Gjest lillagubban Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 Jeg skal flytte inn i ny leilighet i høst og vil gjerne ha med kaninene mine. Det er to kastrerte innekaniner, de er renslige og holdes forsvarlig inngjerda og får godt stell og er helt friske. Jeg er utdannet og har lang erfaring med dyrehold og har samboer som er allergisk mot dyr og støv og pollen, så at det er rent og ordentlig er viktig. Bruker støvfri og luktfri spesialstrø og egnet, støvfritt høy mtp allergi. Leiekontrakten er jo en slik standard en fra huseierens landsforbund (?) som sier det de fleste kontrakter sier, at dyrehold ikke er tillatt, men at hvis gode grunner taler for og dyrehold ikke er til ulempe osv så kan det tillates i enkelte tilfeller osv, osv. Hva er deres erfaring med å ha kjæledyr når man leier, spesielt når det gjelder andre dyr enn hund og katt? Her er det snakk om et firma som eier flere bygårder, altså hele bygården som leiligheten ligger i. Noen har sagt at jeg bare må ta de med og at de ikke har lov å kaste meg ut så lenge ikke dyreholdet mitt er til ulempe for andre, men jeg vil jo absolutt ha tillatelse først, og syntes det blir feil å skulle lure de med meg. Noen med erfaring med å søke å ha lov til å ha dyr? Hva bør jeg skrive? Når bør jeg søke om det - før innflytting eller etter at man har flyttet inn? (Kan ordne pass til de midlertidig om nødvendig) Vi har ikke skrevet under kontakt ennå da det gjøres ved innflytting. Håper noen har erfaringer de kan dele med meg her, er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Alternativet blir jo å omplassere, men det er vel allerede nok kaniner der ute som trenger gode hjem, så helst vil jeg ha de med meg, men når alle kontrakter omtrent har "dyrehold forbudt" som standard er det ikke bare, bare når man må flytte...
LexSuperior Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Hvorfor spurte du ikke om dette før du signerte kontrakten? Tolker det slik at du har gjort det? Du bør selvfølgelig søke før du flytter inn..
Gjest lillagubban Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Nei, vi har ikke signert kontrakt, det har jeg jo skrevet i hovedinnlegget. Vi har kun en muntlig avtale og skal ikke flytte før i september. Huseier ville vente med kontraktskriving til nøkkeloverlevering. Jeg har ikke fått kontrakten ennå heller, men fikk beskjed om hvilken standardkontrakt de brukte, så jeg vet at den formuleringen angående husdyr står på kontrakten. Et spørsmål er om det i det hele tatt er noe poeng i å spør, hvis vi garantert får et nei og en huseier som syntes vi er frekke som spør når det står at ikke husdyr er tillatt Jeg har ikke erfaring med dette, så spør her, hva andre som har vært i samme situasjon har opplevd å få som svar. Videre så lurer jeg på om det kan virke inn negativt å spør nå, før vi har skrevet kontrakt og lenge før vi flytter inn. Jeg tenker at de kan ombestemme seg at vi ikke kan leie allikevel hvis vi spør om noe de opplever som frekt og uaktuelt. En annen ting er jo at det er jo snakk om tre måneder, kanskje finner jeg noen andre som kan ha de eller en annen løsning til da, og da er det dumt å ha mast på huseier om å ha dyr som ikke blir noe av allikevel. Jeg vil ikke oppleves som vanskelig. Fordelen med å vente til vi faktisk har flyttet inn, skrevet under, betalt depositum og leie er at da har vi allerede fått kunne vist oss som allrighte leietakere og ordentlige folk, og da er det kanskje lettere å få goodwill skulle de være på vippen? Videre, hva slags holdninger har folk, gjerne huseiere, generelt til å ha kanin og andre smådyr i forhold til å ha hund og katt. Ser jo absolutt at en hund som bjeffer, springer rundt på parketten og gjør fra seg i nabolaget kan være til sjenanse for naboer og huseier, men har man generelt samme oppfatning av alle dyr? Endret 24. mai 2013 av lillagubban
LexSuperior Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 Jeg ville som sagt ikke spurt etter at jeg hadde flyttet inn. Det ville jeg som huseier tatt som frekt. Å spørre nå er helt greit. Særlig siden dere ikke har signert kontrakt. Bare forklar hele situasjonen. Du får nok leiligheten uansett. Bare kanskje nei til kaninene. Personlig har jeg lett fått ja til marsvin, men egentlig like lett ja til hund. Kommer nok an på hvordan man presenterer saken. Og selvsagt litt an på hvor du leier. Kjenner også andre som ikke fikk ha dyr uansett fordi at huseier var redd alle ville ha hvis en fikk. 1
Surriball Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Vi fikk nei til å skaffe oss hund og ha den i leiligheten vi skal flytte til, og har ikke fått lov noe annet sted heller. Min erfaring er at de fleste sier nei. Så vi må nok vente en stund til før det blir aktuelt med kjæledyr!
Gjest lillagubban Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Jeg ville som sagt ikke spurt etter at jeg hadde flyttet inn. Det ville jeg som huseier tatt som frekt. Å spørre nå er helt greit. Særlig siden dere ikke har signert kontrakt. Bare forklar hele situasjonen. Du får nok leiligheten uansett. Bare kanskje nei til kaninene. Personlig har jeg lett fått ja til marsvin, men egentlig like lett ja til hund. Kommer nok an på hvordan man presenterer saken. Og selvsagt litt an på hvor du leier. Kjenner også andre som ikke fikk ha dyr uansett fordi at huseier var redd alle ville ha hvis en fikk. Hvordan presenterte du det? Spesielt med tanke på marsvin. Her er det snakk om et firma som leier ut, hun jeg har snakket med var bare en sekretær som ordnet med depositum og sånt, vet ikke om hun har noe hun skulle ha sagt ellers. Så tenker i såfall sende et brev, syntes det er vanskelig å legge fram saklig over telefon og ikke sikker jeg får komme til rett person om jeg ringer. Hvorfor er det frekt å spør etterpå? Jeg kommer jo for all del ikke til å ha noen dyr i leiligheten overhodet før jeg har fått et ja uansett. Det er jo kamp om boliger nå før skolestart, så syntes det er litt skummelt å risikere å miste den igjen hvis jeg begynner å "mase om å ha dyr". Tenker også det at siden dette er snakk om en leilighet i en blokk så er det nok litt det at de må ha lik regel for alle, og kanskje et garantert nei. Samtidig så tenker jeg at mest sannsynlig så vil igjen av de andre beboerene påvirker på noen måte av at jeg har kaniner, helt anderledes om jeg hadde katt som gikk inn og ut eller hund som bjeffet eller gikk inn og ut.
Gjest lillagubban Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Vi fikk nei til å skaffe oss hund og ha den i leiligheten vi skal flytte til, og har ikke fått lov noe annet sted heller. Min erfaring er at de fleste sier nei. Så vi må nok vente en stund til før det blir aktuelt med kjæledyr! Ja, jeg har bodd sted det ikke er noe problem med kjæledyr, men det er visst ikke bare bare nå som vi skal flytte. :/ Jeg skjønner det forsåvidt godt selv, ville vært forsiktig med å leie ut til folk med dyr skulle jeg leid ut. Helst skulle jeg kjøpt noe eget, men nå har jeg to år igjen å studere ihvertfall så da blir det ikke boligkjøp ennå.
LexSuperior Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 Hvordan presenterte du det? Spesielt med tanke på marsvin. Her er det snakk om et firma som leier ut, hun jeg har snakket med var bare en sekretær som ordnet med depositum og sånt, vet ikke om hun har noe hun skulle ha sagt ellers. Så tenker i såfall sende et brev, syntes det er vanskelig å legge fram saklig over telefon og ikke sikker jeg får komme til rett person om jeg ringer. Hvorfor er det frekt å spør etterpå? Jeg kommer jo for all del ikke til å ha noen dyr i leiligheten overhodet før jeg har fått et ja uansett. Det er jo kamp om boliger nå før skolestart, så syntes det er litt skummelt å risikere å miste den igjen hvis jeg begynner å "mase om å ha dyr". Tenker også det at siden dette er snakk om en leilighet i en blokk så er det nok litt det at de må ha lik regel for alle, og kanskje et garantert nei. Samtidig så tenker jeg at mest sannsynlig så vil igjen av de andre beboerene påvirker på noen måte av at jeg har kaniner, helt anderledes om jeg hadde katt som gikk inn og ut eller hund som bjeffet eller gikk inn og ut. Jeg har dessverre ingen erfaring med firmaer. Har bare vært på visning hos ett og de visste at jeg hadde hund, men jeg valgte en annen leilighet. Med marsvinene sendte jeg en forespørsel til huseier bare. Skrev at de selvfølgelig ikke skulle få gå fritt på gulvet o.l. og da var det greit. De kjøpte jeg etter at jeg hadde flyttet inn. Angående hund så har jeg alltid skrevet i søknadene at jeg har hund, hvor gammel den er, rase og ca hvor stor. Har også tatt med litt sånn informasjon huseiere vanligvis ønsker. At den er vant til å bo i leiligheter, hvor den er når jeg er borte osv. I tillegg har jeg skrevet at jeg gjerne stiller med et høyere depositum dersom de ønsker en ekstra sikring for ødeleggelse. Jo også tilbyr jeg meg alltid å ta den med på visning så de kan hilse på den:-)
Gjest Sunshine23 Skrevet 25. mai 2013 #9 Skrevet 25. mai 2013 De fleste sier nei dessverre. Jeg har en hund og en katt som jeg nekter å kvitte med meg. Det skjer ikke. Etter mye om men fant jeg en leilighet som jeg likte veldig godt. Sentralt, ikke møblert, ikke trafikkstøy osv. Ikke lov til å ha dyr sto det. Pappa kjente faktisk huseieren og jeg fikk lov til å ha dyr der allikavel. Jeg snakka med han og han gikk med på det. Takk og pris Det var snilt av han. 1
Gjest chiki Skrevet 25. mai 2013 #10 Skrevet 25. mai 2013 Vi fikk faktisk nei til en leilighet vi ville ha fordi vi hadde en dverghamster, ville ikke kvitte meg med den heller siden jeg mener man skal ta vare på dyrene man har:) Fikk heldigvis lov å ha den med på neste leilighet vi fant!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #11 Skrevet 25. mai 2013 Jeg leier av et eiendomsselskap, som eier flere bygårder i Oslo. Her er dyr meget velkomne faktisk. Når jeg spurte om å ha hund i leiligheten, så gratulerte de meg og ønsket meg lykke til. Her er det flere hunder og katter, samt kaniner, rotter og fugler. Er rene dyrehagen her. Fordelen er jo at vi naboene også hjelper hverandre med dyrepass. Anonym poster: b8e95404f0da6b7c9e34841d03ec1995 1
Scoop Skrevet 25. mai 2013 #12 Skrevet 25. mai 2013 Jeg leier av et eiendomsselskap, som eier flere bygårder i Oslo. Her er dyr meget velkomne faktisk. Når jeg spurte om å ha hund i leiligheten, så gratulerte de meg og ønsket meg lykke til. Her er det flere hunder og katter, samt kaniner, rotter og fugler. Er rene dyrehagen her. Fordelen er jo at vi naboene også hjelper hverandre med dyrepass. Anonym poster: b8e95404f0da6b7c9e34841d03ec1995 Kan jeg spørre hvilket eiendomsselskap det er?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #13 Skrevet 26. mai 2013 I sameiet vårt foretrekker vi leietagere med dyr, rett og slett fordi vi tror de vil oppføre seg pga de har dyr og det er vanskelig å finne steder som tillater dyr. Følelsen er at de er mer ansvarlige leietagere. Anonym poster: 8f212cc184b9023f536c4c011d430862
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #14 Skrevet 26. mai 2013 Kan jeg spørre hvilket eiendomsselskap det er? Stiansen Eiendom Anonym poster: b8e95404f0da6b7c9e34841d03ec1995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå