Gå til innhold

Bruk av internett på mobil i utlandet

MarianneHaa

Anbefalte innlegg

Jeg reiser til Spania på mandag, og lurer på hvordan det er med internettkostnadane for mobil der?

Har en samsung galaxy s3, og telenor komplett medium abonoment. Om jeg bruker nett på mobilen, blir det da trukket av det databruken abonomentet kommer med, eller blir det ekstra kostnader?

Og er det noen som vet hvordan jeg evt. skrur av nettet om det er slik at jeg kommer til å få en skyhøy regning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skru av roaming.

Anonym poster: 38c8a453604fbac6743ee0a19d5f50aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av roaming, du bruker LETT data for 5-600 kroner på en dag på å lese nettaviser sjekke facebook o.l

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder det å skru av roaming? Kan man bruke 3G uten at det blir skyhøy regning?

Anonym poster: d4d2eb64211c76bf21f6fce0d237566c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det å skru av roaming? Kan man bruke 3G uten at det blir skyhøy regning?

Skrur du av roaming kan du ikke bruke 3g, uten roaming må du være tilkoblet Wifi for å surfe

Endret av Bjørn88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skrur du av roaming kan du ikke bruke 3g, uten roaming må du være tilkoblet Wifi for å surfe

Hmm.. jo? Hos meg er dataroaming av og 3G på, eller misforstår jeg? Dataroamnig står på 0, 3G på 1, og jeg bruker 3G hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jo? Hos meg er dataroaming av og 3G på, eller misforstår jeg? Dataroamnig står på 0, 3G på 1, og jeg bruker 3G hele tiden.

Og du er i utlandet? Da er det noe galt noen steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3G er bare en alternativ teknologi for å overføre informasjon (både tale, MMS og internett) som er raskere enn GSM. Hvis data er skrudd av vil den ikke bli brukt til internett selv om 3G er på. Siden du er i utlandet og ikke skal bruke data kan du like godt skru av data helt og bare bruke GSM, da bruker den mye mindre batteri.

Anonym poster: b5473f37040549ed16ea053a640a39cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3G er bare en alternativ teknologi for å overføre informasjon (både tale, MMS og internett) som er raskere enn GSM. Hvis data er skrudd av vil den ikke bli brukt til internett selv om 3G er på. Siden du er i utlandet og ikke skal bruke data kan du like godt skru av data helt og bare bruke GSM, da bruker den mye mindre batteri.

Jeg bruker jo 3G hele tiden? 3G-symbolet kommer istedenfor wifi-symbolet. Skrur jeg av 3G, og dataroaming fremdeles er av, dukker der opp en E istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jo 3G hele tiden? 3G-symbolet kommer istedenfor wifi-symbolet. Skrur jeg av 3G, og dataroaming fremdeles er av, dukker der opp en E istedet.

Skjønner du ingenting? Denne tråden er om internetbruk i utlandet.

Slår du av dataroaming når du er i utlandet SÅ HAR DU IKKE NETTILGANG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, er DU idiot? Det går da vel an å forklare det på en ordentlig måte når man spør på en ordentlig måte. Hvis ikke kan du la være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker abonnement med makspris i utlandet. Sånn tilfelle jeg ikke kommer på Wifi. Da kan jeg surfe uten noen ubehagelige overraskelser, det er jo ofte vanskelig å se om det er noe tungt du laster ned fra en webside uten å vite om det.

Anonym poster: ce17cacb52ae29c35dba0a863dcff7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, er DU idiot? Det går da vel an å forklare det på en ordentlig måte når man spør på en ordentlig måte. Hvis ikke kan du la være..

Har du problemer med å lese hva tråden heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3G er raskere enn Edge som vises som en E i displayet. 4g vises som LTE i displayet og er raskere enn 3G.

Mange tungnemme personer her inne-for å kun bruke wifi må man skru av mobildata. For å ikke bruke mobildata i utlandet, skrur man av roaming, og når man da ankommer hjemmenettet igjen eller kobler seg på wifi, ramler det inn med push-meldinger og andre varsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du problemer med å lese hva tråden heter?

Nei, jeg vet veldig godt hva den heter, og det var derfor jeg spurte her i utgangspunktet. Ikke aller teknologi-guruer som deg Bjørn88, så jeg visste rett og slett ikke at det fungerte annerledes med dataroaming/3G i utlandet. Beklager at jeg ikke vet så mye som du, håper du kan tilgi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg vet veldig godt hva den heter, og det var derfor jeg spurte her i utgangspunktet. Ikke aller teknologi-guruer som deg Bjørn88, så jeg visste rett og slett ikke at det fungerte annerledes med dataroaming/3G i utlandet. Beklager at jeg ikke vet så mye som du, håper du kan tilgi meg.

Jeg er ingen teknologiguru, og det står vel omtrent 10ganger iløpet av tråden av om du slår av roaming i utlandet så har du ingen internettilgang med mindre du er koblet til wifi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mulig at du har en telefon som bruker begrepene på en forvirrende måte. E står for edge, som er en litt raskere måte å overføre data på enn GSM, men tregere enn det som kalles 3G. På de fleste smarttelefoner kan man skru av og på dataoverføring uavhengig av hvilken av disse teknologiene man bruker for å koble telefonen til sendenettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ingen teknologiguru, og det står vel omtrent 10ganger iløpet av tråden av om du slår av roaming i utlandet så har du ingen internettilgang med mindre du er koblet til wifi

Ja, det har jeg lest, men som sagt så skjønte ikke jeg at det var forskjell på Norge og utlandet. Og skjønte ikke hvordan 3G kunne funke her mens dataroaming var av, mens det ikke gjør det i utlandet.

Ingen grunn til å reagere slik som du gjør på grunn av det. Må da være lov å spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det har jeg lest, men som sagt så skjønte ikke jeg at det var forskjell på Norge og utlandet. Og skjønte ikke hvordan 3G kunne funke her mens dataroaming var av, mens det ikke gjør det i utlandet.

Roaming betyr at du bruker sendenettet til noen andre enn din leverandør. Når du er i Norge vil du stort sett alltid bruke det, men i utlandet vil du bruke noen andres. Når du skrur av dataroaming betyr det at du skrur av dataoverføring hvis telefonen din er koblet til en annen leverandør. Internett vil derfor virke som før i Norge, men ikke i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...