Gå til innhold

Hvilken soveløsning ville dere valgt? (jeg har ikke noe soverom til meg)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor med to barn i en treroms leilighet. Barna fikk for åtte mnd siden hvert sitt soverom. Jeg flyttet da ut i stua og sover nå på en rammemadrass som står i et hjørne ved siden av tv-benken. Ellers i stua har jeg en liten sofa som aldri blir brukt og en lenestol. Det er åpen løsning mot kjøkkenet og stua rommer ikke stort mer enn dette.

Så er jeg i valget og kvalet her.. Ha det som dette, kjøpe en dagseng fra Ikea som kan dras ut til dobbeltseng eller sovesofa? Med sovesofa blir det en mer helhetlig stuefølelse, men det er jo litt styr å re opp hele hver eneste kveld. Med en dagseng og senga nå, så leger jeg bare et sengeteppe oppå, samt mnge store puter.

Forslag?

Noe jeg også evnt kan gjøre er å ha en dagseng i gangen, gangen er ganske stor. Da må jeg ta bort av skapene og ha sengen der istedet. Er det veldig merkelig tro?

Anonym poster: c196afac3df91808f21f9d94b4d4fad5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor med to barn i en treroms leilighet. Barna fikk for åtte mnd siden hvert sitt soverom. Jeg flyttet da ut i stua og sover nå på en rammemadrass som står i et hjørne ved siden av tv-benken. Ellers i stua har jeg en liten sofa som aldri blir brukt og en lenestol. Det er åpen løsning mot kjøkkenet og stua rommer ikke stort mer enn dette.

Så er jeg i valget og kvalet her.. Ha det som dette, kjøpe en dagseng fra Ikea som kan dras ut til dobbeltseng eller sovesofa? Med sovesofa blir det en mer helhetlig stuefølelse, men det er jo litt styr å re opp hele hver eneste kveld. Med en dagseng og senga nå, så leger jeg bare et sengeteppe oppå, samt mnge store puter.

Forslag?

Noe jeg også evnt kan gjøre er å ha en dagseng i gangen, gangen er ganske stor. Da må jeg ta bort av skapene og ha sengen der istedet. Er det veldig merkelig tro?

Med mindre barna er tennåringer av ulikt kjønn ser jeg ikke helt hvorfor du har valgt å ikke la de dele rom? Det ville jo løst hele problemet og regnes som en sunn ordning som bidrar til sterkere bånd og samarbeidsevner?

Dersom du av en eller annen grunn ha hvert sitt rom til barna vil jeg anbefale å bygge en seng som kan foldes inn (eller opp) i veggen i stua. En kombo som funker bra er feks en seng som foldes opp om morgenen (gjerne mellom hyller så den ikke "stikker seg ut" og så lage et kjøkkenbord som kan foldes ned fra den plata som ellers er under senga (om du forstår?) Altså at plassen blir opptatt til bord om dagen og seng om natta (må gjerne ha klapp/stablbare stoler, da). Eventuelt samme løsning på et sted du kan ha kontor om dagen?

Anonym poster: d87424fe4d6b969554212605283d1d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulighet for å få bygget en liten hems?

Anonym poster: 2045e448404db4c355cad1f16329bf70

Skrevet

Skal prøve å svare på det du faktisk spørr om....

Skjønte ikkje heilt det der med seng i gangen, men ser for meg at det vil bli veldig trangt? Sjølv ville eg nok valgt dagseng. Sovesofa ville nok bidra meir til stova, slik du er inne på. Men det er veldig ork å pakke den sammen kvar morgen, og re opp igjen kvar kveld. For så gidder/rekker du ikkje pakke sammen om morningen, og då er det mindre koselig.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ser på Hovden sovesofa bedinside, så er den enkel å slå opp/ ned, lakenet kan være på, og den er god å sove på. Litt dyr men god å sitte i og god seng :)

http://www.hovdenmobel.no/kategori/index/1/sovesofa

Anonym poster: a795e6e53646cf1cd44373b8bc9e904c

Skrevet

Hva med å sette opp en lettvegg slik at du får Alkove? En gardinstang med litt tunge gardiner og vips, slipper du å sove i stua.

• Liker 2
Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg ville enten valgt en dagseng som kunne brukes som sofa ved å slenge på et teppe og puter, eller funnet en sovesofa tilpasset daglig bruk. IKEA har noen modeller som er beregna til å brukes hver dag og er lette å forvandle. Hvis du leter opp artikler og tips om små leiligheter så finner msn mye gode råd om hvordan løse det når man må sove i stua.

Ellers er jeg jo enig i at det er noe uvanlig løsning å ha barna på hvert sitt rom når man bare har to soverom, men det er kanskje gode grunner for det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og tips.

Barna delte rom inntil nylig, men det var ikke noe særlig siden de har så ulike ønsker for sovesituasjonen. En vil ha det mørkt, en vil ha det lyst. En vil ha musikk, en vil ha det stille. Den ene vil ikke se på at den andre sover, fordi hun da ser død ut. Jada, det var mye greier. Så jeg sover myyye heller i stua. Dessuten er de av ulikt kjønn og den eldste er ti år gammel i år. Da syns jeg det er veldig greit at han har et eget rom å ha venner på.

En hems går nok ikke, det er ganske lavt under taket.

Hovden sovesofaer har jeg sett på, men de er jo ganske dyre. Eller, veldig dyre.

Jeg heller mer og mer mot en dagseng, med gardiner rundt. Evnt en lettvegg på den ene siden, det var lurt. Det kan bli bra! Lettvegg mot kjøkkenet og gardiner mot sofaen. Hm, bra forslag.

En seng til å vippe opp har jeg også fundert på.. Men jeg trenger ikke noe bord under den som brukes på dagtid når sengen er oppe. Det blir feil ende av rommet å ha bord i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...