Gå til innhold

Klippe plen - hvor gjøre av gresset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har flyttet inn i tomannsbolig med stor hage, og som må klippet ganske så snart.

Det jeg lurer på, har aldri eid hus og hage selv før, er hvor jeg skal gjøre av gresset jeg har klippet? Det vil jo bli veldig stygt om jeg bare "dumper" det i enden av plenen(går en liten bekk i en skråning mellom hagen og tilstøtende vei), og kan kanskje ikke grave det ned heller?

Plenen må jo klippes flere ganger i løpet av sommeren.

Har tenkt på "bioklipp,", men bør vel først klippe plenen et par ganger så den blir "stabil" og ikke så lang før jeg bruker "bioklipp."

Hva er alternativene? Må jeg f.eks. samle alt gresset i poser og kjøre det til miljøstasjonen? Blir ganske mange turer, men er det andre ok alternativer?

Kompost? Men det aner jeg ikke hvordan man får til.

Takknemlig for svar. :-)

Anonym poster: cb5ba155317694883823a2c4ada69d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha fått bygget meg en kompostbinge i et av hjørnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva må jeg kjøpe til det, og hvordan gjøres det? Kan se bli seende ok ut, eller vil det være skjemmende/stygt?

Anonym poster: 2e4c2df7dff3d7bf84648af93307ba4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må jeg kjøpe til det, og hvordan gjøres det? Kan se bli seende ok ut, eller vil det være skjemmende/stygt?

Det finnes nok oppskrifter på nett, å felleskjøpet tror jeg selger ferdige. Kanskje plantasjen også har. Ta å dra innom hos noen av dem å spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes nok oppskrifter på nett, å felleskjøpet tror jeg selger ferdige. Kanskje plantasjen også har. Ta å dra innom hos noen av dem å spør.

Åh, takk. Tenkte ikke på Felleskjøpet. Fant en på nettsiden der, 360 l og ganske billig. Takk for ideen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gress er uhyre vanskelig å kompostere.

Har du ikke avfallsdunker til bio-avfall? Jeg hiver gresset der.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en svær kompostbinge der vi bodde før, her jeg bor nå er det ikke hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det vanskelig å kompostere gress?

Jeg har to avfallsdunker utenfor huset: En til "vanlig" avfall, og en til papir og papp. Kan nok ikke hive gresset oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Besteforeldrene mine samlet aldri opp gresset, de bare klippet det, og så ble gresset med tiden til jord igjen. Men om dere har barn som springer rundt på plenen vil jo det føre til mye gress inne ... Eventuelt hadde de noe av det rundt bærbusker og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Naboene rundt her hiver det under ett tre på fellesområde, eller under hekkene sine. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av vårt enda.

Har sådd gress nå, i fjor var det bare ugress der og da hev jeg alt i en dunge i grøften etter å gått over med sann kantklipper svirre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboene rundt her hiver det under ett tre på fellesområde, eller under hekkene sine. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av vårt enda.

Har sådd gress nå, i fjor var det bare ugress der og da hev jeg alt i en dunge i grøften etter å gått over med sann kantklipper svirre

Ikke så lurt å hive ugresset i en kommunal grøft ved veien. Der skal jo overflatevannet samles for å renne i sluken.

Anonym poster: dd8f4442d1aa89e0c44751454602d231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Ikke så lurt å hive ugresset i en kommunal grøft ved veien. Der skal jo overflatevannet samles for å renne i sluken.

Anonym poster: dd8f4442d1aa89e0c44751454602d231

Det var helt øverst i grøften:) Andre naboer nedover veien her har lagt gress helt ut til veien slk det ikke er noen grøft:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en bioklipper, og husk å bare klippe gresset litt den første gangen hvis det er veldig langt. Bruk 2-3 klipp på å få det ned på den høyden du vil ha (de fleste gressklippere kan stilles i høyden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke det til jorddekke for å gjødsle/ forhindre ugress/ holde på fuktighet/ under hekker, stauder, trær og i nyttehagen. Har sett at folk har brukt det som dekke mellom sommerblomster også og at det har fungert fint og at blomstene har hatt stor nytte av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter absinthia her. Gressdekke rundt planter fungerer veldig bra, meitemarken liker det godt og jorden får god struktur. Bruk det rundt poteter og andre grønnsaker også. Søk på mulching på google, så får du sikkert noen tips.

Det eneste aberet er om du har snegler, de liker seg også godt der.

Hvis du ikke vil gjøre dette, så er nok flickans tips om bruk av bioklipper det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er visst snegleår hos meg iallfall. Jeg er ikke glad for at naboen legger litt hageavfall på grensen til min tomt.

Jeg hadde tidligere gressavfall i vanlige plastposer og hadde i matavfallbeholderen. Nå har vi små bioposer så det utgår. Hender det går i restavfalldunken.

Det jeg ønsker meg er en bioklipper. Da har du løst alle problemene.

Anonym poster: 69c9a83b9de137250ff7ae1c6a3bf97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde også tenkt å starte opp en lignende tråd!

Vi aner heller ikke hva vi skal gjøre med gresset. Naboene i tomannsboligen pleier å kjøre til avfallssorteringa hver gang de klipper plena (20 min med bil), men de er jo pensjonister og har tid til slikt. Der vi bodde sist, hadde vi kompostbinge, men den ble skikkelig ekkel til slutt, gresset ble aldri til jord, bare hopet seg opp, og det surret rundt med insekter etc rundt bingen. Æsj....

Skal prøve å legge gresset som dekke under hekken, kanskje det blir en vinn-vinn-situasjon. :)

Anonym poster: 2aeebb04e8dff0f4b210f4757a384ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange andre som har skrevet dette også, men en komposthaug behøver ikke bli så ALT for ille. Bare ikke sett den midt på plenen, hehe :) Vi må faktisk tømme vår komposthaug nå.. Men det tror jeg ikke er ofte man må hvis man bare klipper plenen :)

Fant noen linker for deg her som jeg syns så flotte ut, ang komposthaug :)

http://www.telen.no/forbruker/bolig/lag-din-egen-jord-1.6307872

http://www.viivilla.no/Hage/Kompostering/Kompostering-for-nybegynnere-47696

Også kan du jo kanskje legge komposten i noe som dette da :

http://www.plantasjen.no/search/c5a2e632acd29d5429ce5710f18f50ff/

Hvis du ikke har så alt for masse. Lykke til!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...