Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med 2 barn og har ca 300.000 i gammel gjeld (10 år+). Nå tar jeg meg utdannelse, men er ikke ferdig før om 4 år og selv da vil jeg jo få betjeningsproblemer. Er det realistisk at jeg får gjeldsordning?

Anonym poster: be0babcce2720fdfc9a7b64bb80053bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les denne: http://sunnokonomi.no/?p=2271

"Renten varierer fra krav til krav, men tar det deg mer enn 5 år å nedbetale gjelden din kan du forsøke med å tilby kreditorene lik rente på 8,5 prosent som for tiden er forsinkelsesrenten. Tar det deg mer enn 8 år å nedbetale gjelden din kan du tilby en enda lavere rente. Dersom du er varig ute av stand til å betale gjelden din kan du søke om offentlig gjeldsordning."

Du har bare 300.000 i gjeld, med en normal jobb etter utdannelse, og ved å passe på forbruket (ikke noe luksusliv), så er du på ingen måte varig ute av stand til å betjene gjelden din. Det burde faktisk også ta deg mindre enn 8 år å bli kvitt den.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kun fortsatt utdanning hvis det nesten garantert en betydelig høyere lønn enn hva du får om du går ut i jobb i dag. Og da mener jeg betydelig. Du taper mye på å være student i 4 år fremfor å være i full jobb og ta deg av gjelden din. Studier er dessuten frivillig, et valg. Du kunne jobbet og betalt.

Nei, jeg tror ikke det er realistisk at du får gjeldsordning. Så jeg ville revurdert studie og heller lett etter best mulig jobb med kvalifikasjonene du allerede har. Siden gjelden er 10+ år så er du ikke rett fra VGS heller, det betyr at du sikkert kan noe som gir deg en jobb i dag. Når gjelda er borte kan du vurdere videreutdannelse. Evt sjekke om jobben din tilbyr noe sånt? Hvis det trengs så hender det arbeidsgiver tilrettelegger for det så det ikke trenger å koste deg jobben. Evt har barna blitt større og du kan studere ved sidenav jobb.

• Liker 2
Skrevet

300 000 er ikke så mye.

Eier du boligen din? Eier du en bil?

Skrevet

Jeg ville ha fullført utdannelsen, hvis det gir deg en solid inntekt i fremtiden. Gir det deg en inntekt du kunne ha fått ved å begynne og jobbe og jobbe deg oppover på noen år så kan du heller studere senere. Ville ha prioritert gjeldsbetalingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...