Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten gutt på 9 mnd som har blitt veldig vanskelig å legge etter at han klarte å reise seg, krabbe og sitte. Vi har nå i en måned holdt på med ett opplegg med å legge ham ned når han gråter, gi kos og tutt og så gå ut av rommet. Dette fungerer ikke og leggingen blir stort sett vanskeligere og vanskeligere for hver dag, og det tar nå over en time for å få ham til å sovne og det blir mer og mer gråt. Det eneste som da fungerer er å bysse ham i søvn når han er sliten etter en time med opp og ned av senga. Vi har gode lystette gardiner.

Dette er forsøkt (selvsagt ikke alt på en gang, men mer systematisk over den måneden som nå er gått)

- kutte ned en hvil på dagen, siste hvil er da ferdig rundt kl 15

- beholde hvilene som før, siste hvil er da ferdig kl 16 ca, kanskje litt lenger

- bysse før legging

- lese bok og synge på sengekanten

- være i rommet

- gå ut av rommet

- legge tidligere

- legge senere

- gå inn før han gråter

- gå inn etter at han har grått litt

ingenting virker eller ser ut til å gjøre en forskjell. Han sovner godt av seg selv i vogna om dagen. Vi har vurdert å kjøpe en slik pose med seler, da han tydelig reagerer godt på å bli holdt fast for å hjelpe med å finne roen. Men noe i meg sier at jeg ikke ønsker en slik sele også, men jeg orker heller ikke å ha det slik vi har det nå så mye lenger. Kveldene ender opp med å bli ødelagte, og jeg ender opp med å bli irritert og sint (ikke så baby får med seg selvsagt) og sovnen kommer ikke før rund kl 20, noe som blir for lite søvn for en liten krabat som våkner konsekvent kl 06.

Så nå vet jeg ikke min arme råd. Hvor lenge varte det hos dere andre som kanskje fikk problemer med leggingen når de begynte og stå og gå. Er det noen som har noen erfaringer eller tips å komme med?

Anonym poster: 1eeee526eb5d989ced86bbb2d17134ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sovepose uten seler er forresten også prøvd uten hell, samt tulle dyne så godt rundt at man kan tro en ikke kan komme seg ut av den.

Skrevet

Vi brukte pose med seler en periode når babyen styret så mye i senga at den ikke fikk sove. Hos oss reagerte barnet bare positivt på å være fast. Husk at de har MYE bevegelsesfrihet selv med posen på, da den er både lengre og bredere enn barnet. Når barnet etter hvert begynte å finne roen lettere så sluttet vi med selen, men posen brukes barnet fortsatt nå like over 2 år gammelt :) Deilig å slippe å styre med å passe på at dyna ikke forsvinner på vinterstid!

Skrevet

Prøvd å legge han tidligere? F. eks rett over kl 18? Enkelte blir overtrøtt og nekter å legge seg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har noen erfaring om hvordan det et å slutte med posen? Er redd for at det bare blir en "kamp" som utsettes til posen ikke lenger kan brukes, men da er det kanskje lettere å finne andre måter å hjelpe til å roe ned på?

Legging tidligere er forsøkt uten hell, men ja det blir verre når han er overtrett, da blir det mer gråt men leggingen tar like lang tid om han er overtrett eller ikke.

Skrevet

Toåringen som snart må ut av posen fordi den begynner å bli knapp, er i alle fall i stand til å forstå at sengetid er sengetid. Vi regner med (snakket nettopp om det, faktisk) at når posen forsvinner så blir det klatring i sprinklene, og da kan vi like gjerne ta bort sprinklene så barnet kan gå ut og inn av senga etter forgodtbefinnende.

Mange som har problemer med at barnet klatrer ut av sprinkelsenga, opplever at barnet ikke bryr seg med å klatre ut av vanlig seng - det er ingen utfordring i det. Joda, vi regner med å få noen kvelder der vi må opp og sende barnet til sengs igjen, men slike runder hører liksom med til det å være foreldre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...