Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er i full jobb. Jeg er student. Vi har et felles boliglån hvor vi betaler 50-50 på. Banken mente at det var best at lånet sto på han alene fordi jeg var student (hvorfor?), og da tilfaller også rentene han (dette vil jo stå på selvangivelseni). Men, hvordan løser vi dette for at det skal bli rett mellom oss? Jeg er naturligvis lite interessert i at han skal få alle rentene da jeg betaler halvparten.

Setter stor pris på all hjelp, da dette er litt nytt for meg :-)

Anonym poster: f16add977d1f1438aa07551a06304960

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken mener det, fordi de vil ikke gi lån til noen som ikke har inntekt. Og de vil derfor holde han ansvarlig. Hvis det er han som eier boligen på papiret betaler du i praksis husleie siden dere er samboere og ikke gift.

AnonymBruker
Skrevet

Banken mener det, fordi de vil ikke gi lån til noen som ikke har inntekt. Og de vil derfor holde han ansvarlig. Hvis det er han som eier boligen på papiret betaler du i praksis husleie siden dere er samboere og ikke gift.

Jeg har en deltidsjobb, men jeg forstår likevel hva du mener. Jeg står som medlånetaker, og vi står begge som eiere.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Det vi har gjort, er at vi korrigerer alle summer på selvangivelsen som har med lånet å gjøre. På hans blir de halvert, og på min skriver jeg inn den andre halvparten under samme post.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere begge er tinglyst som eiere av huset 50/50, og dere betaler 50/50 på lånet er det ikke noe problem. Det samme gjør vi, jeg står som hovedlåntaker og han som medlåntaker, men det er for å få Ung boliglån avtalen (han er eldre). Vi gjør samme som personen over her, når selvangivelsen kommer er det bare å halvere lånet og rentenedbetalingene og legge inn som endring hos begge to. Alt kommer alltid på meg så ser ut som jeg får igjen masssse på skatten, dessverre er ikke så mye når han får halvparten :fnise:

Anonym poster: 38801c5517adcf983fa34b6d86973190

Skrevet

Jeg har en deltidsjobb, men jeg forstår likevel hva du mener. Jeg står som medlånetaker, og vi står begge som eiere.

Det går ikke an å ha to hovedlånetakere på ett lån, det er en hovedlånetaker og en medlånetaker. Det vil alltid være slik at hovedlånetakeren får hele rentefradraget på sin selvangivelse. Som andre her sier så er dette uproblematisk å endre i selvangivelsen og det er ikke nødvendig å sende inn noe dokumentasjon.

Skrevet

Det er alltid en hovedlåntaker, men du kan være medlåntaker. Og rentene fordeler dere selv på selvangivelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...