AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Når sønnen og jeg er ute og triller og setter oss på en benk med en te spør og graver fremmede: -Blir han ammet? -Hvor gammel er han? -Hvor mye veier han? -Er han ikke litt liten? -"Å ja, blir han delvis ammet og resten flaske ja...men han ser jo pen og frisk ut så det kan jo få bra med ham og", har flere ELDRE damer sagt. Er målet til fremmede eldre damer å sette yngre damer på plass slik at de selv kan føle en seier eller noe??! Gir meg over. Vi et da jevnlig hos lege og helsestasjon og kontrollerer at alt er bra. Men eldre damer vet best? Anonym poster: 7aa9b8e551603b2934fa3ca120ececc9 1
Elanore Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Dette sier jeg på generell basis og ikke bare ift. graviditet og spedbarn... Når folk går over alle grenser og ikke forholder seg til normer rundt andres privatliv, så er det like greit å være snar med tilbakemelding på dette. Ikke fôr dem med informasjon og tillat en diskusjon du aldri la opp til, bare svar kort og avvis dem. Dette har de ingenting med, og det er trolig best for deg å signalisere nettopp dét. Sier dette fordi du i hovedinnlegget antyder å ha svart på spørsmål om du ammer... Om du noen ganger må grense til frekkhet eller spydighet for å få andre til å trekke inn tunga, så sier du i det minste ifra om hvor dine grenser går. Understrek hovedpoenger som at de fremmede, ikke dine venner. Q: Er han ikke litt liten? A: Har jeg bekymringer rundt helsen til min sønn, tar jeg det med folk som har relevant utdanning og er på jobb, ikke med villt fremmede. Q: Blir han ammet? A: Det har du faktisk ingenting med. ("Q": Jeg bare spør...? A: Jeg kan "bare spørre" om ditt kosthold, men det gjør jeg ikke, for det har jeg ingenting med.*) Q: Hvor mye veier han? A: Det har du ingenting med. ("Q": Jeg bare lurte...? A: Om jeg skulle lure på hva du veier, så spør jeg ikke likevel, for det er ikke min sak.*) * Om du ikke føler de er berettiget noen grunn, så går det an å bare svare "neivel" og ignorere dem. Ellers synes jeg det går an å se an situasjonen litt... Om de spør om alderen på barnet ditt, kan det hende det er ledd i en kompliment-greie som går ut på å utvise genuin interesse for barnet ditt. Å få barn er en stor ting, og mange komplimenterer gjerne at de er "søte" og lurer på alderen deres uten at det trenger å være noe vondt i det. Man får bare avvise høfflig hvis man tror det var velment, for det er ikke alle fremmede som forstår hvordan de gjentagende diskusjonene og spørsmålene blir vanvittig irriterende for mange. Håper ikke du oppfatter dette som enda en bedreviter-greie, for dette er kun godt ment og reflekterer min egen løsning på slike problemer, for jeg har hatt dem i forhold til andre problemstillinger... Kan bli slitsomt i lengden, så føler med deg i din frustrasjon her... 3
Gamerfrue Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 (endret) dette er ikke bare noe som gjelder eldre damer - det er en trend i dagens samfunn å vite bedre enn de som er yngre. Hvis du tenker deg litt om så har du sannsynlig sett ned på yngre mennesker, og kan til tider føle at du vet bedre. Jeg ser stadig på KG setninger om at "de som er under 20 vet ikke hva det vil si å elske". Jeg mener, jeg er 21, og jeg tar meg stadig vekk i å rulle med øynene over 13 - 17-åringer, til tross for at det bare er noen få år siden jeg var der selv... Du burde ikke ta deg altfor nær av det, kjære TS: det er din baby, og det er du som vet hva som er best for ham/henne Endret 25. mai 2013 av Gamerfrue 2
Gjest Gaby Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 Slå denne: Jeg gikk i byen og bærte på babyen, som var litt misfornøyd. Det satt to eldre menn på en benk, og de kikket på henne og humret litt over humøret hennes. Så sier plutselig den ene mannen "hun er så mørk i håret, har du vært på en sånn svarting du eller?" 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #5 Skrevet 25. mai 2013 Svar sånn her -Blir han ammet? Vil du se på? -Hvor gammel er han? Hvor gammel er du? -Hvor mye veier han? Hvor mye veier du? -Er han ikke litt liten? Ja han er en alv. Eller bare si at de ikke har noe med det, eller svar ærlig med et smil, eller gå din vei. Ikke din feil at folk er frekke og trur at de har noe med ting de ikke har noe med Anonym poster: 63f9f7eea3e41af85740eca7958d5d88 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #6 Skrevet 25. mai 2013 Slå denne: Jeg gikk i byen og bærte på babyen, som var litt misfornøyd. Det satt to eldre menn på en benk, og de kikket på henne og humret litt over humøret hennes. Så sier plutselig den ene mannen "hun er så mørk i håret, har du vært på en sånn svarting du eller?" Så utrolig uvørent... Anonym poster: 7aa9b8e551603b2934fa3ca120ececc9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 er det så farlig å spørre om hvor gammel han er? detr er jo ikke frekt! Anonym poster: 4631316ad53c6a79ce3725c5258016b4 8
Samaysa Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 (endret) Jeg synes at det er å gå over en grense når de kommenterer ammingen og vekta til en fremmed baby, men synes ikke at det er galt at de spør hvor gammel den er. Tror ikke at de mener noe vondt med det, men at de heller er gamle og ensomme og bruker babyen som et påskudd til å ta kontakt. Mange av dem har sikkert barn og liker å mimre fra den tiden da de selv var nybakte mødre Endret 25. mai 2013 av Samaysa 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #9 Skrevet 25. mai 2013 En eldre dame med rullator sa til oss i dag at hun mente mødre burde ta frem puppene og amme på restaurant og kafe ved matbordene. Spesielt... Hun spurte også hvorfor sønnen ikke var større. Så sa hun at sønnen var pen til tross for at vi valgte å ikke amme. Uhørt og veldig, veldig spesielt. Anonym poster: 7aa9b8e551603b2934fa3ca120ececc9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #10 Skrevet 25. mai 2013 Når sønnen og jeg er ute og triller og setter oss på en benk med en te spør og graver fremmede: -Blir han ammet? -Hvor gammel er han? -Hvor mye veier han? -Er han ikke litt liten? -"Å ja, blir han delvis ammet og resten flaske ja...men han ser jo pen og frisk ut så det kan jo få bra med ham og", har flere ELDRE damer sagt. Er målet til fremmede eldre damer å sette yngre damer på plass slik at de selv kan føle en seier eller noe??! Gir meg over. Vi et da jevnlig hos lege og helsestasjon og kontrollerer at alt er bra. Men eldre damer vet best? Anonym poster: 7aa9b8e551603b2934fa3ca120ececc9 hvorfor gidder du å bry deg om de? er det så nøye da? Anonym poster: 4631316ad53c6a79ce3725c5258016b4 1
Amarinda Skrevet 25. mai 2013 #11 Skrevet 25. mai 2013 Har også opplevd at folk spør hvor gammel han er osv. Kjenner at jeg ikke klarer å irritere meg over hva fremmede skulle si og mene om hva jeg gjør med mitt barn. Men folk er forskjellige
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #12 Skrevet 25. mai 2013 ante ikke jeg kunne bli oppfattet som frekk når jeg spør hvor gammel babyen er ...... nå vet jeg det. skal fra nå av ikke si noe om noen sin graviditet eller baby. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30
lillevill Skrevet 25. mai 2013 #13 Skrevet 25. mai 2013 name='AnonymBruker' timestamp='1369502887' post='12744856'] ante ikke jeg kunne bli oppfattet som frekk når jeg spør hvor gammel babyen er ...... nå vet jeg det. skal fra nå av ikke si noe om noen sin graviditet eller baby. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30 Ha ha..."Ok da skal jeg ikke si noe som helst!!!"Det er så typisk dramaqueen og offermentaliet. ;-) Jeg synes det er koselig når de spør hvor gammel babyen min er. Opplever at det er gjerne folk som har barn selv som spør. Har aldri tenkt at det er ubehagelig, men det er sårt når folk begynner å mase om amming. En innpåslitne dame fikk meg til å begynne å grine en gang fordi hun gravde og gravde om ammingen, og så skulle hun trøste meg etterpå. Sært. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #14 Skrevet 25. mai 2013 name='AnonymBruker' timestamp='1369502887' post='12744856'] ante ikke jeg kunne bli oppfattet som frekk når jeg spør hvor gammel babyen er ...... nå vet jeg det. skal fra nå av ikke si noe om noen sin graviditet eller baby. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30 Ha ha..."Ok da skal jeg ikke si noe som helst!!!"Det er så typisk dramaqueen og offermentaliet. ;-) Jeg synes det er koselig når de spør hvor gammel babyen min er. Opplever at det er gjerne folk som har barn selv som spør. Har aldri tenkt at det er ubehagelig, men det er sårt når folk begynner å mase om amming. En innpåslitne dame fikk meg til å begynne å grine en gang fordi hun gravde og gravde om ammingen, og så skulle hun trøste meg etterpå. Sært. det er ikke ment som noe drama eller offer. men hva er poenget med å prate med gravide og småbarns mødre som alt du sier om ungen eller graviditeten er feil. det vises jo i mange tråder om slike temaer. det eneste som funker er å holde seg unna slike folk. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30
