Gå til innhold

Noen som er gode på regler om reklamasjon på vare kjøpt på salg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakgrunn/fakta:

- Sofa kostet opprinnelig kr 20.000, men var satt ned til 10.000 da vi kjøpte den for ca ett år siden.

- Sofaen hadde en mangel som ikke kan repareres, og vi har fått godkjent reklamasjonen.

- Vi ønsker “omlevering”, men denne sofaen er ikke lengre i salg.

- Butikken sier at vi få en ny sofa til 10.000.(eller tilgodelapp)

Spørsmål/problemstilling:

- Butikken sier det er pengebeløpet vi ha betalt som er avgjørende, og at vi ikke har rett til mer enn 10.000.

- Vi mener at vi må kunne kreve å få en sofa av samme kvalitet/prissjikt som den vi allerede har kjøpt. Det er urimelig at vi skal måtte betale mange tusen for å få en sofa tilsvarende den vi allerede har kjøpt.

Har butikken rett, at det kun er beløpet som er betalt som er avgjørende? Noen som vet?

Anonym poster: c1cf015b1b848ff27d96e02b72543da8

Anonym poster: c1cf015b1b848ff27d96e02b72543da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres fair ut, den beskjeden dere har fått fra butikken. Jeg tenker slik at du reklamerer iht det beløpet du betalte for varen. Dersom du vil ha noe dyrere i erstatning, må du betale mellomlegget.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Butikken har rett.

Anonym poster: 12202824aa560610b07b899fe3cccac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere er frekke. Butikken har rett.

Anonym poster: ec24153b78278ecbd46beef5533d0b1e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Salgsvarer er ett unntak fra f.eks returrett, så lenge selger opplyser om dette. Dette er helt vanlig.

Butikker har f.eks lov å selge vare med feil som reduserer verdien, og nekte retur så lenge dette er opplyst om.

Du skal være glad for å få noe i det heletatt.

Edit: Og, butikken har uansett rett.

Endret av Tulling
  • Liker 4
Skrevet

AnonymBruker: Uklart for meg hvorfor vi er "frekke", det. Er jo bare et spørsmål. Har ikke forlangt noe som helst.

Tulling: ang. salgsvarer. Jeg vet at man i enkelte tilfeller, f.eks. Ved salg av klær, ikke har bytterett, men er varen ødelagt har man selvsagt krav på ny vare. Ikke minst når det gjelder en dyr vare som i dette tilfellet, så kan rekamasjonsretten gjelde i inntil fem år. og her snakker vi om ett år. Reklamasjonen er for øvrig godkjent, det er ikke det spørsmålet handler om. Det virker egentlig ikke som du vet noe om forbrukerrettigheter, så da var det jo ikke deg mitt hovedspørsmålet var rettet mot, da?

Skrevet

Hei

Det er helt feil det butikken og enkelte her inne sier.

Og utifra det du skriver virker dette kjøpet som et vanlig kjøp på salg, (og selv om butikker har varer på salg mister man ingen rettigheter i f.kj-loven) ikke noe b-vare, utstillingsmodell e.l. og svaret mitt er ut ifra vanlige butikkjøp.

Ved reklamasjoner kan man kreve retting eller omlevering. (forbrukerkjøpslov, paragraf 29)

I dette tilfellet kan eller vil ikke selger rette feil men heller omlevere, og det må du godta, og vanlig er jo at du får en ny lik vare, men ser at det også er umulig.

Da er reglene rundt omlevering at du kan kreve tilsvarende eller bedre vare av butikken, aldri noe dårligere, og hva du betalte har ingenting å si. ( Forbruker kan også velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering) Jussinfo.no

Om du var så heldig å få en håndsydd italiensk sofa i skinn, laget av beste tresort (inbiller meg at dette kan være et fint og dyrt møbel), så er det dette du har krav på å få omlevert, uansett hva du betalte og hva det koster nå. For det var jo det du kjøpte og selger kan ikke avspise deg med noe annet, som du da på kjøpstidspunktet ikke ville ha kjøpt/ikke kjøpte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Salgsvarer er ett unntak fra f.eks returrett, så lenge selger opplyser om dette. Dette er helt vanlig.

Butikker har f.eks lov å selge vare med feil som reduserer verdien, og nekte retur så lenge dette er opplyst om.

Du skal være glad for å få noe i det heletatt.

Edit: Og, butikken har uansett rett.

Du har åpenbart ikke peiling og blander flere ting. Her er det snakk om reklamasjon, ikke bytte/returrett. Reklamasjon har man krav på etter forbrukerkjøpsloven når tingen man har kjøpt har en mangel.

Anonym poster: e766094f0cc5c59eb7d8b2f86a722f17

Skrevet

Hei

Det er helt feil det butikken og enkelte her inne sier.

Og utifra det du skriver virker dette kjøpet som et vanlig kjøp på salg, (og selv om butikker har varer på salg mister man ingen rettigheter i f.kj-loven) ikke noe b-vare, utstillingsmodell e.l. og svaret mitt er ut ifra vanlige butikkjøp.

Ved reklamasjoner kan man kreve retting eller omlevering. (forbrukerkjøpslov, paragraf 29)

I dette tilfellet kan eller vil ikke selger rette feil men heller omlevere, og det må du godta, og vanlig er jo at du får en ny lik vare, men ser at det også er umulig.

Da er reglene rundt omlevering at du kan kreve tilsvarende eller bedre vare av butikken, aldri noe dårligere, og hva du betalte har ingenting å si. ( Forbruker kan også velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering) Jussinfo.no

Om du var så heldig å få en håndsydd italiensk sofa i skinn, laget av beste tresort (inbiller meg at dette kan være et fint og dyrt møbel), så er det dette du har krav på å få omlevert, uansett hva du betalte og hva det koster nå. For det var jo det du kjøpte og selger kan ikke avspise deg med noe annet, som du da på kjøpstidspunktet ikke ville ha kjøpt/ikke kjøpte.

Nettopp, du har skjønt hva jeg mente. Har lest det du referer til på jussinfo.no, men synes det ervanskelige greier. Det du sier om reglene omkring omlevering, at vi kan kreve tilsvarende eller bedre, har du noen gode/forståelige referanser/forklaringer til det?

Skrevet

Du finner dette i forbrukerkjøpsloven.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

.....

Det er en kinkig situasjon. Vanskelig å si om det er urimelig kostnad for butikken med en utgift på de 10.000 ekstra dere ønsker, og vanskelig å si ut i fra det du skriver hvor vesentlig mangelen er og om det egentlig er en vesentlig ulempe for dere å få velge ny sofa for 10.000 heller enn 20.000.

Var jeg deg ville jeg tatt en telefon til forbrukerombudet og forhørt meg om hva de mener ut i fra deres erfaringer. Hvis de hjelper til med slikt.

Skrevet

Nettopp, du har skjønt hva jeg mente. Har lest det du referer til på jussinfo.no, men synes det ervanskelige greier. Det du sier om reglene omkring omlevering, at vi kan kreve tilsvarende eller bedre, har du noen gode/forståelige referanser/forklaringer til det?

Hmmmm

Referanser ser det ikke ut som jeg klarer å finne, men det vil nok forbrukerrådet (ikke forbrukerombudet; se link http://www.forbrukerombudet.no/id/11037573.0 )da de garantert har vært borti en slik sak før.

Ellers skal omleveringstingentingen ha de samme egenskapene som det du kjøpte. Er ikke så godt inne i hva man ser etter i møbler, men ville tro at:

- trevalg i rammen

- byggekvalitet

- hva slags trekk og kvalitet på trekket (skinn, tøy o.l)

- vanntoleranse

- vaskbarhet

- sjeselong eller ikke, om det var mulighet for å sette sjeselongen på hvilken som helst side av sofaen

slike ting

Kan komme med noen eksempler fra "min" bransje (elektronikk)

- hadde du kjøpt en pc som skulle være liten og lett og med ganske god batterilevetid f.eks macbook air o.l, kan de ikke komme drassende med en større og tyngre maskin med dårlig batteri

- Eller en pc med full HD oppløsning, så skal du ha en med samme oppløsning og ikke noe lavere.

- hadde du kjøpt en 46 tommer tv trenger du ikke å akseptere en mindre størrelse

men ring eller mail forbrukerrådet, selv om de ofte bare gir ett generelt svar og ikke ett spesielt til deg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forbrukerkjøpsloven fordrer at både kjøper og selger skal være smidige. Den sier også at selger ikke skal påføres unødvendige kostnader.

Selger kan velge å reparere en vare (opptil 2 ganger for samme feil, 3 gangen det avsløres og godkjennes skal den byttes/krediteres), eller den kan krediteres / gjennomføre ombytte.

Her velger da selger å kreditere kjøpsbeløpet som ifølge lovverket er en helt fair løsning. Alternativet er at dere finner en annen sofa tilsvarende den dere hadde hos dem til 10 000.

Når det gjelder "urimelig kostnad" kan det sies at kjøpere har tapt klagesaker hvor de ønsket å kreve 800 kroner i fraktkostnader for å transportere varen fra der de bodde og til selger. Dette fordi det var en urimelig kostnad for selger. Det sier seg selv at en kostnad som er det dobbelte av det varen kostet er mer en urimelig.

Endret av Guybrush
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok dessverre kun rett på 10.000

Anonym poster: 77ec4afd8435b78359b022c2be82d1ff

Skrevet

Du har dessverre bare krav på summen du betalte, altså at du er i samme stilling som om du ikke hadde kjøpt sofaen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...