Kara W Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Vi har fått en trampoline til våre barn, men uten sikkerhetsnett til. For meg var det en selvfølge å gå ut og kjøpe det før barna fikk bruke den, men svigerfar kjenner noen som døde av sikkerhetsnettet, så han sier at vi ikke må finne på å bruke det. Mannen min argumenterte da med at det var bedre med en brukket arm enn en død unge og ville derfor ikke ha nett. Vi har blitt enig om å prøve å finne litt saklig, nøytral informasjon om temaet, men har ikke klart å finne. Har noen linker til artikler eller lignende der det står litt om dette, f.eks under hvilke omstendigheter de døde eller statistikk over skader?
Leanne Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Døde av sikkerhetsnett? Hvordan da? Nettet er ganske så høyt og festet til 6 punkter, så lenge det er helt og hengt opp ordentlig skal det en del til for at det løsner og man kan kveles i det.. Detter man av en trampoline uten nett kan man jo sikkert dø av det og, barna øver seg på salto og slår seg i metallet og dette ut av trampolina.. 2
LillaFrosk Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 Altså. Trampoline KAN jo være skadelig uansett. Om f.eks ungen(e) lander på nakken..? Jeg.. ville følt meg tryggere med sikkerhetsnett enn uten, om jeg skulle anskaffet trampoline - og gitt klar beskjed om at det ikke hadde vært lov til å hoppe direkte på nettet.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/08/500094.html Her har du forresten artikkel om "død av sikkerhetsnett", med bilde av trampolinen. Jeg tenker selv at.. Dersom sikkerhetsnettet blir holdt i god stand, og at dere er i nærheten ved trampolinebruk.. Så tror jeg ikke det skal være noen fare der.
Celtic Heart Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 De aller fleste ulykkene skjer ved at flere hopper på trampolina samtidig. Store vektforskjeller på de som hopper er ikke så lurt. Her har ungene hatt sikkerhetsnett siden trampoline ble anskaffet i 2008, ville aldri latt de hoppe uten. Vi har altså hatt trampoline i 5 år og har enda ikke hatt noen skader. Derimot har vi et barn i venneflokken som ikke får lov til å bruke den, fordi han er for voldsom og ikke klarer å følge reglene som er satt. Etter mange nestenulykker og gjentatte samtaler med både barnet og foreldrene ble vi til slutt nødt til å nekte ham å bruke den. 1
Shadee Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 Vi har akkurat kjøpt trampoline, med sikkerhetsnett. Det er viktig at det er ordentlig festet og stramt. Her er gutten så liten enda at å hoppe uten nett hadde vært helt uaktuelt!
skruf Skrevet 26. mai 2013 #6 Skrevet 26. mai 2013 Vi har trampoline, med sikkerhetsnett. Hadde aldri latt ungene leke på trampolina uten. Det er viktig at sikkerhetsnettet er forsvarlig og stramt nok festet. Har lest om en unge som døde som følge av at den ble sittende fast mellom trampolinen og sikkerhetsnettet og dermed ble barnet kvalt. Er viktig med trampolineregler; ikke for mange oppå samtidig, ikke hoppe på duken, ikke hoppe mot nettet... Et brukket bein kan bli ganske komplisert. Ei jente i nabolaget skadet kneet sitt stygt for noen år siden pga hun hoppet på ei trampoline uten nett, hun vil for alltid ha plager med kneet.
Strixvaria Skrevet 26. mai 2013 #7 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Vi har hatt flere trampoliner opp gjennom årene, og vi har aldri hatt nett. Den eneste ulykken skjedde da det var 5 stk oppå samtidig (uten tillatelse); en datt av og brakk armen. H*n var lettest av de som hoppet, fikk et "hopp i retur" (eller hva jeg skal kalle det) og føyk rett av og rett ned. Uansett om dere velger nett eller ei ville jeg ha vært mest oppmerksom på antall personer som hopper på trampolina samtidig. Hvis dere har veldig små barn ville jeg nok gått for et nett uansett, så de ikke ruller av (rulle på trampoline er ofte veeeeldig gøy for de små.. ) Endret 26. mai 2013 av Strixvaria
Sola^ Skrevet 26. mai 2013 #8 Skrevet 26. mai 2013 Enda betre er om du graver ned trampolina så den står plant med bakken.
Hjarte Skrevet 26. mai 2013 #9 Skrevet 26. mai 2013 Jeg tror kan være nokså trygt med trampoline så lenge det er voksne i nærheten som følger med på det som skjer. Skjedde ikke disse ulykkene når det ikke var noen som fulgte med barna?
Ulrikke Skrevet 26. mai 2013 #10 Skrevet 26. mai 2013 Vi har hatt trampoline i 10 år, uten sikkerhetsnett. Ungene er nå 17, 13, 12 og 7. Vi har aldri hatt en eneste skade, verken hos våre unger eller hos besøkende. Ikke har vi ekstremt strikte regler heller.... Eldstemann ramlet av en gang, og slo pusten ut av seg. Det er eneste gang! Jeg har mer sans for å lære seg å begrense seg, enn å gjøre en drøss med farlige ting bare fordi man har nett... Min erfaring er at det er mye mindre grining, knuffing og krangling på vår trampoline enn på naboens. De har nett, og det kan være stappfullt på trampolina der... Her begrenser ungene det selv fordi de skjønner at det ikke er lurt, og det er minimalt med konflikter. Jeg har altså KUN gode erfaringer med å ikke ha nett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå