vil det nok
Miss moneypenny Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 Jeg har gjort det siden høsten 2012. Har to barn, på 3 og 1 1/2 år. Barnet på 3 er i bhg, det minste er hjemme enda. Det har gått greit, det har stort sett blitt lesing etter kl 7 om kvelden, også en og annen søndag på skolen. Pappapermen har også blitt fordelt utover lesedager/viktige forelesninger. Litt sliten blir man jo, men vil man så klarer man det meste
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #4 Skrevet 26. mai 2013 Alt går hvis man bare vil det nok Litt på siden av saken, men det der er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke alltid slik at bare du vil, så går det bra. Omstendighetene rundt må passe også, og noen ganger blir løpet man la opp rett og slett for tøft. Til TS, så tror jeg det kommer an på både barnet og faget du skal studere. Et tungt profesjonsstudium med masse lesing kan bli vanskelig å kombinere med småbarn som er hjemme. Enkeltfag eller studier med mindre mengde pensum kan sikkert gå fint, men jeg ville nok belaget meg på at det ble en del lesing på kvelder og helger med mindre barnet ditt sover veldig mye. Anonym poster: 1b0666e5538b4336862086e196164878 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 Jeg fikk barn mens jeg holdt på med 3. året på juss. Småen begynte i bhg 15 mndr gammel så i disse mnd fikk jeg erfare hvordan det er å studere mens man har barn hjemme. Det var til tider ganske tøft, med nattamming og våkenetter rett før eksamen osv, men det gikk Vi hadde ikke familie i nærheten som kunne hjelpe til så vi klarte oss selv. Mannen min tok mye ansvar og planlegging var veldig viktig. Leste når småen sov og i helgene når mannen var hjemme. Skrev oppgaver/hjemmeeksamen om natta Ser nå at det høres helt forferdelig ut, men det gikk veldig greit altså. Når småen begynte i bhg ble det mer normal døgnrytme og da synes jeg det er helt supert å ha barn som student. Altså, når man studerer og har barn i bhg. Jeg hadde sjansen til å ta meg en dag her og en dag der hvor jeg og småen bare koste oss. Ingen travle morgener (begynte sjelden før 10, oftest 12) og jeg kunne hente tidlig. Nå når jeg er i full jobb er småen en av de første i bhg om morgenen og hentes ikke før i 16-tiden.... Anonym poster: f1671aa4f54e11c6ec663ba5d5cc8004
Gjest Little princess Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Takk for svar og at dere delte erfaringer med meg! Mannen min er også student for øyeblikket, men han er ferdig om ett år. Vi bor i en by der vi ikke har familie rundt oss i det hele tatt, så jeg kan se for meg at eksamensperiodene til jul i år og sommer neste år kan bli ganske heftige. Men den tid den sorg Studiet er ikke et tungt profesjonsstuide, men er en økonomigrad. Så det er nok å henge fingrene i allikevel. Mini sover nå ca 3 timer sammenhengende på dagtid, og hun legger seg nå i 2230 tiden på kvelden. Når august kommer så håper jeg hun er i seng til 19-20 tiden, da er hun jo 5 mnd gammel ca. Det eneste som gjør meg litt usikker på begynne på studiet igjen er at jeg må ha matematikk i ett år.. Jeg er komplett udugelig i matte -ikke i de andre regnefagene pussig nok- og jeg vet at jeg må jobbe utrolig mye for å klare å stå på eksamen. Så jeg er litt redd for at all ledig tid vil gå med på å lese matte, slik at de andre fagene havner totalt i skyggen..
Gjest Becha Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 Hei! Jeg flyttet til Norge i bare et år siden, og begynner med studiene på universitetet i august (skal studere økonomi og administrasjon eller statsvitenskap, er ikke helt sikker ennå). Jeg er gravid, 19 uker, termindatoen er den 23. oktober. Jeg har noe spørsmål om universitetsstudier i Norge. Er det helt greit å ikke gå til forelesningene så oft, og bare lese og studere hjemme? Jeg har en bachelorgrad fra før, studerte i Finland, og der måtte vi være og sitte på forelesningene cirka 70-80%. Det var kontroll over hvem som var på forelesningen hver gang. Er det så også i Norge, eller har dere mer frihet her? Fordi jeg synes det er ingen problem å lese hjemme og det hadde vært greit å ikke ta permisjon fra studiene. Jeg vil gjerne studere selv om jeg vil had et nyfødt barn hjemme. Er det mulig å gå til noe forelesningene og bare møte opp for eksamen? Tusen takk på forhånd og beklager hvis det er for mange feil i beskjeden min!
Atrix Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Frivillig med forelesninger i Norge på de fleste studier, inkl økonomi og administrasjon Er noen obligatoriske innleveringer er som regel alt.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #9 Skrevet 27. mai 2013 Ser de som skryter av at de har gjort dette og at det gikk så utrolig lett - dere nevner alle at dere har partnere som har stilt opp og vært fleksible. Som alenepappa som vel og merke ikke kombinerte studier med å være hjemmeværende pappa men hjemmekontor hadde jeg ikke denne luksusen. Ikke bodde jeg i nærheten av familie og ikke hadde jeg nære venner eller kjente andre med små barn som man kunne ha noe gjensidig barnepassløsning med heller. Tipset mitt er at man først som sist bør være klar over at det ikke blir noen dans på roser. Jepp det kan huskes som veldig greit etterpå, for man vil jo ikke huske de tunge dagene. Ikke gap over for mye, ikke ta på deg mer enn det du strengt talt ser for deg å ha sjans til. Husk at det dukker opp uforutsette ting med små barn også. Da er det greit å ha litt buffer. Jeg ble veldig flink til å skrive lister. Planla mest mulig når guttungen la seg for kvelden slik at jeg fikk maksimalt utav den tiden. Og ikke minst husk å gjøre noe annet enn kun barn og studier - det er lett å bli utbrent. Anonym poster: 65aad0728334ff97fe66fb4e21077fc5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #10 Skrevet 27. mai 2013 Hei! Jeg flyttet til Norge i bare et år siden, og begynner med studiene på universitetet i august (skal studere økonomi og administrasjon eller statsvitenskap, er ikke helt sikker ennå). Jeg er gravid, 19 uker, termindatoen er den 23. oktober. Jeg har noe spørsmål om universitetsstudier i Norge. Er det helt greit å ikke gå til forelesningene så oft, og bare lese og studere hjemme? Jeg har en bachelorgrad fra før, studerte i Finland, og der måtte vi være og sitte på forelesningene cirka 70-80%. Det var kontroll over hvem som var på forelesningen hver gang. Er det så også i Norge, eller har dere mer frihet her? Fordi jeg synes det er ingen problem å lese hjemme og det hadde vært greit å ikke ta permisjon fra studiene. Jeg vil gjerne studere selv om jeg vil had et nyfødt barn hjemme. Er det mulig å gå til noe forelesningene og bare møte opp for eksamen? Tusen takk på forhånd og beklager hvis det er for mange feil i beskjeden min! Spørs hvilke studium du fokuserer på. Statsvitenskap og humaniora er langt "sløvere" enn naturvitenskapelig eksempelvis. Muligens fordi en stor andel av studentene faller av uansett og antallet av de uteksaminerte som får relevant jobb er også svært liten. De forskjellige studiestedene har også forskjellige krav. Men jeg har aldri sett at man har hatt kontroll på hvor mange forelesninger du har vært på. Derimot kan det være gruppeprosjekter. Det kan være innleveringer som må godkjennes osv. Anonym poster: 65aad0728334ff97fe66fb4e21077fc5
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2013 #11 Skrevet 28. mai 2013 Spørs hvilke studium du fokuserer på. Statsvitenskap og humaniora er langt "sløvere" enn naturvitenskapelig eksempelvis. Muligens fordi en stor andel av studentene faller av uansett og antallet av de uteksaminerte som får relevant jobb er også svært liten. De forskjellige studiestedene har også forskjellige krav. Men jeg har aldri sett at man har hatt kontroll på hvor mange forelesninger du har vært på. Derimot kan det være gruppeprosjekter. Det kan være innleveringer som må godkjennes osv. Anonym poster: 65aad0728334ff97fe66fb4e21077fc5 Du får ta en master i et sånt "svada"-fag og se om det bare er "sløvt". Grunnen til at så mange ikke får jobb/relevant jobb umiddelbart er at det utdannes altfor mange i fagene + at det etterspørres i mindre grad enn tekniske fag akkurat nå. Ja, det går an å kombinere barn og studier. MEN du skal ta høyde for en B-plan: altså at det ikke går underveis eller at du må studere redusert. Nettopp fordi det er mye jobb med barn også
Stinelin Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har tatt noen fag med spedbarn i hus, og det har gått greit, men jeg synes egentlig ikke noe om det. Lesingen må legges til kveld, natt og når pappan har tid til å ha barnet. På disse tidene har jeg egentlig mest lyst til å sove selv, eller være sammen med dem. Har justert ned ambisjonene mine, det spørs jo hva man er fornøyd med. Tidligere hadde jeg alltid mål om å få A, nå var målet minst C. Det er ikke til å komme fra at noe må nedprioriteres, enten karakterene, egen hvile og helse, eller tid med barnet. Gjerne går det utover alle 3, men det går jo som regel på et vis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå