Gå til innhold

Irriterende med slike kjøp/salg/bytte-sider på Facebook

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med i to slike grupper fordi jeg har sansen for idéen med tanke på miljø og økonomi.

MEN - hver gang det er en budrunde på gang, og høyeste budet ligger en del under det selger i utgangspunktet har oppgitt, har de alltid fått inn et høyere bud på PM.

Det irriterer meg grønn, for jeg vet det bare er løgn.

F.eks. var det en som hadde lagt ut noe de ville ha 2000,- for. Jeg synes det var for dyrt, da det var brukt og man kan få kjøpt det i butikken for 2500,- Bød derfor 1000. En annen bød 1100,-, og jeg bød 1200. Den andre gav seg. Så purret jeg på og sa at jeg kunne hente i dag hvis jeg fikk det. Da har plutselig selger fått inn et bud på 1500. (Disse budene kommer merkelig nok alltid på PM). Jeg ville gjerne ha det, men sa jeg synes det ble for dyrt. Da kunne jeg plutselig få det for 1400,- ?!? (Hvor ble det av det budet på 1500 du fikk for 2 min siden?) Tilsvarende har skjedd flere ganger.

Jeg synes på sånne sider at alle bud bør kun aksepteres slik at alle kan se de. Folk får være ærlige, ELLER: sette en pris de kan akseptere og si at førstemann får det.

Dagens utblåsning!

Anonym poster: dc22ff0795bc80933fac3f3760ff365e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bør ikke dette stå på de aktuelle sidene?

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg skrivd det.

"Om du har fått inn bud på 1500, hvorfor vil du da selge det til meg for 1400?"

Anonym poster: 23fecc166e656c1fde55fbce68d9ec98

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det som er mest irriterende er at folk selger så mye overpriset dritt. Det virker ikke som om folk har noen anelse om hva ting koster. I den gruppa jeg er medlem av selges f.eks. en boomblaster kjøpt for fire-fem år siden for 3500 kroner til 2000 kroner. Man kan få en helt ny boomblaster billigere. Eller så selges en Samsung S3, nypris 4000, brukt noen måneder, til 3000 kroner.

En ti år gammel koffert selges for 500 kroner, "hvis ikke går den på dynga". Jeg har sett like gamle og eldre - helt velfungerende - ski, barnevogner, skap, kommoder, skrivebord, osv, osv, osv, bli lagt ut med samme tittelen. Jeg forstår ikke hvorfor noen er så grådige at de enten selger noe eller hiver det, hvorfor kan man ikke gi bort tingene?

Folk som ønsker å kjøpe virker heller ikke å ha kontakt med omverdenen. En har lagt ut annonse med "damsykkel ønskes kjøpt, hvor mye brukt spiller ingen rolle, må bare fungere, max 2000 kroner". Man kan få en helt ok damesykkel på G-sport til 2000 kroner.

Anonym poster: 2de3e0b978108eb66a250927b5e7a14d

• Liker 3
Gjest Kaffekrus
Skrevet (endret)

Jeg er medlem av to slike grupper og der må alle bud være offentlig. Pm brukes kun til nærmere avtaler om henting/levering eller andre detaljer.

Jeg ville ikke vært medlem i grupper der bud via pm er ok.

Jo, kom på at en dame flere ganger drev på og utsatte tidspunktet for avslutning av budrunden. Det ble satt en stopper for det rimelig kjapt.

Det er alltids noen som prøver seg på "en spansk" en og de må tas med en gang.

Endret av Kaffekrus
Skrevet

Jeg er enig i at det lukter litt av det eksempelet til trådstarter, ja. Men samtidig; jeg kunne fort ha solgt en gjenstand for 1400,- kroner, selv om jeg hadde et bud på 1500,- kroner. Trådstarter sier jo at hun kunne komme å hente på dagen. Hvis det andre budet ønsket å ta det i helga, så er det ikke like interessant.

Det er ikke alltid jeg føler at jeg vil gi bort noe jeg heller. Da kaster jeg det i stedet. Og grunnen til det er at jeg ikke ønsker å føle meg utnyttet. Hvis jeg føler det jeg har er av såpass verdi, vil jeg jo ha noe tilbake for det. Hvis ikke så kaster jeg det bare, siden jeg ikke lenger har behov for tingen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg får og bud inn på innboks, selv om jeg bruker å skrive at jeg vil ha budene åpent. Fikk det senest idag. Men; jeg bruker å skrive hvem budet kom fra, pluss opplyse den personen som ga bud på innboks at hvis han/hun vil gi videre bud så må det skje under annonsen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart at hvis man har noe av "såpass verdi" vil kaste det. Da jeg flyttet nå sist byttet jeg ut mye av mine gamle IKEA-møbler. Jeg kunne sikkert fått noen hundrelapper for f.eks. skrivebordet eller bokhylla som begge kostet rundt en tusenlapp ny, men jeg la alt det gamle ut som "gis bort mot henting". Alt var borte etter to timer. Jeg synes ikke at IKEA-møbler som har vært brukt i syv år er verdt de hundrelappene, og jeg ville heller aldri selv betalt noe for de møblene jeg solgte brukt. Likevel er det fullt brukbare møbler, om enn noe slitte, og jeg hadde skammet meg om jeg hadde kastet de.

Men det er tydelig at ikke alle tenker som meg og at mange ikke tenker på miljøet i disse gruppene, men å spare/tjene mest mulig penger. Og det er jo også helt ok på sin måte, ikke alle har kjempeøkonomi, men jeg synes fortsatt tankegangen om at å hive framfor å gi bort er trist.

Anonym poster: 2de3e0b978108eb66a250927b5e7a14d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det mest irriterende er frekke og uhøflige folk i de gruppene. Har ikke turt å legge noe ut for salg selv enda, i og med at så mange får kommentarer som jeg hadde fått fnatt av - jeg blir jo irritert bare av å lese dem...

Anonym poster: f347fb1808755be1431978467b5faec7

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid jeg føler at jeg vil gi bort noe jeg heller. Da kaster jeg det i stedet. Og grunnen til det er at jeg ikke ønsker å føle meg utnyttet. Hvis jeg føler det jeg har er av såpass verdi, vil jeg jo ha noe tilbake for det. Hvis ikke så kaster jeg det bare, siden jeg ikke lenger har behov for tingen.

Merkelig holdning. Hvordan er det utnyttelse? Ingen har da plikt til å kjøpe noe som helst - om du ikke får solgt tingene til den prisen du ønsker så betyr det bare rett og slett at det ikke finnes tilstrekkelig markedsinteresse for dem. Sannelig ikke rart at samfunnet blir mer og mer "bruk-og-kast" hvis mange tenker som deg.

Anonym poster: 368f8cc76eafcfba6701003ec3087521

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg TS.

Må legge til et par eksempler til:

1. Når folk kan få noe HELT GRATIS, hvorfor er de så forferdelig prippene da? De har tydeligvis ikke råd til å kjøpe seg ting selv, men fortsatt krever de spesifikke merker. Eksempel: er det noen som har en babybjørn vippestol å gi bort? Hvis man trenger en vippetol til babyen sin og ikke ønsker å betale for den, bør man ikke da ta til takke med det man kan få?

2. Folk som handler på ebay og selger det på facebook til 15x det de kjøpte det for. Det irriterer meg grønn!

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Også har du de som legger ut armbånd, store fake ringer osv. til 5,- 10,- og 20,- kroner som er kjøpt i en bod i syden :skratte:

hvorfor ikke gi de bort isteden? 

Anonymkode: 36587...6e6

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også har du de som legger ut armbånd, store fake ringer osv. til 5,- 10,- og 20,- kroner som er kjøpt i en bod i syden :skratte:

Finnes folk som verdsetter noen tikroninger også.

Anonymkode: 977d3...8c5

AnonymBruker
Skrevet
Den 22. mars 2016 at 16.43, AnonymBruker skrev:

Og de som bumper 3 år gamle tråder :rolleyes: 

Anonymkode: 38499...d09

Gjest Jessica
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes folk som verdsetter noen tikroninger også.

Anonymkode: 977d3...8c5

Kanskje de folka har behov for de kronene 😏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...