Gå til innhold

Nabo vs. katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet inn i en leilighet i et borettslag for ca. et halvt år siden. Jeg hatte katt før jeg flyttet og tok den selvfølgelig med meg. Hun er en innekatt, men nå som hun er blitt sterilisert har jeg veldig lyst til at hun skal få komme seg ut litt. Jeg forsikret meg selvfølgelig om at det var lov til å ha dyr her før jeg flyttet og har aldri hørt noe fra noen, bortsett fra en godt voksen nabo som bor i leiligheten ved siden av meg. Hun er forsåvidt veldig hyggelig når jeg har snakket med henne tidligere, men har tydeligvis mye imot katter.

Jeg våknet en morgen for noen måneder siden av at hun og en annen dame sto rett utenfor soveromsvinduet mitt og snakket mens katten satt i vinduet. "Den der katten der, jeg har ALDRI sett den ute og den røyter så sinnssykt. Det er faktisk ikke LOV til å ha husdyr her, herregud." Tenkte bare "jaja, hun om det".

Her om dagen var det superfint vær og jeg slapp henne ut på verandaen, og hun ELSKET det. Hun kom rett tilbake igjen etter å hoppe litt rundt i hagen, og spratt over på naboen sin veranda, de satt også ute. Jeg sa "beklager så mye, hun er ute for første gang og vil utforske, hehe". Og der satte damen i gang. "Få denne katten av verandaen min, jeg vil ikke ha den her, han jeg sitter sammen med er dødsallergisk. Se, nå begynner øynene hans å renne og vi må gå inn fordi du slapp ut dyret. Gå inn. Det er ikke lov til å ha dyr her, jeg kommer til å si i fra til styret i borettslaget. Det er ikke lov! Den kommer til å trekke til seg mange andre katter." også tok hun tak i nakken til katten min og dyttet henne over til meg.

Siden da har jeg ikke slipt henne ut da jeg er litt usikker på hva som er riktig. Jeg har fått lov fra borettslaget å ha dyr, men er det sånn at jeg må gi henne fra meg hvis noen protesterer? Jeg har utrolig lite lyst, hun er verdens skjønneste. Hun er jo også sterilisert, så andre katter tiltrekker hun jo ikke...

Anonym poster: a350a9e8b110dcefb60599ae935c6d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Herregud, stakkars deg som har fått en så vanskelig nabo... Jeg mener du har retten på din side her, men forstår at det kan være slitsomt å krangle med naboer, man vil jo ikke bli klaget inn til styret... Jeg mener man må tåle at det er litt katter rundt om kring.. kanskje du kan forklare at hun er en sterilisert jente og at hun derfor ikke vil markere eller trekke til seg andre katter?

Såvidt jeg vet kan ikke borettslaget tvinge deg til å ikke ha dyr så ikke vær redd for at du skulle måtte gi henne fra deg. Men det kan hende de kan innføre regler mot å ha dyr løst ute på fellesområder feks...

Endret av SoftKitty
  • Liker 2
Skrevet

Uffda, slike katte/dyrehatere finnes dessverre overalt. Men du er maks uheldig som har en som nabo.

Hvis jeg var deg ville jeg nok snakket med styret og forsikret meg om det også er lov å ha utekatter, og hørt litt om hvordan klager fra naboer blir mottatt.

Kanskje det er mulig å venne katten din til å gå i bånd. Mange katter synes dette er greit, og da har du mye mere kontroll på henne.

En annen mulighet er å bygge inn verandaen? Evt bare en liten del av den, slik at pus kunne nye litt frisk luft.

Jeg er redd for at denne nabodamen vil klage på katten og kanskje finne på ting hvis du slipper henne løs. Hun har nok et voldsomt kattehat og det kan fort uttarte seg til ubehagelige situasjoner. Får håpe naboen har tenkt til å flytte snart... Ønsker uansett deg og pus lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Det som er så rart er at jeg snakket med han mannen som skulle være dødsallergisk. Jeg møtte han ute og spurte om det gikk bra når alt dette foregikk, og han sa at jaja, herregud, ikke noe stress. Så det er tydeligvis hun som har et problem.

Jeg har faktisk undersøkt litt på nettet angående dette, og det kan jo være grei informasjon for andre katteeiere også?

"Så lenge katten din ikke er til noen dokumentert ulempe for andre beboere så kan du ha katt også om du bor i et borettslag. Ingen kan forby deg å ha kjæledyr. Det slår blant annet både en dom i Høyesterett (Emmeline-dommen), en dom i Agder lagmannsrett (om en hund) og den nye Lov om husleie fra 01.01.01 fast."

"Om den nye husleieloven er realiteten i lovteksten at borettslag ikke kan forby dyrehold som ikke sjenerer andre beboere. En avsagt dom i Oslo Tingrett 8. mai 2009 angående dyrehold i borettslag understreker at det må tungtveiende grunner til for å nekte beboere i borettslag å ha dyr."

Og dette fant jeg her :)

Skrevet

Emmelinedommen gjaldt en innekatt. Kampen (dvs rettsaken) om utekatter i borettslag har enda ingen tatt, så det vet vi ikke utfallet av. Det jeg vet er at flere borettslag har lagt ned en stor innsats for å få underbygget forbudet sitt fra juridisk hold, og at iallefall ikke jeg har penger eller krefter til å ta kampen (og jeg kan være ganske så stri når det gjelder å prøve dyr og dyreeieres rettigheter..)

Når det gjelder akkurat din situasjon nå, så må jeg helt ærlig si at jeg vel ikke synes du har hatt et bevisst nok kattehold.. For en katt som har vært innekatt et helt liv, fungerer det ikke bare slik at du 'har lyst at hun skal få komme seg ut litt'. Du slipper den ikke bare ut en dag heller...

Enten får du ta et bevisst valg og gjøre henne til ute/innekatt, eller du må fortsette å ha henne som innekatt. Det å ha en utekatt i borettslag krever sitt, og du kan slett ikke forvente at hun bare skal ta seg en liten kosetur ut på plenen og komme tilbake nærmest når det passer deg. Det kan gå bra et par-tre ganger det, helt til hun forstår hva det er som sitrer så rart i kroppen når hun hører fuglene kvitre og hva som gjør at hun bare følge etter den stramme lukten av hannkattiss.. Dvs helt til instinktene våkner for fullt!

Skal du gjøre utekatt av henne må du forsikre deg om at utekatter er tillatt i borettslaget (event. i overensstemmelse med nærmeste naboer, og/eller etter søknad til styret).

Så må du tenke ut en løsning på hvordan katten skal komme seg ut/inn også når du ikke er hjemme.

Hun må i tillegg chippes (vaksinert regner jeg med at hun er) og helst i tillegg merkes på annen måte.

Så må hun gjøres kjent i området under strengt tilsyn den første tiden. Det aller beste er å venne henne til sele, slik at du kan ha full kontroll før du begynner å følge henne mens hun går løs.

Et godt kattehold krever at det på forhånd er tenkt gjennom hva som er holdbart på sikt, både for katten og ens egen del. Det å gjøre en innekatt til utekatt er ikke noe en bare gjør der og da. Du skal også være bevisst på at du tar et valg for både deg og katten resten av dens liv. For å gå motsatt vei igjen (d.v.s å gjøre den til innekatt igjen) kan du stort sett bare glemme. Det vil igjen si at du, så lenge katten lever må velge bosted etter hvorvidt det er mulig å ha henne ute.

Jeg mener ikke å være negativ her. Jeg er absolutt for å la katter få være ute. Men det er viktig å forstå at i det øyeblikket en tar det valget, så tar en en hel del andre valg samtidig.

Vi nærmer oss høysesongen for bortkomne katter, dumpede katter og katter som er reist fra, og dessverre innekatter som har fått lov å ta seg 'en luftetur fordi det var så synd på den der den sto i vinduet/på verandaen', og som derfor havner i første kategori.. Så derfor, vær bevisst! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter virkelig pris på innlegget ditt, og jeg er fullt klar over det du skriver :) Jeg har for all del ikke tenkt til å slippe henne ut "sånn". Jeg vet jeg må være sammen med henne de første tre-fire gangene, og det har jeg absolutt tenkt til å gjøre. Liker hun å være ute så skal hun få være ute, men liker hun ikke det så skal jeg holde henne inne (ifølge de jeg fikk henne fra liker hun ikke å være ute, men jeg så jo noe annet da jeg slapp henne ut), Jeg har også en annen katt som bor her, og han er utekatt. Han klarte veldig fint å være ute alene og ingen har reagert på at han går inn og ut eller mjauer utenfor døren på kvelden.

Katten min er både sterilisert, chippet, øremerket og vaksinert så akkurat det skal ikke være noe problem. Når det gjelder en sele så er jeg veldig usikker på det i forhold til at hun snart er et år gammel og aldri har gått med sele før.

Kan jo også nevne at når jeg flyttet inn hit hadde naboen min (den som bor over meg) en utekatt, og han er broren til lederen i borettslaget. Jeg har også sett flere i andre leiligheter som har katter, men jeg skal høre med borettslaget hva som gjelder utekatter bare for å være 100% sikker.

Skrevet

Det var fint at du ikke tok svaret mitt ille opp (følte kanskje det var litt hardt), men at du skjønte det var i beste mening. :) Siden du har en utekatt der fra før og ikke minst siden styreleders bror også hadde utekatt, kan jeg ikke skjønne annet enn at det skulle gå i orden for hun her også.

Det finnes dessverre endel 'rene kattehatere' rundt om, men det er også tilfeller der 'hatet' egentlig er bunnet i frykt. Det er liksom legalt å være redd hunder, og endatil mus ((;)), mens det å være redd disse myke, varme, søte pusene våre blir sett på som noe merkelig. Bare litt viktig å ha det i bakhodet for oss puseelskere synes jeg. :)

Skrevet

Hør med styret selv du, så gjør du de samtidig oppmerksom på at du har en kattehater som nabo slik at de sansynligvis tar klager fra den kanten med en klype salt i fremtiden hvis det skulle komme noe.

AnonymBruker
Skrevet

Med en sånn nabo hadde jeg vært bekymret for hva hun kunne funnet på. Er det et alternativ å sette opp nett så katten kan være "verandakatt"?

Anonym poster: 539293197404c08fabf411fd494125a1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tør å være streng tilbake kan du si til henne at hvis hun ikke liker at det er katter ute får hun ta det opp på neste generalforsamling og se om de andre katteeierne i borettslaget er enig med henne, før den tid har hun ingenting hun skulle ha sagt. Og hvis hun legger en hånd på katten din igjen, så får hun sin andre klage. For jeg ville klaget inn at hun la en hånd på dyret mitt, man tar da ikke en katt etter nakken!

Dette kan jo medføre at hun smeller enda mer, men min erfaring er at sånne folk fort tier stille når de får litt harde toner tilbake.. Om det er lov å ha dyr i borettslaget så får du ha dem ute. Du kan for katten, og din, sin skyld la henne løpe i en lang line først, det får du kjøpt billig på biltema :) Da blir det litt kontrollert frihet ;)

Men prøv å pass på at katten ikke løper på hennes veranda..

Anonym poster: 2013520b82f97231e2b9c2b65413c4d6

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i borettslaget og har en utekatt. Har skaffet han etter at jeg flyttet inn for 6 år siden, med tillatelse fra han som leier ut så klart. Vi gikk etter de generelle reglene om dyrehold i borettslaget (dvs. at dyret er ikke til plage osv. for de øvrige beboere).

Jeg bor nokså sentralt i Oslo, vel å merke opp i 3.etasje, men boligområdet her er veldig godt egnet for utekattene (grønnområdet, liten allė med trær, småhager på felles plenen). Det er flere utekatter i naboblokker også, alle de jeg kjenner er ansvarsfulle eiere som tar godt vare på pusene sine mtp helse og trivsel.

Jeg har hatt minimalt med nabokonflikt pga katten min, om det var noen bemerkninger - så var det bagateller fra ikke-så-kattevennlige folk som har heldigvis flyttet ut, her hadde jeg flaks..hehe. De aller fleste er meget dyrevennlige, noen er bare rett og slett nøytrale, og det er veldig greit.

Katten min kan døra hans, men jeg vet at han går inn på besøk til andre folk som synes det er bare koselig, det. Jeg får også andre kattepuser på besøk (hans kompiser og venninner, 2-3 stykker i alt). Noen ganger kommer de alene, andre ganger sammen - da sier jeg at 'nå har vi en liten katte-pijamas party'.

Det bor hunder her også, og det har vært ganske lite konfrontasjon av den grunn. De fleste hundeeiere følger båndstvang og er kjempefornøyde med en større hundelufteplen der det er lov å løpe uten bånd hele året.

Poenget mitt er at det er faktisk ok med en utekatt i borettslaget. Det er vel naturlig å anta at katten er kastrert/sterilisert, id-merket, vaksinert osv. Det er avgjørende for kattens atferd og velferd når det er såpass mange naboer å ta hensyn til. Min har hele pakka pluss forsikring. Det samme er også de andre pusene jeg kjenner, er bare ikke sikker om alle de har forsikring, altså.

Tenker at i din situasjon nå som du har sluppet katten ut og det ser ut at hun vil gå ute av og til, så har du nå en utekatt. Om hun blir jagd bort fra den sinte nabos veranda, så tipper jeg at pusen lærer seg å unngå den i fremtiden. Katter går dit de er velkommen ift til mennesker, er min erfaring.

Det skal mye til at du får skikkelige problemer med styret pga dyrehold. Og det har mye å si at det er andre utekatter i samme området, for da er det allment akseptert av de fleste, sikkert de samme som er i styret også.

Jeg ble småsint da hun naboen tok katten din i nakkeskinn. Det har hun absolutt ikke rett til, omså katten kom og satt seg på hodet hennes. Vel, det har pusen ikke gjort heller, og jeg forstår meget godt at sånne mennesker kan være farlige for dyr, så det er heller smart å ikke krangle og å passe ekstra godt.

Om jeg hadde en sånn nabo, så ville jeg passe på at pusen lærer å unngå veranda hennes. Men jeg vil også poengtere at å ta en voksen katt i nakkeskinn er dyreplageri og er grunn til at du kan klage til styret på henne. Bullies trekker seg som regel unna når de møter sterk nok motstand.

Håper at situsjonen med naboen din mildner seg, og du og pusen din får være i fred og ro både inne og ute. Skulle ønske at du og pusen din bodde i mitt nabolag, for her er det kult å være en utekatt i borettslaget (bank i bordet)..

Anonymous poster hash: bfabf...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...