Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Haaper det er noen som kan svare meg paa dette..

Ble gravid I feb 2013. oppsoekte jordmor 3-4 dager etter positive test. Fikk beskjed om at jeg var 5+2. Terminkalkulatoren paa nettet viste 4+3 ( saann ca )

regnet meg ut fra 5+2 hele veien. Dro paa Ul 8+3 fordi jeg mistet alle symptomene. Fikk beskjed paa UL at jeg var 7+3

Dro til rutinesjekk hos jordmor I uke 13, uke 12 I foelge terminkalkulatoren og Ultralyden jeg var paa I uke 7+3.

Gjorde UL hos jordmor I uke 12-13.... Hun staar fortsatt for at jeg var 13 uker. Maalte str paa bebisene ( tvillingene ) og dette var str paa 13 uker gamle foster...

jeg aner faktisk ikke hvor langt paa vei jeg er....om det er jordmor som er paa tulletur eller terminkalkulatorene som er feil?

Uansett...

Idag I foelge terminkalulatoren til babyverden er jeg 13+ 5. Jordmor sin Kalkulator er jeg 14+5 og Ultralyden jeg gjorde I uke 7-8 er jeg 13+2...

Hun sa jeg maatte gjoere 4D ultralyd I begynnelsen av juni for da var jeg 16 uker. Fikk beskjed om at da kunne vi faa vite kjoenn ogsaa...

men 16 uker I foelge henne tilsvarer 15 uker I folege terminakalkulatoren og under 15 uker I foelge den tidlige ultralyden jeg gjorde...

Hva er riktig? og kan man se kjoennet paa bebisene naar de er ( I vaerstefall kun 15 uker? eller litt mindre? )

Hvilken terminberegning skal jeg forholde meg til?????????

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En uke spiller ingen rolle. De vokser i rykk og napp så tidlig, det er derfor termin blir endelig fastsatt på ordinær UL. Det er på den tiden de fleste foster er cirka like utviklet.

Anonym poster: 942d774a2f1281137a6e3ce6bba9ecbd

AnonymBruker
Skrevet

Det som er vanlig er å bruke mensterminen frem til ultralyd i uke 17-19, eller tidligere men den ordinære er i uke 17-19. Hvis du husker datoen for første dag av siste mens så kan du teller først uker fra da og så dager, da vil du jo se om det er det samme som jordmor følger, merkelig hvis hun ikke gjør det. Både min fastlege og jordmor gjør det. Ikke bry deg om kalkulatorer på nettet selv om de ofte bare bommer med et par dager maks.

Hvorfor må du gjøre en 4D-ultralyd? Det er ikke vanlig at leger/jordmødre anbefaler en 4D og det er noe man gjør frivillig, og bildene blir best etter uke 27 på 4D-bilder.

Bor du i Norge? Bare lurer siden du ikke skriver Æ, Ø og Å. Er kanskje andre rutiner på termin og ultralyd i andre land.

Uansett så kommer ungen ut til slutt ;)

Anonym poster: 342959631329a7ad56bb24a381e902b5

Skrevet

Det som er vanlig er å bruke mensterminen frem til ultralyd i uke 17-19, eller tidligere men den ordinære er i uke 17-19. Hvis du husker datoen for første dag av siste mens så kan du teller først uker fra da og så dager, da vil du jo se om det er det samme som jordmor følger, merkelig hvis hun ikke gjør det. Både min fastlege og jordmor gjør det. Ikke bry deg om kalkulatorer på nettet selv om de ofte bare bommer med et par dager maks.

Hvorfor må du gjøre en 4D-ultralyd? Det er ikke vanlig at leger/jordmødre anbefaler en 4D og det er noe man gjør frivillig, og bildene blir best etter uke 27 på 4D-bilder.

Bor du i Norge? Bare lurer siden du ikke skriver Æ, Ø og Å. Er kanskje andre rutiner på termin og ultralyd i andre land.

Uansett så kommer ungen ut til slutt ;)

Anonym poster: 342959631329a7ad56bb24a381e902b5

Hei. Takk for svar. Jeg bor ikke I Norge for oyeblikket, befinner meg I statene... Jeg syns bare det er saa merkelig at jordmor og en ul fra ett annet sted ikke gikk overrens. UL fra privatklinikken jeg var paa satt meg tilbake 1 uke, som gikk hand I hanske med terminkalkulatoren paa net, mens jordmor var jeg plutselig +1 uke..

Jeg skal ha 4D ul fordi jeg venter tvillinger og barnefar har kromosomfeil I sin familie, saa er vel litt for aa bekrefte at alt er som det skal ( eller ikke ?)

Jeg syns ihvertfall at det er fint at jeg faar komme til saa kjapt,fordi hvis en evt senabort blir noedvendig saa er det bedre at jeg gjoer det naa enn I uke 19-20.

Krysser uansett fingrene for at alt er som det skal! Det var bare det at Jordmor sa til meg at I uke 16 I foelge henne ( terminkalkulatorens beregning vil da vaere uke 15) vil kunne vise kjoennet om vi ville vite det.... og om alt er I skjoenneste orden, saa klarer jeg knapt nok vente til aa faa vite hva som befinner seg inni magen! saa derfor lurer jeg paa om jeg kan se kjoenn u uke 15, OM jordmor skulle ta feil, at jeg ikke er da I uke 16.

Kompliserte greier....beklager rotete innlegg

Skrevet

Er det ikke sånn at alle fostere utvikler seg ganske likt i starten, og at det derfor er lettere å beregne hvor langt man er på vei? Correct me if i'm wrong. Da jeg var på tidlig ultralyd mente legen jeg var kortere på vei enn jeg trodde, men da jeg søkte opp CRL'en til knøttet stemte det med min utregning. Så tror gynekologen surret litt med målene på meg.

Uansett, hva var CRL hos deg da?

Skrevet

Er det ikke sånn at alle fostere utvikler seg ganske likt i starten, og at det derfor er lettere å beregne hvor langt man er på vei? Correct me if i'm wrong. Da jeg var på tidlig ultralyd mente legen jeg var kortere på vei enn jeg trodde, men da jeg søkte opp CRL'en til knøttet stemte det med min utregning. Så tror gynekologen surret litt med målene på meg.

Uansett, hva var CRL hos deg da?

CRL?? har ikke jeg hoert om foer. Om du forklarer saa kan jeg kanskje svare deg.

Skrevet

Crown-rump length. Altså målene på fosteret fra hode til rumpa!

Skrevet

Hun har bestillt time til meg 4D ul hos en privatklinikk, det koster jo ikke mindre enn 250 dollar, noe jeg syns er dyrt.

hun mener jeg er 16 uker naar 4d ul utfoeres, noe annet tyder paa 15 uker. Jeg er redd for at jeg kommer paa 4d ul og faar ikke engang vite kjoenn, og maa punge ut enda engang fordi jordmor har tatt feil.

Naa har jeg selvsagt ikke sagt dette til henne, jeg vil ikke kverrulere med hennes kompetanse paa dette omraadet, men alle kan ta feil...

Hva er sjansen for at jeg kan se noe I uke 15? tilstede eller?

Skrevet

Crown-rump length. Altså målene på fosteret fra hode til rumpa!

Nei gud det husker jeg ikke naa, jeg fikk noen bilder naar jeg var paa privat ul 7+3, men husker ikke maalene da. vi saa egentlig ingenting heller, bare forstersekken. Naa var jeg paa ul hos jordmor for knappe 10 dager siden,fikk ikke noe bilder ( da hun ikke har det type apperatet ) jeg var mer opptatt av aa graate pga sjokket med tvillingene enn aa spoerre etter maal.

Skulle vel gjerne ha gjort det... pokker.... men naar jeg tenker meg om, saa saa jeg paa skjermen at hun maalte hver av bebisene... jeg husker den streken, og det stod 3cm paa hver av de... noe videre utover det vet jeg ikke...kanskje jeg er paa tulletur naa....

Skrevet (endret)

Edit: så at du svarte nå :)

Endret av Hattifnatten
Skrevet

Nei gud det husker jeg ikke naa, jeg fikk noen bilder naar jeg var paa privat ul 7+3, men husker ikke maalene da. vi saa egentlig ingenting heller, bare forstersekken. Naa var jeg paa ul hos jordmor for knappe 10 dager siden,fikk ikke noe bilder ( da hun ikke har det type apperatet ) jeg var mer opptatt av aa graate pga sjokket med tvillingene enn aa spoerre etter maal.

Skulle vel gjerne ha gjort det... pokker.... men naar jeg tenker meg om, saa saa jeg paa skjermen at hun maalte hver av bebisene... jeg husker den streken, og det stod 3cm paa hver av de... noe videre utover det vet jeg ikke...kanskje jeg er paa tulletur naa....

Tviler på at det var lengden du så for ti dager siden. Da jeg var på ul i uke 11 var knøttet 4,8 cm langt.

Så da vet jeg dessverre ikke :/

Skrevet

Tviler på at det var lengden du så for ti dager siden. Da jeg var på ul i uke 11 var knøttet 4,8 cm langt.

kan vaere at mine er mindre fordi jeg har 2?

Skrevet

Skrevet (endret)

Det vet jeg ikke, men synes det hørtes veldig lite ut uansett. Jeg så akkurat en tråd hvor det var noen som hadde vært på ul i uke 13+4, og tvillingene var 6,6 og 5,9 cm lange!

Endret av Hattifnatten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...