Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bekymret for at jeg holder på å miste melka nå. Jeg føler at puppene ikke blir like fort harde eller fulle lenger og at strålen ikke står ut sånn som det gjorde før, men hvordan merker man egentlig om man har lite melk?

Babyen drikker hver time til annenhver time på dagen og 2 ganger om natten.

Jeg har vært borte fra babyen 3 ganger med 3 ukers mellomrom i 6-18 timer og da var jeg dårlig til å pumpe. Fikk veldig melkespreng og pumpet litt hver 5 time, men fikk ikke tømt bort alt. Kan dette ha gjort at jeg mister melk?

Anonym poster: c8f2b479c7b2732b63b8299aadb78ab3

Videoannonse
Annonse
Gjest Clafoutis
Skrevet

Er bekymret for at jeg holder på å miste melka nå. Jeg føler at puppene ikke blir like fort harde eller fulle lenger og at strålen ikke står ut sånn som det gjorde før, men hvordan merker man egentlig om man har lite melk?

Babyen drikker hver time til annenhver time på dagen og 2 ganger om natten.

Jeg har vært borte fra babyen 3 ganger med 3 ukers mellomrom i 6-18 timer og da var jeg dårlig til å pumpe. Fikk veldig melkespreng og pumpet litt hver 5 time, men fikk ikke tømt bort alt. Kan dette ha gjort at jeg mister melk?

Det er helt normalt at melkemengden stabiliserer seg etter noen uker med amming, det er bare helt i starten at man har mye spreng og at puppene kjennes veldig fulle ut. Så lenge baby legger godt på seg og virker fornøyd trenger du ikke bekymre deg for om du har for lite melk.

Så lenge du ammer jevnlig (som det høres ut som om du gjør) er det lite sannsynlig at du skal miste melken. Og skulle produksjonen gå litt ned en periode (for eksempel pga sykdom) står det godt forklart på Ammehjelpens nettsider om metoder for å øke produksjonen igjen :)

• Liker 1
Skrevet

Det er bare i begynnelsen at brystene er harde og sprengte av melk. Etter ei stund så blir de mindre og mykere, selv om du har nok melk:) Jeg f.eks fullammet i 8mnd, hadde nok melk selv om puppene mine såvidt fylte ut en 75B.. Melken ser og tynnere og mere blålig ut etter ei stund, det er helt normalt.

Så lenge babyen legger på seg og er fornøyd så kan du senke skuldrene. For å berolige deg så kan du stikke innom helsestasjonen med ei ukes mellomrom for å kontrollveie babyen. At vekten øker er tegn på at du har nok melk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, det var godt å høre! Det skjedde bare litt plutselig følte jeg. Sånn når babyen fylte 3 mnd for noen dager siden. Babyen har vært mer irritert i det siste, men jeg er usikker på om det er pga varmen som plutselig kom, eller at det er fordi jeg plutselig har fått mindre melk. Min mor og bestemor sier til meg at jeg må gi babyen MME i tillegg, men jeg hadde håpet å slippe det.

Puppene er like små som før nå, men som dere sier så skjer det etterhvert selv om man har melk?

Gjest Clafoutis
Skrevet (endret)

Åh, det var godt å høre! Det skjedde bare litt plutselig følte jeg. Sånn når babyen fylte 3 mnd for noen dager siden. Babyen har vært mer irritert i det siste, men jeg er usikker på om det er pga varmen som plutselig kom, eller at det er fordi jeg plutselig har fått mindre melk. Min mor og bestemor sier til meg at jeg må gi babyen MME i tillegg, men jeg hadde håpet å slippe det.

Puppene er like små som før nå, men som dere sier så skjer det etterhvert selv om man har melk?

Puppene går mer tilbake til normal størrelse etter hvert, ja. (Eller blir mindre enn før, faktisk, det er mine blitt selv om jeg ammer på 8. måneden :ler: )

At baby er irritabel kan, som du foreslår, skyldes varmen, utviklingssprang eller andre ting, så lenge vekten øker er det nok ikke på grunn av lite melk, i hvert fall. Du bør ikke begynne med MME før du eventuelt er sikker på at du har lite melk, for da vil jo produksjonen etter hvert gå ned. (At baby drikker mindre melk fra brystene vil føre til at brystene produserer mindre fordi kroppen tror baby ikke har behov for så mye)

Edit: presisering :)

Endret av Clafoutis
Skrevet

Det kan være at babyen har økedager også. Da trenger den å amme hyppig for å få melkeprodusksjonen til å tilsvare det den trenger ift veksten sin:)

Ville absolutt ha ventet med å begynne med MME. Vei babyen så ser du vekta an i ei uke eller to:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...