Gå til innhold

Slutt å gi råd om opptak av lån når du ikke kan noe om "markedet"!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn og grønnere over mange brukere her på KG som hele tiden driver og kommenterer på folk sine spørsmål om låneopptak når de tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om i det hele tatt...

Hvorfor er dere så livredde for å ta opp lån? Hvis man har egenkapital og sikkerhet/kausjonist, og fremtidig økonomi som tilsier det så hvorfor sier alle at man ikke kan ta opp mer lån enn 3 x inntekt. Dette er komplett uriktig, og ikke realiteten i det hele tatt.

Alle banker er villig til å låne ut mer hvis situasjonen tilsier at man helt fint klarer å betjene det, og alle situasjoner er forskjellige. Ikke sleng ut kommentarer som "du har ikke sjans til å få mer 3 x" når du ikke har peiling på personene sine økonomiske situasjoner bortsett fra kanskje akkurat hva de tjener i dag.

Hvorfor gir folk råd om noe de tydeligvis ikke har peiling på i det hele tatt? Folk trenger råd for å få hjelp, og da det hjelper det ikke med latterlige kommentarer som "ta opp minst mulig lån" etc. De som gir sånne råd bor garantert ikke i Oslo og prøver å komme seg inn på markedet der, eller tjener uvanlig mye eller har rike foreldre som har hjulpet de inn på markedet.

Oss vanlige folk som har lyst på en kul og sentral bolig i et bra strøk i Oslo er avhengig av å ta opp lån for å få det til, ofte MYE lån, men så lenge man kan vise til et realistisk budsjett og en renteøkning innenfor realiteten de neste årene, og man har litt egenkapital så man tåler en prisnedgang, så er ikke risikoen stor, og bankene gjør jo selvsagt en vurdering av den risikoen når de velger å gi lån på mer enn 3 x inntekt.

Vi har lånt nesten 5 ganger inntekt, ca 2/3 av verdien på boligene og har absolutt ingen problemer med å betjene det lånet. Vi klarer en renteøkning på 7%, da begynner det å bli litt trangt, men ellers lever vi helt normalt. Vi kjøper ferske råvarer, spiser på dyre restauranter noen ganger i mnd, bruker en del på møbler og klær. En ordentlig ferie i året får vi og til, og likevel klarer vi å spare 5-10.000 i mnd.

Hvordan kan "ekspertene" her inne da si at vi er riv ruskende gale som låner så mye penger??

Konklusjonen er:

Alle er forskjellige, mange har mer enn råd til å låne mer enn 3 x inntekt, og det er sykt mye dyrere å kjøpe seg noe i sentrum av storbyene enn langt borte i gokk hvor du får en enebolig til 1-3 mill. Så slutt å gi misvisende råd som tilsier at du ikke vet noenting om markedet hvis du ikke kan det!!!!!!!

Anonym poster: 2d1f5c361ae58c7209126bf5b68efe27

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Javel.

Anonym poster: 9dc7212edef5a8a33a23be151efe9b0f

Skrevet

Åh, så sinna!

Hvorfor bry seg om råd fra fremmede hvis det ikke gjelder for deg da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er poenget med å mislede folk ved å gi råd som er feil. Folk kommer jo hit for å prøve å få hjelp, seriøst!!

Anonym poster: fdc97a2175545e42e3f81a159f42b05f

• Liker 3
Skrevet

Men hva er poenget med å mislede folk ved å gi råd som er feil. Folk kommer jo hit for å prøve å få hjelp, seriøst!!

Det er lov å vise litt gangsyn selv også, og innse at KG ikke er en gjeng med økonomer og bankfolk.

Om man vil ha et 100 % sikkert tips angående huslån så dra til en bank da vel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ellers så kan man jo også bare svare når man har kunnskap om temaet, og ikke drive og spre forvirring til folk som er usikre!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ellers så kan man jo også bare svare når man har kunnskap om temaet, og ikke drive og spre forvirring til folk som er usikre!!

Jeg undrer meg også ofte over folk som gir råd om ting de åpenbart verken har kunnskap om eller erfaring med.

Anonym poster: e65a4c81062f521b1fa2f8474356a441

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg undrer meg også ofte over folk som gir råd om ting de åpenbart verken har kunnskap om eller erfaring med.

Anonym poster: e65a4c81062f521b1fa2f8474356a441

BRA, endelig noen som er litt fornuftige her. Jeg gir hvertfall aldri råd til noen når jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, hva er vitsen med å forvirre folk enda mer enn de allerede er.

Selvfølgelig finnes det jo folk som alltid tror de er eksperter på alt, de bør kanskje gå litt inn i seg selv :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har dere i lån siden dere synes over 3 x inntekt er så mye, og hva har dere da igjen av inntekten til andre ting enn boligutgifter?

Gjest Ciegus
Skrevet

Det er lov å vise litt gangsyn selv også, og innse at KG ikke er en gjeng med økonomer og bankfolk.

Om man vil ha et 100 % sikkert tips angående huslån så dra til en bank da vel?

Poenget er at om en stakkars bruker på KG sier at banken har akseptert et lån på mer enn 3x inntekt, så klikker de andre KG-brukerne i vinkel og mener at Luksusfellen er garantert neste. Folk driter i å se på individuelle forhold, de er besatte av tommelfingerregler og skal likevel bastant gi råd til andre.

Det må være lov å reagere når man ser at en del av de generelle rådene her inne er på bærtur?

Med det sagt - banken er absolutt IKKE et 100% sikkert tips! Det er jo nettopp derfor folk ber om hjelp, men da vil de helst ha hjelp fra folk med litt innsikt i temaet, og ikke bare "jeg leste i VG i '97 at man burde ikke ha mer enn 2x inntekt i lån" for å sette det på spissen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med trådstarter.

Det er altfor mange som svarer som sier "jeg vil tro at", eller "du får nok..."

Slutt å tro. Vit! Iallefall på slike temaer som dette der å tro noe, basert på din egen erfaring, ikke er det spor til hjelp

Anonym poster: b57b939cc9651e7e94fc82a002400192

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med trådstarter.

Det er altfor mange som svarer som sier "jeg vil tro at", eller "du får nok..."

Slutt å tro. Vit! Iallefall på slike temaer som dette der å tro noe, basert på din egen erfaring, ikke er det spor til hjelp

Anonym poster: b57b939cc9651e7e94fc82a002400192

Du er morsom du. Dette med lån vet jo ikke en gang banken før de får alle detaljer. Så da må rådet bli: Ikke spør her inne om noe som har med lånestørrelse å gjøre. Svarene her blir jo basert på erfaring. Ingen legger ut absolutt alt av tall og familieforhold, bil og barnebidrag osv. Jeg tror ikke en gang en lånegiver har ville svart absolutt på et spørsmål her inne.

Anonym poster: a1eaeff19577cd3847ac1ec3accafdc7

AnonymBruker
Skrevet

...men jeg er enig med TS. Det er mange her inne som er skeptiske til lån. Jeg skjønner heller ikke hvorfor. Sånn som de siste årene har vært har det vært mye bedre å eie leilighet enn å spare. Jeg snakker først og fremst i storbyene.

Vår EK har steget mye på å eie en ekstra leilighet og vi har ikke vært redd for å ta opp ekstra lån. Vi låner omtrent 4 ganger inntekten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en bolig jeg har siklet på lenge på tvangssalg, så jeg vil absolutt oppfordre folk til å ta alt de kan få av lån.

Anonym poster: 704f3c3e84c48c72417f50742cb873a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Yes, dere har skjønt det, TAKK.

Hvorfor er folk så livredde for å ta opp lån? Ta opp minst mulig sier alle her inne, men man må faktisk være villig til å ta litt risiko for å tjene på det. Så lenge det er innenfor det man kan klare, og man har litt egenkapital og råd til å ha et liv ved siden av så gi meg EN god grunn til at man ikke skal låne litt mer enn 3 x inntekt og ha god plass og en mye høyere livskvalitet.

Hadde jeg ikke hatt en mann som hadde pushet meg til å ta risiko og låne 100% av kjøpesum (med kausjonist) sist gang vi kjøpte så hadde vi ikke tjent nesten 2 millioner på på 4 år, og hadde nå plutselig råd til 200m2 på beste vestkant (selvsagt igjen med mer lån enn 3 x inntekt).

