AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #1 Skrevet 23. mai 2013 bor i en firemannsbolig med fire leiligheter. Et år etter vi flyttet inn her så flytter et par inn under oss i 50 årene. De setter igang med oppussing noe vi ikke reagerer så mye på for er jo vanlig og ville pusse opp litt når man flytter inn men dette bare fortsetter og fortsetter og nå har han holdt på i 2 år med oppussing til alle døgnets tider. søndager og helligdager også og vi kjenner vi blir smågale av dette. Er så slitsomt for mannen min og komme hjem fra jobb. og så etter hvert sette seg ned for og se litt tv og slappe av og så begynner de under. Hamring. saging og borring. Veldig intenst så man omtrent ikke kan høre seg selv tenke. Jeg jobber natt og trenger sove dagtid når jeg jobber men det får jeg omtrent ikke gjort endel ganger. Han holder ofte på veldig sporadisk. Noen timer av gangen men man vet jo aldri når det er så ofte er det når jeg akkurat har sovnet, Da er det bare og stå opp. Jeg sliter med og gjøre noen god jobb uten nok søvn (er sykepleier) og dette kan jo og være fare for at jeg da gjør lettere feil osv som kan ha alvorlige konsekvenser. Vi har ikke noen regler på dette i borretslaget vi bor i. Jeg prøvde derfor og få dette inn under generalforsamlingen vi nylig hadde. Der jeg skrev det skulle være ro fra oppussingslyder etter 21 og hele søndager og stille etter 17 på lørdager. Dette ble nedstemt og ble bestemt at det skulle forsette som før. Jeg falt og brakk et bein samme dag som denne generalforsamlingen var og måtte på legevakten så fikk ikke gått. I går møtte jeg han naboen min. Han begynner sjelle meg ut. Først for at han synes det var så teit jeg ikke hadde møtt på generalforsamlingen og når jeg sa grunnen så bare fortsatte han med at det virkelig ikke var god nok grunn og at det ikke holdt. Så tror jeg han nevnte 10 ganger at de hadde ledd av forslaget mitt. jeg Prøvde si at det var vanlig med regler i Obosborretslag på dette. Han bare fnyste av meg og fortsatte. Sa og til han at det har jo vært veldig slitsomt med all den oppussingen hans og da truet han meg med at det bare kom til og bli enda værre. Hadde mer igjen og jeg kunne bare vente. Helt uten evne til emparti eller forståelse eller udmykhet (noe jeg hadde vært om jeg hadde pusset opp og plaget naboer i over 2 år) Han sier bare ting til meg men tørr ikke si noe til min samboer. I dag kjenner jeg en vis Angst. Nesten så jeg ikke tørr gå ut i tilfelle jeg skulle møte på han igjen. Hater ha et slikt forhold til naboer som man bor såpass tett inntil. Jeg har vurdert og prøve og få til en samtale om dette men funnet ut at det har lite for seg for han evner ikke og lytte eller ta noen som helst selvkritikk. Han er og veldig egoistisk. Virker ikke bry seg om andre. Vi skal kansje ha barn etterhvert. Men hvordan blir det og få lagt de i såpass mye oppussingsstøy? Nesten så jeg vurderer og flytte men med 1,5 måned til giftemål så blir det lite aktuelt nå. desuten utrolig synd og måtte flytte for vi trives jo godt her bortsett fra problemer med denne naboen. Noen gode råd? Anonym poster: 6da83b0550bad3471b581cb5538a392c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #2 Skrevet 23. mai 2013 Flytt. Ikke bare er naboen din en suppegjøk, men om det er så ille at hele generalforsamlingen faktisk ler av forslaget ditt, da er ikke det et sted jeg ville likt å la en unge vokse opp i hvert fall. Anonym poster: b1dad4d9b6aa47480c7209bcda3d1a49
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #3 Skrevet 23. mai 2013 Om hun ikke snakket med andre om hva som faktisk skjedde under generalforsamlingen, så er det ikke sikkert at forslaget hennes ble latterliggjort og det er bare denne mannen som ville fornærme henne. Føler meg deg TS, og bor i OBOS-borettslag selv og vi har egen mappe med husordningsregler. Syns ikke du skal la deg herse av denne mannen, ta det opp med samboeren og evt. andre beboere, kan hende at naboene føler det samme som deg og tør ikke si fra. Sammen kan dere skrive en skriftlig klage til styret og se om det hjelper. Veldig rart at dere ikke har konkrete regler om sånt, men det er forsatt noe som heter vanlig folkeskikk og hensyn til naboer. Vil helst ikke oppmuntre "støy mot støy"-sak, men enkelte ganger forstår ikke enkelte andre "språk". Anonym poster: cd4499e2d2b1f4eede4b917c6b143c10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #4 Skrevet 23. mai 2013 Det er naboen som burde flytte...Er det ikke visse regler, sånn at det ikke erliv etter kl 23:00 og før kl 07:00? Skjønner at resten av døgnet er et problem også. Hadde skrevet skriftlig klage til styret. Og dokumenter tidspunkter, skriv ned når de bråker og hvor lenge, legg ved listen. Høres ut som en syk person. Anonym poster: 50ed5fbd550d224bfb7097304f29f324
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #5 Skrevet 23. mai 2013 Det finnes også en lov om helligdagsfred og naboloven.bl.a. De har ikke lov å bråke på helligdager (så ekstremt som de bråker, kan jo det være aktuelt å begrunne en eventuell klage med dette). Aktuelt regelverk: • Kommunehelsetjenesteloven (forskrift om miljørettet helsevern) • Naboloven (særlig § 2) • Lov om helligdager og helligdagsfred (særlig § 3) • Vegtrafikkloven (særlig §3, og forskrift om kjørende og gående trafikk, § 16) • Forurensningsloven (forurensnings- forskriftens del 2) • Forskrift til begrensning av støy i Oslo (gjelder bare Oslo, men kan brukes i andre kommuner som veiledning.) Anonym poster: 50ed5fbd550d224bfb7097304f29f324
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2013 #6 Skrevet 23. mai 2013 Det finnes lokale støyforskrifter for en del steder, Oslo har i alle fall dette. I disse står det bl.a. at det skal være innsovningstid mellom 2300 og 0100, så da skal det være stille. Det er også strenge desibelregler som ikke kan overskrides osv. Legger ved lenken, selv om du ikke nødvenidvis bor i Oslo: http://www.lovdata.n...41009-0002.html Du er ikke tullete, og ikke la ham tråkke på deg. Hadde blitt helt tussete selv, men du har rett her. Om jeg var deg, ville jeg tatt en telefon eller sendt en mail til http://www.stoyforeningen.no/ og bedt om hjelp. De har en del fakta på sine sider, og vet hva som er lov og ikke. Det eneste som er galt med deg er naboen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå