Gå til innhold

Tomatplante der bladene mister farge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tre tomatplanter som for en uke siden alle tre startet miste farge i bladene. Omtrent som om de trekker vann og næring ut av bladene på et vis? Bladene er fortsatt myke, om litt brune i kantene. Samtidig sluttet de å vokse. De stod varmt og fint. Noen som vet hva dette kan være og hva jeg gjør for å "berge" dem?

Anonym poster: d340627229cd745c38e905183c3413f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tomater trenger bare tre ting for å trives: Lys, vann og gjødsel, alt i rause mengder. Husk bare på at de ikke skal vannes over bladverket, da kan bladene bli sånn som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de et litt mosaikkaktig mønster og krøller seg lett?

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ser litt slik ut. Ikke så mye krøllet som livløse.. Men jeg forstår ikke hvordan de kan mangle noe: problemet oppstod sist helg da de stod ute på altanen i 24 grader. Og de har fått gjevnlig gjødselvann - chiliplantene mine har fått akkurat samme behandlingen og de stortrives og er i ferd med å blomstre. :(

Nå verken drikker eller vokser de, så å gjødsle er vel litt vanskelig? Vil pellets i jorden hjelpe, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tomater trenger bare tre ting for å trives: Lys, vann og gjødsel, alt i rause mengder. Husk bare på at de ikke skal vannes over bladverket, da kan bladene bli sånn som du beskriver.

De har blitt vannet ovenfra (med vann oppå jorden), men bladene har ikke blitt våte på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ser litt slik ut. Ikke så mye krøllet som livløse.. Men jeg forstår ikke hvordan de kan mangle noe: problemet oppstod sist helg da de stod ute på altanen i 24 grader. Og de har fått gjevnlig gjødselvann - chiliplantene mine har fått akkurat samme behandlingen og de stortrives og er i ferd med å blomstre. :(

Nå verken drikker eller vokser de, så å gjødsle er vel litt vanskelig? Vil pellets i jorden hjelpe, kanskje?

dersom det er tobakksmosaikkvirus, så smitter det om man f.eks ikke har vasket fingrene før man tar borti tomatplantene etter at man har røkt eller tatt snus. Er det dette, er det svært lite å gjøre om det da ikke har dukket opp ett eller annet revolusjonerende på markedet. Er en svært vanlig sykdom på tomatplanter. Det er jo ikke sikkert at det virkelig er det, så det er verd et forsøk med å forsøke å være ekstra nøye med gjødsling og vanning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dersom det er tobakksmosaikkvirus, så smitter det om man f.eks ikke har vasket fingrene før man tar borti tomatplantene etter at man har røkt eller tatt snus. Er det dette, er det svært lite å gjøre om det da ikke har dukket opp ett eller annet revolusjonerende på markedet. Er en svært vanlig sykdom på tomatplanter. Det er jo ikke sikkert at det virkelig er det, så det er verd et forsøk med å forsøke å være ekstra nøye med gjødsling og vanning.

Det kan neppe ikke være det. Jeg verken røyker eller snuser, og så vidt jeg vet har ingen som gjør det tatt på plantene. Naboen røyker og snuser, men man må vel faktisk ta i planten? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Dette er antagelig ganske små planter. Har du sådd de inne? Små planter tåler ikke så sterk sol, de må herdes en stund først. La de gjerne stå ute men ikke i direkter sollys. Vann planten unnante fra så suger den opp det den trenger, for mye vann kan gi råtne røtter.

Jeg tipper at det er den sterke solen som har gitt skader. Sett den bort fra solen å se om det hjelper. Normalt skal en ung plante stå ute i skyggen i fem til syv dager før den er såpass herdet at den tåler solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er antagelig ganske små planter. Har du sådd de inne? Små planter tåler ikke så sterk sol, de må herdes en stund først. La de gjerne stå ute men ikke i direkter sollys. Vann planten unnante fra så suger den opp det den trenger, for mye vann kan gi råtne røtter.

Jeg tipper at det er den sterke solen som har gitt skader. Sett den bort fra solen å se om det hjelper. Normalt skal en ung plante stå ute i skyggen i fem til syv dager før den er såpass herdet at den tåler solen.

Jeg har sådd de inne, ja. Har skiftet jord på dem i dag og de har urovekkende lite rot (men ikke noe råte, heldigvis). Nå har de fått tørr jord og skal vannes undenfra. Krysser fingrene for at de kommer seg.

Takk for hjelpen alle sammen! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...