Stinelin Skrevet 25. mai 2013 #15 Skrevet 25. mai 2013 Det er ikke lett, nybakte mødre tar ofte alt i verste mening. Hva skal man spørre om hvis det er feil å spørre om alderen? Det handler om å vise interesse og komme i prat, og de fleste aner ikke at noen mødre er hormonbomber som det blir feil for uansett om man spør eller ikke spør. Men jeg har vært der selv! Ikke spørsmålene som var verst for meg, men alle "gode" råd og meninger som skal gis. Og gjerne åpenlys kritikk av hvordan man gjør det, utseende osv. 3
lillevill Skrevet 25. mai 2013 #16 Skrevet 25. mai 2013 det er ikke ment som noe drama eller offer. men hva er poenget med å prate med gravide og småbarns mødre som alt du sier om ungen eller graviditeten er feil. det vises jo i mange tråder om slike temaer. det eneste som funker er å holde seg unna slike folk. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30 Jeg kjenner veldig godt til hva slags type mennesker som kommer med "ok da skal jeg ikke snakke med deg mer" type kommentarer. men jeg skal ikke spore av helt. Og ja det kan godt være at du blander deg inn i ting du ikke har noe med, om du opplever at de du snakker med ikke vil svare eller blir brydd.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #17 Skrevet 25. mai 2013 det er ikke ment som noe drama eller offer. men hva er poenget med å prate med gravide og småbarns mødre som alt du sier om ungen eller graviditeten er feil. det vises jo i mange tråder om slike temaer. det eneste som funker er å holde seg unna slike folk. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30 Det er ingen her som har sagt at det er uhøflig å spørre om alderen til babyen, de de derimot sier, er at det er frekt å spørre om en ammer barnet, også uttrykke bekymring dersom mor ikke gjør det og komme med nedlatende kommentarer ala "men han ser frisk ut for det." Syns du det er OK å si det? Anonym poster: 71a4e95f7fbd25c607dd95923ad05f72 2
Samaysa Skrevet 25. mai 2013 #18 Skrevet 25. mai 2013 (endret) det er ikke ment som noe drama eller offer. men hva er poenget med å prate med gravide og småbarns mødre som alt du sier om ungen eller graviditeten er feil. det vises jo i mange tråder om slike temaer. det eneste som funker er å holde seg unna slike folk. Anonym poster: 89ce828e9504c0059448bde79e8e1b30 Det er stor forskjell på det å spørre om hvor gammel babyen er eller smile og fortelle moren at babyen er søt, og det å begynne og mase om personlig temaer som for eksempel amming. For mange kan dette være et sårt tema, og jeg synes i alle fall at det er helt unaturlig å spørre en fremmed person om noe slikt. Det handler rett og slett om god folkeskikk og sosiale antenner. Endret 25. mai 2013 av Samaysa 3
Gjest Boxee Skrevet 25. mai 2013 #19 Skrevet 25. mai 2013 Når sønnen og jeg er ute og triller og setter oss på en benk med en te spør og graver fremmede: -Blir han ammet? -Hvor gammel er han? -Hvor mye veier han? -Er han ikke litt liten? -"Å ja, blir han delvis ammet og resten flaske ja...men han ser jo pen og frisk ut så det kan jo få bra med ham og", har flere ELDRE damer sagt. Er målet til fremmede eldre damer å sette yngre damer på plass slik at de selv kan føle en seier eller noe??! Gir meg over. Vi et da jevnlig hos lege og helsestasjon og kontrollerer at alt er bra. Men eldre damer vet best? Anonym poster: 7aa9b8e551603b2934fa3ca120ececc9 Skjønner ikke problemet. Disse spørsmålene har jeg fått av både kjente og ukjente mange ganger. Bortsett fra at min er stor da, ikke liten.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #20 Skrevet 26. mai 2013 Skjønner ikke problemet. Disse spørsmålene har jeg fått av både kjente og ukjente mange ganger. Bortsett fra at min er stor da, ikke liten. Så var det vel heller ikke du som skrev innlegget? Sier jo heller mer om hvor dine grenser går...ganske uvørent. Anonym poster: 7aa9b8e551603b2934fa3ca120ececc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå