Gå til innhold

Når barnehageansatte "får" barnehage plass- urettf

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg jobber i en barnhage. Eierne/ stiftelsen, eier veldig mange andre barnehager og er en stor aktør på markede. Selv vet jeg at jeg ikke har rett til å gå forann andre vanlige søkere bare fordi jeg jobber der. Selv har jeg fått høre at jeg mest sannsynlig ikke får plass. Dette syns jeg selvfølgelig er kjipt når mange av mine kollegaer får "laget" plass til sine barn. Dette medfører at andre som har stått på venteliste lenger, blir uofisielt skjøvet bakover i køen fremfor de som jobber der. Denne praksisen utøves også i komunale, og andre private barnehager. Selv om jeg vet at dette er en dårlig og "på kanten" praksis" ville jeg takket ja dersom jeg fikk plass........Men det går jo hele tiden utover de som blir skjøvet nedover på listen.

Siden jeg vet det er mange "barnehagefolk" her inne, ønsker jeg å høre hva dere syns om dette. Det virker som om ingen tørr ta et oppgjør når det gjelder denne "skjulte" tildelingen av plasser. 8)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår private barnehage får de som er førskolelærere garantert plass til sine barn. Alle andre ansatte må søke på lik linje med andre. Men barnehagen tar selv inn de barna som skal inn, slik at det prioriteres barn av personell dersom barnet er i ønsket aldersgruppe.

Som barnehageansatt er dette for meg et frynsegode på lik linje med alle andre frynsegoder som finnes ute i verden.

Det er ellers jammen ikke mange av dem i barnehageansattverdenen.

Gjest Embla s
Skrevet

Barnehgaer må jo også drive personalpolitikk, og som Tex sier, dette er en av de få frynsegodene barnehageansatte har mulighet til å få. De fleste bedrifter og arbeidssteder har visse frynsegoder for ansatte, og det er en mulighet for barnehagen til å konkurere om ansatte. Syns det er helt greit. Synd for de som bliur skjøvet ned på listene, men det er en annen sak, syns jeg.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det som Tex skriver høres jo veldig ryddig og greit ut.....Bare betenkelig at det ikke gjelder assistentene også.......Kanskje det som jeg savner er at det skulle vært stadfestet, at det var en rettighet for annsatte. Istedet er det blitt til at man er kompis med styrer eller klare å presse inn sine egne barn. Og problemet er at dette skjer i det skjulte, og ikke blir likt for alle annsatte. At vi som jobber i barnehager burde få noen goder skulle bare mangle. Men det er snikingen, og hysj hysj mentaliteten som jeg ikke liker.

Gjest Far til 2
Skrevet

Det er vel få, om noen, som har færre "goder" enn barnehageansatte.

Å få en offisiell prioritert plass burde vært et minimum overalt.

Der jeg bor ser det ut til at de ansatte sikres plass i de komunale barnehagene, og jeg tror INGEN reagerer på dette.

Dette synes jeg ledelsen i barnehagen også bør se og endre tidligere praksis.

Far til 2

Skrevet

Det er vel kanskje også en del av rekrutteringspolitikken? At flere tar utdanning som førskolelærer når de vet de får plass til egne barn? Unner dem det, jeg.

Skrevet
I vår private barnehage får de som er førskolelærere garantert plass til sine barn. Alle andre ansatte må søke på lik linje med andre. Men barnehagen tar selv inn de barna som skal inn, slik at det prioriteres barn av personell dersom barnet er i ønsket aldersgruppe.

Som barnehageansatt er dette for meg et frynsegode på lik linje med alle andre frynsegoder som finnes ute i verden.

Slik har det vært der jeg har jobbet også.

Men, hvor riktig er det....?

Skrevet

Hva mener du MarianneE?

Hvor riktig er

*at man får prioritering som ansatt?

eller

*at bare førskolelærere har det på papiret?

Skrevet

lurte på hvor riktig det er at ansatte "holder av en plass"

Men, de må jo plassere barna et sted for og kunne jobbe de også......

Skrevet

Ja, ikke sant, det hjelper jo lite å gi andre barn plas hvis det ikke er folk som kan jobbe der. Da kan man fex risikere at folk tar lengre permisjon, at det blir vanskelig å få tak i dugelige vikarer osv.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at ansatte får prio på barnehageplass til sine barn. Det er som dere sier en av de får frynsegodene man kan få som ansatt i barnehage. Her derimot er det ikke slik. Vi må stå på venteliste som alle andre.

Jeg synes også dette burde vært et frynsegode barne- og ungdomsarbeidere også burde ha, ikke bare førskolelærere. En barnehage går ikke rundt uten alle ansatte.

Jeg hadde prio til evt. bhg.plass i den første bhg. jeg jobbet i. Den var privat. Har ikke barn, så dermed ble ikke det brukt.

Det er en måte å kapre seg utdannede folk på når bhg. gjør det slik. Det har alltid vært svært vanskelig å få tak i førskolelærere. Her i Trondheim er problemet motsatt. "Alle" vil jobbe her så vi har overflod av førskolelærere.

Gjest skidrow ikke pålogget
Skrevet

og ha egne barn i barnehagen er ikke bare posetivt....

jeg ville ikke hat det da jeg ser hvor vanskli det kan bli,,har 2 hos oss med egene barn.

Skrevet

Det kan vel være opp og ned ja. Jeg hadde min sønn som treåring inne hos meg på stor avdeling i ett år. Det gikk fullstendig smertefritt, han var lei av meg etter at vi hadde gått hjemme i tre år og han var mitt andre barn slik at de verste hønemorfaktene hadde lagt seg hos meg..... :ler:

Men vi har sett tilfeller der det ikke går så bra, ja. Vet at det er mange styrere som ikke vil ha ansattes barn i barnehagen.

Gjest Poirot
Skrevet

Det er stor forskejll på om dette er en åpen politikk (helt ok), eller om man som vanlig søker får feil inntrykk av hvor mange ledige plasser det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...