Gå til innhold

Hund alene hjemme før den er husren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at mange starter hjemme alene-treningen allerede når valpen er få uker, så tidlig som 10-12 uker gammel. Ingen valper er jo stuerene når de er så små.

Er det virkelig noen som starter så tidlig med å ha valpen alene hjemme? For det første er det jo veldig tidlig for en så liten valp å være timevis alene. Men for det andre, når den ikke er husren, lar dere den bare pisse og drite i huset mens dere er på jobb? Dette må jo bremse opp dotreningen kraftig. Hunden blir jo vant til at den da kan gjøre fra seg inne.

Skal selv ha hunden hjemme alene når vi er på jobb. Etterhvert. Men den skal jammen meg være husrein før vi lar den være alene hjemme i flere timer. Skal ikke komme hjem til utpiss og utbæsja gang......

Anonym poster: 13b050d3f5e75bcfaffc3b1cd3efdf0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alternativet liksom? Å være hjemme fra jobb 6 mnd fordi man har fått en valp i hus? Uhell må man regne med, det er bare å tørke det opp og ikke la seg merke med det, hunden blir husrein uansett, så lenge man jobber aktivt den tida man er hjemme.

Anonym poster: c3c447488b39cb4342f33cce2c361127

Skrevet

Min valp startet litt før 3 måneder alene hjemme, hun er nå 4 måneder og skjønner egentlig hva greia er (hun har noen akutte uhell men ellers løper hun til døren når jeg er hjemme). Har jo hatt litt ferie, langhelger og helger innimellom og når det går strålende da så begynner hun fort å skjønne det. Rose masse når hun er ute også. Men ja, det kunne sikkert gått enda fortere om hun ikke hadde måttet være alene hjemme så mye. Så det anbefales selvfølgelig å være der de første månedene. Er ikke så gøy å tørke tiss :(

Skrevet

Jo, noen valper er husrene når de er så små ;)

Alene hjemme trening bør man jo starte med så tidlig som mulig, men man starter jo aldri med å la hunden være alene i flere timer. Det bygges opp over tid, og veldig mange tar det kjappere enn man skulle tro. Valpen vår har holdt seg i seks-syv timer siden hun var rundt 12 uker (lengre på natt), uten problemer, og har "sagt ifra" siden første dagen vi hadde henne om når hun måtte ut. I en perfekt verden hadde man fått valpepermisjon og kunne vært hjemme og trent og trent så lenge det er behov for det, men før eller senere må bikkja lære seg å være alene og også lære å holde seg. Tar man dette gradvis så er det sjelden et stort problem. Det å tørke opp en flekk med tiss eller to når man kommer hjem er ikke verdens undergang, og har heller aldri opplevd at det har bremset renslighetstreningen i det hele tatt, når vi er hjemme er jo saken en helt annen og med tiden lærer den seg å holde seg lengre. Easy peasy.

Gjest Lolita8
Skrevet

Vel, min kar tisset inne et par ganger før han ble husren, så det var ikke noe problem. Jeg begynte med å gå ut i 2 min, og la han være alene, forsatte med 5 min etter det osv! Og det gikk ypperlig :) Ser ingenting galt i å begynne litt tidlig med hjemme alene-trening, men alt med måte

AnonymBruker
Skrevet

Kunne jo vært en ide å fjerne tepper o.l. så vil jo valpen automatisk gå til tissekassa.

Hunder liker jo å tisse på mykt underlag som tepper, ikke hardt underlag som gulv.

Anonym poster: 45de302230cce91ed056d92805631911

Skrevet

Vi var heldigvis hjemme til valpen vår ble 4-5 mnd og etter det var den alene kun 1-4 timer frem til han ble 6-7 mnd. Tror det har vært ett uhell. Første gangen den var alene var den vel 4 mnd og da var vi borte en time. (Ja, vi trappet gradvis opp) Så var vi borte halvannen time, så to timer osv. Funket kjempefint.

Skjønner at det blir noe helt annet når man må jobbe og det vil jo mest sannsynlig bli uhell. Sånn er det bare. Da må man tørke opp da.

AnonymBruker
Skrevet

Da kan dere jo lese hva Drøbak Hundehotell har skrevet på forsiden sin, og tenke på alle de hundene som kommer derfra med denne beskjeden:

Å få valp i huset, når passer det?

Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå:

En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker..

For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt.

sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder.

Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin.

En valp skal du heller ikke gå turer med, da skjellettet er veldig mykt og sener og muskler ikke er festet. En valp vokser veldig fort frem til 4-5 mnd alder og da kan du starte med å gå korte turer- som med en 5 åring på to ben..

Det som er viktig i begynnelsen er oppdragelse og å sette regler for ditt hundeliv..

Valpen skal stimuleres mentalt, ellers kan det bli vel slitsomt med lek og valpebiting.

Nå er dette sagt med tanke på våre Doodle, som er både smarte, sosiale og lett trente.

Vi kan ikke snakke eller gi råd på vegne av andre oppdrettere.

Anonym poster: 2a3a68edb95f2c5f80ac5f7bb995c990

Skrevet (endret)

Altså med trening så betyr jo ikke det nødvendigvis full dag og de må jo ikke tisse hele tiden:)

Jeg begynte trening i 12 ukers alder, men da startet jeg med at hun måtte være alene til hun ble rolig. Og jeg satt på trappen og leste avisen.. Med andre ord, ikke lange stunden.

Dessuten begrenset jeg i hvertfall tilgangen til visse rom i begynnelsen fordi at man ikke helt kan vite hva de finner på når de er små og får være alene. I tillegg skjer gjerne uhell oftere når menneskene er hjemme for da er valpene i mer aktivitet enn når de er alene. Hvis de har skjønt greia med at de egentlig skal ut å tisse så er min erfaring at de som regel fint klarer å holde seg den korte tiden de er alene.

Endret av ViaVitae
Gjest Badabing
Skrevet

Hunden vår ble ikke helt husren før den var 7 måneder. Hadde ikke vært noe alternativ å være hjemme med den så lenge, vi må jo på jobb. Vi var hjemme med den til den var 4 måneder, og da begynte det å hjelpe på. Var hjemme i lunsjen og luftet henne, så det gikk stort sett bra. Hadde aviser foran døren, og hun gikk dit om hun ikke greide å holde seg. Hun bæsjet ikke inne som jeg kan huske.

Vi tok for øvrig ut ferie for å være hjemme med henne, og har fått en trygg og fin hund. Vi bruker ikke bur..

Ville ellers startet med enda kortere turer ut enn en time. Vi startet med å gå med søpla, hente posten, rask tur på butikken etc.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne jo vært en ide å fjerne tepper o.l. så vil jo valpen automatisk gå til tissekassa.

Kasse? Er det vanlig for hunder også nå?

Anonym poster: c3c447488b39cb4342f33cce2c361127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan dere jo lese hva Drøbak Hundehotell har skrevet på forsiden sin, og tenke på alle de hundene som kommer derfra med denne beskjeden:

Å få valp i huset, når passer det?

Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå:

En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker..

For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt.

sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder.

Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin.

En valp skal du heller ikke gå turer med, da skjellettet er veldig mykt og sener og muskler ikke er festet. En valp vokser veldig fort frem til 4-5 mnd alder og da kan du starte med å gå korte turer- som med en 5 åring på to ben..

Det som er viktig i begynnelsen er oppdragelse og å sette regler for ditt hundeliv..

Valpen skal stimuleres mentalt, ellers kan det bli vel slitsomt med lek og valpebiting.

Nå er dette sagt med tanke på våre Doodle, som er både smarte, sosiale og lett trente.

Vi kan ikke snakke eller gi råd på vegne av andre oppdrettere.

Anonym poster: 2a3a68edb95f2c5f80ac5f7bb995c990

Hehe, her kan jeg love deg at det er sterkt motstand mot dette på KG. Burbruk er rett og slett sett på som tortur av de som tror de vet best.

Jeg personlig Ssnes Drøbak Hundehotell treffer spikern midt på hodet!

Skrevet

Hehe, her kan jeg love deg at det er sterkt motstand mot dette på KG. Burbruk er rett og slett sett på som tortur av de som tror de vet best.

Jeg personlig Ssnes Drøbak Hundehotell treffer spikern midt på hodet!

Jeg bruker også BUR, men ÅPEN dør :) så det er som en liten hule som den føler seg trygg i. Det er en helt annen sak når hunden kan gå ut å legge seg på gulvet om den vil, og drikke vann osv. Det står jo ikke noe om at burdøren er lukket, tviler på at de mener det egentlig.

Skrevet

Drøbak hundehotell er valpefabrikk på høyt nivå! Flere valpekull på en måned enn hva store oppdrettere har i løpet av hele karrieren sin! I tillegg er det doodler. Så troverdigheten dems er ikke så stor ;)

Men alene hjemme trening betyr jo ikke flere timer alene. Det er jo ikke mer en minutter man starter med!

AnonymBruker
Skrevet

Drøbak hundehotell er valpefabrikk på høyt nivå! Flere valpekull på en måned enn hva store oppdrettere har i løpet av hele karrieren sin! I tillegg er det doodler. Så troverdigheten dems er ikke så stor ;)

Men alene hjemme trening betyr jo ikke flere timer alene. Det er jo ikke mer en minutter man starter med!

Det er jo nettopp det det er. Jeg snakker om de som har trent opp hunden til å være alene hjemme. Mange starter med denne treningen bare et par uker etter at valpen er i hus. Først minutter, så en halvtime etc. Så når valpen bare er 3-4 måneder gammel er den alene hjemme i 6-8 timer. Det er dette jeg stusser på. En så liten valp pisser og driter jo garantert inne fordi den rett og slett ikke er i stand til å holde seg så lenge. Det finnes selvsagt unntak, men hvor mange valper på 4 måneder er 100% husrene? Slik jeg ser det er jo dette nødt til å bremse opp læringen i å bli husren, da valpen 5 dager i uken "får lov" å gjøre fra seg inne i løpet av tiden den er alene hjemme.

Skrevet

Det er jo nettopp det det er. Jeg snakker om de som har trent opp hunden til å være alene hjemme. Mange starter med denne treningen bare et par uker etter at valpen er i hus. Først minutter, så en halvtime etc. Så når valpen bare er 3-4 måneder gammel er den alene hjemme i 6-8 timer. Det er dette jeg stusser på. En så liten valp pisser og driter jo garantert inne fordi den rett og slett ikke er i stand til å holde seg så lenge. Det finnes selvsagt unntak, men hvor mange valper på 4 måneder er 100% husrene? Slik jeg ser det er jo dette nødt til å bremse opp læringen i å bli husren, da valpen 5 dager i uken "får lov" å gjøre fra seg inne i løpet av tiden den er alene hjemme.

Vår var husren én uke etter vi fikk henne. (Vi var sammen med henne 24/7.)

Først da begynte vi med hjemme-alene-treningen. Gikk supert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...