Gå til innhold

Tips til harde rumpeøvelser kun med egen kroppsvekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Trenger litt hjelp nå. Har ikke tilgang til teeningsstudio og har bare noen få vekter liggende hjemme. De er 6kg pluss en kettlebell på 10kg.

Jeg har prøvd å trent ettet butt bible men synes virkelig at øvelsene ikke blir tunge nok. Jeg må trene såpass hardt at jeg slipper å ligge å holde på i der uendelige for å kjenne det svi litt i rumpa.

Hva kan jeg gjøre?

Noen tips hadde gjort meg glad nå :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vena Cava
Skrevet

Det kan jo være at jeg faktisk har gjort øvelsene feil. Men tror egentlig ikke det for jeg har konsentrert meg om å prøve å gjøre det riktig men jeg blir likevel ikke dliten nok . Ikke før det har gått lang tid. Og det har jeg ikke tålmodighet til. :P

Trenger noe skikkelig effektivt. Om det fins.

AnonymBruker
Skrevet

youtube er din venn! jeg har gått gjennom masse videoer og funnet noen kjempe øvelser som funker på meg :)

Anonym poster: c39b530117da90df7c33f3e4657a446f

Gjest Vena Cava
Skrevet

youtube er din venn! jeg har gått gjennom masse videoer og funnet noen kjempe øvelser som funker på meg :)

Anonym poster: c39b530117da90df7c33f3e4657a446f

Link? :)

Eller du kan si hva videoene heter så jeg ksn søke dem opp selv?

Skrevet

Bulgarske utfall:

. Disse er litt tyngre enn de vanlige fordi du bruker mye energi på å holde balansen. Om du føler at du vil falle er det greit å bruke ei stang av noe slag over skuldrene.
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bruke vannflasker, ryggsekk eller en tung stein for at det skal bli litt tyngre :)

Anonym poster: 305fb6d0cc1fa098e2ca5fa1a554b288

AnonymBruker
Skrevet

Tar du dype nok knebøy da? For da burde det bli tungt. Ass to the grass!

Anonym poster: 08aabe78f3cab0e28a0abfc26723ea0c

• Liker 1
Skrevet

Nei, du får ikke gjort harde rumpeøvelser med kun egenvekt. Sprint i oppoverbakker og ulike former for spensttrening kunne hjulpet litt, men jeg tviler på at du får særlig synlig effekt.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Tar du dype nok knebøy da? For da burde det bli tungt. Ass to the grass!

Anonym poster: 08aabe78f3cab0e28a0abfc26723ea0c

Tror det. Bøyer så langt ned som fysisk mulig. Men må jo ta 20-30 for å kjenne at det brenner. Hadde håpet det fantes øvelser jeg kun trenger 8-10.

Samtidig syns jeg ikke det brenner særlig i rumpa, det er nesten bare tungt i lårene.

Gjør jeg det feil da...?

Gjest Tidssone
Skrevet

Nei, du får ikke gjort harde rumpeøvelser med kun egenvekt. Sprint i oppoverbakker og ulike former for spensttrening kunne hjulpet litt, men jeg tviler på at du får særlig synlig effekt.

Dette er jeg enig i. Dog tror jeg det hjelper en stund, for en som er helt utrent, å bare bruke egen kroppsvekt.

Jeg får gangsperre av å ta helt dype knebøy med bare egen kroppsvekt og da kjører jeg knebøy med 80 kilo med stang. Klarer da ikke å ta så dype på grunn av kne som protesterer under vekten.

Får egentlig gansperre hver gang jeg gjør andre øvelser enn basisprgrammet mitt (stort sett tre eller fire sett med åtte preps; utfall, knebøy, stående roing, benkpress, bicepscurl med stang, skulderpress med stang, dips og ymse mageøvelser.)

Skrevet

Løp i trapper så skal jeg love deg at rumpa svir ;)

Ellers er jo A2G knebøy bra, benløft (står på alle fire og løfter beina ut til siden, skal være 90 grader vinkel i kneet hele veien), utfall, hipthrtust/glutebridge. Altbortsett fra benløft kan man gjøre vanskligere med vekter så er bare å kjøre på ;)

Skrevet

Det at det svir betyr ikke at du trener tungt. Det at du svir betyr bare at PH-verdien er lavere fordi du ikke får nok melkesyre til muskelen.

Det er snakk om kun kroppsvekt her og da må du nok til med en-fots øvelser som http://www.youtube.com/playlist?list=PL3OZwA-l7yUQx3xgPSl27cBAJzhouvc40. Så lenge du er godt under parallell (lårbeinet ift gulvet) aktiverer du baksiden godt. Det inkluderer både sete og bakside lår.

Skal du virkelig bli sterk i setet må du nok få tak i noen vekter. Det enkleste er å få tak i en kettlebell og gjøre kettlebell swings. Det er en slags stående versjon av hip thrust.

Gjest TinaT
Skrevet

Løp i trapper så skal jeg love deg at rumpa svir ;)

Ellers er jo A2G knebøy bra, benløft (står på alle fire og løfter beina ut til siden, skal være 90 grader vinkel i kneet hele veien), utfall, hipthrtust/glutebridge. Altbortsett fra benløft kan man gjøre vanskligere med vekter så er bare å kjøre på ;)

Jeg er enig med deg.

Har merket store forbedringer i baken ved å gå i trapper. Men jeg går masse i trapper, 20-30 etasjer hver dag - og mange etasjer i slengen. Det er spesielt baksiden av lår og baken som er blitt stram av trappene.

Når det gjelder øvelser for baken så anbefaler jeg også utfall, gjerne med vekter .. jeg bruker 5 kg i hver hånd når jeg trener utfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Har merket store forbedringer i baken ved å gå i trapper. Men jeg går masse i trapper, 20-30 etasjer hver dag - og mange etasjer i slengen. Det er spesielt baksiden av lår og baken som er blitt stram av trappene.

Når det gjelder øvelser for baken så anbefaler jeg også utfall, gjerne med vekter .. jeg bruker 5 kg i hver hånd når jeg trener utfall.

Du mener vel mange trappetrinn med hvert steg? (Eller dvs. 2 trinn, med normale trapper og normale ben skal det godt gjøres å ta 3 trinn med ett steg.)

For du merker vel det vel ikke i rumpemusklene bare å gå trapper på vanlig måte?

Etter å se videoene Supraspinatus linket til, burde å gå i trapper, 2 trinn for hvert steg, være en god, "gratis" erstatning eller tillegg til øvelser.

Anonym poster: d0a84f1b661a3d36643687288043f2d1

Gjest TinaT
Skrevet

Du mener vel mange trappetrinn med hvert steg? (Eller dvs. 2 trinn, med normale trapper og normale ben skal det godt gjøres å ta 3 trinn med ett steg.)

For du merker vel det vel ikke i rumpemusklene bare å gå trapper på vanlig måte?

Etter å se videoene Supraspinatus linket til, burde å gå i trapper, 2 trinn for hvert steg, være en god, "gratis" erstatning eller tillegg til øvelser.

Nei, jeg mente at hver gang jeg går i trapper så går jeg 5 etasjer slik at jeg blir skikkelig sliten - var bare litt dårlig til å forklare meg :ler: Jeg jobber i 5. etasje og går opp og ned flere ganger pr dag ...

Skrevet

Nei, jeg mente at hver gang jeg går i trapper så går jeg 5 etasjer slik at jeg blir skikkelig sliten - var bare litt dårlig til å forklare meg :ler: Jeg jobber i 5. etasje og går opp og ned flere ganger pr dag ...

Gratis trening!

Jeg går aldri mindre enn to steg i gangen. Noen ganger prøver jeg å gå opp trappene bare på tærne, hælen, med stive knær, etc.

Det er lov å leke seg litt.

Gjest MissPanini
Skrevet

Glute Ham Raise?

Etbens glutebridge/hip thrust?

Etbens knebøy?

:-)

MissPanini :-)

Gjest MissPanini
Skrevet

Jeg ser nå at noe var blitt nevnt tidligere... Uansett, førstnevnte er min favoritt :-)

MissPanini

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at noe var blitt nevnt tidligere... Uansett, førstnevnte er min favoritt :-)

MissPanini

Den så tung ut? (Har aldri prøvd.) Men TS spurte etter øvelser som kunne gjøres hjemme. Hvordan gjør du den uten utstyr (benk)?

AnonymBruker
Skrevet

Tror det. Bøyer så langt ned som fysisk mulig. Men må jo ta 20-30 for å kjenne at det brenner. Hadde håpet det fantes øvelser jeg kun trenger 8-10.

Samtidig syns jeg ikke det brenner særlig i rumpa, det er nesten bare tungt i lårene.

Gjør jeg det feil da...?

Jeg har veldig store problemer med å aktivere bakside muskler (rumpe og lår) og tror det har noe med konstruksjonen min å gjøre. Jeg merker lite ved knebøy, utfall, bulgars utfall, 2 og 2 trappetrinn, osv. Kanskje du har tilsvarende problem? Nå har jeg dessverre ikke prøvd Butt Bible, men får se om det kan bli noe av i sommer med færre treningstimer.

Jeg tror øvelsen som er mest effektiv for meg er hip thrusts. For å slippe for mange repitisjoner kan du vippe eller holde for hver gang du går opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...