AnonymBruker
Skrevet

Yes, dere har skjønt det, TAKK.

Hvorfor er folk så livredde for å ta opp lån? Ta opp minst mulig sier alle her inne, men man må faktisk være villig til å ta litt risiko for å tjene på det. Så lenge det er innenfor det man kan klare, og man har litt egenkapital og råd til å ha et liv ved siden av så gi meg EN god grunn til at man ikke skal låne litt mer enn 3 x inntekt og ha god plass og en mye høyere livskvalitet.

Hadde jeg ikke hatt en mann som hadde pushet meg til å ta risiko og låne 100% av kjøpesum (med kausjonist) sist gang vi kjøpte så hadde vi ikke tjent nesten 2 millioner på på 4 år, og hadde nå plutselig råd til 200m2 på beste vestkant (selvsagt igjen med mer lån enn 3 x inntekt).

Vi har også tjent litt over 2 mill på 4 år :) Og vi har alltid strukket oss til det dyreste vi har hatt råd til. Det har steget enormt de siste årene. Vi vil heller ikke ha noe problemer hvis renta stiger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn og grønnere over mange brukere her på KG som hele tiden driver og kommenterer på folk sine spørsmål om låneopptak når de tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om i det hele tatt...

Hvorfor er dere så livredde for å ta opp lån? Hvis man har egenkapital og sikkerhet/kausjonist, og fremtidig økonomi som tilsier det så hvorfor sier alle at man ikke kan ta opp mer lån enn 3 x inntekt. Dette er komplett uriktig, og ikke realiteten i det hele tatt.

Alle banker er villig til å låne ut mer hvis situasjonen tilsier at man helt fint klarer å betjene det, og alle situasjoner er forskjellige. Ikke sleng ut kommentarer som "du har ikke sjans til å få mer 3 x" når du ikke har peiling på personene sine økonomiske situasjoner bortsett fra kanskje akkurat hva de tjener i dag.

Hvorfor gir folk råd om noe de tydeligvis ikke har peiling på i det hele tatt? Folk trenger råd for å få hjelp, og da det hjelper det ikke med latterlige kommentarer som "ta opp minst mulig lån" etc. De som gir sånne råd bor garantert ikke i Oslo og prøver å komme seg inn på markedet der, eller tjener uvanlig mye eller har rike foreldre som har hjulpet de inn på markedet.

Oss vanlige folk som har lyst på en kul og sentral bolig i et bra strøk i Oslo er avhengig av å ta opp lån for å få det til, ofte MYE lån, men så lenge man kan vise til et realistisk budsjett og en renteøkning innenfor realiteten de neste årene, og man har litt egenkapital så man tåler en prisnedgang, så er ikke risikoen stor, og bankene gjør jo selvsagt en vurdering av den risikoen når de velger å gi lån på mer enn 3 x inntekt.

Vi har lånt nesten 5 ganger inntekt, ca 2/3 av verdien på boligene og har absolutt ingen problemer med å betjene det lånet. Vi klarer en renteøkning på 7%, da begynner det å bli litt trangt, men ellers lever vi helt normalt. Vi kjøper ferske råvarer, spiser på dyre restauranter noen ganger i mnd, bruker en del på møbler og klær. En ordentlig ferie i året får vi og til, og likevel klarer vi å spare 5-10.000 i mnd.

Hvordan kan "ekspertene" her inne da si at vi er riv ruskende gale som låner så mye penger??

Konklusjonen er:

Alle er forskjellige, mange har mer enn råd til å låne mer enn 3 x inntekt, og det er sykt mye dyrere å kjøpe seg noe i sentrum av storbyene enn langt borte i gokk hvor du får en enebolig til 1-3 mill. Så slutt å gi misvisende råd som tilsier at du ikke vet noenting om markedet hvis du ikke kan det!!!!!!!

Anonym poster: 2d1f5c361ae58c7209126bf5b68efe27

Dere har lånt nesten 5ganger inntekten, med en "normal" inntekt på ca 400 000 per pers så blir det 800 000 som tilsier et lån på ca 3,8mill.

Dere betaler da ca 22500 i renter og avdrag altså bortimot hele lønnen til en pers.

om den andre da har 22 000, dere sparer 10 000 så har dere 12 000 igjen å leve for

Om renta går opp 7% fra 3,8% som jeg brukte i eksempelet så må dere ut med ca 15000 mer i renter og avdrag, dere hadde 12 000 til gode altså er dere allerede 3000 i minus, men dere får litt mer utbetalt pga høyere rentefradrag så går dere i null, dere slutter å sparer så får 10 000 å leve for og med deres dyre vaner (Vi kjøper ferske råvarer, spiser på dyre restauranter noen ganger i mnd, bruker en del på møbler og klær. En ordentlig ferie i året får vi og til,) så går regnestykket simpelthen ikke opp med mindre dere har avdragsfritt lån.

Og selvfølgelig er det ikke noe problem å låne mer enn 3 x inntekten med et avdragsfritt lån som du har sikkerthet/kausjonist for, men om du har lånt mer enn 70% så får man somregel ikke avdragsfrihet og dermed en helt annen økonomi.

Anonym poster: 8a89bb2b0d6057580891a3bd99379c7d

• Liker 2
Skrevet

Gode grunner til å ikke låne penger som en idiot:

1.) Renten kan ikke alltid ligge på et kunstig lavt nivå, man skal ikke lenger enn 15-20 år tilbake i tid da renten lå på over 10%.

2.) Mange betaler bare renten til lånet og betaler ikke ned selve lånet.

3.) Norge er i høyeste grad svært avhenig av råvareprisene, spesielt oljeprisen. Et vesentlig fall i oljeprisen kan medføre store konsekvenser for norsk økonomi. Stop i produskjonen i lengre tidsperioder vil også være kristisk.

4.) Ingenting vokser inn i himmelen. Det seier seg selv at før eller siden vil boligprisene gå på en smell.

Klart det kan gå bra, men det kan også gå til svarte helvete. Klart man kan gamble, men hvis folk mister hjemmene sine pga. for høye lån synes jeg ikke synd på dem. For all del lån i vei, men ikke kom og klag hvis dere går på en smell. Så lenge man jobber hardt og står på så går det som regel bra.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er helt umulig for noen på Kvinneguiden å fortelle nøyaktig hva man får i lån uten å kjenne alle detaljer om økonomi og forpliktelser, kausjonist og tilleggssikkerhet.

Regelen om 3 x bruttoinntekt er et utgangspunkt som flere banker bruker - men det er ingen absolutt fasit. Det er flere forhold som vil utvide denne grensen: unge mennesker som er i begynnelsen av sin karriere har gjerne et inntektspotensiale som er for stigende.

Ofte er det også slik at når to personer leter etter bolig stiller sterkere økonomisk enn en person. Dette fordi man faktisk har to inntekter å bruke til utgiftene.

Bankene bruker noen sjablongregler som 3x "regelen", SIFO og lignende - men til syvende og sist blir det en individuell vurdering. Når man har lav inntekt bruker man en høyere andel av inntekten til dekke alle sine utgifter. For lave inntekter og enslige er nok "tommelfingerregelen" om 3xbruttoinntekt ikke så langt borte. Er man også helt uten kausjonist og har lite egenkapital vil dette trekke ytterligere,ned.

Så kan jeg jo også legge til at jeg spurte min bank om dette for en stund tilbake og fikk til svar at de brukte 3xbruttoinntelt som utgangspunkt.

Det viktigste å ha klart for seg når en skal låne er at låne skal betales tilbake og man skal kanskje ha råd til noe annet enn renter og avdrag. Med små inntekter kan dette raskt bli en utfordring. Men med høyere inntekt blir dette problemet mindre og mindre etterhvert som inntekten øker mer enn utgiftene. Bankene er opptatt av å få og beholde kunder, men de er også forpliktet til å fraråde.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok at folk blir advart mot å ta opp for mye i lån...!

Det er faktisk en big deal å pådra seg lån. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg blir kontaktet på jobben av folk som ikke kan betale sine regninger... Kanskje vi snakker 15 pers om dagen hvor 70% av disse folkene sliter HVER måned året rundt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...