AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 I august skal min søster gifte seg og jeg skal holde tale. Hun er min bestevenn og vi har et veldig bra forhold. Dette vil jeg gjøre. Hvis ikke kommer jeg til å angre resten av livet mitt. MEN jeg har aldri holdt tale før og jeg er så nervøs allerede. Det kommer til å være nesten 100 mennesker i bryllupet og her skal lille meg holde tale. Huff hva jeg gjort Å skrive selve talen er ikke det store problemet (det skal jeg nok klare fint) men nervene. Jeg har skikkelig prestasjonsangst og jeg liker ikke å stå foran en forsamling å snakke. Jeg holdt jo på å svime av da jeg skulle holde fordrag på skolen. Jeg er bare redd for å drite meg totalt ut. At jeg stammer, skjelver, glemmer ting jeg skal si osv. Jeg redd for at jeg bare bli stående der som en idiot. Jeg har jo null erfaring. Er det noen måte å få roe seg ned på og ikke være fult så nervøs? jeg kommer til å være nervøs, men jeg vil liksom ikke stå der å skjelve og være helt nervevrak Anonym poster: 87ee89a0eb44e15b13c52c3088cb3f7d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Det er kanskje ikke det samme, men øv deg foran speilet, venner og familie. De kan jo også gi deg tilbakemeldinger. Anonym poster: 749d2be69a213c1aff417273ba5b606c
Lillemeg25 Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 Synes du er tøff som tør Jeg hadde nok aldri turt å holde tale foran 100 mennesker! Men du kan øve deg foran venner og familie. Viktig å ikke lese rett fra papiret. Se opp og pust. Ikke glem å puste.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 Power Point? Husker jeg leste en "sak" om det på en nettavis om en mann som ikke var særlig glad i å snakke foran mange folk. Han gjorde det. Det ble artig likevel. Han brukte noen håndbevegelser og slikt mens teksten kom. Så kan man jo krydre det med bilder av dere opp igjennom tidene.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #5 Skrevet 25. mai 2013 Ha deg et lite glass vin før du reiser deg? Prestasjonsangst kan være en bitter liten og underlig sak. Men du forestiller deg nok at det blir mye verre enn det det egentlig blir. Og et lite tips kan jo å være med å starte med en liten morsomhet slik at du får skapt en humoristisk stemning og kanskje litt latter, slik at du er orientert i hvordan stemning andre er i. Anonym poster: 75ab31968ef37befd55774b475c05f97
Gjest J84 Skrevet 25. mai 2013 #6 Skrevet 25. mai 2013 Jeg holdt tale i bestevenninnen min sitt bryllup, og jeg grua meg som en hund. Trodde det skulle bli heeeeelt forferdelig. Men vet du hva? Det gikk helt fint. Tror cluet er å ikke gjøre det for langt, det blir fort kjedelig. Gjør det litt morsomt, og homd deg til historier eller ting du husker godt, så går det av seg selv når du først begynner å snakke. Det går nok helt fint, skal du se. Jeg skrev min tale på dialekt, så ble det så naturlig når jeg øvde.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 Snakk med noen som er vant til å tale foran forsamlinger. De kan gi konstruktive tips. Også må du jobbe med selvtilliten, det lover ikke bra når du beskriver deg selv om "lille meg". Som om du er mindre verdt enn andre mennesker. Og nei, ikke drikk tre glass vin på forhånd. Det er det dummeste du kan gjøre. Ikke gjør talen for lang, max 5 minutter og øv masse. Dusjen er et fint sted for dette.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 Takk for svar alle sammen. Jeg har begynt så smått på talen. Jeg tenkte å skrive litt om åssen vennskapet vårt er og ting vi har opplevd opp igjenom. Men tror det er viktig å ikke si for mye. Det kan fort bli kjedelig. Gud ja jeg må ta meg et glass vin før talen. Eller to. Får bare håpe jeg ikke begynner å grine for mye. Kan se for meg at det blir følsomt, Hun er jo min eneste søster. Anonym poster: 87ee89a0eb44e15b13c52c3088cb3f7d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #9 Skrevet 25. mai 2013 Du burde egentlig ikke skrive talen for spesifikk heller. Hva med bare stikkord og små sitat gjerne? Da er det mye større rom for improvisasjon og mindre for å "glemme tekst og innhold". En tale blir ofte mye bedre da. Om du gråter litt er det jo bare kjempesøtt da og slettes ikke for følsomt. Det er jo et bryllup, er det ikke? Og det er jo ingen av dem som virkelig kan forestille seg hvordan det er for deg, som er den ene søsteren hennes. Så ikke vær redd for å slippe deg løs og si akkurat hva du vil. Anonym poster: 75ab31968ef37befd55774b475c05f97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå