Gå til innhold

Ryggplager

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Sit her og har veldig vondt i ryggen, og har veldig lyst å trene - men det gjer berre vondt verre... Har hatt plager med ryggen min i litt over 2 år, måtte slutte som aktiv friidrettsutøvar pga dette, og har trent minimalt sidan. Nokon konkret diagnose har eg aldri fått, min tidlegare fysioterapeut meinte det kunne vere prolaps som følge av for mykje bevegelighet i ryggsøyla.

Berre normale funn på røntgen, CT og MR.

Fleire har sagt til meg at eg må halde meg i aktivitet, og tru meg,- eg har prøvd. Det gjer vondt uansett, kjennes som eg sig sammen i ryggen viss eg står, går, sit, joggar, syklar... Det einaste som ikkje er vondt er å ligge rett ut på ryggen. Det er ikkje vondt i heile ryggen, mest på venstre side, ved 3. og 4. ryggvirvel..

Blir så frustrert av dette, føler eg ikkje har blitt tatt på alvor,- er lei av å gå rundt å ha vondt nesten heile tida! Skal til legen att om litt over ei veke, men veit ikkje kva eg skal be om (kiropraktor, akkupunktur, el.), er liksom villig til å prøve alt. Eg er ung, og syns det er litt tidleg å berre innfinne seg med fryktelege ryggsmerter også, litt dumt å dope seg på smertestillande dersom det er noko anna som kan gjerast...

Er det nokon her som har erfaring med ryggplager og eventuelle behandlingar?

Treng litt oppmuntring her eg no, det er så fortvilande... Eg vil så gjerne bli bra att.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ja, jeg har erfaring med ryggplager... :-( Det som slår meg ut fra det du skriver, er at du har vært aktiv friidrettsutøver: Måten du trente på da er ikke nødvendigvis bra for en dårlig rygg!!! Min erfaring er at trening er det som holder meg oppegående, men treningen er tilpasset ryggen min, i samråd med fysioterapeut. Når jeg er så dårlig som du er (dvs. når prolapsene/ isjiasen inntreffer), så trener jeg ikke. Jeg venter til det er litt bedre, og tar bare forsiktige tøye/ strekkeøvelser. Det hjelper meg, i hvert fall... Tålmodighet er tingen, bare synd at det gjør så sinnsykt vondt i mellomtiden... En annen ting: Når du sier sykling, så har jeg veldig dårlig erfaring med ergometersykkel, men spinning eller "ordentlig" sykkel fungerer bedre. Jogging skal være dårlig for ryggen, men det fungerer bra for meg på tredemølle. Riktig god bedring!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er bevegelse og enkel styrketrening for å få opp styrken igjen. Jeg hadde villet snakket med en fysioterapeut for å få satt opp et treningsprogram.

Er nok noe du bare må gjennom for forh. på sikt bli bedre ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Eg fekk stryrkeprogram og tøyeprogram for ryggen av fysioterapeuten min, og fulgte dette lenge, men det gjorde berre alt verre. Då ryggplagene byrja var ryggen min dessutan godt trent, trente 8 økter i veka på den tida.. Uff.. Jaja, får sjå kva legen seier. Men er så fælt å føle at ein ikkje blir tatt på alvor. For smertene er jo reelle.

Kva kan ein kiropraktor gjere då, for eksempel? Det knekk i ryggen når eg bøyer meg til venstre... Har vore på skitur idag, og no er det berre veeldig vondt... Uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva kan ein kiropraktor gjere då, for eksempel?

Kommer jo litt an på hva slags skade du har. En kiropraktor kan jo hjelpe hvis det er en låsning. Jeg personlig er skeptisk til kir. - ville heller gått for en manuell terapeut som er en fysioterapeut som strekker litt - dvs. nærmer seg en kiropraktor.

Har du veldig vondt i ryggen er det ikke mye du skal gjøre. Strekke litt selv kan du gjøre . Stå på 4 ben og strekke et ben litt bakover og opp - ikke langt feks. Ta en bekkenøvelse at du ligger på ryggen og løfter bekkenet opp - nesten tilnærmet 'å jokke ...'

Vet ikke til hvilken fysio du var - jeg har alltid godt til noen som er spes. på idrettsskader , de har som regel litt mer peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pappa har prolaps, og det er faktisk trening som gjør at han er oppegående til daglig. Han går en eller to lange turer (opp mot en time) med hunde hver dag. Han går på grusvei, tror ikke asfalt er så bra, det blir hardere støt på ryggen. Han sykler også på ergometersykkel, og trener dessuten med fjær (sånn man drar i) og stang som skal bøyes. Når han var som værst nøyde han seg med å gå tur. Viktig med gode sko som tar av for støt, og ikke for høyt tempo. Nå når han er såpass bra padler han også litt forsiktig. Det er en av hans store lidenskaper, men det var ikke heldig for han da han var på det værste. Han må passe på sånn at han ikke vrir ryggen for mye, det er ikke bra for han. Om han lar være å trene i en perode blir han mye værre i ryggen. Han er rett og slett avhengig av å trene for å være bra.

Jeg vil tro en fysioterapaut kan hjelpe deg med hvordan du bør trene for å holde deg bra. Jeg har fått behandling av en fysioterapaut som også var akupunktør. Han behandlet meg på begge måter, samtidig som han også sendte meg videre til kiropraktor. Altså ingen motsetning mellom de ulike behandlingsformene. En fysioterapaut kan være et godt sted å starte, han vil sikkert henvise deg til en kiropraktor dersom han mener det kan hjelpe. Håper du får noe som hjelper deg, jeg vet hvordan det er å slite med smerter!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Takk for klem... No er det jo ikkje sikkert at eg har prolaps ein gong, har vore til tre ulike fys.terapeutar, alle har sagt ulike ting og gitt meg forskjellig behandling, og eg har blitt verre etter alt... :( Ville ein prolaps blitt sett på MR, forresten?

Får frykteleg vondt berre av å gå tur eg, anten det er i skog eller på grus.. Frustrerande, for eg var så glad i å trene. Burde kanskje fått komt meg til fys. som har peiling på idrettsskader ja, men det fins ikkje her i området... Får prate litt med legen min no om ei veke, så får eg sjå kva han har å seie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiveprolaps i korsryggen synes på CT-bilder. Det bekreftes gjerne i tillegg med at du har isjassmerter nedover i beina. Prolaps kan gjerne gjøre vondere i beina enn i ryggen! (Kommer an på hvilke nerver det presser på..)

For meg høres det ikke helt ut som typiske prolapsplager, men det kan jo hende... Lett trening og ikke minst uttøyning er viktig! Tren opp armene ekstra i tillegg til resten av kroppen. (Det er gjerne når armene svikter at resten av kroppen - ryggen - tar vekten..) Jeg kjenner noen som sliter med ryggen fordi de har trent kroppen ujevnt - typisk løpt mye, og trent lite overkropp.

Har du prøvd betennelsesdempende og muskelavslappende medesin og funnet ut hvilken type som fungerer best for deg? De gangene jeg har slitt med prolaps har kun betennelsesdempende som Voltaren funket for meg. Men ganske mange andre jeg kjenner med mer "diffuse" ryggplager har vært fornøyd med Brexidol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hmmm.. Har ikkje prøvd noko betennelsesdempande, nei... Har vore på CT utan at dei fann noko, så då har eg kanskje ikkje prolaps då.. Hmm... Har forresten trent overkroppen mykje, så trur ikkje det er svaket der som er grunnen til ryggplagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...