finkel Skrevet 23. mai 2013 #1 Skrevet 23. mai 2013 (endret) Vi driver og bygger kjøkken, og titter på benkeplater. Ønsker oss en mørk laminatplate, muligens ganske blank. Jeg baker ofte (gjærbakst), og synes det er praktisk å bake/elte/forme rett på benken. Men, er redd for at jeg klarer å lage små striper i benken etterhvert? Baker mye snurrer, boller osv, så ser for meg at når jeg deler opp deigen med deigskrapen, så vil det bli slitasje. Spesielt om vi velger høyglansplate. Har mye dagslys som kommer rett inn fra store vindu, så alt av striper vil bli fanget opp. Er det noen som har tips til hva man evt kan bruke som bakeunderlag? Ønsker meg egentlig et stykke med steinplate, men det tror jeg utgår... Endret 23. mai 2013 av finkel
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #2 Skrevet 23. mai 2013 Vi har benkeplater av Ottaskifer på kjøkkenet, og jeg baker ut gjærdeig rett på steinen. Det er for det første veldig behagelig å håndtere deig på skiferen, den er lett å gjøre ren, og den får ikke sjenerende riper - faktisk bruken den bare finere og finere. Jeg er i det hele tatt svært positivt overrasket over hvor brukervennlig skiferen er, og anbefaler det varmt! Anonym poster: c24aaa0f1c57baee3fcb46ca46a6acd1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #3 Skrevet 23. mai 2013 *faktisk gjør bruken den... Anonym poster: c24aaa0f1c57baee3fcb46ca46a6acd1
Severus Skrevet 23. mai 2013 #4 Skrevet 23. mai 2013 Hvis du skal ha bakeunderlag type sånn som Tupperware. Da må du huske å legge et vått håndkle under, eller så vil det skli avgårde.
finkel Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. mai 2013 Vi har dessverre ikke budsjett til å ha steinplate, selv om det selvfølgelig hadde vært det aller beste. Så vi får gjøre det på annet vis! Har mykt bakeunderlag ala Tupperware fra før, men synes det er vanskelig å rengjøre, siden det er så stort og mykt. Fungerer godt når man får plassert det på benken, men blir mange krinker og kroker hver gang det skal skylles i vasken, siden det "bretter" seg. Er det fra Tupperware stivere, kanskje? Hvis du skal ha bakeunderlag type sånn som Tupperware. Da må du huske å legge et vått håndkle under, eller så vil det skli avgårde.
Severus Skrevet 23. mai 2013 #6 Skrevet 23. mai 2013 Jeg har ikke prøvd de nyere underlagene til tupperware, men på mammas fra slutten av 90-tallet måtte man ha våt handuk under. Da ligger det egentlig mest helt i ro, å så tror jeg man kan vaske det i oppvaskmaskinen. Tupperware sitt er bare å tørke av med en fuktig klut så kommer det meste av.
Gjest navnelapp Skrevet 23. mai 2013 #7 Skrevet 23. mai 2013 Vi har laminatbenk, og eg har bakt på den i tretten år utan hakk i overflata. Det er ein kvik-benk med eit heilt svakt steinaktig mønster som på avstand framtrer som mørkegrått. Eg ville nok ikkje gått for høgglans, det blir for "voldsomt", syns eg. Men det er min smak.
Miren Skrevet 23. mai 2013 #8 Skrevet 23. mai 2013 (endret) Hjemme har vi en vanntett duk, sånne som man bruker ute. Fungerer bra å bake på, og man kan bare pakke den bort etterpå Edit: Tror det heter voksduk Endret 23. mai 2013 av Miren
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #9 Skrevet 23. mai 2013 Kan det være en mulighet å ha en kjøkkenbenk med annerledes benkeplate enn de andre? F.eks. om du har en benk som står litt unna de andre. Eventuelt velge et spesielt kjøkkenbord. Anonym poster: f73dd24b90f9971e1a2b46bc46d74d27
finkel Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 23. mai 2013 Vi har laminatbenk, og eg har bakt på den i tretten år utan hakk i overflata. Det er ein kvik-benk med eit heilt svakt steinaktig mønster som på avstand framtrer som mørkegrått. Eg ville nok ikkje gått for høgglans, det blir for "voldsomt", syns eg. Men det er min smak. Selv om du bruker deigskrape av metall, f. eks? Synes det er bedre å bruke når man deler opp snurrer... Det gamle kjøkkenet har en allerede slitt benkeplate, så jeg er vant med å "gjøre som jeg vil". Vil muligens velge bort høyglansen, nettopp pga striper. Vi får se. Hjemme har vi en vanntett duk, sånne som man bruker ute. Fungerer bra å bake på, og man kan bare pakke den bort etterpå Edit: Tror det heter voksduk Lurt! Trenger du en klut under, for at den ligger i ro?
finkel Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 23. mai 2013 Kan det være en mulighet å ha en kjøkkenbenk med annerledes benkeplate enn de andre? F.eks. om du har en benk som står litt unna de andre. Eventuelt velge et spesielt kjøkkenbord. Anonym poster: f73dd24b90f9971e1a2b46bc46d74d27 Dessverre, men det hørtes lurt ut, hadde vi hatt plass! Kjøkkenbord har vi allerede.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #12 Skrevet 23. mai 2013 Bruker bakematte i silikon fra ikea, men voksduk hørtes lurt ut det og! Anonym poster: cd1c93e39edcf14230c7f5f1ce0504a0
Miren Skrevet 23. mai 2013 #13 Skrevet 23. mai 2013 Selv om du bruker deigskrape av metall, f. eks? Synes det er bedre å bruke når man deler opp snurrer... Det gamle kjøkkenet har en allerede slitt benkeplate, så jeg er vant med å "gjøre som jeg vil". Vil muligens velge bort høyglansen, nettopp pga striper. Vi får se. Lurt! Trenger du en klut under, for at den ligger i ro? Det er vell lurt, men jeg bruker ikke det
Gjest navnelapp Skrevet 23. mai 2013 #14 Skrevet 23. mai 2013 (endret) Mine deigskraper er ikkje i metall, men eg har jo kutta med kniv utan at det syns. Endret 23. mai 2013 av Alt godt
Kvist Skrevet 23. mai 2013 #15 Skrevet 23. mai 2013 Jeg har også laminatplate, ikke høyglans riktignok, min er grå med et slags rutemønster. Jeg baker rett på plata, synes også bakeunderlag sklir og er noe herk å vaske. Skjærer ikke med kniv rett på plata men deler gjerne opp deig med deigskrape i metall. Plata er nå fire år og jeg ser absolutt ikke noen spor av bruk på den.
finkel Skrevet 5. juni 2013 Forfatter #16 Skrevet 5. juni 2013 Tusen takk for svar, alle sammen! Vi bestemte oss for å være fornuftige og valgte bort høyglansen. Ble en laminatplate som ligner skifer, så da regner jeg med at jeg kommer itl å bake rett på den. Blir det striper i den da, så får jeg heller ty til bakeunderlag videre! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå