Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å blø i forgårs. Jeg dro til legevakten, og han/hun kunne se fosteret og sa at det så normalt ut. Små blødninger kunne skyldes andre ting ettersom jeg ikke har smerter i magen. Men fra i går av begynte jeg å blø like mye som en vanlig menstruasjon. Blodet er helt ferskt, og har også noen klumper (beklager detaljer).

Grunnen til at jeg spør her er fordi legen min er på ferie, og jeg er usikker på om det er noe jeg bør gjøre. Holder jeg på å spontanabortere nå? Er det andre som har opplevd lignende? Hvordan gikk det?

Anonym poster: e8a2d736f2544dc07f522d1c32ca0de1

Videoannonse
Annonse
Gjest vilma2000
Skrevet

Har ikke opplevd lignende, men ville bare si at du MÅ dra til legevakten med en gang. Min lege sier at uansett mengde - kommer det friskt blod under graviditeten må man oppsøke lege med en gang. Det er oftes ikke alvorlig, men greit å få det sjekket. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd lignende, men ville bare si at du MÅ dra til legevakten med en gang. Min lege sier at uansett mengde - kommer det friskt blod under graviditeten må man oppsøke lege med en gang. Det er oftes ikke alvorlig, men greit å få det sjekket. Lykke til!

Men bør jeg dra i dag også? Dro til legevakten i forgårs. I tillegg har jeg hjemmeeksamen nå :/ Huff, kunne ikke vært et verre tidspunkt.

Anonym poster: 5120c3a131c4d2da2fe9dbe3d33b9b37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nesten du må tenke det verste og håpe det beste. :klem:

Jeg hadde også blødninger i rundt uke ti. (noen år siden nå)

Først blødde jeg litt til og fra, ringte legen som sa at jeg var så kort tid på vei at det var ikke annet å gjøre enn å vente og se.

Blødningen ble verre og til slutt begynte det å komme klumper ut. Etter 5 dager (med nye til og fra blødninger) kom jeg til UL og der var det jammen meg et bittelite foster med bankende hjerte.

Jeg blødde enda en ukes tid før ny UL og da var det lille hjertet stoppet.

Måtte til utskrapning. Legen mente at det hadde vært tvillinger og den første mistet jeg i SA og den andre i MA.

Vil legge til at jeg i dag har to rampunger som gjør mamman svett, oppgitt og fullstendig lykkelig. :)

:klem:

Anonym poster: 803e0ec834c90b38f3f43947b04e96b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men bør jeg dra i dag også? Dro til legevakten i forgårs. I tillegg har jeg hjemmeeksamen nå :/ Huff, kunne ikke vært et verre tidspunkt.

Er det slimete klumper?

Er dessverre svært lite de kan gjøre på legevakten om du har en SA i uke 10 :/

Anonym poster: 6fa8bdf333c81e8b81948b21ca93038f

AnonymBruker
Skrevet

Det høres dessverre ikke så bra ut.. Selv har jeg mistet flere ganger, og hatt blødninger i et fullgått svangerskap, men ikke så ille som dette.

De kan ikke gjøre noe fra eller til på legevakten, så du må nesten bare ta på deg bind, ikke bruk tampong... Og så blør det seg ferdig. Da jeg mistet i uke 12 hadde jeg ektreme smerter men du skriver ikke noe om dette, men.... Jaja... :/

Anonym poster: 074299af2e237e8bbc1d0241c0e28690

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg opplevde noe lignende i min første graviditet. Jeg begynte å blø veldig mye plutselig, men hadde ikke vonnt noe sted. jeg hadde en liten blødning hver måned til jeg var ca rundt uke 20. første gang kom det klumper også. Jeg var veldig ung, og var av den oppfatning at dersom man blødde, så hadde man en spontanabort. Derfor kom det som et lite sjokk da magen plutselig begynte å vokse, og jeg kjendte bevegelse senere i svangerskapet.

I mitt tredje svangerskap hadde jeg også en kraftig blødning rundt uke 13 , som heller ikke var en SA. Og noen måneder etter hadde jeg en frisk liten prinsesse i armene.

Anonym poster: 96e4670ee276ec23d0312b88cbbed5e6

• Liker 2
Skrevet

Det høres veldig likt ut opplevelsen jeg hadde i uke 9-10 i fjor høst.

Da var jeg på UL og så et hjerte etter å ha blødd til og fra i en liten uke, to dager senere mistet jeg.

Det som er viktig er om du klarer å konsentrere deg uten å sjekke. Du skriver du har eksamen, klarer du å sitte og skrive uten å bli distrahert? Nå høres jeg kanskje noe kynisk ut, men de får ikke gjort noe om det er en SA så tidlig, dermed kommer det mest an på deg selv om du føler du trenger å snakke med en lege eller ikke.

Ønsker deg lykke til :hug:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre andres erfaringer, og ikke minst at det har gått bra med flere :-) Håper på det beste, men graver meg ikke ned om det er en spontanabort. Spontanabort tyder jo ofte på at fosteret er sykt. Har heller ikke tid til å tenke for mye på dette midt oppi eksamenskjøret :/ Så lenge det ikke er skadelig for min egen helse, får jeg bare ta det som det kommer, og ringe lege når han er tilbake.

Skrevet

De på legevakten kan ikke stoppe en spontanabort så dette er ikke en akuttsak for de, du får heller ringe legekontoret ditt i morgen tidlig og få time hos en annen lege, de kan ikke avvise deg fordi fastlegen din har ferie. Du er jo gravid. Ring legevakten/ambulanse om du begynner å fossblø, da er det akutt.

Jeg har hatt en SA selv i uke 7, hadde en del smerter. Jeg ringte til legevakten fordi det var en søndag og ble bare avvist, min fastlege hadde også ferie, når jeg legekontoret mandagen fikk jeg beskjed om å komme med en gang. Har hørt og lest om flere som har hatt blødninger uten å miste, noen like mye blod som mensen. Så jeg håper på det beste for deg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Om man spontanaborterer ER det vanlig å blø ganske mye også, så man trenger såvisst ikke ringe ambulanse!

Det å miste er en helt vanlig ting, hvorfor krisemaksimere så voldsomt Yesterday ved å bringe in ambulanse?

Jeg vet du kommer til å være uenig med meg, bare fordi det går imot det du sier, men det er kun hvis blødningene ikke avtar etter etter å ha fossblødd at man skal oppsøke lege/sykehus.

Jeg hadde blod overalt, nedover armer og bein, over og under doen og på veggene, men 3 timer etter avtok det. Det er faktisk vanlig å blø mye ved spontanaborter, og det er bare fint at kroppen kan rydde opp i det selv.

Jeg håper selvfølgelig det beste for TS, og jeg synes det er bra for deg at du har en god innstilling til det, nemlig at du vet at sannsynligvis var det noe feil hos fosteret.

Skrevet (endret)

Om man spontanaborterer ER det vanlig å blø ganske mye også, så man trenger såvisst ikke ringe ambulanse!

Det å miste er en helt vanlig ting, hvorfor krisemaksimere så voldsomt Yesterday ved å bringe in ambulanse?

Jeg vet du kommer til å være uenig med meg, bare fordi det går imot det du sier, men det er kun hvis blødningene ikke avtar etter etter å ha fossblødd at man skal oppsøke lege/sykehus.

Jeg hadde blod overalt, nedover armer og bein, over og under doen og på veggene, men 3 timer etter avtok det. Det er faktisk vanlig å blø mye ved spontanaborter, og det er bare fint at kroppen kan rydde opp i det selv.

Jeg håper selvfølgelig det beste for TS, og jeg synes det er bra for deg at du har en god innstilling til det, nemlig at du vet at sannsynligvis var det noe feil hos fosteret.

Høyres ut som du burde ha tilkalla ambulanse...

Eg har gjennomgått medisinsk abort etter missed abortion 2 ganger, og ingen av gangene var det blod i hytt og pine. Det var blod i doskåla og i bindet, ikkje nedover lemmer og vegger.

Endret av Sola^
Skrevet (endret)

Jeg skrev fossblør, ikke bare blør mye. Fossblør man så kan man blø i hjel. At jeg ikke tilføyde uten at det stopper var en forglemmelse. Hvordan klarte du å blø på veggen? Bare nysgjerrig ;) Har aldri blødd så mye selv.

Tilføyer: jeg hadde ringt legevakten om jeg blødde så mye, kanskje de hadde anbefalt ambulanse.

Endret av Yesterday
Skrevet

Høyres ut som du burde ha tilkalla ambulanse...

Eg har gjennomgått medisinsk abort etter missed abortion 2 ganger, og ingen av gangene var det blod i hytt og pine. Det var blod i doskåla og i bindet, ikkje nedover lemmer og vegger.

Jeg hadde ringt ambulanse eller legevakten om jeg blødde så mye at det havnet på veggen. Blødde ikke så mye selv ved en SA.

Skrevet (endret)

Jeg skrev fossblør, ikke bare blør mye. Fossblør man så kan man blø i hjel. At jeg ikke tilføyde uten at det stopper var en forglemmelse. Hvordan klarte du å blø på veggen? Bare nysgjerrig ;) Har aldri blødd så mye selv.

Tilføyer: jeg hadde ringt legevakten om jeg blødde så mye, kanskje de hadde anbefalt ambulanse.

Det er faktisk fullt mulig å fossblø så mye at det er blod overalt. Jeg hadde et styrtblødning i uke 34, det var som å slå på ei kran på max styrke. Det var blod overalt; i senga, på gulvet,vegger, vasken, dusjforhenget........la på et bind, men det var som å prøve å skufle snø i full snøstorm.

(ja, ambulanse kom og det ble katastrofesnitt, gikk heldigvis bra med babyen. Med et nødskrik så overlevde vi begge)

Edit;

I uke 10 er det dessverre ikke så mye å gjøre, men du bør likevel kontakte lege for å få en ultralyd. Det kan være at det går bra, og det kan være en SA. Er den en SA så bør det sjekkes at alt kommer ut av seg selv, hvis ikke så bør du ha ei utskrapning slik at det ikke sitter igjen noe rester som kan gi infeksjon og mulig sterilitet.

Håper det går bra med deg Ts :hug:

Endret av maya76
Skrevet

Det er faktisk fullt mulig å fossblø så mye at det er blod overalt. Jeg hadde et styrtblødning i uke 34, det var som å slå på ei kran på max styrke. Det var blod overalt; i senga, på gulvet,vegger, vasken, dusjforhenget........la på et bind, men det var som å prøve å skufle snø i full snøstorm.

(ja, ambulanse kom og det ble katastrofesnitt, gikk heldigvis bra med babyen. Med et nødskrik så overlevde vi begge)

Har ikke sagt at det ikke er mulig ;) Var bare nysgjerrig da jeg aldri har blødd så mye selv. Så bra at det gikk bra med dere! :)

Skrevet

Har ikke sagt at det ikke er mulig ;) Var bare nysgjerrig da jeg aldri har blødd så mye selv. Så bra at det gikk bra med dere! :)

Jeg siterte litt feil, unnskyld:) Men det jeg mente var at jeg er enig med deg at i enkelte tilfeller så må man ringe ambulanse hvis det fossblør:)

(trøtt på morran.....)

Skrevet

Jeg siterte litt feil, unnskyld:) Men det jeg mente var at jeg er enig med deg at i enkelte tilfeller så må man ringe ambulanse hvis det fossblør:)

(trøtt på morran.....)

Hehe, vet hvordan det er ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør uansett sjekke hCG om noen dager selv om du slutter å blø eller ikke blør mye, for man kan fint ha en SA uten særlig smerter eller mye blødninger.

Det tar jo litt tid for verdiene å eventuelt synke, så det har ikke så mye for seg å gå samme dag man begynner med spotting/blødning med mindre man føler det er såpass mengde blod at man føler seg utrygg(før uke 12 altså).

Men jeg har også blødninger(da i forbindelse med samleie som varer flere dager, men mengdene avtar ganske raskt) og foreløpig er jeg enda gravid.

Det eneste du kan gjøre er å se det litt an, og uansett ta en tur til legen etterhvert for å sjekke hCG verdier - stoppende blødninger eller fraværende smerte er som sagt ingen garanti for at alt er OK - akkurat som at blødninger ikke er garanti for en SA.

Uansett får du ikke gjort noe med det i denne fasen, det som skjer skjer, bra eller dårlig :)

Anonym poster: b13935e2a3df792c8a8ec7360845ac47

AnonymBruker
Skrevet

Øh ja, det er altså ikke samleiet som varer flere dager - men blødningene ;) Med det skjønte du vel.

Anonym poster: b13935e2a3df792c8a8ec7360845ac47

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...