AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 Jeg hører stadig om at det ikke er en menneskerett å eie sitt eget sted, men er det da en menneskerett å leie et skikkelig sted å bo? Når man er student klarer man seg med lite penger og leier en enkel, shabby hybel. Det er jo greit for noen år, til man har råd til noe bedre. Men hva når man jobber og ikke har råd til å kjøpe på mange år - har man rett til å leie et skikkelig sted? Om man er singel eller har samboer og eventuelt barn, så koster det jo å leie et skikkelg sted å bo. Så, er det en menneskerett å leie et skikkelig sted å bo? Eller må man flytte en gang i året og sove dårlig om natten fordi man ikke vet når man må flytte igjen? Anonym poster: 0e4c2f68b7756f7d44899e77f0ed8979
kontoinformasjon Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Hvorfor skulle det være en menneskerett? Det er bare å stå opp morgenen å gå på jobb slik at man får råd til en skikkelig plass å bo. Kan ikke forstå hvorfor jeg skal betale for andre mennesker fordi de ikke synes en hybel er fin nok?! Så lenge hybelen tilfredsstiller lovverket er det ingen problem. Synes man ikke en hybel er fint nok får man heller jobbe mer da. 3
hjärterdam Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 Hvorfor skulle det være en menneskerett? Det er bare å stå opp morgenen å gå på jobb slik at man får råd til en skikkelig plass å bo. Kan ikke forstå hvorfor jeg skal betale for andre mennesker fordi de ikke synes en hybel er fin nok?! Så lenge hybelen tilfredsstiller lovverket er det ingen problem. Synes man ikke en hybel er fint nok får man heller jobbe mer da. Hvordan får du det til å bli slik at du skal betale for at andre skal bo? Mange av oss som leier jobber og betaler alt helt selv. 3
kontoinformasjon Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 Hvordan får du det til å bli slik at du skal betale for at andre skal bo? Mange av oss som leier jobber og betaler alt helt selv. Trådstarter impliserer at det skal være en menneskerett å bo med høy standard. Grunnen til at folk leier hybler er fordi at de ikke har råd(evt ikke tar seg råd) til noe bedre...Hvis de selv ikke har penger, da må jo pengene komme fra NAV eller en annen statlig instans. Gjennom skatteseddelen vil jeg være med på å finansiere dette...Hvis alle plutselig skal ha det mega godt, hvor skal pengene kommer fra hvis de ikke klarer/gidder å betale for luksusen selv? 2
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Som jeg skrev i den andre tråden, jeg skulle ønske vi fikk det slik som det er i Sverige. Der leier man av store utleiefirmaer og ikke hos privatpersoner. Jeg kan ikke kjøpe mitt eget sted pga at jeg er ufør og har lite pr mnd. Jeg kan leie, men her hvor jeg bor nå er det dårlig luft, fukt i vegger og gulv, en huseier som gir faen i huset...jeg har ingen rettigheter bortsett fra å flytte. Jeg bor allerede i en liten by med lav husleie i forhold til mange andre steder...likevel har jeg ikke råd til å flytte da her hvor jeg bor nå er det billigste som finnes. Og ikke nok med det, men om huseier plutselig finner ut at et familiemedlem skal få leie denne leiligheten så har jeg heller ingen krav og må bare flytte. Samtidig så er det slik at når privatpersoner leier ut så kan de sette så mange krav de bare vil. Selv om man på papiret ikke har lov til å nekte ditt og datt, så kan de likevel velge bort enkelte og avgjøre hvem som skal leie etter trynefaktor. 8
kontoinformasjon Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Som jeg skrev i den andre tråden, jeg skulle ønske vi fikk det slik som det er i Sverige. Der leier man av store utleiefirmaer og ikke hos privatpersoner. Jeg kan ikke kjøpe mitt eget sted pga at jeg er ufør og har lite pr mnd. Jeg kan leie, men her hvor jeg bor nå er det dårlig luft, fukt i vegger og gulv, en huseier som gir faen i huset...jeg har ingen rettigheter bortsett fra å flytte. Jeg bor allerede i en liten by med lav husleie i forhold til mange andre steder...likevel har jeg ikke råd til å flytte da her hvor jeg bor nå er det billigste som finnes. Og ikke nok med det, men om huseier plutselig finner ut at et familiemedlem skal få leie denne leiligheten så har jeg heller ingen krav og må bare flytte. Samtidig så er det slik at når privatpersoner leier ut så kan de sette så mange krav de bare vil. Selv om man på papiret ikke har lov til å nekte ditt og datt, så kan de likevel velge bort enkelte og avgjøre hvem som skal leie etter trynefaktor. Vel da kan du takke regjeringen. Det byråkratiske helvete man må igjennom gjør det vanskelig å begynne bygging i første omgang.Kravet til universelutforming gjør boliger langt dyrere enn nødvendig. Skatteregler, byggekostnader og dagens overopphetede boligmarked gjør det langt mer lønnsomt å selge enn leie ut. Hvorfor skal du ha rettigheter som leietaker uttover leieavtalen med oppsigelesestiden? Det er ikke du som eier eiendommen! Poenget med privat eiendomsrett er at man selv kan bestemme hvem som leier. Endret 24. mai 2013 av kontoinformasjon 1
hjärterdam Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Trådstarter impliserer at det skal være en menneskerett å bo med høy standard. Grunnen til at folk leier hybler er fordi at de ikke har råd(evt ikke tar seg råd) til noe bedre...Hvis de selv ikke har penger, da må jo pengene komme fra NAV eller en annen statlig instans. Gjennom skatteseddelen vil jeg være med på å finansiere dette...Hvis alle plutselig skal ha det mega godt, hvor skal pengene kommer fra hvis de ikke klarer/gidder å betale for luksusen selv? Takk for presiseringen. Men, det går faktisk an å være alene med barn og jobbe nok selv til å bo godt i en stor leid leilighet rett utenfor Oslo om man prioriterer det, det vet jeg av erfaring. Så lenge det ikke er medisinske grunner til at folk skal få det, så klarer ikke jeg helt å se hvorfor man skal få ekstra økonomisk støtte. Så i grunn virker det som vi er enige, iallefall til en viss grad. 1
hjärterdam Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Når det er sagt er jeg enig med Funky Punk i at det burde finnes alternativer som de hun skisserer. Endret 24. mai 2013 av hjärterdam 1
kontoinformasjon Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Takk for presiseringen. Men, det går faktisk an å være alene med barn og jobbe nok selv til å bo godt i en stor leid leilighet rett utenfor Oslo om man prioriterer det, det vet jeg av erfaring. Så lenge det ikke er medisinske grunner til at folk skal få det, så klarer ikke jeg helt å se hvorfor man skal få ekstra økonomisk støtte. Så i grunn virker det som vi er enige, iallefall til en viss grad. Så bra da Er forøvrig helt enig med deg også
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 Som jeg skrev i den andre tråden, jeg skulle ønske vi fikk det slik som det er i Sverige. Der leier man av store utleiefirmaer og ikke hos privatpersoner. Jeg kan ikke kjøpe mitt eget sted pga at jeg er ufør og har lite pr mnd. Jeg kan leie, men her hvor jeg bor nå er det dårlig luft, fukt i vegger og gulv, en huseier som gir faen i huset...jeg har ingen rettigheter bortsett fra å flytte. Jeg bor allerede i en liten by med lav husleie i forhold til mange andre steder...likevel har jeg ikke råd til å flytte da her hvor jeg bor nå er det billigste som finnes. Og ikke nok med det, men om huseier plutselig finner ut at et familiemedlem skal få leie denne leiligheten så har jeg heller ingen krav og må bare flytte. Samtidig så er det slik at når privatpersoner leier ut så kan de sette så mange krav de bare vil. Selv om man på papiret ikke har lov til å nekte ditt og datt, så kan de likevel velge bort enkelte og avgjøre hvem som skal leie etter trynefaktor. Da skulle du sikret deg bedre som ung. Tatt god utdanning og forsikret deg. Mange uføre som eier bolig og lever godt. At du har satt deg i en vanskelig situasjon er kun din egen feil. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 Da skulle du sikret deg bedre som ung. Tatt god utdanning og forsikret deg. Mange uføre som eier bolig og lever godt. At du har satt deg i en vanskelig situasjon er kun din egen feil. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92 Det er det dummeste svaret jeg har lest siden du ikke vet noenting om min situasjon 9
sol87 Skrevet 24. mai 2013 #12 Skrevet 24. mai 2013 Det er en menneskerett å ha tak over hodet, enten det er kjøpt, leid eller gratis. Når det gjelder "et skikkelig sted å bo" kommer jo det helt an på hvilken standard du går etter. Ofte må jo vi studenter velger kollektiv når vi skal leie, men da kan man til gjengjeld finne ganske flotte kollektiv for en billig penge. Da skulle du sikret deg bedre som ung. Tatt god utdanning og forsikret deg. Mange uføre som eier bolig og lever godt. At du har satt deg i en vanskelig situasjon er kun din egen feil. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92 Det kan du da ikke vite noe om. Det er ingen som planlegger å bli ufør, det kan man bli når som helst. Og hvordan skal en ufør ta utdanning, og hvordan skal høy utdanning hjelpe om du er ufør? 7
Nita Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Det er det dummeste svaret jeg har lest siden du ikke vet noenting om min situasjon Helt enig snakk om å ha på skylappene.... Når det er sagt, er enig at vi skulle hatt et lignende system som i Sverige 2
hjärterdam Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Da skulle du sikret deg bedre som ung. Tatt god utdanning og forsikret deg. Mange uføre som eier bolig og lever godt. At du har satt deg i en vanskelig situasjon er kun din egen feil. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92 Herrefred. Hvor trangsynt er det mulig å være? Hva vet du om FP ble syk på videregående f.eks? Noen blir syke eller skadet mens de er under utdanning også, hvordan skal de kunne sikre seg bedre da mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 Da skulle du sikret deg bedre som ung. Tatt god utdanning og forsikret deg. Mange uføre som eier bolig og lever godt. At du har satt deg i en vanskelig situasjon er kun din egen feil. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92 Vet du hvor gammel Funky Punk er kanskje? Anonym poster: 519ea3374c29c6441b3ad79384a5e7e1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Herrefred. Hvor trangsynt er det mulig å være? Hva vet du om FP ble syk på videregående f.eks? Noen blir syke eller skadet mens de er under utdanning også, hvordan skal de kunne sikre seg bedre da mener du? Jeg er selv ufør med ung ufør tillegget. Kun fullført ungdomsskolen, men har alltid vært flink å spare. Eier stor leilighet (har selvsagt lån, men mye er nedbetalt). Gifter meg snart og lever godt. Problemet er at folk får unger uten å ha god forsikring og god økonomi, så om noe skjer med ungene er de til null hjelp. Men alle evner vel ikke å tenke like langt. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #17 Skrevet 25. mai 2013 Jeg er selv ufør med ung ufør tillegget. Kun fullført ungdomsskolen, men har alltid vært flink å spare. Eier stor leilighet (har selvsagt lån, men mye er nedbetalt). Gifter meg snart og lever godt. Problemet er at folk får unger uten å ha god forsikring og god økonomi, så om noe skjer med ungene er de til null hjelp. Men alle evner vel ikke å tenke like langt. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92 Kan jeg spør hvordan du ble ufør? Jeg har vanskeligheter med å skjønne hvordan mange er varige uføre? Hvordan kan det være så vanskelig å få jobbet hvertfall noe? Det er jo i praksis vi som betaler skatt som betaler lånet ditt siden du sier at du lever godt (på NAV eller?) Anonym poster: 6936b8d13451f078c346f72a78230d01 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #18 Skrevet 25. mai 2013 Kan jeg spør hvordan du ble ufør? Jeg har vanskeligheter med å skjønne hvordan mange er varige uføre? Hvordan kan det være så vanskelig å få jobbet hvertfall noe? Det er jo i praksis vi som betaler skatt som betaler lånet ditt siden du sier at du lever godt (på NAV eller?) Anonym poster: 6936b8d13451f078c346f72a78230d01 Har en sjelden autoimmun sykdom som setter store begrensninger i livet mitt. Jeg lever godt fordi jeg har klart å sikre meg økonomisk. Anonym poster: c71edaeb406462f3ec53ecf01d061f92
Cata Skrevet 25. mai 2013 #19 Skrevet 25. mai 2013 Jeg vil ikke si det er en menneskerett, men jeg er enig i at det det er synd det ikke er flere aktører som bygger private utleieboliger og driver profesjonell utleie. Det burde absolutt være et marked for det, hvis man tenker på mengden studenter, folk som av forskjellige grunner langpendler eller av andre grunner forventer å bo i et område såpass kort at det ikke lønner seg å kjøpe, eller for den del folk som ikke har midler nok til å kjøpe egen bolig. Det er langt hyggeligere å bo med et slikt utleieforhold (har prøvd) enn å leie sokkelleilghet hos en eller annen privat utleier. Leier man hos et firma så er man inne i et profesjonelt leieforhold som man vet vil vedvare så lenge man skikker seg vel og klarer å betale husleia, og man bor der på like vilkår med andre i bygget. Leier man privat, så bor man litt "på nåde" uansett hvor grei utleieren ellers er. 1
Guybrush Skrevet 25. mai 2013 #20 Skrevet 25. mai 2013 Like mye eller lite som man har rett til en liter melk og et brød på rema. Man har ingen rett til andres eiendom. Derimot mener jeg at alle har rett til å skape sin egen fremtid. Å stå på egne ben. Å tjene egne penger. Og ikke minst beholde de verdier en selv har skapt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå