Gå til innhold

Hva er materialisme?

Kara W

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake anklaget jeg og mannen min hverandre for å være materialistiske.

Han mente at ting ikke har noen verdi utover det man kan bruke den til akkurat der og da. Har man ikke bruk for en ting så kaster man den, og kan heller kjøpe en ny dersom behovet oppstår i fremtiden.

Jeg var glad i alle tingene, og ville ikke kaste noen ting, for alt er nyttig for noen, før eller siden. Best å spare på ting i tilfelle man får bruk for det en dag, eller dersom noen man kjenner har bruk for en slik ting kan man gi det til dem og gjøre dem glad.

Så hvem av oss hadde rett? Er det bruk-og-kast som er materialistisk, eller det å ville spare på alt? (Jeg har selvfølgelig overdrevet standpunktene våre litt, i tilfelle dere ikke skjønte det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For en stund tilbake anklaget jeg og mannen min hverandre for å være materialistiske.

Han mente at ting ikke har noen verdi utover det man kan bruke den til akkurat der og da. Har man ikke bruk for en ting så kaster man den, og kan heller kjøpe en ny dersom behovet oppstår i fremtiden.

Jeg var glad i alle tingene, og ville ikke kaste noen ting, for alt er nyttig for noen, før eller siden. Best å spare på ting i tilfelle man får bruk for det en dag, eller dersom noen man kjenner har bruk for en slik ting kan man gi det til dem og gjøre dem glad.

Så hvem av oss hadde rett? Er det bruk-og-kast som er materialistisk, eller det å ville spare på alt? (Jeg har selvfølgelig overdrevet standpunktene våre litt, i tilfelle dere ikke skjønte det).

Pass på så du ikke ender opp som hoarder da. Moren min startet opp med samme tenkegang: jeg får heeelt sikkert brukt for det engang.

Hva slags ting samler du på?

Anonym poster: 299683ba8bb0b1c3e92686ce998941e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at materialisme er når man kjøper og kjøper, ikke gjenbruker, og når ting blir status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på så du ikke ender opp som hoarder da. Moren min startet opp med samme tenkegang: jeg får heeelt sikkert brukt for det engang.

Jeg har jobbet en del med dette, og er blitt mye flinkere med årene. Tenåringsrommet mitt hjemme så virkelig ikke ut. Det var standard at man ikke kunne se gulvet for å si det slik. Jeg har heldigvis aldri vært så veldig glad i shopping, men takker nesten alltid ja om noen har noe som de skal kvitte seg med.

Jeg tenker at materialisme er når man kjøper og kjøper, ikke gjenbruker, og når ting blir status.

Ingen av oss er særlig glad i å shoppe, og ikke er vi veldig opptatt av status, så da hadde vi kanskje feil begge to :P

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialisme går vel først og fremst på at materielle ting opptar deg i livet og er noe du verdsetter høyt, hvorvidt du er materialistisk eller ikke avhenger da først og fremst om hvor mye du kjøper - og da vil både folk med bruk-og-kast mentalitet og folk som sparer veldig mye på tingene være materialistisk. Så blir litt vel vagt med informasjon :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er i grunnen ikke helt sikker, men tror forskjellen på materialisme og kapitalisme er at en kapitalist vil kjøpe nytt og går for kjøp og kast-metoden mens en som er materialistisk ser den praktiske nytten av ting som kan brukes en gang og gjerne går inn for byttehandel og er mer sparsommelig rettet.

Jeg er usikker, har bare diskutert temaet.

Anonym poster: 81080e0630301531d5b122e49bfaea9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente du filosofisk? For innen filosofien så betyr materialisme noe ganske annet enn på folkemunne.

Anonym poster: c6a497eeca4990d9c87caa60e9ae389b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente du filosofisk? For innen filosofien så betyr materialisme noe ganske annet enn på folkemunne.

Jeg tar gjerne den filosofiske forklaringen. Er alltid interessert i å lære noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Materialisme i dagliglivet er vel bare at ting får stor betydning. Om du er svært opptatt av å ta vare på alle disse tingene (og det ikke er av f.eks. miljøhensyn) og mannen din er svært opptatt av å kjøpe så er dere begge materialistiske.

Anonym poster: 778a18caf79a4703ba1625699da88f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar gjerne den filosofiske forklaringen. Er alltid interessert i å lære noe nytt.

Jeg avskyr å bli bemøtt med youtube-videoer når jeg diskuterer og jeg må bare unnskylde dette, men den beste forklaringen, enkel, rett til poenget og veldig god, som jeg har er en youtube-video. Selv om den er laget av en marxist så er dette altså ikke politisk. I denne videoen så diskuteres kun filosofisk materialisme (og filosofisk idealisme, som også er noe annet enn det idealisme på folkemunne er).

Det er kun en forklaring på hva filosofisk materialisme (og idealisme) er for noe, ikke en politisk rettet video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunnen ikke helt sikker, men tror forskjellen på materialisme og kapitalisme er at en kapitalist vil kjøpe nytt og går for kjøp og kast-metoden mens en som er materialistisk ser den praktiske nytten av ting som kan brukes en gang og gjerne går inn for byttehandel og er mer sparsommelig rettet.

Kapitalisme og materialisme er vidt forskjellige ting, materialisme går på å verdsette materielle ting høyt - mens kapitalisme er et økonomisk system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...