Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å få litt farge, men hører mange sier man skal unngå solarium når man er gravid.

Hvordan er det å bruke selvbruningskrem i forhold? Jeg synes det høres mindre sunt ut enn noen minutter i solarium av og til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk! Jeg tolker dette som at det ikke er skadelig hverken med selvbruningskrem eller solarium så lenge man begrenser seg og passer på å ikke bli for varm. Der jeg soler meg er det bra med vifter slik at man kan unngå å bli for varm. Da får vi se om vi får gjort noe med fargen, greit å prøve å bli litt freshere når man føler seg som en strandet hval i sola. ;)

Skrevet

Husk at du har økt risiko for pigmentflekker som gravid, så du burde passe litt på dette dersom du tar solarium eller soler deg. :)

Forøvrig så er det i hovedsak overoppheting og dehydrering som er de største risikoene ved å sole seg som gravid. Samt at huden kan være mer følsom og i ubalanse pga graviditeten, slik at man f.eks lettere kan få pigmentflekker.

Skrevet

Jeg ble mye lettere solbrent da jeg var gravid. Men veit ikke om det gjelder i solarium da, har aldri tatt det...

Skrevet

Jeg ble mye lettere solbrent da jeg var gravid. Men veit ikke om det gjelder i solarium da, har aldri tatt det...

Det er trolig akkurat det samme, for UV-strålene i norske solarium skal tilsvare solen utendørs når den ikke er på sitt sterkeste. Hvis dette stemmer, synes jeg det er kjempemessig, for da lærer vi i samme slengen akkurat hvor mye sol man naturlig tåler.

Men til deg, TS.

Hvis du har lyst til å sole deg mens du er gravid, enten det er i solarium eller ute, tror jeg det gjelder å bli kjent med din egen toleranse for UV-stråler (tenk solbrenthet) og varme som gravid. Det å passe på god hydrering og passelig kroppstemperatur, er greie forhåndsregler. UV-strålene trenger visst ikke inn i magen, så det er kun varme fra sol eller solbrenning som er problematisk sånn sett.

Selvbruning har jeg lite erfaring med, men her er det vel bare å gjøre en vurdering etter dine egne behov. Synes du det er vanskelig å unngå solbrenning, dehydrering eller høy kroppstemperatur ved alle typer soling, er det sikkert greit å finne ut om selvbruning er et bedre alternativ for deg. :)

Skrevet

Jeg blir raskt brun men aldri brent, gravid eller ei, så det har jeg god kontroll på. Jeg smører meg med solfaktor (ihvertfall i ansiktet) før solarium, og håper det ikke blir flekker. Man blir jo uansett utsatt for sola når man er gravid på sommeren. Solte meg i solarium i dag, veldig deilig å få litt farge :)

Skrevet

Jeg brukte selvbruningskrem på slutten av mitt svangerskap i fjor for å føle meg litt fresh :) Null problem. Jordmor synes jeg hadde kjempefin brun mage ;)

Solarium er ikke min greie og jeg var redd for pigmentflekker, men funker det for deg så er jo det supert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...