Gå til innhold

Råd mot neglesopp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har (mest sannsynlig) sopp på neglen på begge storetåene.

Noen som vet hvordan jeg får det vekk? Har hatt det i ca et år, ikke vært klar over hva det var, annet enn at det er stygt.

Har ikke vært til legen med det..

Har ikke vondt eller kløe eller noe slikt..

Lite lysten på å gå i sandaler seende slik ut..

Anonym poster: c5e2c48d70702c24fb7e6bf4247430fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen, få bekreftet at det er neglsopp, og få medisiner mot det.

Når neglene vokser, vil de vokse pent ut igjen. Mine brukte ca et halvt år på å vokse ut så mye at det ikke var mer skadet negl igjen. Vanlig medisinering er to-tre måneder på Lamisil tabletter eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen. Hvis det er neglesopp kan du risikere at det blir mye verre om du ikke behandler det riktig.

Anonym poster: d9d27cf7392b8c19c1b0fd1cdf958e87

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg er nødt til å gå til legen? Synes det er flaut:P Det er ikke vondt eller noe..

Skrevet

Det er ikke flaut i det hele tatt. Legene ser sånt hele tiden. Neglsopp er en ekstremt vanlig lidelse, og selv om det ikke gjør vondt, kan neglesengen bli ødelagt fullstendig hvis du går med det for lenge. I verste fall kan du ende opp med betente negler som vokser seg kjempetykke selv etter at soppen har blitt behandlet bort.

Du må til legen hvis du skal få bukt med soppen, for all medisin som fungerer er reseptbelagt.

• 2 uker senere...
Gjest Annne
Skrevet

Følger opp spørsmålet: Jeg har hatt denne hersens neglesoppen på tærne i årevis. Jeg fikk resept på tabletter en gang, men dessverre ble det ikke helt borte på den ene foten, og nå har soppen kommet tilbake på alle neglene på den foten. Jeg har prøvd å behandle med Nailner og Nalox, som er sånne greier man pensler på. Det blir mye bedre av det, men ikke helt borte. Nå har det ofte vært sånn at jeg etter ei stund har gitt opp og sluttet å pensle neglene, av ulike årsaker (stort sett at jeg har blitt lei). Er det noen som har opplevd fullstendig bedring ved å pensle neglene, eller er det bare tablettene som virkelig fungerer?

• 1 måned senere...
Gjest Helena
Skrevet

Jeg hadde neglesopp på begge stortærne for mangfoldige år siden, på den ene tåa var nesten halve neglen angrepet. Jeg gikk ikke til lege, og jeg brukte ikke noe spesielt middel mot det. Det jeg gjorde, var å "skrape" under neglene der de var angrepet, klippe bort så mye jeg kunne, og vaske føttene hver dag i sterkt grønnsåpevann. Neglene vokste sakte men sikkert ut igjen, og de ble helt fine :-) Nå har jeg begynt å få sopp på den ene stortåneglen igjen, jeg har ingen planer om å gå til legen denne gangen heller (så sant min egen "behandling" virker). Det jeg gjør nå, er å smøre på Klorhexidin 2-3 ganger daglig, samt å ta fotbad i sterkt grønnsåpevann 1 gang daglig. Dersom det nye som vokser fram på neglen holder seg fint, ser jeg ikke noe poeng i å bruke dyre kurer ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke flaut i det hele tatt. Legene ser sånt hele tiden. Neglsopp er en ekstremt vanlig lidelse, og selv om det ikke gjør vondt, kan neglesengen bli ødelagt fullstendig hvis du går med det for lenge. I verste fall kan du ende opp med betente negler som vokser seg kjempetykke selv etter at soppen har blitt behandlet bort.

Du må til legen hvis du skal få bukt med soppen, for all medisin som fungerer er reseptbelagt.

Må man også rense eller bytte ut skotøyet sitt etter å ha blitt kvitt fotsoppen, for ikke å smitte seg selv (jeg tenker på sandaler o.l. der man har vært barfot i) ?

Gjest Helena
Skrevet

Må man også rense eller bytte ut skotøyet sitt etter å ha blitt kvitt fotsoppen, for ikke å smitte seg selv (jeg tenker på sandaler o.l. der man har vært barfot i) ?

Neglesopp og fotsopp er to vidt forskjellige ting. Mens fotsopp er veldig smittsomt, er neglesopp svært lite smittsomt, og man trenger ikke å rense eller bytte ut sko/sokker pga neglesopp ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Tror du får kjøpt noe til å dryppe på neglen på apoteket. I verste fall kan du prøve en tablett Diflucan i uka i flere måneder (til deninfiserte neglen har vokst ut). Da må du få resept av legen. Er nok lurt å sjekke AT det faktisk er sopp (finnes andre tilstander som kan gi symptomer), og så få en tilpasset behandling.

Anonymous poster hash: 0d1af...c15

AnonymBruker
Skrevet

Tror det holder å vaske dem. Og viktig at de tørker jevnlig, bytt på hvilket skotøy du bruker ofte, så det får luftet seg. Alle har litt sopp på føtter og i sko. Det er når den tar over at den må behandles.

Greit å vaske dusjen og badet også. Vaske sokkene på 60 grader skader ikke (men ikke helt nødvendig heller).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde neglesopp på begge stortærne for mangfoldige år siden, på den ene tåa var nesten halve neglen angrepet. Jeg gikk ikke til lege, og jeg brukte ikke noe spesielt middel mot det. Det jeg gjorde, var å "skrape" under neglene der de var angrepet, klippe bort så mye jeg kunne, og vaske føttene hver dag i sterkt grønnsåpevann. Neglene vokste sakte men sikkert ut igjen, og de ble helt fine :-) Nå har jeg begynt å få sopp på den ene stortåneglen igjen, jeg har ingen planer om å gå til legen denne gangen heller (så sant min egen "behandling" virker). Det jeg gjør nå, er å smøre på Klorhexidin 2-3 ganger daglig, samt å ta fotbad i sterkt grønnsåpevann 1 gang daglig. Dersom det nye som vokser fram på neglen holder seg fint, ser jeg ikke noe poeng i å bruke dyre kurer ;)

Det koster en hundrelapp eller to på apoteket for dråper mot neglsopp. Diflucan tablett som tas en gang i uka koster kr 37,50 per stk. Finnes kopimedisiner som er enda billigere.

Men funker det så er det jo bra. Lurt å behandle i tide.

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, May 24, 2013 at 17.32, AnonymBruker skrev:

Har (mest sannsynlig) sopp på neglen på begge storetåene.

Noen som vet hvordan jeg får det vekk? Har hatt det i ca et år, ikke vært klar over hva det var, annet enn at det er stygt.

Har ikke vært til legen med det..

Har ikke vondt eller kløe eller noe slikt..

Lite lysten på å gå i sandaler seende slik ut..

1 minutt siden, Tora351 skrev:

Neglesopp kan være fryktelig vanskelig å bli kvitt. Hvis du ikke har tatt opp dette med legen din så må du gjøre det.

Håper da inderlig ts har fått hjelp mot sin neglesopp nå, 3 år og neste 2 måneder etter at denne tråden ble opprettet. 

Anonymkode: 88be5...264

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det får vi håpe,for dette er noe skikkelig dritt. 

Noen som vet om Lamisil tabletter mot neglesopp dekkes på blå resept?

Anonymkode: 10551...db2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...