Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid for første gang og har derfor googlet ihjel alt som er å google om dette teamet. Det jeg finner mye rart om er dette med hår- og hudprodukter, neglelakk, parfyme og hårfarging. Det er rett og slett så utrolig mye forskjellig info der ute!!! Jeg er i overkant opptatt av utseende og elsker å pynte meg og se delikat ut. Jeg har alltid vellstelte negler, aldri ettervekst - så langt det lar seg gjøre og liker å dufte bra. Noen sier dette er skadelig for barnet i magen, andre mener det ikke har noe å si.

Så til dere andre jåledamer der ute, hvordan løste/løser du det under graviditeten?

Anonym poster: 4522b42c7efe773ab8426e47f36f2e1f

Videoannonse
Annonse
Gjest lisha
Skrevet

Parfyme, sminke og kremer og neglelakk brukte jeg som vanlig :)

Hårfarging skal man visst være litt forsiktig med, etter det jeg har hørt..

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det jeg pleier å gjøre, vel. Etter godkjennelse fra jordmor og lege. Var bare forsiktig med hårfarge før uke 12, og nå er det farget i en farge som gjør at jeg ikke trenger å farge det mer under graviditeten :)

Anonym poster: d3569d184f6f554e7d316150d4a3d13f

Skrevet

Det er ikke farlig å farge håret når man er gravid! Du bør jo ikke stå inne på et tett rom og pusten inn skiten da, men det bør man jo ikke uansett.

Det du bør være obs på, er at håret kan reagere annerledes på hårfarging etc enn til vanlig :)

• Liker 1
Skrevet

* og PUSTE inn skulle det stå :)

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Gjorde alt akkurat som før, hårfarge, neglelakk, you name it. :)

Skrevet

Min frisør sa at farging var ok, men bleking var ikke..

Skrevet

Levde som før, kanskje mindre parfyme.

Derimot når babyen er ute og bor hjemme med dere så bør man kutte kraftig ned på parfyme og andre sterke lukter av allergihensyn/inneklima.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut endel ting, som jeg ikke ser hensikten med å risikere.

Jeg har bestilt neglelakk fra Zoya(som skal være trygg for gravide - enkelte blogger sier også at Deborah Lippman/Essie og Opi skal være uten de farlige stoffene, men dette kan jeg ikke bekrefte selv, Zoya er eneste jeg er rimelig trygg på at er safe), og kuttet ut hudpleieprodukter jeg vanligvis bruker fordi de er for aktive.

Jeg har brukt produkter med både glycolsyre, salisylsyre, lactic acid, retinyl palmitate(vitamin a) og kutter dem ut fordi de ikke regnes som helt trygge.

Eteriske oljer skal også unngås totalt første trimester, og så kan man bruke enkelte etter det - finnes masse oversikter på nett.

Dvs; glycolsyre kan brukes i renseprodukter sålenge det er under 10% og skylles av(altså ikke bruke som maske eller serum).

Sminke bruker jeg som vanlig, da jeg ikke har typisk aktive ingredienser i sminken.

Parfyme tåler jeg ikke, men det er jo ikke videre anbefalt det heller i større mengder. Tror jeg hadde begrenset det til festligheter, og droppet det i 1 trimester kanskje.

Jeg har kuttet ut aerosolprodukter, og påfører hårprodukter på i rom med ventilering for å ikke puste det inn(tenker da på sprayprodukter/aerosol). Men hårprodukter er ikke det verste rent generelt da minimalt absorberes i hud.

Jeg følger rådene i denne oversikten: http://www.babycenter.com/0_safe-skin-care-during-pregnancy_1490031.bc

Jeg ser like "jålete" ut som før - men har bare byttet ut endel produkter og kuttet ut noe. Vitaminmaskene mine og superrensene får bare vente til etter graviditet/amming.

Ser "dessverre" ingen forskjell på huden etter 2 mnd med færre produkter, så noe sier meg at alle disse antirynke/hudproblemgreiene kanskje ikke virker uansett ;)

Anonym poster: f2a13e6b56ef08053fa4af732d8ad888

• Liker 4
Skrevet

Jeg fortsatte som før, minus parfyme. Farget håret litt sjeldnere og ikke de tidlige ukene. Viktig å dusje, stelle seg, sminke og pent tøy så man føler seg fresh og fin med struttemagen :)

Skrevet

Jeg gjorde som før med sminke, hudpleierutiner osv. Pleier å stripe håret med noen måneders mellomrom, og gjorde det også under graviditeten, da jeg ikke har funnet noe om at det skal være skadelig for fosteret. Noe annet er vel for frisører som står og puster inn slike gasser hver dag. Men husker jeg fikk tilbud om å sitte under et spesielt avsug hos frisøren.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo stor forskjell med dusj/sminke/pent tøy og på å fortsette med aktive produkter som faktisk er usikre under graviditet på ansikt og kropp.

For høye verdier av eksempelvis Avitamin kan jo føre til store fosterskader(eksempelvis i endel kvisemidler), så om noen eksempelvis er plaget av uren hud og ønsker bruke de samme produktene som før så innebærer jo det alt fra liten til høy risiko.

Og siden veldig mange helt vanlige produkter idag blir tilsatt retinyl palmitate(avitamin) så kan totalsummen, selv om det enkelte produkt er relativt trygt, om man i tillegg tar vitamintilskudd som mange gravide gjør - bli for mye ;)

Eksempelvis så kan jo jeg bruke ansiktsrensen fra MD som inneholder under 10% glycolsyre avogtil, men jeg kan ikke bruke den fra MD Forte som har opp mot 20% - og dette fant jeg kun ut ved å gjøre endel undersøkelser selv.

Jeg må si jeg synes det er merkelig med gravide som ukritisk bruker samme produkter som før uten å sjekke innholdsfortegnelsen fordi de vil "være pene og freshe med gravidmage" som eneste argument.

• Liker 3
Skrevet

Jeg må si jeg synes det er merkelig med gravide som ukritisk bruker samme produkter som før uten å sjekke innholdsfortegnelsen fordi de vil "være pene og freshe med gravidmage" som eneste argument.

Det kan jo være det ikke er eneste argument, men også et uttrykk for "jeg ønsker ikke å ta helt av med hysteri rundt graviditet". Når det er sagt, kan det godt være jeg hadde tenkt meg om hvis jeg hadde brukt noen spesielt aktive produkter for uren hud. Men når jeg hører om gravide som kutter ut vanlig deo og kjøper spesialsjampo m.m, uten at dette rådes fra offentlig hold, blir det i overkant engstelig for min smak.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være det ikke er eneste argument, men også et uttrykk for "jeg ønsker ikke å ta helt av med hysteri rundt graviditet". Når det er sagt, kan det godt være jeg hadde tenkt meg om hvis jeg hadde brukt noen spesielt aktive produkter for uren hud. Men når jeg hører om gravide som kutter ut vanlig deo og kjøper spesialsjampo m.m, uten at dette rådes fra offentlig hold, blir det i overkant engstelig for min smak.

Det kan jeg være enig i.

Samtidig ser jeg at det omtrent ikke gis noen råd vedrørende hudpleie og produkter i Norge - jeg har lett, og finner ingenting.

Derimot kan jeg finne utenlandske nettsider med svar fra leger, som forklarer at det faktisk er endel produkter som iallefall jeg har i eie, som ikke er helt trygge.

Eksempelvis flere produkter fra Dermalogica.

Nå kjøper jo mange hudpleie over nett fra utlandet, og der er utvalget langt større og med endel andre ingredienser i noe større konsentrasjoner enn de typiske produktene som selges her.

I tillegg var det ikke vanlig før å tilsette vitamin A i alskens kremer, men nå er det særs vanlig, tilogmed Spenol skal ha begynt med å tilsette vitamin A.

http://gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Helse-og-miljoebelastende-stoffer-i-hudpleie-og-kosmetikk/Fakta-om-A-vitamin-i-kosmetikk

Fakta om A-vitamin i kosmetikk

A-vitamin er et nødvendig sporstoff i kroppen vår. Imidlertid har deler av befolkningen for høyt inntak av vitamin A, og kosmetikk er en viktig kilde.

Håkon Lindahl li-empty.png 14.10.2012

En risikovurdering fra den norske Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) publisert i august 2012, konkluderte med at deler av befolkningen har et for høyt inntak av A-vitamin, og at kosmetikk og hudpleie er en viktig kilde. Spesielt kvinner i fruktbar alder er utsatt.

Hovedkildene for A-vitamin er mat, etterfulgt av kosttilskudd og kosmetikk/hudpleie. A-vitamin brukes blant annet i antirynkekremer, fuktighetskremer og solkremer. A-vitamin tilsettes kosmetikk i form av retinol og retinyl palmitat.

For høyt inntak av A-vitamin er blant annet satt i sammenheng med fosterskade, skader på beinbygning (blant annet benskjørhet) og lokale effekter i huden.

Altså......så jeg mener det er en grunn for myndighetene å gjøre gravide mer oppmerksomme rundt akkurat dette, også i forbindelse med diverse syrer og antirynke/akneprodukter utover de aller verste som fører til omtrent garanterte forsterskader.

Årsaken til det er jo nettopp at dette er langt mer vanlig idag enn det var før - og jeg synes ikke det virker som om myndighetene har vært i forkant av denne utviklingen i kosmetikkforbruk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke ukritisk. Jeg kuttet parfyme helt, og byttet deo faktisk. Jeg bruker ingen produkter (utover disse to) jeg hadde mistanke mot. Hårfarging sjekket jeg. Sminken min er fra Bare Minerals og har bare naturlige ingredienser. Jeg kjøpte krem og olje spesielt for gravide, som jeg brukte på magen og som bodylotion, med kun rene ingredienser. Hadde jeg brukt produkter fra eks. MD formulations (som jeg har prøvd) ville jeg kuttet dem.

Mer nyansert svar nå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet parfyme helt, og byttet deo faktisk.

Seriøst? Det er hysterisk i mine øyne. Har heller aldri hørt om noen som har kuttet parfyme helt. Heller ikke byttet deo.

Anonym poster: 4f4c0af6d7512838c05b4291075dd101

• Liker 3
Skrevet

Seriøst? Det er hysterisk i mine øyne. Har heller aldri hørt om noen som har kuttet parfyme helt. Heller ikke byttet deo.

Det er da ikke alle som bruker parfyme hver dag?!! Dessuten er det helt normalt å slutte med parfyme ihvertfall etter at baby har kommet. Det er også mange som blir uvel av parfyme som gravid, så det er da slett ikke hysterisk..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke alle som bruker parfyme hver dag?!! Dessuten er det helt normalt å slutte med parfyme ihvertfall etter at baby har kommet. Det er også mange som blir uvel av parfyme som gravid, så det er da slett ikke hysterisk..

Bruker man ikke parfyme, eller blir uvel, er det en annen sak.

Det jeg ser på som hysterisk er å kutte parfyme helt kun fordi man blir gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Mer nyansert svar nå?

Jeg tror du misforstod, jeg skrev ikke at du var ukritisk - jeg sa det på et generelt grunnlag og siterte heller ikke deg :)

Bruker man ikke parfyme, eller blir uvel, er det en annen sak.

Det jeg ser på som hysterisk er å kutte parfyme helt kun fordi man blir gravid.

Men om parfyme er anbefalt å kutte ut(hvilket det er av mange ulike kilder) - hvorfor er det hysterisk?

Er det like hysterisk som eksempelvis å passe på smitte av listeria og toxoplasmose?

Når det gjelder deodorant så er dette svært omdiskutert også utenom graviditet pga bl.a brystkreft.

Det er uenighet om hvorvodt aliminium opptas i kroppen eller ikke - mens man har endel andre stoffer man anbefaler å holde seg langt unna gravid eller ikke.

Så om man oppfordres å holde seg unna endel deodoranter uansett fordi innholdet har farlige/usikre stoffer generelt, så er det vel ikke rart at gravide tenker ekstra over det siden det jo tross alt skal dannes organer hos et foster?

Det handler jo bare om at man kjøper en annen deodorant, ikke at man slutter totalt å bruke alle produkter.

Det er like lite hysterisk som at noen velger å spise mindre kjøtt, eller ønsker spise mindre sukker fordi man vet det har klima/helseeffekter.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...