Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er litt usikker om dette er normalt eller ikke, så må lufte tankene litt =)

Min kjære mann kommer fra en familie hvor søster er alkoholiker, og foreldrene drikker øl hver dag. Han er altså svært eksponert for alkohol fra før av.

Jeg er vant med å ta et glass vin til middag i godt lag og gå ut på byen eller på vennefest i helgene.

Har lagt merke til at mannen min drikker hvis jeg legger meg om kvelden. Av og til er det bare ei øl, men han kan godt åpne ei ny vodkaflaske. Etter en måned er vodkaen tom, uten at vi har hatt den med oss på fest eller at jeg har rørt den. Han drikker altså alene, de kveldene jeg legger meg tidlig...

Er det normalt?

Vi har et godt samliv ellers, men ble bare så usikker når han tyr til alkoholen når han er alene... Overdriver jeg ?

hehe føler meg nok litt som en dramaqueen!

Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg synes ikke det er normalt å drikke så og si hver dag. Om han tar en øl er ikke så ille, men når han drikker vodka alene hjemme synes jeg det er rart. Jeg hadde vært bekymret om det hadde vært min mann.

Er han beruset når han legger seg da?

Skrevet

Takk for svar! =) Jeg har som regelt sovna, så det vet jeg ikke... Er nok ikke hver dag det er snakk om heller, bare når jeg legger meg alene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig, for noen personer kan jo ta en drink uten at det er noe problem, mens for andre er det problematisk. Den store forskjellen er vel hvordan de reagerer når de IKKE får drikke.

Eksen min hadde alkoholproblemer, han ble rastløs og veldig irritert om han ikke fikk seg et par-tre øl på kvelden (og helgene ble brukt til å være dritings, om han ikke fikk mulighetene til det var det enda verre).

Min nåværende samboer tar seg gjerne et glass whiskey eller cognac på kvelden etter at jeg har lagt meg. Da legger han seg til rette med en bok og et lite glass. Men for han er det ikke noe problem om han ikke får gjort det. I travle perioder gjør han det aldri. For han er det bare kos liksom, ikke noe han MÅ gjøre.

Har du snakket med han om det?

Anonym poster: a29f2c5baf80ffa1c0e92bcafdd52013

Gjest Elseby13
Skrevet

Kanskje han har alkoholproblem eller til og med er alkoholiker. Det er vanskelig å vurdere bare fra ett innlegg, men han drikker nok i overkant mye, syns jeg. Spørsmålet er, er han avhengig? Kan han gå lange perioder uten en drink? Eller må han ha daglig?

Snakk med han. Ikke vær dømmende, men understrek at du er bekymret.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det flere faresignaler.

-han drikker etter at du har lagt deg.

-han drikker alene.

-han har alkoholisme i familien.

Hvis han stadig har unnskyldninger for å drikke, er det heller ikke et godt tegn.

Anonym poster: cfa583f9504e619379e44d4425dd4463

AnonymBruker
Skrevet

Urk. Vodka. Har ikke drukket det på en 5 - 6 år.

Å ta seg noen pils eller en dram på kvelden er ikke ofte et problem, men det kan bli det. Og det er gjerne slik det begynner, når man sitter og drikker alene. Og straks man er alene igjen, er alkoholen det første en tenker på. Noen kan drikke seg 2 - 3 pils hver dag, uten at det egentlig er et problem i seg selv, men det går jo utover kroppen likevel. Så bra er det jo ikke.

At familien drikker mye og søsteren er alkoholiker kan være et faresignal. Avhengigheten kan arves biologisk, men det er ikke alkoholavhengigheten som arves, det er egenskapen og en lav toleranse for å bli avhengig av noe som blir arvet. Med andre ord, man kan bli avhengig av mye annet også. Så hvis man drikker mye er man da mer utsatt for å bli avhengig av det. Men på lik linje med andre rusmidler og andre usunne produkter også.

Det sies at man burde ikke være bekymret, inntil alkoholen er det første en tenker på når en står opp. Når det er det første en tar seg til når muligheten byr seg. Det eneste en tenker på gjennom dagen og eventuelt det eneste man gjør for å få i hende, om en ikke allerede har det. Men det bør jo ligges til at da er det jo gjerne noe for sent også.

Men det ligger jo et usvart hvorfor i denne sammenhengen da. Hvorfor drikker han når han er alene?

Er det ikke nok eller holdbart å være edru i sitt eget selskap? Hvis denne er uskyldig i seg selv, kan jo mønsteret endres på, men om det ikke er så uskyldig, er det jo et langt større problem som utvikler seg sakte men sikkert.

Anonym poster: 8a02836ea9e34c434569bd8a79995014

Gjest Katten.
Skrevet

Én vodkaflaske i måneden er ikke så veldig mye. Den gjennomsnittlige nordmannen konsumerer jo noe a la det i løpet av helgefylla.

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det flere faresignaler.

-han drikker etter at du har lagt deg.

-han drikker alene.

-han har alkoholisme i familien.

Hvis han stadig har unnskyldninger for å drikke, er det heller ikke et godt tegn.

Anonym poster: cfa583f9504e619379e44d4425dd4463

Men det trenger ikke være faresignaler. Jeg både drikker alene og har alkoholisme i familien men jeg drikker gjennomsnitt en gang i mnd så alkoholiker er jeg neppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...