Gå til innhold

vurderer å gi opp.

Anbefalte innlegg

Gjest triste lise
Skrevet

Jeg er da ei dame som har to barn med samboeren min, men nå vet jeg ikke om jeg orker mer med han. Jeg skal ikke sverte han, og vi har alle våre dårlige sider, men han blir mer og mer kontrollerende og jeg føler han kveler meg. Han har all kontroll på min inntekt,,hvilke regninger jeg har osv. Fra dette kalkulerer han hva jeg skal betale i mat osv. Hans økonomi er privat, han bruker penger på det han ønsker og har masse penger på sparekonto. I tillegg nekter han meg å syå på huset og inntektene han får fra hyblene bpå rundt 13-14 000 bruker han på å dekke huslånet. Dermed har han god råd, alikevel må jeg bruke hver eneste krone jeh har i inntekt (16 000) på mat, mine regninger, bhg, barneutstyr osv.

I tillegg sliter jeg med 10 kg for mye fra mitt siste svangerskap ( han er 3 mnd ) og lavt stoffskifte. Han passer på hva jeg handler, hva jeg spiser og kommer med sårende og nedsettende kommentarer og regler hele tiden. Nå har jeg kommet fram til at jeg ikke vet om jeg skal bruke resten av livet på denne fyren.. men jeg vet ikke om jeg kommer til å klare meg økonomisk som alenemor og syns det er vanskelig å få oversikt på hva man har krav på..

Noen som vet og kan svare eller har en oversikt?

Tusen takk på forhånd. Hilsen triste lise

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke riktig. Man skal betale %vis etter hva man tjener på de forskjellige utgiftene, ergo han skal betale mer regninger enn deg i måneden.

Anonym poster: 57df43525b3cd285cf4fee79b063625f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke ut som et sunt forhold:( Kanskje du burde ringe NAV og spørre ang. stønader du kan ha mulighet til å få? Er det ikke noe sånn overgangsstønad? Hvis han er far til barna må han jo betale bidrag også hvis du får hovedomsorg osv.. kan ikke så mye om dette men anbefaler deg å lese litt på nav.no og kanskje ringe dem. Samt vurdere STERKT å komme deg ut av forholdet!

Anonym poster: bb262c760bf3fffad1506a041c64a464

Skrevet

Jeg er da ei dame som har to barn med samboeren min, men nå vet jeg ikke om jeg orker mer med han. Jeg skal ikke sverte han, og vi har alle våre dårlige sider, men han blir mer og mer kontrollerende og jeg føler han kveler meg. Han har all kontroll på min inntekt,,hvilke regninger jeg har osv. Fra dette kalkulerer han hva jeg skal betale i mat osv. Hans økonomi er privat, han bruker penger på det han ønsker og har masse penger på sparekonto. I tillegg nekter han meg å syå på huset og inntektene han får fra hyblene bpå rundt 13-14 000 bruker han på å dekke huslånet. Dermed har han god råd, alikevel må jeg bruke hver eneste krone jeh har i inntekt (16 000) på mat, mine regninger, bhg, barneutstyr osv.

I tillegg sliter jeg med 10 kg for mye fra mitt siste svangerskap ( han er 3 mnd ) og lavt stoffskifte. Han passer på hva jeg handler, hva jeg spiser og kommer med sårende og nedsettende kommentarer og regler hele tiden. Nå har jeg kommet fram til at jeg ikke vet om jeg skal bruke resten av livet på denne fyren.. men jeg vet ikke om jeg kommer til å klare meg økonomisk som alenemor og syns det er vanskelig å få oversikt på hva man har krav på..

Noen som vet og kan svare eller har en oversikt?

Tusen takk på forhånd. Hilsen triste lise

Jeg har ikke noen oversikt eller gode svar på akkurat det ifht. Økonomien. Men jeg vil gjerne støtte deg i tanken på å gå fra han, det høres ikke noe godt ut å leve på den måten. Dn økonomi er din, ikke hans. Har du prøvd å si at du vil ha kontroll over det selv?

Det høres ut som om han trykker deg ned i gjørma, og at du ikke får så mye positiv energi fra han.

Klem

Skrevet

Åh, du klarer deg. Du har krav på (den utskjelte) overgangsstønaden, barnetrygd for ett barn mer enn du har, stønad til barnetilsyn, barnebidrag (her trenger du å vite hva mannen tjener) og skatteklasse 2. Ja, dette er forutsatt at du har omsorg for barna.

Ikke bli hvis det er slik du beskriver.

• Liker 1
Gjest triste lise
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Jeg gråter av å lese så fine ord dere skriver. Jeg har sagt flere ganger at hvis jeg skal betale så mye i f.eks mat alene har jeg ikke råd til å spare en eneste krone. Jeg har iallefall ikke råd til noen hobby slik han har. Han har en inntekt på ca 38 000 i mnd, regnet med inntekten fra hyblene. Hver gang jeg tar opp disse uenighetene som at jeg krever å få stå på huset blir det skikkelig rabalder og han nekter å vise noe forståelse for min situasjon. Jeg betaler for dåpen, utstyret ja alt som har med barna å gjør. Selv har han råd til det han måtte ønske men hevder at jeg lever på han siden han betaler huslånet (hans huslån som dekkes av hyblene, han sitter til og med igjen med penger fra det. Ca 4000 hver mnd ), strømmen og kommunale avgifter knyttet til huset. Han blir bare verre og verre. Idag når vi handlet mat som selfølgelig jeg betalte, ble det styr fordi jeg hadde valt define balsam for meg selv og ikke den billigste. Han byttet de ut og lagde nesten en scene utav det... Jeg får ikke kjøpe noe godt eller usunt til meg. Selv plukker han med alt han liker og bryr seg overhode ikke om pris. Det var egentlig da det ramt over for meg. Skal jeg faen ikke få kjøpe en balsam til 40 kr når jeg er voksen? Skal jeg betale unna utgifter for han så han kan betale ned på huset sitt og jeg sitter ikke igjen med noe?

Jeg har et alt for langt liv igjen til å leve slik.. men igjen er jeg så redd for å sitte der å ikke kunne gi barna det de trenger. Jeg ønsker jo å gi det en samlet familue, trygg økonomi osv.. jeg er rett og slett redd!

Triste lise

Gjest bella
Skrevet

Gå til nav og få informasjon på hva slags stønader og barnetrygder du har rett på. Ser ikke at du har noe bedre råd sammen med den dårlige mannen din??? Ikke vær redd. Ta steget ut.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Jeg gråter av å lese så fine ord dere skriver. Jeg har sagt flere ganger at hvis jeg skal betale så mye i f.eks mat alene har jeg ikke råd til å spare en eneste krone. Jeg har iallefall ikke råd til noen hobby slik han har. Han har en inntekt på ca 38 000 i mnd, regnet med inntekten fra hyblene. Hver gang jeg tar opp disse uenighetene som at jeg krever å få stå på huset blir det skikkelig rabalder og han nekter å vise noe forståelse for min situasjon. Jeg betaler for dåpen, utstyret ja alt som har med barna å gjør. Selv har han råd til det han måtte ønske men hevder at jeg lever på han siden han betaler huslånet (hans huslån som dekkes av hyblene, han sitter til og med igjen med penger fra det. Ca 4000 hver mnd ), strømmen og kommunale avgifter knyttet til huset. Han blir bare verre og verre. Idag når vi handlet mat som selfølgelig jeg betalte, ble det styr fordi jeg hadde valt define balsam for meg selv og ikke den billigste. Han byttet de ut og lagde nesten en scene utav det... Jeg får ikke kjøpe noe godt eller usunt til meg. Selv plukker han med alt han liker og bryr seg overhode ikke om pris. Det var egentlig da det ramt over for meg. Skal jeg faen ikke få kjøpe en balsam til 40 kr når jeg er voksen? Skal jeg betale unna utgifter for han så han kan betale ned på huset sitt og jeg sitter ikke igjen med noe?

Jeg har et alt for langt liv igjen til å leve slik.. men igjen er jeg så redd for å sitte der å ikke kunne gi barna det de trenger. Jeg ønsker jo å gi det en samlet familue, trygg økonomi osv.. jeg er rett og slett redd!

Triste lise

Høres ut som et veldig usunt forhold. Spesielt kontrollbehovet hans er bekymringsfullt. Du fortjener langt bedre :hug:

Anonym poster: 999ab52d0bdc45d96fd27d14a123ecc8

• Liker 1
Gjest triste lise
Skrevet

Jeg har bestemt meg. Imorgen ringer jeg nav og familievernkontoret. Jeg orker ikke mer. Faktisk. Done.

Gruer meg til de vonde følelsene men nå er faktisk grensa nådd.

Triste lise

Gjest Aleneforsørgeren
Skrevet

Det høres meget usunt å være i det forholdet der! Jeg hadde skaffet meg en ny konto i en ny bank og hindret han innsyn.

Men, stødnader som aleneforsørger:

Dersom du har lønn på under 6G (1 G er omtrent 85 000), har du krav på OS i 3 år, eller mer om du er i nødvendig utdanning for å kunne forsørge deg og dine barn. Overgangsstødnaden er på maksimalt 2G, den blir redusert om du tjener over 40 000 i året. Du kan se i denne tabellen hva du ca vil få: http://www.nav.no/re...2012.311015.cms

Husk at overgangsstødnad er skattepliktig.

Du har krav på stødnad til barnetilsyn (https://www.nav.no/F...til barnetilsyn) når du ikke er i permisjon, noe jeg antar du er i nå siden barnet ditt er så lite. Mens du er i permisjon har du dessverre ikke krav på dette.

Du vil få barntrygd for ett barn mer enn du har, også bidrag fra far. Du kan regne ut ca her https://www.nav.no/F...Bidragsveileder

Det kan være at du også kvalifiserer til bostøtte (dette er ikke avhenig av å være aleneforsørger). http://husbanken.no/...nntektsgrenser/ (trykk på den gruppen du er i for å se inntektsgrensne). Det er normalt kommunen man søker dette til.

Du finner alt på nav sine sider: https://www.nav.no/F...ader og vilkÃ¥r

Om du ikke har noen formell utdannelse så er dette perfekt tidpunkt ;)

Gjest Aleneforsørgeren
Skrevet

Jeg har bestemt meg. Imorgen ringer jeg nav og familievernkontoret. Jeg orker ikke mer. Faktisk. Done.

Gruer meg til de vonde følelsene men nå er faktisk grensa nådd.

Triste lise

Kjempeflott!!! Det er et viktig valg du gjør.

Jeg håper du har nettverkt rundt deg, høres ut som du kan trenge det for jeg tror ikke han samboeren din vil ta lett på det...

Skrevet

Nei nei nei nei!! Dette er jo et rent plussopplegg for samboeren din ved at DU betaler all mat og husholdningsartikler, samt utgiftene på ungene. Som du sier så finansierer hyblene boligen hans. Han kan jo putte HELE lønna på konto fordi du betaler for det han trenger.

Og skulle det bli slutt mellom dere får du ikke en krone ut av boet kan du regne med. Ikke finn deg i dette, og som du sier så har du f... meg rett til å kjøpe en shampo eller balsam, eller begge deler for dine egne penger!!

Nei, du får MYE bedre alene, enn sammen med en sånn grisk tyrann!

Disse 38000 er det netto? Og hva er din inntekt, er det fødselspenger nå som det minste barnet er så lite?

Skrevet

Du som har minst penger skal også betale alt for ungene?

Han høres virkelig ikke god ut. Og når han får inn så mye penger hver måned, hvordan kan han be deg betale så mye?

Kom deg vekk, nav hjelper deg økonomisk :)

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Triste Lise:

Kontakt familievern kontoret. Uten han i første omgang.

Der får du gratis rådgivning.

Neste problem - hva får du i stønad? Bidragskalkulatoren til NAV er ikke vanskelig å bruke, men det krever at du vet hva som er hans månedlige inntekt. Dersom han er selvstendig næringsdrivende kan han unndra seg all bidragsbetaling ved å la firma gå i null, minus eller så lav inntekt at han kommer under inntektsgrensen.

Hvis du flytter fra han betaler du også en annen skatt siden du forsørger barn.

Når det gjelder huset: det er ingen automatikk i at den som flytter inn "får" en andel i huset, man må kjøpe seg inn. Du var nok ganske naiv som flyttet sammen med mannen uten at dere laget en samboerkontralt til å regulere de økonomiske forholdene mellom dere, og siden det ikke er i orden har han dessverre alle rettigheter.

Jeg hadde ikke giddet å bo med en slik gnitalus som ikke bare bruker alle sine penger på seg selv men også krever å få disponere dine.

En inntekt på 16.000 i måneden + barnetrygd for tre barn (single med hovedomsorgen får barnetrygd for et barn mer enn de har) pluss eventuelt barnebidrag fra far og eventuell overgangsstønad burde holde.

Og en ting til: han SKAL bidra med mat og forsørgelse til sine barn.

Mitt beste forslag til deg er sette opp et forslag til samboerkontrakt der du betaler en husleie til han tilsvarende en rabbatert markedsleie eller halvparten av rentekostnad, komm.avg., samt 50 % av strøm og lignende av den andelen av huset som ikke er leid ut (hyblene er hans inntekt og utgift her). I tillegg opprettes en konto for andre felleskostnader som mat, utstyr til barna og lignende der begge setter inn halvparten av det det koster dere hver måned. Hvis det skulle vise seg at din inntekt ikke strekker til å dekke halvparten av kostnadene med å bo i dette huset og andre felleskostnader bør dere se på en andel som gjør at du har råd både tol å bo der og til å drive fritidsaktiviteter og hobbyer samt litt sparing i rimelig utstrekning,

Hvis han ikke er villig til å drøfte dette en gang ville jeg ha sett meg om etter en bolig og bestilt time på familievern kontoret for mekling om barna.

Endret av Blondie65
Gjest triste lise
Skrevet

Åh takk dere!

De 38 000 er etter skatt. Han har god råd og bygger seg opp mer og mer. Likevel har jeg kjøpt det meste av møbler i dette hjemmet. Bare tv'n og senga som står igjen.. jeg må tenke på meg selv nå og bygge opp meg selv.

Jeg har ingen utdannelse til deg som spør, hvorfor er dette riktig tidspunkt? Takk til alle dere som har svart!

Gjest triste lise
Skrevet

Han nekter å bli med til mekling på familievern kontoret, hva gjør jeg da?

Skrevet

Husk å ta med deg møbler når du flytter ;)

Hvis han nekter å bli med kan det vel hende du får omsorgen for ungene til slutt?

Men ring familievernskontoret, forklar situasjonen, forklar at han ikke vil være med. De vet nok mer hvordan de får han med :)

Lykke til! Jeg er helt sikker på at du får det bedre når du flytter fra han :)

Skrevet

Sånn grovt regnet må han betale ca 6500 kr ved samvær annenhver helg. Barnetrygden blir nær 3000 kr. Med de 16000 du har i dag, vil det bli ca 25500. I tillegg kommer kontantstøtte og småbarnstillegg, og skatten bli lavere i skatteklasse 2.

Dere kommer nok til å få det bedre, også økonomisk enn dere har det i dag.

Men kontakt NAV og få de til å hjelpe med å sette opp alt i detaljer.

Angående utdanning så gjelder nok det for overgansstønaden. Da kan du ta utdanning mens du mottar denne.

Dere fortjener bedre, så kom dere vekk. Trenger du støtte under veis, logg deg på her! :)

• Liker 1
Gjest Aleneforsørgeren
Skrevet

Han nekter å bli med til mekling på familievern kontoret, hva gjør jeg da?

Du gir beskjed til han at du flytter og dere skal til mekling. Meklingskontoret sender ut innkalling til dere begge.

Vil han ikke komme, så kan du sette opp at han ikke har noe samvær, så blir han beregnet etter det på bidraget.

Du trenger meklingsattesten til Nav for å få stødnadne. Du går da rett fra meklingen til Nav og leverer papirene. Du kan fylle ut alt på forhånd. https://www.nav.no/s...languagecode=53 (denne er for overgangsstødnad og stødnad til barntilsyn).

Det står også der hva du trenger av dokumentasjon som skal legges ved søknadene dine.

For barnebidrag benytter du deg av dette: https://www.nav.no/s...languagecode=53

Om du ikke har noe utdannelse nå, så begynner du på skolen og får deg en formell utdannelse. Du vil da få full overgangsstødnad og lån og stipend fra lånekassen (jeg får 8000 i måneden med ett barn på høyere utdanning). Hør med Nav om dette når du drar til de!!! Veldig gunstig! Også slipper du stresset med å løpe til å fra jobb/barnehage. Du styrer din egen hverdag litt mere.

Gjest triste lise
Skrevet

Tusen tusen tusen takk. Føler tyggraden min ble så utrolig mye sterkere med hjelp av støtten jeg har fått her. Jeg kommer til å logge meg på igjen ja, alletede imorgen. Takk for alle svar. Virkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...