AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Jeg er i gang med en ny runde ketolyse og er forferdelig fysen på noe søtt. Jeg vet det går over etterhvert, men det hjelper ikke akkurat nå. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage noe som smaker litt søtt. Jeg tok ett egg, litt kremfløte, litt sukrin og noen bringebær som jeg mikset. Det ble en mektig, søt drikk som var ok i små doser. Ser den blandingen ok ut mtp å være i ketose? Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bøtte nedpå i store doser, men det hadde vært fint å ha muligheten når sukkerfysingen blir veldig stort eller jeg vil ha noe litt godt. Er dette noe jeg kan unne meg nå og da uten å kødde til ketosen? Anonym poster: 1b501c54c67cec928833fd7dd87452b3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 I utgangspunktet er både kremfløte og bringebær ok å spise under ketolyse, men det er jo det totale karbohydratinnholdet som teller. Det er lurt å holde oversikt over hvor mye karbohydrater du kan spise uten å falle ut av ketosen. Men prinsipielt burde dette være i orden ja. Anonym poster: 9294f3c482802dd5267883bd51a8c47d
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 Veldig mørk sjokolade 86-95% som du lager ganache (ca 1dl fløte per 100g + 2ss smør/kokosolje++) er jo også ganske mektig. Litt utfordrende på en ketogen diett å ikke spise for mye av det, men 1 ss her og der vl ihvertfall roe sjokoladesuget.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 Tusen takk for svar - og tips! Da fikk jeg et nytt tips om hva jeg kan gjøre med kokosoljen også, for jeg blir ikke helt fortrolig med å ha den i kaffen. Jeg har levd ketogent i lengre perioder før, så jeg har egentlig ikke orket å logge inntak av karber denne gangen. Jeg har jo ganske god oversikt over måltider og oppskrifter som er ok, fra tidligere. Jeg vet også at jeg kan gå litt over 15 gr pr dag, uten å falle ut av ketosen. Det er vel egentlig sukrinen som gjør meg mest usikker, for det har jeg brukt lite tidligere. Men slik jeg har forstått det, så er det et naturlig produkt som ikke påvirker blodsukret? Så da burde vel det viktigste være å ikke bruke for mye fløte og bær? Anonym poster: bdd22b3eeae0bf9b3b384bcddeeddb9c
Akvarium85 Skrevet 25. mai 2013 #5 Skrevet 25. mai 2013 Sukrin er karbofritt og påvirker ikke blodsukkeret! Bare å kose seg med dette hvertfall!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #6 Skrevet 25. mai 2013 Hvordan komme i ketolyse? Anonym poster: 17ed477ea5457cde88bbb510b71c2b31
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 Sukrin er karbofritt og påvirker ikke blodsukkeret! Bare å kose seg med dette hvertfall! Supert, da satser jeg på at det går greit. Hvordan komme i ketolyse? Anonym poster: 17ed477ea5457cde88bbb510b71c2b31 Dette er sikkert andre bedre på å forklare enn meg, men i korte trekk så må man spise lite karbo, en del protein og mye fett. En tommelfingerregel for ketolysekuren er vel Max 15 gr karbo pr dag for kvinner, og 20(?) for menn. Kroppen forbrenner karbo først, så ved å spise minimalt av det, går kroppen inn i ketose og begynner å forbrenne fett. Jeg anbefaler å lese boken om du vurderer det. For det er ganske mye å sette seg inn i. I tillegg til inntak av karbo, protein og fett, så er det også andre anbefalninger f.eks i forhold til vitaminer, hvor mye vann man bør drikke, mosjon, hva slags mat man bør spise osv. Anonym poster: bdd22b3eeae0bf9b3b384bcddeeddb9c 1
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 Hvordan komme i ketolyse? Anonym poster: 17ed477ea5457cde88bbb510b71c2b31 Lite karbohydrater <50g per 24t, høyt fettinntak, moderat protein. Fett fra MCT bidrar også til økt ketonproduksjon. Og for å pirke litt. Det kalles egentlig "ketose" og "ketogen diett". Ketolyse er vel egentlig et markedsføringsnavn for en diett (med tilhørende produktserie). Må ikke forveksles med ketoacidose. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #9 Skrevet 25. mai 2013 Lite karbohydrater <50g per 24t, høyt fettinntak, moderat protein. Fett fra MCT bidrar også til økt ketonproduksjon. Og for å pirke litt. Det kalles egentlig "ketose" og "ketogen diett". Ketolyse er vel egentlig et markedsføringsnavn for en diett (med tilhørende produktserie). Må ikke forveksles med ketoacidose. Siden du har peiling, er det noen store forskjeller på ketolysekuren og en generell ketogen diett? Eller er kuren grunntrekkene satt i system for "dummies" med egne produkter? Jeg har hatt stor nytte av boka, for å få oversikten, men har ikke benyttet meg av produktene forøvrig. Anonym poster: bdd22b3eeae0bf9b3b384bcddeeddb9c
Polly Ester Skrevet 25. mai 2013 #10 Skrevet 25. mai 2013 Ketolyse er kuren som Dr.Torkildsen har satt sammen. En annen ting som kan være viktig å tenke på når du skal gå på lavkarbo, og kanskje enda mer når det er ekstrem lavkarbo som Ketolyse er å ta vitaminer og være nøye på å drikke masse vann og få i deg nok fett. Jeg vet ikke om det gjelder andre enn meg, men jeg har veldig lett for å få kramper i føttene hvis jeg glemmer å ta magnesium.
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #11 Skrevet 25. mai 2013 Siden du har peiling, er det noen store forskjeller på ketolysekuren og en generell ketogen diett? Eller er kuren grunntrekkene satt i system for "dummies" med egne produkter? Jeg har hatt stor nytte av boka, for å få oversikten, men har ikke benyttet meg av produktene forøvrig. Anonym poster: bdd22b3eeae0bf9b3b384bcddeeddb9c Jeg har ikke lest boken, så jeg vet ikke. "Ketogene dietter" sier egentlig bare noe om hvilken stoffskiftevei man bruker. For meg vil en ketogen diett (kosthold) og lavkarbo være akkurat det samme bare mengden karbohydrat vil variere. Jeg mener det viktigste et slikt kosthold tar med seg, ketogent eller ikke, er bruken av naturlige råvarer uten bruk av erstatningsprodukter eller hel- og halvfabrikata. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #12 Skrevet 25. mai 2013 Ketolyse er kuren som Dr.Torkildsen har satt sammen. En annen ting som kan være viktig å tenke på når du skal gå på lavkarbo, og kanskje enda mer når det er ekstrem lavkarbo som Ketolyse er å ta vitaminer og være nøye på å drikke masse vann og få i deg nok fett. Jeg vet ikke om det gjelder andre enn meg, men jeg har veldig lett for å få kramper i føttene hvis jeg glemmer å ta magnesium. En liten rettelse... Dr. Torkil P Andersen... Ikke Dr. Torkildsen... Vitaminer og mineraler er helst i overgangen. Etterhvert kan disse kuttes ut, men det skader ikke å ta dem. Jeg tar bare d-vitamin fordi vi får for lite sol her i Norge. Ingen leggkramper. Jeg fikk leggkramper den første uka da jeg kuttet ut magnesiumtablettene, men etter en stund stabiliserte nivåene seg og nå har jeg ikke hatt kramper på tja to år eller noe selv om jeg spiser ca 20-30g karbohydrater hver dag og ikke tar magnesiumtabletter. Anonym poster: 86b38c2d519fd8db192f6d33e6ef3b58 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #13 Skrevet 25. mai 2013 Jeg er i gang med en ny runde ketolyse og er forferdelig fysen på noe søtt. Jeg vet det går over etterhvert, men det hjelper ikke akkurat nå. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage noe som smaker litt søtt. Jeg tok ett egg, litt kremfløte, litt sukrin og noen bringebær som jeg mikset. Det ble en mektig, søt drikk som var ok i små doser. Ser den blandingen ok ut mtp å være i ketose? Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bøtte nedpå i store doser, men det hadde vært fint å ha muligheten når sukkerfysingen blir veldig stort eller jeg vil ha noe litt godt. Er dette noe jeg kan unne meg nå og da uten å kødde til ketosen? Anonym poster: 1b501c54c67cec928833fd7dd87452b3 Den kirsebærosten synes jeg smaker så søtt at den har reddet meg mang en gang jeg har vært fysen på noe søtt. Men blandingen din bør også fungere fint. Anonym poster: 86b38c2d519fd8db192f6d33e6ef3b58 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #14 Skrevet 25. mai 2013 Hvor lang tid er det forsvarlig å være i ketolyse? Nå har jeg holdt i snart 2 uker med den nest sterkeste fargen på ketostix-skalaen. Jeg har mistet 2 kiloer - men hvor lang tid kan jeg fortsette med det? Har lyst å bli kvitt 5-6 kilo til. Anonym poster: c15e301253975971aff79605671c39a1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #15 Skrevet 25. mai 2013 Hvor lang tid er det forsvarlig å være i ketolyse? Nå har jeg holdt i snart 2 uker med den nest sterkeste fargen på ketostix-skalaen. Jeg har mistet 2 kiloer - men hvor lang tid kan jeg fortsette med det? Har lyst å bli kvitt 5-6 kilo til. Anonym poster: c15e301253975971aff79605671c39a1 Du kan fortsette lenge enda. Sist gikk jeg på det i 6 måneder, og fikk ingen helseproblemer. Utslaget på ketostixene er ikke farlig. Om du går over på høykarbo i morgen, så blir de helt ufarget igjen. Du får utslag fordi du er i ketose, ikke fordi du er syk. Det er når man er syk høye utslag er farlig. Bare pass på at du drikker nok, for mørk farge kan bety at du er dehydrert. Anonym poster: bdd22b3eeae0bf9b3b384bcddeeddb9c 3
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #16 Skrevet 25. mai 2013 Hvor lang tid er det forsvarlig å være i ketolyse? Nå har jeg holdt i snart 2 uker med den nest sterkeste fargen på ketostix-skalaen. Jeg har mistet 2 kiloer - men hvor lang tid kan jeg fortsette med det? Har lyst å bli kvitt 5-6 kilo til. Anonym poster: c15e301253975971aff79605671c39a1 Det er folk som lever hele livet i ketose. Det er ikke farlig med mindre du har ukontrollert diabetes type 1. 2
Polly Ester Skrevet 26. mai 2013 #17 Skrevet 26. mai 2013 En liten rettelse... Dr. Torkil P Andersen... Ikke Dr. Torkildsen... Vitaminer og mineraler er helst i overgangen. Etterhvert kan disse kuttes ut, men det skader ikke å ta dem. Jeg tar bare d-vitamin fordi vi får for lite sol her i Norge. Ingen leggkramper. Jeg fikk leggkramper den første uka da jeg kuttet ut magnesiumtablettene, men etter en stund stabiliserte nivåene seg og nå har jeg ikke hatt kramper på tja to år eller noe selv om jeg spiser ca 20-30g karbohydrater hver dag og ikke tar magnesiumtabletter. Anonym poster: 86b38c2d519fd8db192f6d33e6ef3b58 Hehe ja, selvfølgelig var det jo det han het. Jeg får kramper med en gang jeg lar være å ta magnesium i hvert fall, så jeg er bare helt nødt til å fortsette med det. Håper andre slipper å få kramper som jeg får, for det er spesielt ille å få det når jeg kjører bil (eller har sex...)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #18 Skrevet 26. mai 2013 Jeg får kramper med en gang jeg lar være å ta magnesium i hvert fall, så jeg er bare helt nødt til å fortsette med det. Håper andre slipper å få kramper som jeg får, for det er spesielt ille å få det når jeg kjører bil (eller har sex...) Huff, hahaha. Jeg fikk bare kramper da jeg sov. Aldri ellers. Anonym poster: 86b38c2d519fd8db192f6d33e6ef3b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå