Gå til innhold

Mye tror du jeg kan få i boliglån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hjelp meg, vær så snill.

550 000 i inntekt

20 000 i egenkap

kausjonist

600 000 i gjeld (store deler er lånekassen, har studert i utlandet)

noen bankfolk eller andre lærde her?

Anonym poster: 62901c411c5ced22b47a05e779944105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hjelp meg, vær så snill.

550 000 i inntekt

20 000 i egenkap

kausjonist

600 000 i gjeld (store deler er lånekassen, har studert i utlandet)

noen bankfolk eller andre lærde her?

Kanskje rundt en million om du er heldig.

Anonym poster: e0c2cef4255a36833c316a854d5fae1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 000 i egenkap

Siden egenkapital skal utgjøre 15 % av totalbeløpet vil du kunne få låne 113 333 kr.

Anonym poster: 4d96507ec35dfdec08b9df6650745b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje rundt en million om du er heldig.

Anonym poster: e0c2cef4255a36833c316a854d5fae1a

Ikke mer? hvorfor det? jeg har jo over en halv mill i inntekt OG sikring i boligen til mine foreldre. hvor henter du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare tull, man får låne 100% av gjensidige feks hvis man har sikring i foreldres bolig(kausjonist) dette er snakk om et førstehjemslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens krav om egenkapital på 15 % er folk dømt til å slite med å komme inn på markedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

setter pris på svar, men hadde håpet på svar fra noen som visste litt mer om akkurat dette... :

"Du kan søke om inntil 100 % finansiering hvis du kan stille med tilleggssikkerhet, for eksempel pant i boligen til foreldrene dine." sakset fra:

https://www.gjensidige.no/privat/bank/forstehjemslan

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tenkt på å bruke en av de hundrevis av boliglånskalkulatorene du finner på nettet da?

Anonym poster: 27c4da5aac8517d9108a9d2889dc4eb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tilleggssikkerhet, kan du regne 3 x inntekt, minus gjeld. Dvs. ca 1 mill.

Anonym poster: 21818625ff50aa596133c1778771d7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tilleggssikkerhet, kan du regne 3 x inntekt, minus gjeld. Dvs. ca 1 mill.

Det er bare tull. Det var i gamle dager de satt og regnet på 3 x inntekt, skjønner ikke at folk som ikke er oppdatert på dagens marked hele tiden kommer med misledende råd og tips. Du kan få låne ganske mye med den inntekten. Med kausjonist og tilleggssikkerhet kanskje opp mot 5 gangern. Det er opp til deg hvor mye du tør å låne uten mer egenkapital, hvor mye risiko du er villig til å ta.

Hvis markedet skulle gå nedover, og du av en eller annen grunn må selge kan du risikere å måtte ta et tap og sitte igjen med gjeld etter boligen selv etter å ha solgt.

Det er flere selskaper som jobber med å shoppe rundt hos bankene, og innhente lånetilbud og presentere hele din økonomiske situasjon. Da slipper du bruke masse tid og gjøre denne jobben selv. De får til slutt sitt honorar av banken du gjør avtale med så du betaler ingenting for hjelpen. For eksempel Eiendomsfinans.

Jeg har de siste årene hatt rundt samme inntekt som deg og min del av lånet har vært cirka 3 mill, men har hatt en del mer egenkapital i boligen.

Anonym poster: 9bb4dcb6b711507c1beed4e6f0c20c13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Det var i gamle dager de satt og regnet på 3 x inntekt, skjønner ikke at folk som ikke er oppdatert på dagens marked hele tiden kommer med misledende råd og tips. Du kan få låne ganske mye med den inntekten. Med kausjonist og tilleggssikkerhet kanskje opp mot 5 gangern. Det er opp til deg hvor mye du tør å låne uten mer egenkapital, hvor mye risiko du er villig til å ta.

Hvis markedet skulle gå nedover, og du av en eller annen grunn må selge kan du risikere å måtte ta et tap og sitte igjen med gjeld etter boligen selv etter å ha solgt.

Det er flere selskaper som jobber med å shoppe rundt hos bankene, og innhente lånetilbud og presentere hele din økonomiske situasjon. Da slipper du bruke masse tid og gjøre denne jobben selv. De får til slutt sitt honorar av banken du gjør avtale med så du betaler ingenting for hjelpen. For eksempel Eiendomsfinans.

Jeg har de siste årene hatt rundt samme inntekt som deg og min del av lånet har vært cirka 3 mill, men har hatt en del mer egenkapital i boligen.

takk for et seriøst svar! det virker som du har kontroll på dette, du nevner dette med den økonomiske situasjonen. Jeg vet at kredittopplysningsselskapene opererer med risiko og nivå nå, er det slik at banken kan nekte meg lån når jeg har medium risiko? (fikk et gjenpartsbrev på dette en gang) jeg vet ikke om det har sammenheng med at jeg pga restskatt hadde betalingsanmerkning en gang, men denne er nå oppgjort og borte. Bankene kan vel ikke finne ut av dette? Forstår at det ikke er sikkert du kan svare på dette, men verdt et forsøk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står det mye nyttig å lese.

http://www.dinepenge...iglaan/20371891

Umulig for oss å si TS, du må snakke med bankene.

Men jeg ville samtidig hatt i bakhodet at en bedre tanke er "hvor lite lån kan jeg klare meg med?".

Veldig sant, prøver å ha dette i bakhodet, samtidig er det i Oslo jeg skal kjøpe og her er det jo ikke akkurat billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– De fleste har for høye forventninger. Mange ber om lån på både fem og seks ganger inntekten. Det blir helt vilt i forhold til hva man klarer å betjene, sier lånerådgiver i Nordea Ivar-Erik Kleven til Dine Penger.

(...)

– En god regel er tre ganger inntekten, og ikke mer enn fire ganger. For en typisk årslønn på 450.000 ville jeg ganget med tre, så regn med pluss minus én og en halv million, sier lånerådgiver Kleven i Nordea.

http://www.dinepenger.no/bruke/saa-mye-faar-du-i-boliglaan/20371891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mye nyttig å lese.

Umulig for oss å si TS, du må snakke med bankene.

Men jeg ville samtidig hatt i bakhodet at en bedre tanke er "hvor lite lån kan jeg klare meg med?".

Mens jeg ville ha tenkt beliggenhet på leiligheten og heller litt dyrere;)

God beliggenhet på leiligheten er en forsikring i seg selv. Sentrumsnært, mye sol, lave fellesutgifter er en oppskrift som det blir penger av. Bedre å få litt mer i lån og kutte ut en ferie eller 2 og strekke seg etter en bra leilighet enn å kjøpe noe som er billig og tungsolgt.

Anonym poster: e8caf5f1b784cf70e2cc9312958f68db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og du tror tydeligvis på alt du leser? Alle har da helt forskjellige økonomiske situasjoner. Selvfølgelig sier bankene dette fordi de ikke vil ha høy risiko, men vi fikk akkurat nytt lån på 4,7 ganger inntekten i DNB. Det er selvfølgelig stor forskjell på nedbetalingsmulighet. En som jobber i privat næringsliv har mye større mulighet til lønnsøkninger enn for eksempel en lærer eller sykepleier. Jeg har gått opp mellom 7 og 13% hvert år de siste 5 årene, går du til en seriøs bank så tar de hensyn til dette når de vurderer din situasjon.

I slike artikler snakker de om gud og hvermann som har gjennomsnittslønn og gjennomsnittlig mulighet til økt inntjening.

For å ta mitt eksempel uten å gå inn på alle detaljer:

- Vi har lånt 4,7 ganger inntekt, men likevel etter å ha betalt ned lån og alle andre utgifter til to voksne og to barn klarer vi å spare 10.000kr hver eneste mnd. Hvordan kan ekspertene si at vi da ikke har betjeningsevne til det lånet?

Trikset er jo at man selvsagt må betale ned så mye man klarer på lånet nå som det er lav rente. Vi har satt nedbetalingstiden til 16 år, det vil si at hvis renten går opp og det begynner å bli trangt kan man sette den opp til "vanlige" 25, eller helt opp til 30 år og. Man går jo også opp i lønn hvert år, og istedetfor å waste alt det på forbruk så lever vi på det samme og betaler heller det ekstra inn i høyere låneinnbetalinger.

Det med vurderingen av din lånerisiko vet jeg ikke 100%, men anmerkninger skal bli slettet etter noe få år. Men har du kausjonist så er det de som sitter med ansvaret for din lånebetjening hvis du ikke gjør det selv, så banken har et sikkert kort der, de kan påtvinge din kausjonist å tvangsselge sin bolig hvis de ikke gjør opp din gjeld hvis du ikke betaler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror tydeligvis på alt du leser? Alle har da helt forskjellige økonomiske situasjoner. Selvfølgelig sier bankene dette fordi de ikke vil ha høy risiko, men vi fikk akkurat nytt lån på 4,7 ganger inntekten i DNB. Det er selvfølgelig stor forskjell på nedbetalingsmulighet. En som jobber i privat næringsliv har mye større mulighet til lønnsøkninger enn for eksempel en lærer eller sykepleier. Jeg har gått opp mellom 7 og 13% hvert år de siste 5 årene, går du til en seriøs bank så tar de hensyn til dette når de vurderer din situasjon.

I slike artikler snakker de om gud og hvermann som har gjennomsnittslønn og gjennomsnittlig mulighet til økt inntjening.

For å ta mitt eksempel uten å gå inn på alle detaljer:

- Vi har lånt 4,7 ganger inntekt, men likevel etter å ha betalt ned lån og alle andre utgifter til to voksne og to barn klarer vi å spare 10.000kr hver eneste mnd. Hvordan kan ekspertene si at vi da ikke har betjeningsevne til det lånet?

Trikset er jo at man selvsagt må betale ned så mye man klarer på lånet nå som det er lav rente. Vi har satt nedbetalingstiden til 16 år, det vil si at hvis renten går opp og det begynner å bli trangt kan man sette den opp til "vanlige" 25, eller helt opp til 30 år og. Man går jo også opp i lønn hvert år, og istedetfor å waste alt det på forbruk så lever vi på det samme og betaler heller det ekstra inn i høyere låneinnbetalinger.

Det med vurderingen av din lånerisiko vet jeg ikke 100%, men anmerkninger skal bli slettet etter noe få år. Men har du kausjonist så er det de som sitter med ansvaret for din lånebetjening hvis du ikke gjør det selv, så banken har et sikkert kort der, de kan påtvinge din kausjonist å tvangsselge sin bolig hvis de ikke gjør opp din gjeld hvis du ikke betaler den.

Takk for svar, anmerkningen er allerede slettet, men jeg tror likevel jeg av en eller annen grunn er en såkalt "medium risiko"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...