AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Hei! Jeg skriver på vegne av en venninne som har oppsigelsestid ut juni på leiligheten hun deler med ei annen ei. Saken er at utleieren (ei i midten av 20-årene) forventer at visningene skal gå på hennes premisser: Visningsdagene ble lagt ut på finn.no før leietakerne fikk vite dem. Visningsdagene er lagt to dager før min venninnes eksamen. Utleier krever at leiligheten er komplett nedvaska til visningene og absolutt alt av personlige eiendeler skal være ryddet bort. Utleier sier at dersom dette ikke er gjort er det kontraktsbrudd og hun tar depositumet. Vi har lest igjennom husleieloven, men har ikke funnet noe om hva slags stand leiligheten skal være i på visning. Venninnen min har ikke tid til nedvasking nå i eksamenstida og er så stresset at hun begynner å gråte hver gang hun får melding av utleieren. Hva har hun rett på? Anonym poster: 3ee48675f48fd01d3900ecc5ce3a57c3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Må også legge til at de ikke har noe sted å putte sine personlige eiendeler da utleieren nekter dem å bruke boden samt verandaen. Anonym poster: 3ee48675f48fd01d3900ecc5ce3a57c3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Jeg er meget usikker på dette men jeg vet iallefall at utleier ikke bare kan bestemme seg for å ta depositumet, som jeg regner med/håper står på en egen depositumskonto? Hun kan heller ikke kreve full rundvask og at nåværende beboer skal måtte gjemme tingene sine. Men leietaker bør rydde slik at det ikke ligger hindringer i veien under visning. Leietaker har krav på et par dagers varsel før visning. Hils venninnen din at hun skal være glad hun snart er kvitt utleier fra helvete. Anonym poster: 91ed888b6e406b4c2a84ca6eec94ad4f 3
Pearl2.0 Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Hvis hun skal bo ut juni kan vel ikke huseier kreve at hun flytter ut og vasker ut før det vel? Hørtes håpløst ut.. 3
LA14 Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Hva står det i kontrakten hennes da? Siden huseier sier det er kontraktbrudd! Jeg trur ikke hun kan ta depositumet på det grunnlaget. Depositumet skal dekke ubetalt husleie eller annen skade på leiligheten (ikke slitasje skader). Jeg har selv leid der de skulle ha visning og så klart leiligheten måtte vaskes og ryddes. Men jeg plukket ikke ned bilder og annet pynt for det.
Tibbie Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Shit. Jeg vet ikke hva veninna di har krav på (eller jeg skjønner at utleier ikke kan kreve dette, men aner ikke hva venninna de kan gjøre for å stå opp mot det), men jeg vil påpeke at jeg syns husleier virker som ei usympatisk drittkjærring!
Gjest Kaffekrus Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Hva står det i kontrakten hennes da? Siden huseier sier det er kontraktbrudd! Jeg trur ikke hun kan ta depositumet på det grunnlaget. Depositumet skal dekke ubetalt husleie eller annen skade på leiligheten (ikke slitasje skader). Jeg har selv leid der de skulle ha visning og så klart leiligheten måtte vaskes og ryddes. Men jeg plukket ikke ned bilder og annet pynt for det. Det lurer jeg også veldig på. Om det står noe om at leiligheten skal være vasket og alt av eiendeler skal være borte før oppsigelsestiden er ute kan kontrakten kjennes ugyldig. Hun kan ikke bare ta depositumet. Loven er klar på at begge må gi sin tillatelse før kontoen kan bli rørt. Jeg mener at leietaker har krav på to (?) dagers varsel før visning.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Kontrakten er egentlig ikke vesentlig, siden det ikke er lov å avtale dårligere kår i den enn det står i husleieloven. Og et av grunnprinsippene der er at leietager har FULL disposisjon over husrommet så lenge leien er betalt. Utleier har kun tilgang ETTER AVTALE. Så det din venninnes utleier gjør her vil jeg anta er ulovlig (med et forbehold der altså, dette er min forståelse av loven, og jeg er jo ikke jurist). Jeg ville faktisk satt meg på bakbeina jeg, noe av det verste jeg vet er utleiere som gir beng i regelverk og handler slik det passer dem. Anonym poster: 7b493ee2f20f646dc92c6637a6e023dc 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 Hun kan ikke ta depositumet. Så lenge det står på en standard depositumskonto, vil ikke dette kunne skje på dette grunnlaget. Sånn sett er det bare utleier som kan tape på dette. Jeg ville startet med å si at jeg kan ha leiligheten ryddig og ren, men fjerner ikke personlige eiendeler. I så fall må utleier finne et sted de kan lagres og ordne hjelpe som kan flytte dette ut før visning og inn igjen mellom og etter visningene. Utover det ville jeg også sagt at før jeg har hatt eksamen, kan jeg ikke garantere for at leiligheten er klar til visning, og anmodet henne om å flytte disse til et tidspunkt senere. Hvis hun ikke går med på det, er det hennes problem. Ja, jeg har plikt til å tilrettlegge for visning, men innenfor rimelighetens grenser. Anonym poster: daf1a8bad3b681132af9f0f38776d414
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 TS her. Takk for råd og støtte, jeg synes så synd på de to at dere aner ikke. Verste er jo at de spurte om de kunne få flytte ut tidligere i juni mot redusert husleie slik at utleier kunne få ta over så tidlig som hun ønsket. Det var ikke aktuelt, hun kunne KANSKJE trekke 1000 kr fra husleia dersom de hadde vasket bra nok. Må presisere at da de flyttet inn var det belegg i alle skap, kliss på gulvet og støv på listene. De har tatt bilde av dette, så hun kan ikke komme med noe der. Men er det noen som yter fri rettshjelp i Trondheimsområdet? Juss-studenter eller noen? Fikk høre nå at romkameraten gikk med på å ha visninger i helgen selv om det ikke passer pga eksamen, de er rett og slett drittleie av å få kjeft hele tiden, enda de har vært eksemplariske og pliktoppfyllende hele leieperioden. Anonym poster: 3ee48675f48fd01d3900ecc5ce3a57c3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #11 Skrevet 22. mai 2013 Og ja, de har opprettet depositumskonto, så utleier kan ikke ta pengene. Anonym poster: 3ee48675f48fd01d3900ecc5ce3a57c3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #12 Skrevet 22. mai 2013 Kontrakten er egentlig ikke vesentlig, siden det ikke er lov å avtale dårligere kår i den enn det står i husleieloven. Og et av grunnprinsippene der er at leietager har FULL disposisjon over husrommet så lenge leien er betalt. Utleier har kun tilgang ETTER AVTALE. Så det din venninnes utleier gjør her vil jeg anta er ulovlig (med et forbehold der altså, dette er min forståelse av loven, og jeg er jo ikke jurist). Jeg ville faktisk satt meg på bakbeina jeg, noe av det verste jeg vet er utleiere som gir beng i regelverk og handler slik det passer dem. Anonym poster: 7b493ee2f20f646dc92c6637a6e023dc oi, det manglet det et avsnitt. Fra husleieloven: § 10-1. Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. Siden det står rimelig utstrekning, kombinert med disposisjonsretten nevnt ovenfor, vil jeg tro at det å sette opp visningstider uten samtykke er et overtramp. Og det står faktisk ikke noe om rydding eller vask i forbindelse med dette. Anonym poster: 7b493ee2f20f646dc92c6637a6e023dc
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #13 Skrevet 23. mai 2013 Jusshjelpa i Midt-Norge kan sikkert gi råd, de holder til på Kalvskinnet (HiST) http://www.jushjelpa.no/ Mange useriøse utleiere i Trondheim, bare les på dusken.no Anonym poster: 3dd37dbdc4ddcc109942ffaf4fa95373 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #14 Skrevet 23. mai 2013 Supert,tusen takk! Skal vise henne denne tråden Anonym poster: 3ee48675f48fd01d3900ecc5ce3a57c3
Tulling Skrevet 23. mai 2013 #15 Skrevet 23. mai 2013 "Rimelighetens grenser" tolker det som at stedet ikke skal se ut som en dass på visningsdagen. Ut med møbler er over stokk og stein. 1
Gjest Marmot Skrevet 23. mai 2013 #16 Skrevet 23. mai 2013 Hun bor melde seg inn i Leieboerforeningen. De kan bistå.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #17 Skrevet 23. mai 2013 Utleier har ikke disse rettighetene hun prøver og tilegne seg så jeg ville bedt dine venninner ta det helt med ro, og ikke stresse. Dere har ikke noen bekjente eller venner av foreldre eller lignende som er advokat. Jeg vil tro at en telefon fra en "voksen" person som henviser til lovverket vil få henne til å "back off", og følge loven. Det eneste huseier kan forvente er at det ser ryddig og ok ut, ingenting annet. Og hun kan true så mye hun vil med depositumet, men hun må gå til rettslige skritt hvis hun skal prøve å få ut noe penger herfra på bakgrunn av at eiendeler ikke er flyttet. Det er helt utenfor kravene i loven. Jeg ville henvist til loven, og be om to dagers frist, ellers får dere si at utleier får gå til advokat, og da kommer hun ingen vei. Anonym poster: d3f052d039b8f9fdb3fddcb0347e9412
Bjørn88 Skrevet 23. mai 2013 #18 Skrevet 23. mai 2013 Hei! Jeg skriver på vegne av en venninne som har oppsigelsestid ut juni på leiligheten hun deler med ei annen ei. Saken er at utleieren (ei i midten av 20-årene) forventer at visningene skal gå på hennes premisser: Visningsdagene ble lagt ut på finn.no før leietakerne fikk vite dem. Visningsdagene er lagt to dager før min venninnes eksamen. Utleier krever at leiligheten er komplett nedvaska til visningene og absolutt alt av personlige eiendeler skal være ryddet bort. Utleier sier at dersom dette ikke er gjort er det kontraktsbrudd og hun tar depositumet. Vi har lest igjennom husleieloven, men har ikke funnet noe om hva slags stand leiligheten skal være i på visning. Venninnen min har ikke tid til nedvasking nå i eksamenstida og er så stresset at hun begynner å gråte hver gang hun får melding av utleieren. Hva har hun rett på? Anonym poster: 3ee48675f48fd01d3900ecc5ce3a57c3 Din venninne har krav på 2 dagers varsel før visning og da skal den være i presentabel stand, altså ryddet og om nødvendig vasket. Om din venninne har eksamen har så vidt jeg vet ingen ting å si, får hun 2 dagers varsel så er hun pliktig til å sørge for at leiligheten er ryddig og ren, ikke rundvasket, men at golvet kke er møkkette og at det ikke er 2cm med støv overalt
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #19 Skrevet 23. mai 2013 Din venninne har krav på 2 dagers varsel før visning og da skal den være i presentabel stand, altså ryddet og om nødvendig vasket. Om din venninne har eksamen har så vidt jeg vet ingen ting å si, får hun 2 dagers varsel så er hun pliktig til å sørge for at leiligheten er ryddig og ren, ikke rundvasket, men at golvet kke er møkkette og at det ikke er 2cm med støv overalt Den må du nesten argumentere litt bedre for, tror jeg Anonym poster: 7b493ee2f20f646dc92c6637a6e023dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå