Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner på lavkarbo igjen, men ikke såå ekstremt som forrige gang. Det jeg lurer på er om jeg kan ta meg råd til å skeie ut med det listet under og at lavkarbo ennå fungerer? Eller ødelegger jeg hele kuren da?

to glass melk om dagen

ett grønt eple om dagen

lavkarbo-brød (redusert karbohydrater)

Hamburger på mcdonalds hvis jeg tar av brødet.

Og en dag i uken med et pastamåltid eventuelt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke streber etter ketose er jo alt greit. To glass melk synes jeg kanskje var litt mye, men igjen det kommer jo an på hva du vil oppnå. Burger uten brød er jo ingen utskeielse.

Jeg spiser også høykarbo en gang i uken og ellers litt frukt og kaffe latte, det går helt fint.

Anonym poster: 2e299cced93454d2bcada393795d417a

AnonymBruker
Skrevet

Men hva mener du med lavkarbobrød? Det fins "lavkarbobrød" med opptil 25-30 g karbo i, dette bør du styre unna. Kjøp ordentlig lavkarbobrød eller bak selv.

• Liker 1
Skrevet

Det går sikkert greit, men pass på såkalt lavkarbobrød. Om du ikke lager det selv er det en fare for at det slett ikke er så lavkarbo det utgir seg for å være!

Frø-, og nøttebaserte brød er også svært rike på omega-6. Så et stort inntak er kanskje ikke helt ideelt.

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg bare sånn som het "reduserte karbohydrater". men før kjøpte jeg det som heter ingers lavkarbobrød? tror det var 3 gram karbo i hver skive..

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten sjekke karboinnholdet, men det høres ikke ut som ordentlig lavkarbobrød. Det bør ikke ha mer enn 2-3 g pr skive.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva målet ditt er og hva kroppen din tåler. Jeg er veldig insulinresistent og går ikke ned i vekt hvis jeg får i meg over 20g karbohydrater om dagen. Andre går ned i vekt på 100g karbohydrater om dagen. Er målet å gå ned i vekt så må du være strengere enn om det er vektvedlikehold.

Anonym poster: 02194fb38c2a9f3b58d4ddee4389f0fa

• Liker 1
Skrevet

kikket på et lavkarbobrød i butikken.Er ikke sikker på produsent, men det står hvetemel.Det er ikke noe en skal ha særlig av når en lever på lavkarbo. Samt 30-40 karber er mye for meg i forhold til hva en spiser.

Da lager jeg brød selv eller kutter det ut.

• Liker 2
Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg går veldig fort ned i vekt dersom jeg i perioder erstatter mange middagsmåltid med brødmat. Er jeg veldig omvendt av insulinresistent da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går veldig fort ned i vekt dersom jeg i perioder erstatter mange middagsmåltid med brødmat. Er jeg veldig omvendt av insulinresistent da?

Det fins to måter å gå ned i vekt på, lavkalori og lavkarbo. Lavkarbo er en livsstil ikke en diett. Det er ingen som hevder man ikke kan gå ned i vekt på høykarbo, men for mange fungerer det ikke. Men man må velge mellom katbohydrater og fett (grovt sett).

• Liker 4
Gjest Tidssone
Skrevet

Det fins to måter å gå ned i vekt på, lavkalori og lavkarbo. Lavkarbo er en livsstil ikke en diett. Det er ingen som hevder man ikke kan gå ned i vekt på høykarbo, men for mange fungerer det ikke. Men man må velge mellom katbohydrater og fett (grovt sett).

Da er jeg rett og slett en typisk lavkalori-type da?

Jeg har testet ut lavkarbo og går ned på det også. Like mye, like kjapt. Men. Det skal sies at lavkalori i grunnen aldri har vært på grunn av diett, men i peioder jeg har hatt det travelt, med lite tid til å spise, annet enn en brødskive i farten.

Jeg testet ut lavkarbo for å finne ut hvordan det funket og for meg funket det slik at jeg rett og slett spiste veldig lite. Jeg ble ikke sulten. Nå bruker jeg det noen uker dann og vann for å "rense" kroppen etter perioder der det har blitt for mye dårlig mat. Går ned en del på en slik renseuke.

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg rett og slett en typisk lavkalori-type da?

Jeg har testet ut lavkarbo og går ned på det også. Like mye, like kjapt. Men. Det skal sies at lavkalori i grunnen aldri har vært på grunn av diett, men i peioder jeg har hatt det travelt, med lite tid til å spise, annet enn en brødskive i farten.

Jeg testet ut lavkarbo for å finne ut hvordan det funket og for meg funket det slik at jeg rett og slett spiste veldig lite. Jeg ble ikke sulten. Nå bruker jeg det noen uker dann og vann for å "rense" kroppen etter perioder der det har blitt for mye dårlig mat. Går ned en del på en slik renseuke.

Mange kan gå ned i vekt på begge måter. Det fins vel ingen "typer" men det kommer jo an på hva man trives med. Har man feks hormonproblemer, insulinresistens etc er det en fordel å holde seg til lavkarbo. Samme hvis man tenderer til overspising, sukkeravhengighet. Nå fins det jo ulike typer lavkarbo også. Selv slet jeg lenge med 5-6 kilo for mye. Levde etter grete roede og trente 5 ganger i uka. Ingenting skjedde. Jeg la om til moderat lavkarbo og ble kvitt kiloene med en gang. Men jeg kan ikke gå tilbake til høykarbo, jeg legger lett på meg igjen. Du er nok rett og slett heldig som har en metabolisme som gjør at du lett går ned i vekt/holder vekten.

• Liker 2
Gjest Tidssone
Skrevet

Mange kan gå ned i vekt på begge måter. Det fins vel ingen "typer" men det kommer jo an på hva man trives med. Har man feks hormonproblemer, insulinresistens etc er det en fordel å holde seg til lavkarbo. Samme hvis man tenderer til overspising, sukkeravhengighet. Nå fins det jo ulike typer lavkarbo også. Selv slet jeg lenge med 5-6 kilo for mye. Levde etter grete roede og trente 5 ganger i uka. Ingenting skjedde. Jeg la om til moderat lavkarbo og ble kvitt kiloene med en gang. Men jeg kan ikke gå tilbake til høykarbo, jeg legger lett på meg igjen. Du er nok rett og slett heldig som har en metabolisme som gjør at du lett går ned i vekt/holder vekten.

Jeg går lett opp når jeg spiser for mye, jeg også. Min holde-vekten-strategi er rett og slett å lytte til kroppen. Holder vekten når jeg spiser det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det.

I perioder der jeg spiser mer enn til "ikke-sulten" og gafler i meg kake og snop selv om jeg egentlig ikke har lyst på det, så går jeg opp i vekt. Da funker en runde med lavkarb greit, fordi det renser på en måte opp i alle systemer og lysten på sukker forsvinner. Har en slik runde etter hver eneste sommerferie.

Skrevet

Litt upresist. Og det er slett ikke din feil. Det har blitt gjentatt så mange ganger at det til slutt blir sant.

For å gå ned i vekt må man nødvendigvis bruke av kroppens lagrede masse (energi). For å oppnå dette er må man tilføre systemet (kroppen) mindre energi enn den forbruker slik at restenergien blir hentet fra den lagrede energien. Dette er noe vi gjør hele tiden. Hadde vi kun brukt det vi spiste hadde vi måttet spise hele tiden. Over tid er dette i balanse og man holder seg vektstabil.

Siden proteiner er viktig for mange prosesser må man i et kosthold, uansett hva man velger, holde inntaket det samme. En står da igjen med fett og karbohydrater som man kan variere for å oppnå denne energirestriksjonen.

En kan redusere begge to (typisk for feks PSMF)

En kan redusere fett (lavfett - ofte mistolket/kalt lavkalori)

En kan redusere karbohydrater (lavkarbo)

Fordelen med sistnevnte er at de aller fleste oppnår mindre apetitt og trenger derfor ikke å telle energien de inntar for å passe på at de er i underskudd.

I tillegg har det mange andre fordeler som i at det meste av mat med mye karbohydrater inneholder lite andre ting enn energi. Mange motargumenterer da at korn inneholder mer mineraler og enkelte vitaminer enn grønnsaker gram for gram. Det er sant, men korn inneholder også stoffer som hemmer opptaket av mineraler. I tillegg må man spise ganske mye for å få i seg en større absolutt mengde og da fyker energiinntaket i været.

Men for all del. Det går an å ha et sunt kosthold med noe korn i også. Jeg er dog overbevist om at skive til frokost, lunsj, middag og kvelds i lengden ikke gir noe andre helsefordeler enn at en kanskje går ned i vekt om man klarer å begrense inntaket.

• Liker 5
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg har nå gått ned 4 kilo på ca 4 uker. Er ikke streng med karboen, spiser såkalt lavkarbobröd (ingers) 1-2 ganger i uken. Spiser litt poteter en gang i uken.

Tar meg gjerne en kakebit når det blir servert. Osv osv

Men bortsett fra det så holder jeg meg unna mest mulig karbo.

Har byttet ut mange brödmåltider med egg, salater, smoothie etc og spiser mer grönt til middager istedenfor ris, pasta eller poteter.

Jeg har funnet ut at jeg er nödt for å kunne spise det jeg virkelig har lyst på ellers mister jeg alt motet, så det er derfor jeg unner meg mat med karbo i en gang i blant

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg er dog overbevist om at skive til frokost, lunsj, middag og kvelds i lengden ikke gir noe andre helsefordeler enn at en kanskje går ned i vekt om man klarer å begrense inntaket.

...mens jeg er et levende bevis på at man går kjapt og greit ned i vekt når jeg bare spiser brødmat. :)

Skrevet

...mens jeg er et levende bevis på at man går kjapt og greit ned i vekt når jeg bare spiser brødmat. :)

Du går jo ned fordi du spiser mindre, ikke fordi det er brød...

• Liker 7
Gjest Tidssone
Skrevet

Du går jo ned fordi du spiser mindre, ikke fordi det er brød...

Ja. Du skrev at man KANSKJE går ned i vekt dersom man spisr brød til frokost, lunsj og middag.

Jeg går ned på lavkarbo også. Fordi jeg spiser mindre. Faktisk mye mindre. For meg er lavkarbo det samme som sykt lavt kaloriinntak. Fordi jeg rett og slett mister matlysten av det. :)

Skrevet

Jeg gikk tidligere på lavkarbo og da jeg gikk jeg også fint ned. Problemet var at jeg sprakk, og når det først var gjort spiste mye brød som jeg hadde savnet, frokostblandinger og sukkerholdig brus.

Jeg var også veldig trøtt og slapp når jeg gikk på lavkarbo, sov kanskje totalt 15 timer om dagen, og gjorde veeeldig lite skolearbeid. Kan det være fordi jeg spiste lite grønt? Jeg liker ikke matlaging så ble ofte kjøtt, uten grønt ved siden av. Lite brokkoli, tomat, salat, blomkål etc, men heller mer paprika, agurk og bær.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Du skrev at man KANSKJE går ned i vekt dersom man spisr brød til frokost, lunsj og middag.

Jeg går ned på lavkarbo også. Fordi jeg spiser mindre. Faktisk mye mindre. For meg er lavkarbo det samme som sykt lavt kaloriinntak. Fordi jeg rett og slett mister matlysten av det. :)

Det er individuelt og avhenger av den totale mengden brød. Jeg kan leve på streng diett og spise brød uten å gå ned et gram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...