Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg postet spørsmålet her er fordi jeg ikke fikk til å poste på generell debatt, men det er bare å flytte posten min!:)

En venninne av meg begynte på helse og sosial på vgs. Etter å ha gått 1.året her hadde hun ikke gode nok karakterer til å komme inn på 2.året. Derfor går hun 1.året på design og håndverk nå. Hun skal ikke gå noe mere på skole etter hun har fullført dette året, fordi hun skal begynne på privat frisørskole etter sommerferien. Kan hun da være russ med oss neste år, siden hun ikke har fullført skolen?:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Novacane
Skrevet (endret)

Ja, hun kan være russ :) Kjenner flere som har gjort det samme fordi de ønsker å være russ med samme års kull, noe som er forståelig:)

Endret av Novacane
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan jo bestille russebukse, men høres jo litt rart ut.

Russetiden er jo for å feire at du er ferdig med 2, eller 3 år, og at du er klar for å enten gå lærling, eller videre på høyskoler osv.

Anonym poster: 8bef3a81cf034502fb965dad3614f343

• Liker 13
Skrevet

Kan man være russ når man ikke har fullført noe? Kan en 1. klassing være russ?:)

Gjest navnelapp
Skrevet

Kven som helst kan vere russ. Det er vel ingen rettsleg beskytta "tittel"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man være russ når man ikke har fullført noe? Kan en 1. klassing være russ?:)

Som sagt, ALLE kan bestille russebukse, men fy faen så teit det ser ut om noen du vet ikke har fullført, trasker rundt i den "skikkelig" kule buksa, og tror de er kjempe kule som er russ.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det er feil. Russ er de som har fullført alle 3 år på en videregående linje. 1, 2 OG 3 året. Har en ikke fullført 3 år i samme studie, så er en ikke russ.

Skrevet

Alle kan vel være russ akkurat når de vil? Tradisjonelt sett er det vel tre fullførte år som gjelder, men nå har det jo blitt sånn at man kan være russ som 17-åring før lærlingtiden (altså etter to år), og mange er russ uten egentlig å ha bestått nok til å få vitnemål. Altså kan vel alle kjøpe seg russebukse fra russeservice, og feste litt i to-tre uker.

Hvor kult hun syns det er selv, er jo opp til henne. Men jeg tror ingen kan nekte noen å være russ, delta på russearrangementer og ha på seg russebukse.

AnonymBruker
Skrevet

Kan privatister være russ?

Jeg mener, vi har jo slitt oss gjennom 13 år med skole (selv om vi er selvlærte de siste årene), vi også.

(er nysgjerrig, jeg har ingen planer om å være russ.)

Anonym poster: b3b7dcb2d5cce94dfadee7efc8c161ea

Skrevet

Skjønner at alle kan bestille bukse, men for å komme inn på russetilstelninger må man ha russebevis, og kan man få dette da? Man må jo gå minst 2 år på yrkesfag for å bli russ vel?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at alle kan bestille bukse, men for å komme inn på russetilstelninger må man ha russebevis, og kan man få dette da? Man må jo gå minst 2 år på yrkesfag for å bli russ vel?

Russebevis bestiller du på russ.no, sammen med buksa. Voila; nå er du russ!

Skrevet

Herrefred.. Nå blir det vel en hel haug med falske russ neste år..?? :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Læreren min på VGS forklarte at 1.klassinger også kan være russ. Det er bare ikke ofte noen er det.

(Med russebevis og hele pakka altså.)

Anonym poster: 45f000bd12f3f54b69fb9018724a8ac9

AnonymBruker
Skrevet

Herrefred.. Nå blir det vel en hel haug med falske russ neste år..?? :rolleyes:

Haha!:P de får bare drive, er så morro å se at de driver på:P

Skrevet

Hun kan jo alltid bestille russeklærne med man må vel vise til hvilken klasse man går i for å få russelappen.

Mener at russ.no har ett opplegg om at dem har hvilken klasse vi gikk i, og man får ikke være russ med mindre man har gått/går i vg2 eller vg3 avhengig av utdannelse.

Den er hvertfall ganske vesentlig, og vi måtte bruke den som id på de små og store treffene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er feil. Russ er de som har fullført alle 3 år på en videregående linje. 1, 2 OG 3 året. Har en ikke fullført 3 år i samme studie, så er en ikke russ.

Samme studie blir jo litt feil da. Jeg hoppet av hjelpepleier 2 året for å gå påbygg. Så ikke samme studiet..

Dessuten blir de russ som har to årig utdannelse også. Del rørlegger, elektriker osv...

Anonym poster: f3f1b283b9115d75e4977563c9c6e532

AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Hun er ikke ferdig på VGS, slik russ skal være. Bestiller hun russebukse osv, er hun ikke noe annet enn lekeruss.

Anonym poster: b986414b31bf33cca0a34623fde21693

AnonymBruker
Skrevet

Anonym poster: 4f472fd34ee67fc7a733b1693c315679

Skrevet

Hun kan jo alltid bestille russeklærne med man må vel vise til hvilken klasse man går i for å få russelappen.

Mener at russ.no har ett opplegg om at dem har hvilken klasse vi gikk i, og man får ikke være russ med mindre man har gått/går i vg2 eller vg3 avhengig av utdannelse.

Den er hvertfall ganske vesentlig, og vi måtte bruke den som id på de små og store treffene.

Da jeg var russ, så bestilte vi russelappen fra samme firma som buksene. Vi måtte riktignok skrive hvilken skole vi gikk på, men mitt inntrykk er at dette ikke på noen måte blir verifisert/sjekket opp mot den aktuelle skolen. Jeg fikk til og med trykkfeil på min russelapp, og det stod jeg gikk på en helt annen vgs. enn det jeg gjorde. Jeg kunne likevel bruke dette til å komme inn på russetreffene, til og med uten å forklare noe som helst.

Så i realiteten så kan vel alle være russ. Når de vil. Det er ingen beskyttet tittel.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen som sjekker om man faktisk har fullført videregående før man får russebevis. Jeg - en kvinne på over 30 - kan enkelt bestille det som trengs for å komme inn på russearrangementer osv. Men hvor moro det hadde vært å vite at man ikke egentlig hørte hjemme som russ, det er en annen sak. Jeg ville i hvert fall ikke vært russ verken før eller etter min faktiske russetid. Det hadde bare føltes rart og kleint.

Anonym poster: d9fc4a64d5c257a837e6fc1ff6915d89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...