AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #1 Skrevet 23. mai 2013 på dagtid sover han i vognen, men på kvelden er jeg nødt til å amme han i søvn. Hadde vært greit hvis han sovnet etter første amming, men jeg må ut med puppen 4-5 ganger før han til slutt sovner. Han sover da oppå brystet mitt til neste amming. Nå vil jeg prøve å få han til å sovne i egen seng. Hvordan gjøres dette? Anonym poster: f615cd98b970bc432d4139f2c17e963e
tonelillevenn Skrevet 23. mai 2013 #2 Skrevet 23. mai 2013 Hvor ofte gir du han pupp på kvelden? Melkeproduksjonen er på det laveste fra kl 17-24 på kvelden og barnet trenger derfor oftere mat på kvelden. Hvis du prøver å tilby han melk hver time (fra han avslutter forrige måltid) fra kl 17 tiden og 2- 3 ganger, kan det hande han blir mettere og faller da lettere i søvn. Det er veldig lurt å vende han til egen seng i 3 mnd alderen. Bruk en godt brukt t skjorte fra far, det kan ofte roe dem, fordi de kjenner lukten men forbinder den ikke med melk som fra deg. I tillegg er det lurt å varme opp madrassen med en varmeflaske, lage det trangt i sengen f eks med et stort badehåndkle du durrer sammen til en pølse med en hårstrikk i hver ende og legg den som en bro som barnet ligger inni. Det vil minne dem om livmoren. Fint å ha vinduet oppe, så det blir litt kjølig på rommet og mørkt. I hans alder, er det også lurt å tenke på når han sover på ettermiddagen, så det blir noen timer mellom siste soveøkt og når det er natten. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 takk for tips! må bare spørre igjen... Her sovner han ikke før kl 24 og sover sånn nå og da hele kvelden. Når bør siste dupp være og når legges de i denne alderen? Hvordan lære han å sove i egen seng? Han begynner jo og kave med en gang han legges ned ts Anonym poster: f615cd98b970bc432d4139f2c17e963e
Gjest Duftlys Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 takk for tips! må bare spørre igjen... Her sovner han ikke før kl 24 og sover sånn nå og da hele kvelden. Når bør siste dupp være og når legges de i denne alderen? Hvordan lære han å sove i egen seng? Han begynner jo og kave med en gang han legges ned ts Anonym poster: f615cd98b970bc432d4139f2c17e963e Jeg tror en bare må prøve seg fram. Vi har en sovebaby som fint kan ta en ettermiddagsdupp fram til f.eks 18, for så å legges rundt 19 og sove til neste morgen (avbrutt av mating et par ganger om natta). Ja, det er litt kaving i starten, og det er vanlig. Vi og ligger jo gjerne å vrir oss før vi faller til ro. Forsøk å lage rutiner på leggesituasjonen med f.eks bad,tran,pysj,amming eller flaske på senga og deretter f.eks nattasang. Det har vi gjort noen uker nå med minien vår på 11 uker, og det funker som bare det:)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 ok skal prøve det. men er poden vår gammel nok til å lære å finne søvnen selv? altså at vi kan ta en "kamp" med han? Ikke kamp i den forstand at han må ligge å gråte, men at vi legger han våken i sengen og prøver å lære han å sovne uten pupp. Eller skal jeg vente til han blir eldre? mange spm, men er helt rådvill og føler meg på villspor med lillegutten vår . godt å få litt tips her inne! ts Anonym poster: f615cd98b970bc432d4139f2c17e963e
Bolla! Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Vår gutt er 3mnd og finner fint søvnen selv. Fra han var ca. 7 uker begynte vi og legge han i senga, synger et par sanger, stryker litt på kinnet før vi går ut av rommet. De fleste kvelder må vi inn å sette i smokken slik at han roer seg. Funker veldig fint her i allefall Han legger seg rundt 21 og det har ikke noe å si at siste duppen slutter rundt 19-20, min erfaring er at søvn avler søvn! Han sovner som regel mellom 21.15 og 21.45 alt ettersom og sover da uavbrutt fram til mellom 5 og 7 en gang for mat. Luxus, jeg vet Lykke til
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 legger dere i forhold til amming også? sånn at han er sulten og trøtt ved siste måltid på sengekanten? ts Anonym poster: f615cd98b970bc432d4139f2c17e963e
tonelillevenn Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Han er ikke for liten til å lære å finne søvnen selv. Barn er ulike, og man må prøve seg frem, men det er fint å prøve å legge litt tidligere for hver kveld i denne alderen. Hvis det pleier å være kl 24, prøv med 23, så 22 osv. Siste dupp kan variere ut fra hvor sent du legger han, men er leggetid rundt kl 20, er det lurt om han ikke sover så mye etter kl 17.
Stinelin Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Å finne søvnen selv er fint om man klarer det, men å ta noen "kamp" ville jeg ha ventet med. Jeg synes en baby på 3mnd er veldig liten, og ville ikke ha stresset med rutiner enda. Mange har behov for hyppig amming og nærhet hele kvelden. 1
Gjest RockOn Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 En ting vil jeg legge til denne diskusjonen, og det det er at det er utrolig mange som mener at det er "fyfy" og amme i søvn, men selv gir de smokk. Jeg tror det er er en misforståelse ute og går et sted, for det er greit å gi barnet en smokk så det sovner, men ikke pupp? Det å gi et barn smokk betyr ikke at barnet "finner søvnen selv". For det er samme "uvane" ved smokk og ved pupp, det er å "suge" seg i søvn. Dessuten så ammet, bysset og bar jeg mitt barn i søvn hele veien. Hver kveld før han skulle legge seg så gikk vi inn på soverommet, han fikk pupp og noen ganger sovnet han ved puppen, men stort sett så lå han våken ved etterpå, jeg gikk da ut og han "skravlet" seg i søvn. Uten smokk eller sutt. Det er å finne søvnen selv. Han var da ca 3 måneder. Jeg er så lei av at alle skal se ned på de som ammer i søvn fordi de mener barnet ikke finner søvnen selv, mens selv gir de smokk. Det blir for dumt..
Gjest Sitronmelisse Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 på dagtid sover han i vognen, men på kvelden er jeg nødt til å amme han i søvn. Hadde vært greit hvis han sovnet etter første amming, men jeg må ut med puppen 4-5 ganger før han til slutt sovner. Anonym poster: f615cd98b970bc432d4139f2c17e963e Har sett flere tråder om dette her og det er helt normalt! Min oppførte seg på eksakt samme måte. Sovnet ved puppen men våknet når jeg la baby ned i senga. En sen kveld da jeg la meg i senga sammen med baby og baby faktisk sovnet, skjønte jeg at det baby ville ha var min nærhet - og ikke var sulten. Etter det slo jeg meg til ro om kveldene foran TV eller KG med baby ved brystet inntil den fasen gikk over. For det går over. Av seg selv.
tonelillevenn Skrevet 25. mai 2013 #12 Skrevet 25. mai 2013 Å finne søvnen selv er fint om man klarer det, men å ta noen "kamp" ville jeg ha ventet med. Jeg synes en baby på 3mnd er veldig liten, og ville ikke ha stresset med rutiner enda. Mange har behov for hyppig amming og nærhet hele kvelden. Helt enig med deg, noen kamp skal man ikke ta, heller prøve å lese barnets signaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå